Hyman Roth
Jäsen
Pitäisköhän sitä avautua vaihteeksi omista asioistani? Taidan tehdä niin jos se vaikka omaa oloa helpottaisi.
Asun täällä keskellä ei mitään, pienessä maalaiskunnassa pohjoisessa Keski-Suomessa jonne muutin Jyväskylästä nykyisen avopuolisoni takia. Hänellä on vakivirka täällä joten syy oli selvä miksi minä muutin hänen paikkakunnalleen eikä toisinpäin. Meillä on kaksi yhteistä lasta, 2 vuotias ja kuukauden ikäinen tulokas. Jo viime kesällä hänen vaikeahkon raskauden takia meidän välimme alkoivat viilentyä. Hän valitteli kipujaan eikä halunnut minun apuani. Kuulemma ei kukaan pystynyt häntä auttamaan. Hän vetäytyi omaan maailmaansa omalla tavallaan ja kun halusin olla lähellä, en edes seksiä välttämättä vaan sellaista läheisyyttä jota pariskuntien välillä voi olla, häntä ei huvittanut. Joten annoin hänelle tilaa. Näin jälkikäteen ehkä liikaakin sillä viime kesänä aloimme huomaamatta henkisesti etääntyä toisistamme.
Nyt sitten syksyllä parisen kuukautta ennen uusimman tulokkaamme syntymää, minä aloitin juttelun erään nuoremman kauniin naisen kanssa. Minulla oli tarkoitus etsiä vain juttuseuraa. En minä mitään muuta halunnutkaan kuin satunnaista juttelua sillä eihän täällä pienessä tuppukylässä ole oikein mitään. Vähän vaan sosiaalista elämää perheen ulkopuolelta. Kävikin sitten niin että tämä nainen oli ajatuksiltaan ja olemukseltaan aika tavalla mielestäni täydellinen. Siinä missä nykyinen puolisoni on hieman etäinen ja järjestelmällinen, tämä nuorempi nainen on enemmän kaltaiseni tunneihminen. Me ymmärretään toisiamme todella hyvin ja meillä on samanlaiset ajatukset elämästä ylipäänsä. Siitä miten arjesta voi tehdä juhlaa ja miten asioita hoidetaan. Viime kuussa kävi tuntumaan että seinät kaatuu päälle. Avovaimo oli viimeisillään raskaana ja jatkuvasti tämä nuorempi nainen oli vaan enemmän mielessä. Kävi tuntumaan ettei tämä asunto tunnu enää kodilta ja että minun avovaimoni ei välitä minusta enää. Se taas johtui siitä etäisyydestä joita meillä oli. Joten minä menin laukomaan typeriä kommentteja hänelle ja samalla lähdin käymään tuon nuoremman naisen luona muutamaksi päiväksi.
Sinne jo ajaessani kävin miettimään mitä minulla on. Minulla on avovaimo jonka kanssa asiat oli ihan ok. Minulla on kolme lasta, joista kaksi hänen kanssaan. Meillä on asunto ja auto. Kävin myös miettimään mitä menetän jos tämä parisuhde kariutuu. Lapsista "eroaminen" olisi kamalinta. Olenhan se jo kerran joutunut tekemään esikoiseni kanssa. Jatkoin kuitenkin matkaani ja pääsin perille. Tuo nuori nainen oli ja on todella upea ilmestys. Hän on sellainen nainen joka ainakin saa minut vaan huokailemaan miten kaunis ja muodokas voi nainen olla. Lisäksi hän omaa myös erittäin mukavan ja hauskan luonteen. En olisi mies ollenkaan ellei hän saisi vähän ajatuksia seksin suuntaan. Ja saihan se, heti. Mutta koska olen parisuhteessa, en mitään sellaista tehnyt kuin korvieni välissä. Meillä oli hauskaa keskenään. Katsoimme elokuvia vierekkäin. Juttelimme asioista, vakavastikin. Huomasin koko ajan pitäväni hänestä enemmän mutta samalla mieltäni kalvoi nykyinen parisuhteeni, lapseni ja se että sieltä oli minulle vielä yksi lapsi tulossa. Mietin sitä epäonnistumisen tuskaa ja miten lapsille olisi vaikeaa olla myös isästään erossa. Huomasin kuitenkin tajuavani että olisi erittäin onnellinen tuon nuoren naisen kanssa. Eikä tunne ole yksipuolinen. Hän myös tunnusti ajattelevansa minua usein ja haluavansa tehdä minusta onnellisen. Sovimme että olemme ainakin ystäviä elämämme loppuun asti sillä molemmat todella arvostaa toista.
Minun oli tarkoitus olla siellä vielä päivä enemmän mutta jotenkin tuli tunne että minun kuuluu olla avopuolisoni kanssa. Joten lähdin yötä vasten ajamaan kohti tätä maalaiskuntaan ja sitä rivitalon asuntoa jossa kuitenkin vielä virallisesti asun. Avovaimoni oli syystäkin minulle vihainen kun saavuin kotiin. Siitä alkoi sitten asian selvittely jonka selvittäminen jatkuu. Minua rasittaa sekin että avovaimoni haluaa minua muuttaa enemmän samanlaiseksi ihminen kuin itse on ja minä tiedän sen etten halua itse olla sellainen ihminen. Minä tarvitsen vapautta olla oma itseni.
Toisaalta, tunnustan sen että en ehkä ole enää koko sydämelläni mukana tässä vaan tuo nuorempi nainen kiinnostaa aivan helvetisti. Ei siksi että olisi helpompaa aloittaa uusi suhde kuin selvittää tätä - päinvastoin se olisi vaikeampaa lasten takia. Uusi suhde kiinnostaa tuon naisen takia. Olemme asiasta keskustelleetkin eikä hän ainakaan vielä olisi valmis. Hänellä on omia henkilökohtaisia asioita selvitettävänä mutta on kertonut minulle ettei muut miehet kiinnosta lainkaan vaan hänen ajatuksissaan vain minä pyörin niiden muiden henkilökohtaisten asioiden lisäksi. Juttelemme muutenkin joka päivä. Se tässä vähän ongelma onkin sillä tunnen itseni totaaliseksi mulkuksi joka haaveilee toisesta naisesta vaikka tässä nykyisessäkin on tekemistä. On kaksi pientä lasta kuitenkin keskiössä. Sisälläni repii ristiriita. Toisaalta haluan olla lapsilleni joka päivä läsnäoleva isä mutta toisaalta haluan olla onnellinen ja tehdä tuon nuoremman naisen myös onnelliseksi. En edes kysy tässä mitä minun pitäisi tehdä. En tiedä sitä itsekään mutta luotan siihen että kun aika tulee tehdä ratkaisuja, ne kyllä teen. Antaa elämän kulkea omalla painollaan. Tuli vain tarve purkaa tuntojani tekstiksi.
Jos elämä kotosalla tuntuu tukahduttavalta ja epätyydyttävältä, niin liputtaisin vahvasti option "nuorempi nainen" puolesta. Toivon kuitenkin, että selviäisitte kaikki jotenkin sivistyneesti ulos tuosta dilemmasta. Avovaimosi vaikuttaa sanotaanko "ehdottomalta" ihmiseltä näin rivien välistä luettuna, eli yritä nyt edes puskea se kompromissi läpi, että saat olla vapaasti oma itsesi.