Naisasiat

  • 7 501 062
  • 26 557

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aasialaisnainen on aika raju yleistys. Samalla logiikalla voitaisiin niputtaa yhteen suomalainen, venäläinen, brasilialainen, etiopialainen sekä marokkolainen nainen ja käsitellä niitä keskenään samanlaisina tapauksina.

Tässä puolentoista vuoden aikana on tullut huomattua, että etäsuhteenkin (8000km) tuoma haaste on voitettavissa. Kaikille tämä ei sovi, mutta henkilökohtaisesti olen aina ollut omaa tilaa vaativa. Nainen on seksikäs, älykäs ja mukava olento, jonka kanssa viettää mieluusti aikaa. Mutta rajansa kaikella. Vaikka yhteenmuutto onkin pian edessä, niin silti tulen säilyttämään oman reviirini. Minulla ei ole aikomustakaan hankkia yhteistä pankkitiliä. Henkilökohtaiseen reviiriin kuuluvat myös oma puhelin, oma tietokone, omat pyykit sekä omat ruuat. Eräälle naiseille suutuin aikanaan siitä kun hän söi minun jaffa-keksini. Perkele!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kusipään kanssa on vaikea elää parisuhteessa tai elää ylipäänsä lähipiirissä. Kusipäisyys ei katso sukupuolta eikä kansallisuutta, joten yleistäminen on jokseenkin turhaa.

Onko nykyisin enemmän kusipäitä kuin ennen? Uskoisin, että on, koska moni asia tulee elämässä kuin Manulle illallinen. Näkisin, että kusipään ja "normaalin" ihmisen välinen ero on kasvanut.

Kemia, toisen ihmisen kunnioittaminen ja samanlaiset perusarvot ovat usein sellaisia asioita, että kun ne kaikki löytyy samasta ihmisestä, parisuhteella voi ollakin tulevaisuutta. Ja siltikään se ei vielä takaa sitä, että saman ihmisen kanssa ollaan suhteessa loppuelämän. Sellaista ei takaa mikään. Mutta kannattaa silti ottaa riski ja heittäytyä täysillä mukaan, kukin tietysti itselle sopivalla tavalla. Ja jokaiselle tekisi varmaankin olla parisuhteessa vähintään yhden kusipään kanssa, koska siitäkin oppii. Jos ei muuta, niin itsestään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä lähiaikoina olen miettinyt tyttöystäväni kanssa suorittamiani puheluita. Koska olemme etäsuhteessa niin näitä puheluita on melko paljon ja ne tuppaavat olemaan melko pitkiä. Tunti menee kevyesti rikki ja tuossa juuri äsken meni kaksi tuntia luurissa kiinni. Mistä ihmeestä me löydetään näin paljon puhumisen aiheita ja jaksaa puhua näin kauan ylipäätään? Yleensä vielä vihaan puhelimessa puhumista mutta hänen ääntään kyllä kuuntelee mielellään. Kaikki hyvin kaiketi. Vielä kun saisi itsensä Helsinkiin asumaan niin näkisi useammin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Onko nykyisin enemmän kusipäitä kuin ennen? Uskoisin, että on, koska moni asia tulee elämässä kuin Manulle illallinen. Näkisin, että kusipään ja "normaalin" ihmisen välinen ero on kasvanut.
Oletko lukenut Kalle Päätalon kirjoja? No, et kuitenkaan ole. No, entä edes Täällä Pohjantähden alla -trilogiaa? Vähäsen herää toivo, että olisit. Mutta siitä on liian kauan aikaa, jos olet, koska et muuten olisi kommentoinut noin miten kommentoit. Veikkaan kyllä, että et ole. Lue se!

Kun entisaikain ihmisten tekemisiä lueskelee, niin kyllähän siellä oli kovapäisiä tapauksia siellä sun täällä. Tuntemattoman sotilaan Lahtinen? Saati Lehto? Lammio, hah! Suomalaisen kirjallisuuden henkilögallerian kusipäisyyden ilmentymä. Ja kuten tiedät, niin nuo hahmot perustuvat todellisiin henkilöihin. Ja olisiko Rokkakaan niin rentoa seuraa pidemmän päälle? Koskela hoiti asiansa, mutta saattoi olla humalassa pahapäinen. Ja muutenkin oli niin ylikorostuneen omanarvontuntoinen, että paha tuuli saattoi herkästi myrskyksi muuttua. Rankka elämä ei mielinystyröitä lupsaina pidä, vaan kiristää niitä. Nykyajan ihmisen helppo elämä voi aiheuttaa joillekin ylpeyttä, mutta kyllä se luo myös tilaa sille, että on aikaa harrastaa ja reippailla. Rentoa elämää, rentoa mieltä. Monet nuoret istuvat kahviloissa ja kutovat villasukkia. Eivät ne semmoiset ole kusipäitä, vapaa-aika on luonut tilaa olla mukava.

Kaikenlaisille keskustelupalstoillekin kuulemma jotkut kirjoittavat. Nuo mainitsemani entisajan lahtiset olisi bannattu jo ajat sitten. Tai no, kommunisteja ei ehkä, kuten Lahtista. Vanhalaa ei tosin olisi varmastikaan bannattu. Ehkä kerran olisi saanut viikon bannin "olen samaa mieltä" taikka "hihihihihi" -viesteistään.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mun mielestä tasa-arvo on suunnilleen fifty-fifty -juttu, ei 80-20 naiselle. Mulle ainakin on punainen vaate, jos nainen on "liian itsenäinen", millä sanoilla sitä tuolla aiemmin siis kuvailtiin.

Mitä takoitat tässä yhteydessä sanalla itsenäinen? Siis jos suhteessa menee työnjako esim.80-20, ja naista erityisesti palvellaan jne. niin eihän nainen silloin ole mitenkään itsenäinen vaan enemmänkin rippuvainen miehestä. Minusta itsenäisyys tarkoittaa juurikin sitä että hoitaa omat asiansa, taouden jne. eikä tarvitse mieheltä apua. Tässä suhteessa pitäisi olla niin että jos joku mies kokee naisen liian itsenäiseksi niin tarkoittaisi sitä että mies kaipaa että nainen tarvitsee enemmän hänen apuaa ja tekemään asioita naisen puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtuipa "hauska" tapahtuma eilisessä yöbussissa. Jo pysäkillä seisoskellessa bongasin minkäs muunkaan kuin elämäni naisen, joka vilkuili aina tasaisin väliajoin ja päätinkin sitten, että jos se hyppää samaan bussiin niin menen hänen viereen rupattelemaan :D. Ja se tuli samaan bussiin, mutta jänistyksen säestämänä hyppäsin istumaan sen eteen. Kuitenkin, ajattelin välittömästi että mitä helvettiä, ei tässä menetäkään mitään - käännyin ja kysyin onko hänen vieressä vapaata ja myöntävän vastauksen jälkeen hyppäsin sen viereen. Olosuhteet oli tosin ehkä vähän huonot, taisin tuoksahtaa jonkun verran alkoholille, koska klubilta olin tulossa. Viereisellä penkillä istunut kundiporukkakin koitti vähän jelpata mua tsemppi-toivotuksillaan ja pastillilla, mutta turhaan. Nainen iski kylmästi kuulokkeet korville ja vaikka pariin kertaan koitin saada juttua aikaan, ei toivottua keskusteluyhteyttä saatu aikaan... Bussista jäätyään nainen kuitenkin jäi taas katsomaan perääni, mutta bussi sujahti jo menojaan. Harmi, mutta en minäkään varmaan lämpeäisi humaltuneelle kundille. Täytyy koittaa bongata se uudemman kerran ja aloittaa vol 2 lähestyminen, ei tässä kuitenkaan montaa bussia ole, jotka menevät tähän suuntaan, vaikka Helsingistä onkin kyse... =D
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä takoitat tässä yhteydessä sanalla itsenäinen? Siis jos suhteessa menee työnjako esim.80-20, ja naista erityisesti palvellaan jne. niin eihän nainen silloin ole mitenkään itsenäinen vaan enemmänkin rippuvainen miehestä. Minusta itsenäisyys tarkoittaa juurikin sitä että hoitaa omat asiansa, taouden jne. eikä tarvitse mieheltä apua. Tässä suhteessa pitäisi olla niin että jos joku mies kokee naisen liian itsenäiseksi niin tarkoittaisi sitä että mies kaipaa että nainen tarvitsee enemmän hänen apuaa ja tekemään asioita naisen puolesta.
Tuolla liian itsenäisellä tarkoitin sellaista prinsessakäyttäytymistä. Toisaalta kyllähän sen ymmärtää että nainen niin käyttäytyy kun kerta niitä palvelevia miehiä löytyy niin paljon. En mä sitä välttämättä ehkä riippuvaisuudeksi kutsuisi jos toinen haluaa tai suostuu tekemään sun puolesta niin paljon. Ei se siis ole ettei nainen itse osaisi esimerkiksi avata ovea. Mies vaan menee avaamaan sen ensin, tai ehkä joissakin jutuissa se nainen alkaa jopa vaatimaan miehen tekemään niin, mihin valitettavasti monet miehet suostuu.

Eikä sen naisen tarvitse suostua tekemään niin paljoa miestä kiinnostavia juttuja kun se mies on valmis luopumaan omasta päätäntävallasta miellyttääkseen sitä naista, eli sillä naisella on tavallaan valta siinä parisuhteessa, mitä monet nykyään kutsuu tasa-arvoksi. Mä en. Eniten tässä tietenkin ihmetyttää miksi kukaan mies suostuu suhteessa siihen alistuneeseen rooliin. Kyllähän kaikki näkee niitä tyyppejä joka puolella.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis miten ihmeessä kukaan aikuinen ihminen voi tarvita jotain huomiota? Mä en voi ymmärtää sitä. Toissapäivänäkin joku blondi sanoi telkkarissa niin, oliko se jonkun puhelinohjelman uusinta vai mitä. Enpähän ole koskaan tavannut sellaista miestä. Lapsien nyt ymmärtää tarvitsevan vaikka mitä, mutta se on eri juttu. Miten kukaan aikuinen voi tarvita mitään huomiota? "Nyt mua pitää pussailla. Nyt mua pitää halia. Nyt mua pitää kehua. Nyt mua pitää kuunnella. Nyt mun kanssa pitää jutella. Nyt mua pitää muka ymmärtää. Nyt mulle pitää ostaa kukkia" jne. Siis miten ihmeessä kukaan mies suostuu siihen? En vaan voi ymmärtää. Järjellä ajateltuna luulisi että 99 % miehistä ottaisi siinä vaiheessa vaikka sen tonnin seteli -ilmeen.
 

julle-jr

Jäsen
Siis miten ihmeessä kukaan aikuinen ihminen voi tarvita jotain huomiota? Mä en voi ymmärtää sitä. Toissapäivänäkin joku blondi sanoi telkkarissa niin, oliko se jonkun puhelinohjelman uusinta vai mitä. Enpähän ole koskaan tavannut sellaista miestä. Lapsien nyt ymmärtää tarvitsevan vaikka mitä, mutta se on eri juttu. Miten kukaan aikuinen voi tarvita mitään huomiota?
Minun ymmärtääkseni sopiva määrä huomiota kuuluu ihan ihmisen perustarpeisiin. Tämä tieteysti koskee vain suurinta osaa ihmisistä, ei varmasti kaikkia. Ehkä sinä kuulut pieneen vähemmistöön, joilla on erilaiset perustarpeet? Sen takia varmaan voi olla vaikea ymmärtää niitä, joilla tarpeet ovat ns. normaalit.

Kuuluisan Maslow'n tarvehierarkian mukaiset ihmisen perustarpeet voidaan jakaa seuraaviin luokkiin (wikipedia):

1. Fysiologiset tarpeet
2. Turvallisuuden tarpeet
3. Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet
4. Arvonannon tarpeet
5. Itsensä toteuttamisen tarpeet

Eiköhän tuohon kategoriaan 3 tai 4. sovi se ihmettelemäsi huomion tarvekin.

Sinänsä kysymyksesi siitä, miten ihmeessä asia on näin, on pohtimisen arvoinen. Lienee pitkän ajan evoluution tulos, että ihmisillä (siis suurimmalla osalla ihmisistä) on tarve saada huomiota. Voisin sen kummemmin miettimättä veikata, että koska koko ihmiskunnan voittokulku on perustunut yhteistyön voimaan, on mm. huomioon liittyvien tarpeiden olemassaolo linkittynyt jollain tavalla juuri ihmisten yhteistyökykyyn ja yhteistyön välttämättömyyteen.

Eikös tämä keskustelupalstalle kirjoittelukin muuten ole eräänlaisen huomiontarpeen tyydyttämistä? Mielestäni sinä kirjoitat välillä vielä erityisen huomiohakuisesti. Voisiko asia avautua sinulle tätä kautta mietittynä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihan mielenkiintoinen juttu YLEn sivuilla, vähän näitä naisasioita ja yleisemmin parisuhteita kosketellen: eli salamaerot tyylillä "jätän sinut"-lappu pöydällä ovat viime vuosina lisääntyneet. Ihmiset eivät ilmeisesti enää halua ja jaksa käyttää aika monimutkaisen eroprosessin läpikäymiseen, vaan suhteesta halutaan päästä ja päästää irti mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.

Tämä sitten johtaa siihen, että ero saattaa tulla toiselle osapuolelle täysin puskista, pyytämättä ja yllätyksenä. Asiantuntijoiden mukaan osaselitys tälle on nykyinen Tinder-todellisuus, ihmissuhteita voi vaihdella kuin sukkia jaloissa.

Minulla on eräs tuttu, jolla kävi vähän tähän tyyliin kesällä 2012. Asui yhdessä tyttöystävänsä kanssa ja kaikki oli päällisin puolin hyvin. No, tuttu lähti sitten katsomaan futiksen em-kisoja, Italia-fani kun oli niin vieläpä todelliselle unelmamatkalle, eli ottelu oli Italia-Englanti-puolivälierä ja hauskaa kuulemma oli. Takaisin tultuaan löysi kämpän tyhjennettynä naisen kamoista ja lapun pöydällä, että suhde on ohi.

Yritti sitten soitella perään, mutta taisi mennä useampi päivä, ennen kuin nainen edes vastasi puhelimeen. Mitään kovin isoja asioita eroon ei naisen mukaan liittynyt, sanoi vain kiinnostuksen lopahtaneen.

Toisinkin päin näitä on lähipiirissä ollut. Morsiameni tutun poikaystävä jätti tämän hiljattain, totesi vain illallispöydässä että suhde on nyt ohi ja lähti kaverien kanssa kaljoittelemaan jo samana iltana. Vain pari viikkoa aiemmin oli puhuttu yhteisestä tulevaisuudesta, perheestä jne.

linkki YLEn juttuun salamaeroista: Salamaerot yleistyvät: "Tapahtuu paljon lappu pöydällä -tyyppisiä eroja" | Yle Uutiset | yle.fi
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun ymmärtääkseni sopiva määrä huomiota kuuluu ihan ihmisen perustarpeisiin. Tämä tieteysti koskee vain suurinta osaa ihmisistä, ei varmasti kaikkia. Ehkä sinä kuulut pieneen vähemmistöön, joilla on erilaiset perustarpeet? Sen takia varmaan voi olla vaikea ymmärtää niitä, joilla tarpeet ovat ns. normaalit.

Niin sopiva määrä, mutta joillakin naisilla se touhu menee aivan överiksi. Se on ainakin kymmenen kertaa isompi juttu, varsinkin kun sellaista kehtaa ääneen sanoa. Ei se miesten mittakaavassa ole enää mitenkään normaalia, paitsi ehkä joidenkin sellaisten BB-Nikojen.

Tottakai on kivaa kun joku tykkää susta. Ja kieltämättä onhan se kivaa että joku muukin lukee esimerkiksi näitä viestejä. Aivan totta. Välillä tän kirjoittelun kyllä mieltää vähän sellaiseksi päiväkirjaksi. Tietenkin vähän tässä kaipaa myös vuorovaikutusta, vaikka tän mun yli yhdentoista vuoden kirjoittelun aikana vasta muutama vuosi sitten aloin enemmän vastailemaan mua kommentoineille. Aiemmin vaan kirjoitin kaiken mitä halusin sanoa ja sitten suljin sen välilehden. En mä kuitenkaan livenä koe silleen tarvitsevan huomiota. Parisuhteessakin kivointa on se seksi, mikä on erittäin paljon suurempi perustarve, ja huonointa taas että joutuu olemaan sen toisen kanssa ja juttelemaan hölmöjä juttuja, tai varsinkin että joutuu vielä erikseen "huomioimaan" sitä toista. Baarissakin mä mielellään istun nurkkapöydässä tuopin takana piilossa. Noi jotkut naiset varmaan tarvitsee näkyä siellä. Ja varmaan ne tarvitsevat jotain muutakin, vielä enemmän.

Eniten tietenkin ihmetyttää miksi kukaan mies suostuu kuuntelemaan niitä joidenkin naisten juttuja ja toteuttamaan ne niiden hölmöt toiveet. Joo tietenkin sekin on se evoluution tulos. Näin saa pillua, ja niitä muitakin juttuja blaa blaa...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Parisuhteessakin kivointa on se seksi, mikä on erittäin paljon suurempi perustarve, ja huonointa taas että joutuu olemaan sen toisen kanssa ja juttelemaan hölmöjä juttuja, tai varsinkin että joutuu vielä erikseen "huomioimaan" sitä toista. Baarissakin mä mielellään istun nurkkapöydässä tuopin takana piilossa. Noi jotkut naiset varmaan tarvitsee näkyä siellä. Ja varmaan ne tarvitsevat jotain muutakin, vielä enemmän...

Seksi parisuhteessa on tietysti mukava juttu, ellei peräti se kaikista mukavin. Aika harva pidempi parisuhde kuitenkaan kestää vain (hyvän) seksin takia, pikemminkin lähtisin etsimään hyvän suhteen salaisuutta siitä, että pariskunnalla on muutakin tekemistä, yhteisiä virikkeitä, kiinnostuksen kohteita jne.

Tietysti seksin merkitystä perustarpeena ei todellakaan saa vähätellä, mutta mikäli parisuhteeseen lähtee sillä fokuksella, että seksi on prioriteettilistalla kärjessä, niin en ainakaan itse antaisi kovin pitkää ennustetta touhun jatkuvuudelle. Kyllä juuri nuo mainitsemasi "hölmöt" jutut ovat niitä parhaita. Samantyylinen huumorintajukin saattaa jonkun mielestä kuulostaa kliseeltä, mutta kyllä se vaan on tärkeä juttu.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Eniten tietenkin ihmetyttää miksi kukaan mies suostuu kuuntelemaan niitä joidenkin naisten juttuja ja toteuttamaan ne niiden hölmöt toiveet. Joo tietenkin sekin on se evoluution tulos. Näin saa pillua, ja niitä muitakin juttuja blaa blaa...
Kun naisia kuuntelee, kohtelee arvostavasti niin voi niiltä rumimmilta saadakin pillua, mutta kun kuuntelee itseään, arvostaa itseään ja näyttää sen naisille tuon lisäksi saa pillua keneltä haluaa, ilmaiseksi. Tosin oikea mies tietää mitä ja kenet haluaa eikä elä perustarpeiden tyydytystä metsästäen. Vaikea ymmärtää ajatusta, ettei yhteensopiva nainen kiinnosta tai naisen kanssa eläminen on jostain pois. Sehän tuo vain lisää, ja yhteiset toiveet ja ajatukset lisää läheisyyttä.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja sitten seuraava ongelma ratkaistavaksi...

Sananlaskuhan sanoo, että ei nimi miestä pahenna, ellei sitten mies nimeä tms. Ei se taida kuitenkaan käytännössä olla vielä ihan noin helppoa. Ainakaan minulle.

Naimisiin ajateltiin mennä ja juteltiin sukunimistä. Tuo armas on vakaasti sitä mieltä, että hän pitää oman sukunimensä, ja se hänelle suotakoon, jos tämä nyt siitä sitten on kiinni. Olen kuitenkin sen verran perinteinen, että olen tähän mennessä aina ajatellut, että lapsille tulisi minun sukunimeni. Tämä ei sille naiselleni nyt kuitenkaa käy. Hän kun haluaa olla lastensa kanssa samalla sukunimellä. Että mitenkäs tämä nyt sitten ratkaistaan?

Taitaa mennä tiukan paikan tullen, niin että jos vanhemmat ovat eri mieltä, eivätkä pääse yhteisymmärrykseen, lapsen äidin mielipide viime kädessä ratkaisee. Miten ihmeessä saan neuvoteltua tästä paremman diilin?

Koitin ehdottaa sitä, että jos hän ottaisi yhdistelmänimen, eli mallia tyttönimi-minunsukunimeni ja lapsilla olisi minunsukunimeni, niin silloin hän saisi pitää oman sukunimensä tuomaa identiteettiä ja hänellä olisi kuitenkin sama sukunimi kuin lapsilla ja minulla.

Oma sukunimeni ei nyt ole mitenkään erityisen hieno, mutta kuitenkin sellainen, että se jää ihmisille mieleen, varsinkin kotiseudullani. Vaikka nuorempana nimestä saikin kuulla vinoilua ja utelua, niin olen nimeeni jo vuosikymmenten aikana perin juurtunut ja tunnen nimeni kautta yhteyttä sukuni isälinjaan, josta muuten tiedän 17 sukupolvea nimeltä taaksepäin. Omat (vielä syntymättömät) lapseni ovat minulle erityisen tärkeitä. Niin kauan kuin muistan, olen automaattisesti ajatellut, että lapsillani olisi sama nimi kuin minulla. Puhutaan suvunjatkamisesta. Tässä tuntuu kirjaimallisestikin, että sukuni ei jatku, jos lapsillani on eri sukunimi kuin minulla. Ei lapset nyt ihan tunnu jonkun vieraan lapsilta, mutta vähän vieraalta tuntuisi esimerkiksi nähdä oman pojan selässä joku muu kuin minun sukunimeni.

Jokaisen mielipide on tietysti tärkeä, maailman pitää olla tasa-arvoinen, tasapuolinen, sukupuolineutraali ja oikeudenmukainen yms. Ja perinteetkin toki muuttuvat aina hiljalleen. Mielipiteistäkään ei voi oikein kiistellä. Olin kuitenkin vähän hämmästynyt, kun koitin ymmärtää armastani sekä herätellä hänen kanssaan syvempää keskustelua sukunimiasiassa ja tuleva parempi puoliskoni perusteli tyttönimensä pitämistä seuraavasti: Ajokortin, luottokortin, passin, kulkukortin yms muiden läpysköiden uusimiseen menee aikaa, rahaa ja vaivaa. Pitempi nimi (yhdistelmä nimi) on hänellä työläämpi kirjoittaa (ja allekirjoittaakin) ja sanoa, hän kun joutuu työssään monta kertaa päivässä kirjoittamaan omaa nimeään ja esittelemään itsensä. Vähän hyväksyttävämmältä kuulosti perustelut, kuten: Hän haluaa säilyttää kaksikielisen suomenruotsalaisen nimensä, koska hänelle ruotsinkieli ja -kulttuuri on tärkeää ja hän haluaa, että se tulee hänen nimestään esille. (Oma nimeni siis on ns. suomalainen sukunimi.) Kaikkein eniten jäi mieleen hänen perustelunsa, että hän nyt vaan on päättänyt niin, eikä hänen mielipiteensä tule muuttumaa. Hän ei kuulemma myöskään suostu siihen, että kaikki tehdään niin kuin minä haluan ja hän haluaa, että ainakin tämä yksi iso asia päätetään hänen mielipiteensä mukaan.

Neuvoja?
Omia kokemuksia vastaavan asian ratkaisemisesta?

Miten se nyt meni..., että terroristien ja kiristäjien kanssa ei neuvotella, kaikki bluffit katsotaan ja mihinkään ehdotuksiin ei suostuta. Mutta entäs oman vaimon kanssa...
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Muistellen aikaisempia teikäläisen ongelmia. Juokse. Juokse ja kauas.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja sitten seuraava ongelma ratkaistavaksi...

Sananlaskuhan sanoo, että ei nimi miestä pahenna, ellei sitten mies nimeä tms. Ei se taida kuitenkaan käytännössä olla vielä ihan noin helppoa. Ainakaan minulle.

Naimisiin ajateltiin mennä ja juteltiin sukunimistä. Tuo armas on vakaasti sitä mieltä, että hän pitää oman sukunimensä, ja se hänelle suotakoon, jos tämä nyt siitä sitten on kiinni. Olen kuitenkin sen verran perinteinen, että olen tähän mennessä aina ajatellut, että lapsille tulisi minun sukunimeni. Tämä ei sille naiselleni nyt kuitenkaa käy. Hän kun haluaa olla lastensa kanssa samalla sukunimellä. Että mitenkäs tämä nyt sitten ratkaistaan?

Taitaa mennä tiukan paikan tullen, niin että jos vanhemmat ovat eri mieltä, eivätkä pääse yhteisymmärrykseen, lapsen äidin mielipide viime kädessä ratkaisee. Miten ihmeessä saan neuvoteltua tästä paremman diilin?

Koitin ehdottaa sitä, että jos hän ottaisi yhdistelmänimen, eli mallia tyttönimi-minunsukunimeni ja lapsilla olisi minunsukunimeni, niin silloin hän saisi pitää oman sukunimensä tuomaa identiteettiä ja hänellä olisi kuitenkin sama sukunimi kuin lapsilla ja minulla.

Oma sukunimeni ei nyt ole mitenkään erityisen hieno, mutta kuitenkin sellainen, että se jää ihmisille mieleen, varsinkin kotiseudullani. Vaikka nuorempana nimestä saikin kuulla vinoilua ja utelua, niin olen nimeeni jo vuosikymmenten aikana perin juurtunut ja tunnen nimeni kautta yhteyttä sukuni isälinjaan, josta muuten tiedän 17 sukupolvea nimeltä taaksepäin. Omat (vielä syntymättömät) lapseni ovat minulle erityisen tärkeitä. Niin kauan kuin muistan, olen automaattisesti ajatellut, että lapsillani olisi sama nimi kuin minulla. Puhutaan suvunjatkamisesta. Tässä tuntuu kirjaimallisestikin, että sukuni ei jatku, jos lapsillani on eri sukunimi kuin minulla. Ei lapset nyt ihan tunnu jonkun vieraan lapsilta, mutta vähän vieraalta tuntuisi esimerkiksi nähdä oman pojan selässä joku muu kuin minun sukunimeni.

Jokaisen mielipide on tietysti tärkeä, maailman pitää olla tasa-arvoinen, tasapuolinen, sukupuolineutraali ja oikeudenmukainen yms. Ja perinteetkin toki muuttuvat aina hiljalleen. Mielipiteistäkään ei voi oikein kiistellä. Olin kuitenkin vähän hämmästynyt, kun koitin ymmärtää armastani sekä herätellä hänen kanssaan syvempää keskustelua sukunimiasiassa ja tuleva parempi puoliskoni perusteli tyttönimensä pitämistä seuraavasti: Ajokortin, luottokortin, passin, kulkukortin yms muiden läpysköiden uusimiseen menee aikaa, rahaa ja vaivaa. Pitempi nimi (yhdistelmä nimi) on hänellä työläämpi kirjoittaa (ja allekirjoittaakin) ja sanoa, hän kun joutuu työssään monta kertaa päivässä kirjoittamaan omaa nimeään ja esittelemään itsensä. Vähän hyväksyttävämmältä kuulosti perustelut, kuten: Hän haluaa säilyttää kaksikielisen suomenruotsalaisen nimensä, koska hänelle ruotsinkieli ja -kulttuuri on tärkeää ja hän haluaa, että se tulee hänen nimestään esille. (Oma nimeni siis on ns. suomalainen sukunimi.) Kaikkein eniten jäi mieleen hänen perustelunsa, että hän nyt vaan on päättänyt niin, eikä hänen mielipiteensä tule muuttumaa. Hän ei kuulemma myöskään suostu siihen, että kaikki tehdään niin kuin minä haluan ja hän haluaa, että ainakin tämä yksi iso asia päätetään hänen mielipiteensä mukaan.

Neuvoja?
Omia kokemuksia vastaavan asian ratkaisemisesta?

Miten se nyt meni..., että terroristien ja kiristäjien kanssa ei neuvotella, kaikki bluffit katsotaan ja mihinkään ehdotuksiin ei suostuta. Mutta entäs oman vaimon kanssa...

Ohhoh. Mä sanoisin rouvalle et joustaminen kulkee molempiin suuntiin, tuntuu et sinä nyt olet se joka jatkuvasti joustaa raha-asioissa ja tulevaisuuden suunnitelmissa. Arvostan miehiä, jotka ovat kilttejä, myötätuntoisia ja huomaavaisia.. Mut ei ihan tossu ja lammas saa olla. Suosittelisin teille jonkun ulkopuolisen näkemyksiä ja apua vaikka perheneuvolasta. Tai sit teet niinku Mikko sanoo ja lähdet paremmille laidunmaille. Ei se itsestään tuosta nyt ainakaan helpota, jo lasten myötä tulee niin paljon asioita jotka täytyy päätyä kompromissiin. Älä anna naisen jyrätä sua joka asiassa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Leelialta tuossa muuten tärkeä pointti. Ei tuo käytös tule muuttumaan. Jos näiden, tulevien, isojen asioiden edessä on jo kuvatunkaltaista säätöä ja teikäläisen pompottamista, ei se tule helpottamaan tulevaisuudessakaan. Usko pois. Pahaa se nyt tekee miettiä niin, mutta tulevaisuudessa se kiitos seisoo.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Älä anna naisen jyrätä sua joka asiassa.

Tämä on tosiaan ns. huolestuttavaa. Jossain vaiheessa se nainen saa viimeistään tarpeekseen, kun ei kaiken testaamisenkaan jälkeen saa miehestä irti sitä jotain. Pikkuriidat yleensäkin kertoo tyytymättömyydestä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkein eniten jäi mieleen hänen perustelunsa, että hän nyt vaan on päättänyt niin, eikä hänen mielipiteensä tule muuttumaa. Hän ei kuulemma myöskään suostu siihen, että kaikki tehdään niin kuin minä haluan ja hän haluaa, että ainakin tämä yksi iso asia päätetään hänen mielipiteensä mukaan.
Joo hieman kiukuttelijalta kuulostaa.

Ja mietiskelin tossa että meneekö se välttämättä niin, että nainen viime kädessä päättäisi? En nyt jaksa googletella.

Mutta noin muuten tuo nimiasia on kyllä välillä aika kinkkinen juttu. Onko esimerkiksi sillä merkitystä, että sukua on tutkittu vaikkapa tuo 17 sukupolvea? Voihan se toinenkin tutkia sukua jos haluaa ja saattaahan sieltä löytyä vaikka mitä merkkihenkilöitä, mutta onko sillä väliä? Joskus 1700-luvulla on enemmänkin ollut. Nyt maailma on muuttunut. Ja kuinka suuri merkitys sillä on miten hienolta joku kuulostaa, ellei sitten satu olemaan joku Paskiainen? Tietenkin mikä tahansa juttu voi jollekin olla tärkeä ja toisen pitää ottaa se huomioon. En mä ole koskaan ajatellut että mahdollisille lapsille tulisi mitenkään automaattisesti mun sukunimi, vaikka olen tiennyt että olen ainoa joka tällä nimellä voi sukua jatkaa. Tai no siis serkkutytöillä on sama...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Neuvoja?
Omia kokemuksia vastaavan asian ratkaisemisesta?
Muuan etäämpää tuttu pariskunta hoiti asian ottamalla käyttöön kokonaan uuden sukunimen, joka oli kombinaatio kummankin alkuperäisistä sukunimistä. Kuvitteellinen esimerkki: Kivistö + Kotiharju = Kiviharju. Jokin tämän tyyppinen lähestymistapa voisi tuoda rakentavan ja mukavan ratkaisun. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että nainen menettää alkuperäisen sukunimensä, joka voi taas olla liian kova pala.

Yhdyn edellä kirjoittaneisiin sen osalta, että hälytyskellot soivat iki-ilveksen tulevan vaimon tavasta "neuvotella" sukunimiasiasta. Mutta koska en tunne iki-ilvestä ja hänen morsiotaan lähemmin - enkä iki-ilveksen sukunimeä - niin en kuitenkaan tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tämän insidentin perusteella. Yleisen elämänkokemuksen perusteella kuitenkin väitän, että joustamattomien ja kompromisseihin kykenemättömien ihmisten kanssa tulee ennen pitkää isoja ongelmia. Kannattaa pohtia tältä kannalta.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän sitä itsekin huomaa olevansa vähän omien toteutumattomien unelmiensa vanki, kun joskus mieleen hiipii, että miten hienoa se olisi pakottamalla pakottaa omat pojat itku kurkussa kiekkoharrastuksen pariin ja ehdollistaa vanhemman rakkauden saaminen lajissa menestymiseen. Sellaisen esimerkillisen vanhemmuuden tuloksena suosikkijoukkueessani ehkä jonakin päivänä pelaisia ketjullinen omia poikia ketjussa Munsukunimi-Munsukunimi-Munsukunimi...

Mutta tosiaan, voipi olla tälle menolla jään lapsettomaksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tyttöystävä liittyi ilmeisesti vasemmistonuoriin. Helvetin huolestuttavaa toimintaa, pian alkaa raahaamaan minuakin mukaan ja kiristämään seksillä äänestämään kommareita. Protestina voisi liittyä kokoomusnuoriin.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yleisen elämänkokemuksen perusteella kuitenkin väitän, että joustamattomien ja kompromisseihin kykenemättömien ihmisten kanssa tulee ennen pitkää isoja ongelmia. Kannattaa pohtia tältä kannalta.

Niin rehellisyyden nimessä täytyy ehkä katsoa peiliin ja todeta, että sielläkin on piru vieköön aika itsepäinen ja aina oikeassa oleva kaveri. Eli tässähän meitä on kaksi joustamatonta ja kompromisseihin kykenemätöntä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin rehellisyyden nimessä täytyy ehkä katsoa peiliin ja todeta, että sielläkin on piru vieköön aika itsepäinen ja aina oikeassa oleva kaveri. Eli tässähän meitä on kaksi joustamatonta ja kompromisseihin kykenemätöntä.
Onko kyseessä vielä se sama emäntä joka ei suostu avioehtoon (paitsi hyvin tarkkaan määriteltyyn, kuten 110% omaisuudestasi ja 2 kivestä)? Eli tulevilla lapsillasi ei olisi sukunimeäsi, avioeron sattuessa joudut rahallisesti isoihin vaikeuksiin ja kaikki mahdolliset neuvottelut johtavat kiukutteluun? Kuuluuko parisuhteeseen muuten uhkailua? Eli "jos et tee tätä niin myyn sinun XXX:n ja hajotan YYY:n?" tai sitten klassinen riidan hetkellä tuleva "musta tuntuu että olisi parempi erota"?

Oletko muuten varma että sinulla ei ole vain hinkua päästä naimisiin ja saada lasta/lapsia? Kun noita ongelmia muistelisin lukeneeni paristakin eri ketjusta, niin alkaa tuntumaan siltä että sinulla on "biologinen kello tikittämässä". Eli et halua juuri tämän kyseisen naikkosen kanssa tätä, vaan haluat tämän yleisesti? Tämä ei ole siis nyt vittuilua, kysyn ihan tosissani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös