Mainos

Naisasiat

• 7 594 506
  • 26 629

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rouva toki ymmärtää omien vanhempiensa luonteet. Ja minä ymmärrän isä ja äiti on aina isä ja äiti. Mutta miten helkkarissa tässä pitäisi toimia. Koska jos en anoppilaan lähde, on rouva melko varmasti koko pyhät vittuuntunut, ja jos taas lähden, olen minä vittuuntunut.

Menet rohkeasti mukaan kyläilemään ja vedät miehekkäästi pään täyteen jo menomatkalla sekä ajankuluksesi vittuilet anopille koko joulun. Kaadat kuusen ja kuset fiikuksen juurelle, jos et muuta ilkeyttä keksi.

Tämä on käsittääkseni ollut se suosituin tapa kyläillä jouluna anoppilassa läpi historian.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rouva toki ymmärtää omien vanhempiensa luonteet. Ja minä ymmärrän isä ja äiti on aina isä ja äiti. Mutta miten helkkarissa tässä pitäisi toimia. Koska jos en anoppilaan lähde, on rouva melko varmasti koko pyhät vittuuntunut, ja jos taas lähden, olen minä vittuuntunut.
Juttelet siippasi kanssa tuon saman litanian ja kerrot, että lähdet, mutta et aio nauttia reissusta. Ja sitten juotat appiukkosi känniin.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
^ Riippuu ihan sinusta ja naisestasi, kumpi on pienemmän riesan tie, siksi on paha mennä neuvomaan oikein mitään. Sain kuitenkin sen käsityksen, ettei mukaanlähtö ole sinulle kynnyskysymys. Jos vaimo on naama norsunvitulla pitkän aikaa, jos jäät pois, olisi varmaan helpompi vaihtoehto mennä mukaan. Se on vain muutama päivä, ja voit yrittää pelata sillä jotain vastapalvelusta itsellesi.

Carlos

Jäsen
Ongelmana ei ole avopuoliso, vaan avopuolison vanhemmat. Kyseiset jääräpäät kuvittelevat olevansa kaikessa oikeassa, tunkevat nenänsä joka perkeleen paikkaan, ja ovat halutessaan umpimulkkuja.

Juu, monilla on ko. tyyppiset vanhemmat. Ja heidän kanssaanhan ei voi voittaa, sanot niille takaisin jotain niin kuulet siitä lopun elämääsi, jos et sano niin kuuntelet sitten muuten vaan suun paukutusta koko elämäsi. Itse kärsin ihan vastaavasta asiasta omien vanhempieni kanssa, kaikki mikä ei mene juuri sen mukaan mikä on heidän maailmankatsomuksensa on pahaa ja väärin, ja sitä ei tulla ikinä hyväksymään. Omalla kohdallani esim. avioliitto oli paha ja väärä ja ei tule toimimaan. Kalenteria on vaihdettu sen jälkeen toistakymmentä kertaa seinällä, edelleen avio-onni kukoistaa, on lapsenlapsia (ainoat meidän suvussa), mutta vieläkään ei kelpaa. Vieläkin revitään auki yli 10 vuotta vanhoja juttuja ja sanomisia, kaikki on väärin ja huonosti. Väärin sammutettu kaikki.

Semmoista se elämä on, jotkut vanhemmat ovat vaan niin nuijia että eivät ymmärrä antaa lastensa elää elämää, kokeilla ja kokea asioita, tehdä päätöksiä. Säälittävää sanoisinko. Itsekin liian pitkään nöyristelin ja nyökyttelin omien vanhempieni suuntaan, lopulta sitten ylittivät semmoisen rajan mitä en enää voi hyväksyä. Nyt voipi olla ettei montaa kertaa olla enää puheissa. Tikahtukoon katkeruuteensa, jakakoon mädän perintönsä kuten haluavat, pärjään ilman.

Knoxille tältä pohjalta sanoisin että tuot vaan näitä asioita neutraalisti esille avokkisi kanssa, niin että hänkin pikkuhiljaa alkaa ymmärtää että tämä ei ole enää normaalia. Appivanhemmat tuskin tulevat ikinä muuttumaan, sitä ei kannata toivoa. Avokistasi riippuen sitten koitatte jotenkin tasapainoilla, mutta kuten sanottua, johonkin kannattaa vetää se raja.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juttelet siippasi kanssa tuon saman litanian ja kerrot, että lähdet, mutta et aio nauttia reissusta. Ja sitten juotat appiukkosi känniin.

Näin kai tässä täytyy toimia. Harmi, että appivanhemmat on absolutisteja, niin ei voi känniinkään juottaa.

^ Riippuu ihan sinusta ja naisestasi, kumpi on pienemmän riesan tie, siksi on paha mennä neuvomaan oikein mitään. Sain kuitenkin sen käsityksen, ettei mukaanlähtö ole sinulle kynnyskysymys. Jos vaimo on naama norsunvitulla pitkän aikaa, jos jäät pois, olisi varmaan helpompi vaihtoehto mennä mukaan. Se on vain muutama päivä, ja voit yrittää pelata sillä jotain vastapalvelusta itsellesi.

Taitaa pienempi paha olla se, että lähden mukaan. Onpahan rouva ainakin tyytyväinen. Yritin varovaisesti ehdotella, että jos molemmat olisivat omien vanhempien luona, mutta tämä ajatus ei saanut kannatusta. Meikäläisen vanhempien luona meno on kuitenkin melko letkeää, isännän kanssa maistellaan viskiä, saunotaan, syödään hyvin ja porukat käytännössä kilpailee kumpi saa käyttää koiraa ulkona. Toisessa paikassa istutaan hiljaa, syödään ja kuunnellaan vittuilua kuinka perseestä meidän koira on.

Mutta mitäpä sitä ei naisensa eteen tekisi.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Semmoista se elämä on, jotkut vanhemmat ovat vaan niin nuijia että eivät ymmärrä antaa lastensa elää elämää, kokeilla ja kokea asioita, tehdä päätöksiä. Säälittävää sanoisinko. Itsekin liian pitkään nöyristelin ja nyökyttelin omien vanhempieni suuntaan, lopulta sitten ylittivät semmoisen rajan mitä en enää voi hyväksyä. Nyt voipi olla ettei montaa kertaa olla enää puheissa. Tikahtukoon katkeruuteensa, jakakoon mädän perintönsä kuten haluavat, pärjään ilman.

Hyvää tekstiä. Tässä ollaan melko hankalassa välikädessä, kun ei voi suoraankaan rouvalle asiasta sanoa. Asiassa mennään luonnollisesti niin tunnepuoli edellä, että sellaista neutraalia keskustelua on hankala käydä. Ja enhän minä nyt voi suoraan sanoa, että vanhempasi ovat perseestä ja mulkkuja. Ja kyllä avokkikin homman sinällään tajuaa, mutta kun on kasvanut tietyssä ympäristössä koko ikänsä, on siitä hankala päästää irti. Minä olen ehkä tuonut sitten jonkinlaista "tervettä järkeä" tähän hommaan, kun olen viheltänyt pelin monesti poikki, ja asettunut ihan suoraan vastakkain appivanhempien kanssa.

Ja kun tässä on hiljalleen otettu puheeksi jopa muksujen teko, niin jotenkin nämä jutut nousevat enemmän ja enemmän pintaan. Avokin siskon lapsien kohdalla on jo nähty, ettei anoppi ole isoäiti, vaan vittumainen nipottaja, joka kuvittelee olevansa ainoa joka ymmärtää lapsien kasvattamisesta jotain.

Noh, onneksi minä osaan olla halutessani äärimmäisen vittumainen, joka uskaltaa kyllä sanoa asiasta jos aihetta on.

Knoxille tältä pohjalta sanoisin että tuot vaan näitä asioita neutraalisti esille avokkisi kanssa, niin että hänkin pikkuhiljaa alkaa ymmärtää että tämä ei ole enää normaalia. Appivanhemmat tuskin tulevat ikinä muuttumaan, sitä ei kannata toivoa. Avokistasi riippuen sitten koitatte jotenkin tasapainoilla, mutta kuten sanottua, johonkin kannattaa vetää se raja.

Mennään nyt aluksi tuolla tasapainoilulla, ja katsotaan mihin se johtaa. Raja pitää tosiaan johonkin vetää, ja minun kohdalla se raja ei ole enää kaukana. Se ratkaiseva tekijä voi hyvinkin olla seuraava puhelu, jossa saadaan tytär itkemään, koska hän on tehnyt jotain vanhempiensa tahdon vastaista.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katsotaanpa saisko tällä kirjoituksella omia ajatuksia selvennettyä.

Ongelmana ei ole avopuoliso, vaan avopuolison vanhemmat. Kyseiset jääräpäät kuvittelevat olevansa kaikessa oikeassa, tunkevat nenänsä joka perkeleen paikkaan, ja ovat halutessaan umpimulkkuja. Yhtenä esimerkkinä sellainen tapaus, jossa ostivat tyttärelleen auton, mutta käyttivät autoa joka käänteessä kiristämiseen (tuot auton takaisin jos et tee näin yms). Ja vaikka avopuolisoni on normaalisti hyvinkin järkevä ihminen, on omat vanhempansa hänelle täysin sokea piste. Auton kanssa pelleily loppui vasta sitten, kun vittuunnuin riittävästi ja vein auton heidän pihalleen. Nyt sieltä suunnalta on aneltu jo pitkään, että otettaisiin auto takaisin, kun hyvä auto seisoo turhanpanttina pihalla. Ja tämänkaltaisia juttuja on useita.

Appivanhemmat on skipanneet järjestelmällisesti kaikki juhlat mitä meillä on ollut. Molempien valmistujaiset jättivät väliin, synttärit, tuparit etc. Kun rempattiin asuntoa, katseli anoppi laattoja kuvastosta, ja lähetteli kuvia mimmoiset laatat meidän pitää laittaa. Siis ihan vitun naurettavaa touhua.

Ja sitten siihen polttavaan aiheeseen. Eli juhlapyhät. Kun mulla ei ole sattuneista syistä johtuen mitään mielenkiintoa mennä pilaamaan joulua anoppilaan. Tykkään pirusti fiiliksestä mikä jouluna on, mutta tiedän että reissu tuolla saa sen fiiliksen katoamaan heti, ja tilalle tulee armoton vitutus. Kun ei jaksa sadatta kertaa kuunnella sitä, kuinka iso meidän koira on, ja kuinka meidän elämä helpottuisi jos pistettäisiin koiralle piikki. Tai sitä manailua autosta, joka seisoo pihalla kun ei meille kelpaa. En ymmärrä miksi meidän pitäisi käydä siellä, kun eivät hekään käy ikinä meillä. Ja kyllä minä heidän kanssaan ihan toimeen tulen, mutta se on aina sieltä tulee se musta hetki, joka saa minut kiehumaan.

Minullakin on tänä vuonna sellainen tilanne etten lähde jouluna käymään anoppilassa, appiukon takia. En ole vielä miehelleni tätä kertonut, toivottavasti ei lue palstaa.. Lähden ystävättäreni kanssa risteilylle ja saa mies mennä lasten kanssa mummolaan. Oma kuppini meni nurin kesällä ja kumossa pysyy.

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mennään nyt aluksi tuolla tasapainoilulla, ja katsotaan mihin se johtaa. Raja pitää tosiaan johonkin vetää, ja minun kohdalla se raja ei ole enää kaukana. Se ratkaiseva tekijä voi hyvinkin olla seuraava puhelu, jossa saadaan tytär itkemään, koska hän on tehnyt jotain vanhempiensa tahdon vastaista.

Omalla kohdalla onneksi välit on ollut hyvät appivanhempiin mutta naisten on jostain syystä vaikeampi asettua vanhempiansa "vastaan" normaaleissakin asioissa.

Rouvalla on joskus ollut vaikeuksia olla eri mieltä vanhempiensa tai minun vanhempien kanssa jostain asioista ja tämä on ratkaistu niin, että päätöksen on sanottu olleen minun. Tällä on saatu rouvalle "synninpäästö" päätöksestä ja mahdolliset itkemiset on osoitettu minulle.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Tasapainoiluahan parisuhde aina on mutta sellaisen ohjeen antaisin että keskustelet asiasta puolisosi kanssa hyvinkin pian jos kerran tuo pommin lanka jo palaa. Ja koita pitää keskustelu kiihkottomana mutta vakavana. Teidän kahden suhde se tärkein on joten jos on oletettavissa tilanne että pistät omat välisi appivanhempiisi poikki niin sun puolison on hyvä ymmärtää sun kanta asiaan jo hyvissä ajoin. Koska jos tilanne on se ettei sun puoliso ymmärrä sun kantaa asiasta ja niin teidän suhde tulee silloin sellaiseen kriisiin että siitä selviämisessä katkeaa väistämättä suhteita. Joko sun ja puolison suhde tai puolison suhde omiin vanhempiinsa... Tsemppiä kuitenkin Jouluun...

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tasapainoiluahan parisuhde aina on mutta sellaisen ohjeen antaisin että keskustelet asiasta puolisosi kanssa hyvinkin pian jos kerran tuo pommin lanka jo palaa. Ja koita pitää keskustelu kiihkottomana mutta vakavana. Teidän kahden suhde se tärkein on joten jos on oletettavissa tilanne että pistät omat välisi appivanhempiisi poikki niin sun puolison on hyvä ymmärtää sun kanta asiaan jo hyvissä ajoin. Koska jos tilanne on se ettei sun puoliso ymmärrä sun kantaa asiasta ja niin teidän suhde tulee silloin sellaiseen kriisiin että siitä selviämisessä katkeaa väistämättä suhteita. Joko sun ja puolison suhde tai puolison suhde omiin vanhempiinsa... Tsemppiä kuitenkin Jouluun...

Näinhän se on. Tässä on vähän samaa havaittavissa mitä väkivaltaisessa suhteessa. Eli aluksi ollaan vihaisia, vannotaan ettei koskaan pidetä yhteyttä ja parin viikon päästä kaikki on unohdettu. Kunnes tulee uudestaan turpaan, ja sama ralli toistuu. Ja minä olen tietysti se, joka kotona lohduttaa, kuuntelee ja ymmärtää. Vaan kun se ymmärrys loppuu tosiaan jo pikku hiljaa, kun sama paska kiertää kehää.

Ja onhan näistä asioista juteltu, mutta kuten aiemmin kirjoitin, hommat menee niin tunne edellä, että menee helposti riitelyksi. Muutenhan minä olen jo välit katkaissut lähes kokonaan, vierailen anoppilassa vain ja ainoastaan pakon edessä. Eikä ne enää edes soittele mulle, tein remontin yhteydessä hyvin selväksi, ettei "isän" tarvitse tulla valvomaan remonttia, koska minä olen ammattilainen ja hän ei, eikä laattojen valinta kuulu heille ollenkaan. Lupasivat remontin alussa antaa meille 2000€ (ja siis antaa, ei lainata) remonttia varten, mutta vetivät sitten rahansa pois, kun eivät saaneet tahtoaan läpi. Ja tuon takia mulla menikin talous vituiksi kolmeksi kuukaudeksi, kun joutui lyömään kaikki säästöt peliin, ja työtilanne sakkasi.

Mutta tälläistähän tämä elämä on. Onneksi heidän tytär sattuu olemaan varsin mainio yksilö. Joskus se omena voi pudota helvetin kauas puusta.

Jeffrey

Jäsen
Noh, onneksi minä osaan olla halutessani äärimmäisen vittumainen, joka uskaltaa kyllä sanoa asiasta jos aihetta on.

Kannattaa aina muistaa kuitenkin myös se, että joskus vaikeneminen on sitä suurinta viisautta. Itse olen myös melko suuri suustani, mutta joskus tulee tunnistaa se tilanne, jolloin ei ole mitään voitettavaa, ja tilanne vain pahenee vittuilulla. Silloin vittuilu on varsin itsekästä toimintaa, oman olon helpotusta. Toki joskus myös vittuilu on varsin hyväksyttävä toimenpide.

Tuli tässä mieleen sellainen, että oletteko koskaan viettänyt joulua sinun vanhemmillasi? Mitä jos yrittäisit tuoda tämän kortin pöytää, eikä sitä, että ollaan omissa kodeissa. Jos tämä ei mene läpi, niin kokeile vaikka sitä, että olette aaton anoppilassa ja tapsan sinun porukoillasi. Voit sitten aaton rauhassa vittuuntua, ja tapsana saunoa ja huuhtoa viskillä se vitutus alas faijasi kanssa.

Minullakin on tänä vuonna sellainen tilanne etten lähde jouluna käymään anoppilassa, appiukon takia. En ole vielä miehelleni tätä kertonut, toivottavasti ei lue palstaa.. Lähden ystävättäreni kanssa risteilylle ja saa mies mennä lasten kanssa mummolaan. Oma kuppini meni nurin kesällä ja kumossa pysyy.

Taidat olla juuri sen tyyppinen nainen, jonka takia me kirjoittelemme tähän ketjuun. Oletko nyt aivan tosissasi, että paras tapa hoitaa tällainen asia, on toimia miehesi selän takana salaa? Nyt rankaiset miestäsi melko ikävällä tavalla, hänen isänsä tekemistä virheistä. Asioiden pitää olla sovittavissa, ja tuo tyylisi tulla oikein leveilemään sillä kuinka teet rumasti miehellesi, koska hänen isänsä on sitä ja tätä, on mielestäni todella kuvottava. Okei ymmärrän, naisen pitää olla tänäpäivänä itsenäinen! Toivon, että karma poimii omansa, ja sinua kohdellaan samalla tavalla. Hyvää joulua vaan sinne risteilylle!

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kannattaa aina muistaa kuitenkin myös se, että joskus vaikeneminen on sitä suurinta viisautta. Itse olen myös melko suuri suustani, mutta joskus tulee tunnistaa se tilanne, jolloin ei ole mitään voitettavaa, ja tilanne vain pahenee vittuilulla. Silloin vittuilu on varsin itsekästä toimintaa, oman olon helpotusta. Toki joskus myös vittuilu on varsin hyväksyttävä toimenpide.

Tuli tässä mieleen sellainen, että oletteko koskaan viettänyt joulua sinun vanhemmillasi? Mitä jos yrittäisit tuoda tämän kortin pöytää, eikä sitä, että ollaan omissa kodeissa. Jos tämä ei mene läpi, niin kokeile vaikka sitä, että olette aaton anoppilassa ja tapsan sinun porukoillasi. Voit sitten aaton rauhassa vittuuntua, ja tapsana saunoa ja huuhtoa viskillä se vitutus alas faijasi kanssa.

Taidat olla juuri sen tyyppinen nainen, jonka takia me kirjoittelemme tähän ketjuun. Oletko nyt aivan tosissasi, että paras tapa hoitaa tällainen asia, on toimia miehesi selän takana salaa? Nyt rankaiset miestäsi melko ikävällä tavalla, hänen isänsä tekemistä virheistä. Asioiden pitää olla sovittavissa, ja tuo tyylisi tulla oikein leveilemään sillä kuinka teet rumasti miehellesi, koska hänen isänsä on sitä ja tätä, on mielestäni todella kuvottava. Okei ymmärrän, naisen pitää olla tänäpäivänä itsenäinen! Toivon, että karma poimii omansa, ja sinua kohdellaan samalla tavalla. Hyvää joulua vaan sinne risteilylle!

Höpshöps, äläs nyt innostu siellä :) Asiasta en ole puhunut vielä mieheni kanssa, koska hän ei ole kotona ennen huomista, keskiviikkoa. Anoppini kanssa tosin juuri puhuin ja hän myös toivottaa hyvää risteilyä.. Joka on 27. päivä, joten joulukin hyvästi ohitse.

Appiukkoni on alkoholisti ja pahasti mielenterveysongelmainen ihminen. mieheni ja lapset (halutessaan) käyvät viemässä joulutervehdyksen mummille, matkaakin on yli 300km joten tänä vuonna säästääkseni itseni mielipahalta suuntaan mielummin sinne laivareissulle.

Edit keskiviikkona klo 22.08. Mieheni kanssa juteltu ja myös hän on tehnyt jo aiemmin mielessään päätöksen olla menemättä kotiinsa tänä jouluna. Joten pala rauhaa Jeffreylle. Harvinaisen tympeän viestin muuten kirjoitit minulle, huomasin nyt luettuani sen toistamiseen.

Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Taitaa pienempi paha olla se, että lähden mukaan. Onpahan rouva ainakin tyytyväinen. Yritin varovaisesti ehdotella, että jos molemmat olisivat omien vanhempien luona, mutta tämä ajatus ei saanut kannatusta. Meikäläisen vanhempien luona meno on kuitenkin melko letkeää, isännän kanssa maistellaan viskiä, saunotaan, syödään hyvin ja porukat käytännössä kilpailee kumpi saa käyttää koiraa ulkona. Toisessa paikassa istutaan hiljaa, syödään ja kuunnellaan vittuilua kuinka perseestä meidän koira on.

Mutta mitäpä sitä ei naisensa eteen tekisi.

Niin tai mitäpä ei naisesi tekisi sinun eteen? Onko rouvasi todellakin tyytyväinen, jos sinua vituttaa jouluna? Sori vaan, mutta kuulostaa itsekkäältä. Ei mulla tulisi ainakaan mieleenkään vaatia puolisoani viettämään joulua paikassa, jossa häntä vain vituttaisi. Etenkin, jos siihen on täysin hyvät perustelut. Tai ainakaan en voisi olla tällaisessa tilanteessa tyytyväinen. Sen sijaan olisin tyytyväinen jos puolisoni saisi viettää joulun paikassa, jossa viihtyy vaikka se tarkoittaisi sitä, että emme voisi olla yhdessä.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Oikeassa olet siinä, ettei vittuilulla välttämättä voita mitään. Mutta on vain tiettyjä tilanteita kun ei kykene hillitsemään itseään.

Ja ollaan tosiaan vietetty jouluja aiemmin minun vanhempieni luona. Vuoroteltiin jouluja muutama vuosi, kunnes tuli kaikkea ylimääräistä, ja anoppila oli ns. boikotissa hetken aikaa. Eli ei sinne meno mitään uutta ole. Ehkä tässä on osittain kyse siitä, että vaimoke antaa helpommin läheisilleen anteeksi, kun taas minulla hommat on vuosien aikana kasaantunut, ja nyt on tullut sellainen raja vastaan, ettei noita temppuja vain kykene unohtamaan. Ja miksipä pitäisikään.

Niin tai mitäpä ei naisesi tekisi sinun eteen? Onko rouvasi todellakin tyytyväinen, jos sinua vituttaa jouluna? Sori vaan, mutta kuulostaa itsekkäältä. Ei mulla tulisi ainakaan mieleenkään vaatia puolisoani viettämään joulua paikassa, jossa häntä vain vituttaisi. Etenkin, jos siihen on täysin hyvät perustelut. Tai ainakaan en voisi olla tällaisessa tilanteessa tyytyväinen. Sen sijaan olisin tyytyväinen jos puolisoni saisi viettää joulun paikassa, jossa viihtyy vaikka se tarkoittaisi sitä, että emme voisi olla yhdessä.

On se näinkin. Viime jouluna oli anoppilan vuoro, mutta se meni reisille kun tuli tuo remonttihässäkkä, ja vietettiin joulua jälleen minun vanhempieni luona.

Katsotaan nyt miten tässä edetään. Jos anoppilaan lähdetään, niin sitten mennään ja yritetään pitää mieli korkealla. Ja vielähän tässä on viikkoja aikaa anopin/appiukon tehdä temput, ja päästään sulassa sovussa meidän porukoille.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Katsotaan nyt miten tässä edetään. Jos anoppilaan lähdetään, niin sitten mennään ja yritetään pitää mieli korkealla. Ja vielähän tässä on viikkoja aikaa anopin/appiukon tehdä temput, ja päästään sulassa sovussa meidän porukoille.

Olet saanutkin jo paljon hyviä neuvoja, mutta yhtä asiaa haluan vielä korostaa... Teet sekä itsellesi sekä puolisollesi ison karhunpalveluksen, jos et asiasta pysty kiihkottomasti hänen kanssaan keskustelemaan ja nostamaan ns. kissaa pöydälle. Mulla oli aikanaan ex-vaimon appivanhempien kanssa hiukan samanlainen tilanne päällä... paitsi, että he hiukan enemmän arkailivat mun suuntaan ja allekirjoittaneen sosiaalisen ja ammatillisen statuksen kasvaessa ja iän karttuessa, vieläkin enemmän... tietty exä joutui sitten kuuntelemaan senkin edestä valitusta heidän suunnaltaan, kun vuosien vieriessä eivät minulle enää uskaltaneet avautua.

Meilläkin tilanne ajautui alkuun siihen, että ilmoitin kaikki ns. ikävät uutiset appivanhempien suuntaan. Tilanne oli käytännössä se, että kahdeksan kertaa kymmenestä vierailut menivät ns. reisille, kun sieltä päästä alkoi jossain vaiheesa tulla tuubaa torven täydeltä.. eniten heitäkin kismitti se, ettei heillä ollut meistä otetta ja päätäntävaltaa meidän elämästä ja ehkä - surullista kyllä - se, ettei heidän maalailemat uhkakuvat meidän päätösten johdosta ikinä realisoituneet... valituslista oli toki loputon... kuinka otettiin tarpeeton riski omistusasunnon hankinnassa (kummallakin oli siinä vaiheessa jo vakituinen työ..), ostettu auto oli liian kallis, kulutimme liian paljon rahaa matkustamiseen, kuinka ystävät olivat meille tärkeämpiä kuin perhe ja luonnollisesti vierailimme liian vähän heidän luonaan... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onneksi ex-vaimo ei mennyt vanhempiensa puolelle ikinä näiden kiistelyjen ollessa päällä, mutta kyllä hänelläkin alkuun isoja vaikeuksia oli asettua poikkiteloin vanhempiensa kanssa, mielummin oli sitten kertomatta vanhempiensa mieltä pahoittavia asioita. Kuvaavaa tuosta henkisestä lieasta oli, että viininharrastajana hänellä meni miltei kolmikymppiseksi tunnustaa absolutisti vanhemmilleen viiniharrastuksestaan. Ja kyse hänen kohdallaan ei ollut todellakaan mistään kännihakuisesta juomisesta.

Jouluihmiselle on kohtuutonta, että joutuu koko joulun ns. uhraamaan paskoissa fiiliksissä. Tiedän, että reissaaminen paikkojen välillä on kaukana ideaalista ratkaisusta, mutta jos se vain etäisyyden puolesta on mahdollista, niin minä suosisin jo ehdotettua mallia, aatto yhdessä paikassa ja joulupäivä toisessa. Eipä mene ainakaan koko joulu pilalle. Mutta ihan ensisijaisesti sun täytyy kyllä jutella puolisosi kanssa teidän tilanne läpi kiihkottomasti, että saatte molempia tyydyttävän systeemin rakennettua. Mulla homma toimi siten, että lupasin ex-vaimolleni aikanaan, että teen vastavierailun anoppilaan aina hänen haluamallaan ajankohtana, kunhan appivanhemmat ovat ensin vierailleet meillä.... periaatteella vuoroin vieraissa. Needless to say... vierailutahti väheni varsin huomattavasti sen päätöksen jälkeen, heh

Ai niin.. minä en kuuntelisi mitään vittuilua appivanhempien suunnalta. Takaisinvittuiluun ei kannata sortua, mutta suoraan vastakkaisen mielipiteen ja/tai päätöksen esilletuomisessa ei ole mitään väärää. Asiasta ei kannata edes alkaa kiistelemään, varsinkin jos/kun asia koskee teitä, ei appivanhempia. Toteat vain rauhallisesti, että teidän elämä, teidän päätös... ja end of discussion!

Ottamatta kantaa siihen, minkäikäinen puolisosi on, niin yleisesti todeten omista vanhemmista itsenäistyminen, sekä taloudellisesti, että varsinkin henkisesti, on kasvuprosessi, joka ei tietenkään tapahdu nappia painamalla. Minä olen nyt pöydän vastakkaisella puolella, kun vanhempi tyttöni on juuri muuttanut opiskelemaan ja omilleen. Autan häntä edelleen varsin runsaskätisesti taloudellisesti ja koen, että vastineeksi minulla on oikeus vaatia tiettyjä juttuja, kuten että opiskelut etenevät, elämä pysyy muutenkin kondiksessa (esimerkiksi, kun kerta maksan varsin kalliin vuosikortin kuntoiluun, niin edellytän, että sitä myös käytetään, laskut maksussa jne..). Mielestäni ei mitään kohtuutonta, mutta uskon, että kyllähän saatta välillä tyttöä kismittää, kun tsekkaan, että homma on balanssissa. Toki kyse on 18 kesäisestä juuri omilleen muuttaneesta nuoresta naisenalusta, joten vanhempien tuki vielä ainakin ensimmäisen vuoden aikana on ymmärrettävää, mutta silti ymmärrän myös hänen fiiliksen... Itse olin huomattavan paljon itsenäisempi (taloudellisesti täysin..) 18 vuotiaana, kuin tyttäreni nyt, mutta ihmiset ovat erilaisia...

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Olet saanutkin jo paljon hyviä neuvoja, mutta yhtä asiaa haluan vielä korostaa... Teet sekä itsellesi sekä puolisollesi ison karhunpalveluksen, jos et asiasta pysty kiihkottomasti hänen kanssaan keskustelemaan ja nostamaan ns. kissaa pöydälle. Mulla oli aikanaan ex-vaimon appivanhempien kanssa hiukan samanlainen tilanne päällä... paitsi, että he hiukan enemmän arkailivat mun suuntaan ja allekirjoittaneen sosiaalisen ja ammatillisen statuksen kasvaessa ja iän karttuessa, vieläkin enemmän... tietty exä joutui sitten kuuntelemaan senkin edestä valitusta heidän suunnaltaan, kun vuosien vieriessä eivät minulle enää uskaltaneet avautua.

Näin se taitaa olla. Tänne kirjoittamisesta on ollut suuri hyöty, tuntuu että ajatuksia on saanu järjestykseen, ja vähän käsiteltyäkin näitä juttuja. Sopivassa ajankohdassa nostan sen kissan pöydälle.

Meilläkin tilanne ajautui alkuun siihen, että ilmoitin kaikki ns. ikävät uutiset appivanhempien suuntaan. Tilanne oli käytännössä se, että kahdeksan kertaa kymmenestä vierailut menivät ns. reisille, kun sieltä päästä alkoi jossain vaiheesa tulla tuubaa torven täydeltä.. eniten heitäkin kismitti se, ettei heillä ollut meistä otetta ja päätäntävaltaa meidän elämästä ja ehkä - surullista kyllä - se, ettei heidän maalailemat uhkakuvat meidän päätösten johdosta ikinä realisoituneet... valituslista oli toki loputon... kuinka otettiin tarpeeton riski omistusasunnon hankinnassa (kummallakin oli siinä vaiheessa jo vakituinen työ..), ostettu auto oli liian kallis, kulutimme liian paljon rahaa matkustamiseen, kuinka ystävät olivat meille tärkeämpiä kuin perhe ja luonnollisesti vierailimme liian vähän heidän luonaan... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onneksi ex-vaimo ei mennyt vanhempiensa puolelle ikinä näiden kiistelyjen ollessa päällä, mutta kyllä hänelläkin alkuun isoja vaikeuksia oli asettua poikkiteloin vanhempiensa kanssa, mielummin oli sitten kertomatta vanhempiensa mieltä pahoittavia asioita. Kuvaavaa tuosta henkisestä lieasta oli, että viininharrastajana hänellä meni miltei kolmikymppiseksi tunnustaa absolutisti vanhemmilleen viiniharrastuksestaan. Ja kyse hänen kohdallaan ei ollut todellakaan mistään kännihakuisesta juomisesta.

Tätä se on meilläkin. On rasittavaa, kun heidän kanssaan ei voi iloita mistään asiasta, koska jokaisesta jutusta kaivetaan se negatiivinen puoli esiin. Asunnon ostaminen oli tarpeeton riski, ja vierailulla huomautettiin jokaisesta mahdollisesta asiasta. Kun avovaimo sai viran, oltiin pettyneitä koska "olisihan sitä voinut kouluttautua johonkin hienompaan ammattiin". Kaikki mitä me tehdään, on turhaa ja tarpeetonta, pitäisi elää vain heidän tavallaan.

Jouluihmiselle on kohtuutonta, että joutuu koko joulun ns. uhraamaan paskoissa fiiliksissä. Tiedän, että reissaaminen paikkojen välillä on kaukana ideaalista ratkaisusta, mutta jos se vain etäisyyden puolesta on mahdollista, niin minä suosisin jo ehdotettua mallia, aatto yhdessä paikassa ja joulupäivä toisessa. Eipä mene ainakaan koko joulu pilalle. Mutta ihan ensisijaisesti sun täytyy kyllä jutella puolisosi kanssa teidän tilanne läpi kiihkottomasti, että saatte molempia tyydyttävän systeemin rakennettua. Mulla homma toimi siten, että lupasin ex-vaimolleni aikanaan, että teen vastavierailun anoppilaan aina hänen haluamallaan ajankohtana, kunhan appivanhemmat ovat ensin vierailleet meillä.... periaatteella vuoroin vieraissa. Needless to say... vierailutahti väheni varsin huomattavasti sen päätöksen jälkeen, heh

Ai niin.. minä en kuuntelisi mitään vittuilua appivanhempien suunnalta. Takaisinvittuiluun ei kannata sortua, mutta suoraan vastakkaisen mielipiteen ja/tai päätöksen esilletuomisessa ei ole mitään väärää. Asiasta ei kannata edes alkaa kiistelemään, varsinkin jos/kun asia koskee teitä, ei appivanhempia. Toteat vain rauhallisesti, että teidän elämä, teidän päätös... ja end of discussion!

Etäisyydet ei onneksi ole ongelma. Kyllä minä tuota ehdotettua mallia lähden ehdottelemaan, olisi paras vaihtoehto heittämällä.

Ja mulle ei ole tosiaan ollut ongelmia tuoda omia mielipiteitäni esille. Ja se on varmasti isoin syy siihen, miksen ole erityisen pidetty vävypoika. Avovaimon sisko on miehensä kanssa ihan täysin anoppilan talutushihnassa. Selän takana kyllä jauhetaan kuinka ärsyttäviä vanhemmat on, mutta heti kun vihellys kuuluu, niin juoksevat vauhdilla paikalle. Minä en taas voi sietää sitä, että joku yrittää elää meidän puolesta elämää, joten tuosta on tullut yhteenottoja. Kun anoppilassa ei ymmärretä alkuunkaan, miksi me tehdään näin miten tehdään.

Mutta kiitoksia kaikille neuvoista. Hyviä juttuja tuli paljon, ja oli tosissaan helpottavaa päästä avautumaan näistä asioista.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Appivanhemmat voivat tosiaan olla melkoisia mulkkuja ja kuvittelevat tietävänsä kaiken paremmin, koska ovat vanhempia. Minulle exän vanhempien luona käyminen oli aina tuskaa, koska siellä oli aina niin painostava tunnelma. Ukko kuvitteli olevansa maailman napa ja kaikkien alojen asiantuntija. Eron jälkeen ex ei myöskään ole juuri yhteyttä pidellyt ja lapsetkin(12v ja 13v) viettävät tuolla esim. kesälomalla mahdollisimman vähän aikaa, mutta viihtyvät toisessa mummolassa viikkokausia. Turha kai mainita, että tuostakin on tullut sanomista...

Vähän aikaa sitten juttelimme exän kanssa tästä asiasta ja exäkin alkanut kelailemaan omaa "vaikeaa" nuoruuttaan, jossa joutui mm. sijaiskotiin, kun ei tullut toimeen vanhempiensa(lähinnä faijansa) kanssa. Ex itse sanoi mulle, että ehkäpä hän ei ollutkaan niin kapinallinen ja vittumainen nuori, vaan hänen isänsä ehdottomuus ja asoista keskustelemattomuus sai aikaan tilanteen, jossa mentiin umpikujaan kaasu pohjassa. Vähän samanlaisia ongelmia oli nyt tullut meidän 12v pojan kanssa, joka on siinä iässä, että tahtoo kyseenalaistaa asioita. Minulle tai exälle tuo ei ole mikään ongelma, koska asiasta voi keskustella ja miettiä pojan kanssa yhdessä, miten maailma toimii, mutta mummolassa ukko sanoo miten asiat ovat ja sitten se on suu kiinni siitä asiasta.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo joulu tulee. Miehet nyt ei varmaan tarvitse mitään lahjoja, mutta mä ymmärrän että naiset tykkää kaikista pienestä yllätyksistä. Kerran mä ostin yhdelle muijalle kaikkea kissanjuttuja, mä kun tiesin että sen kissa tykkää niistä ja oikeastaan tarvitseekin niitä, mutta tää tyttö vetikin herneet nenään kun se lahja ei ollut sille vaan sen kissalle. Siis miten ihmeessä naiset voi olla noin tuollaisia? Ei jotenkin ymmärrys riitä.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos kerran etäisyydetkään eivät ole mikään ongelma, niin eihän siinä pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Kerrot puolisollesi, että haluat viettää joulua kahdestaan rakkaasi kanssa omassa kodissa, ja käytte esim. vain syömässä siellä anoppilassa. Koiran kun jättää vielä kotiin, niin siinä on hyvä syykin sitten, miksi on pakko lähteä mahdollisimman nopeasti takaisin kotia kohti.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Täysin neuvotteluasioita nuo joulujuhlat. Jos ei onnistu niin miettisin hommaa vähän laajemmalti. Onko suhteessa vallanjako onnistunut/luonteva vai pitäisikö sitä muuttaa tai onko syy esim. suhteen arvojärjestyksessä, puoliskon luonteessa (tätä on lähes mahdoton muuttaa) vai sitten omissa asenteissa. Joulu on kyllä hyvä testi, varmaan parhaita matkailun jälkeen. Voi selvittää aika tehokkaasti tulevaisuuden ongelmia. Siirtymäriitti oikeastaan.

Itse kyllä kävisin korkeintaan toisessa paikkaa jouluna paitsi jos aivan lähistöllä niin miksei jossain muuallakin, aamupäivästä nehän menee melkein reippailunakin. Näihin tosin vähän vaikeata sanoa enempää tarkemmin kun on nuo kuviot niin mutkikkaita nykyään. Evertonin neuvo on simppeli, perinteinen ja helpohko muistaa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ikinä ei kannata seurustella sellaisen muijan kanssa, joka uskoo horoskooppeihin. Mun mielestä se on päivänselvä merkki tyhmyydestä. Vielä tyhmempiä ne ovat jos väittävät etteivät usko niihin ja siltikin lukevat. Ja monesti ne tapaukset on vielä sellaisia ylitunteilevia. Kattelevat varmaan telkkaristakin Kauniita ja rohkeita yms.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Hetken tapaillut tässä upeaa naista. Taidan olla ihastunut, kovin vieras tunne minulle. Haluais antaa mennä vain täysillä. Pitää kuitenkin joku suojaus pitää yllä ettei tule jälleen kerran täystyrmäystä ihan puun takaa. Niin upea daami kuitenkin, että on tunne jotta olen tavannut kohtaloni :) Jatkakaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy