En nyt halua kritisoida toisten ajatusmaailmaa, eikä siksi sellaisena tätä pidä ottaa, mutta hieman kummastuttaa, jos itsellä on vain on/off asento viinanjuonnin suhteen, niin muille ei sallita esim. saunakaljaa.
Ei kai tuossa ollut puhe saunakaljasta, vaan siitä, että tissuttelua muutaman siiderin verran tapahtuisi "silloin tällöin", eli suhteellisesti huomattavasti useammin kuin saunakaljan ottamista? Silloin sitä siideriä tai olutta kuluu kuukaudessa aika lailla huomattavasti enemmän kuin pelkällä kerran viikossa otetulla yksittäisellä saunaoluella tulisi menemään.
En minä ainakaan tykkäisi, jos avovaimoni kittaisi säännöllisesti siideriä tai olutta muutaman pullon verran "siinä sivussa". Eikä hän varmasti tykkää siitä, jos minä tekisin niin. Se ei ehkä haittaa seuraavaa päivää eikä välttämättä sitä kyseistä iltaa, mutta alkaa varmasti näkyä pidemmän päälle jo ihan terveydessä. Ja se estäisi myös aika monelta muultakin yhteiseltä tekemiseltä tuona iltana, jolloin kittaus tapahtuu. Eli esim. elokuviin menemiseltä, lenkkeilyltä yms.
Mutta minusta täysin eri asia on se, jos saunan päälle ottaa yhden tai kaksi olutta, tai sitten vaikkapa ruoan kanssa silloin tällöin lasillisen viiniä. Ei sitä voi mitenkään rinnastaa siihen, että "ottaa muutaman silloin tällöin", jos tuo "silloin tällöin" tarkoittaa esimerkiksi kolmea iltaa viikossa.
Kyllä meilläkin saunaolutta otetaan, mutta se jää siihen yhteen tai kahteen naamaa kohden. Joskus olutta saatetaan ottaa myös vaikkapa grillauksen yhteydessä, mutta määrä pysyy siinäkin samana. Ja nuo ajoittuvat aina viikonloppuun. Joskus saatetaan taas käydä istumassa iltaa ja ottaa jokunen juoma. Niin, ja on meillä ihan sallittua käydä (yksin tai yhdessä) kavereiden kanssa lasillisella. Eipä tämän neljän ja puolen vuoden yhteiselon aikana ole kertaakaan käynyt sellaista, että sieltä olisi tullut jompi kumpi tuhannen tuiterissa kotiin.
Pointtini tässä on ihan se, että kyllä minä ainakin ymmärrän sen ettei toinen osapuoli tykkää, jos "muutaman oluen ottaminen" tapahtuu turhan säännöllisesti. Kyllä lähtökohtaisesti kodin pitäisi olla sellainen paikka, että siellä voi rentoutua ja viettää aikaa toisen kanssa ihan selvänäkin.