Aivan sama asia on parisuhteessa eli kun keskusteluyhteys on olemassa, toivoa on, vaikka toinen osapuoli huutaa ja haukkuukin. Tätä puhetta/ huutoa pitää käyttää parisuhteen kehittämiseen, eikä sivuuttaa sitä kun se loukkaa minua.
Allekirjoitan tämän täysin. Olen esim. omalle miehelleni sanonut, että niin kauan kuin mä nalkutan/jankutan samoista asioista/jäkätän, mä välitän. Eli ne asiat eivät ole mulle luokkaa "ihan sama". Ja niiden valitettavien asioiden taustallakin on yleensä vähän suuremmat asiat kuin vain se, että miksi toinen ei saa paskaisia pyykkejään pesukoriin asti. Sitten kun valitus loppuu, on kiinnostuskin mitä luultavimmin loppunut. Sitten mä en enää välitä. Ja kun mä en välitä, niin mitäs sitten? Syttyykö se sillä, että jatkossa vie omat paskapyykkinsä pyykkikoriin? Mitä luultavimmin ei.
Tottakai asioista pitää puhua niiden omilla nimillään ja mieltä kaihertavista asioista pitää uskaltaa voida puhua. Mutta pidemmän päälle sekin käy raskaaksi, jos pitää samoista asioista purkaa mieltään jatkuvasti. Pikkuhiljaa asioista valittamisen sävy saa negatiivisempia piirteitä ja samalla toinen ehkä ummistaa korvansa jopa aikaisempaakin enemmän. Harva ihminen vain oikeasti ymmärtää, että niin kauan, kun asioista jaksaa edes sitten vain nurista, niin kauan on vielä toivoakin. Monissa asioissa sitä vain pikkuhiljaa kypsyy joko positiivisesti tai sitten negatiivisesti ja joko hyväksyy toisen "puutteet" tai sitten ei. Ja kun muutamaan kertaan on tehnyt "ison kuvan " selväksi, ei sitä viitsi aikuiselle ihmiselle enää toistaa uudelleen ja uudelleen. Vastuunsa on molemmilla. En usko yksinomaan mihinkään rivien välistä heitettyihin vihjauksiin, vaan kyllä asioista pitää myös puhua oikeilla nimillään. Mutta kuten totesin, "vakavia keskusteluja" ei jaksa myöskään koko ajan käydä.
Ja aina ei tarvitse vikaa olla edes suhteen perustuksissa. Valitettavasti joskus vain käy niin, että se rikki oleva ovi alkaa vituttaa niin paljon, että se saa suhteettoman suuret mittasuhteet, vaikka perustukset itsessään olisivatkin kunnossa. Tällöin kysytään omaa kanttia, miten paljon jaksaa/pystyy/kykenee sietämään ja katsomaan isoa kuvaa. Pystyykö hyväksymään toisessa ihmisessä hänen rajoittuneisuutensa, vai käykö se itselle liian raskaaksi? Ja jokainen tekee nämäkin päätökset ja mittarinsa itse, ei niistä muiden auta huudella, kun kaikki kuitenkin olemme omia yksilöitämme. Toiset kestää enemmän kuin toiset. Syyllisiäkään on usein turha etsiä, koska me kaikki muutumme ja se vain on hyväksyttävä. Omat ajatuksetkin voivat muuttua ja tasaantua, siksi suuria päätöksiä ei pitäisi hetken mielijohteesta tai vitutuksen valtaamana tehdä.
Sanoisin, että hyvin monessa asiassa on pohjimmiltaan kysymys toisen kunnioittamisesta ja huomioon ottamisesta. Jos homma tökkii pidemmän aikaa, sitä on jossain vaiheessa hyvin vaikea olla ottamatta vittuiluna tai henkilökohtaisuutena. Ja siksi niin moni suhde ajautuu kriisiin tai peräti karille.
Ja tämä nyt ei ole mikään ainoa oikea totuus, ainoastaan omiin kokemuksiini perustuva näkemys.