Miguel kirjoitti:
"Mies on omalla toiminnallaan tunteen tappanut." Häh? Mitä on "miehen oma toiminta" tässä tapauksessa? Missä minä olen sellaisesta puhunut, ja miten se liittyy mihinkään?
Niin siis viittasin jälleen siihen hyväksyntää hakevaan käytökseen ja ylitunteellisuuteen, koska sinä väitit minun syyllistävän naisia tilanteessa, joissa he sanovat nämä kliseiset lauseet kun kiinnostus loppuu miestä kohtaan. Niin en todellakaan väittänyt.
Miguel kirjoitti:
Nyt en puhu omasta kokemuksesta, mutta eihän tuollainen argumentti ole missään määrin tolkullinen, jos takana on vaikkapa 15 vuoden avioliitto ja yhteisiä lapsia. Jos siinä vaiheessa ykkösjuttuna on jännitteen pitäminen eikä osaa puolisolleen puhua, niin täytyy olla aika pahasti tunnevammainen.
Joo siis olen kanssasi samaa mieltä siitä, että eihän se tosiaan sama asia olekaan enää 15 tai edes muutaman avioliittovuoden jälkeen (ja enpäs pysty itsekään kokemuksesta puhumaan joten sekin vielä). Mutta viittasin siis suhteen alkuvaiheeseen, ihan ekoihin viikkoihin tai kuukauteen tms. Siitä tämä koko keskustelu lähti liikkeelle, että miten se alkujännite luodaan ja saadaan joku kiinnostumaan itsestä. Toisaalta uskoisin, että ne alitajuiset mekanismit, mitä ikinä ovatkaan, jotka luovat sitä kuuluisaa jännitettä ja kiinnostusta, pysyvät suht koht samanlaisina läpi elämän. Ehkä ne vain saadaan esiin eri tavalla eri elämänvaiheissa?
Miguel kirjoitti:
Joopa joo. Nykyaikaisen uraohjuksen CV:ssä saattaa olla lyhyeltä aikaväliltä ties kuinka monta eri työnantajaa ja usein vielä eri liiketoiminta-aloilta. Siitä urakehityksestä voi helposti todeta "intohimon" "omaa juttua" kohtaan. Kyllä, omaa egoa kohtaan. Ketjun aiheeseen tämä ei juurikaan taida liittyä, mutta pistipä noin pumpulinen näkemys silmään.
Mutta eihän se ole mikään merkki siitä, ettei ole intohimoa tai tavoitteita! On täysin normaalia vaihtaa työpaikkaa muutaman vuoden välein. Elinkaari-teorian mukaan työssä(kin) on alkuvaiheensa, kasvuvaihe, sitten se kypsyysvaihe ja lopulta lasku. Ennen laskua pitäisi joko vaihtaa hommia saman organisaation sisällä (ylennys tms) tai vaihtaa työpaikkaa, jotta oma kehitys jatkuu eikä leipiinny. Tämän laskuvaiheen on muistaakseni laskettu tulevan 2-3 vuoden sisällä normaalisti. Ja muutenkin, se, että vaihtaa paikkaa saattaa olla myös merkki siitä, että ei ole vielä löytänyt aidosti sitä, mistä pitää tai ei ole ollut tyytyväinen työpaikkaan. (Don't settle). Ja jos omalla egolla tarkoitat tavoitteiden saavuttamista ja siitä saatua mielihyvää ja/tai itsensä kehittämistä (tässä tapauksessa työmarkkinoilla) niin miksei voisikin sanoa, että omaa egoa kohtaan. Mutta en näe ristiriitaa siinä, etteikö tällaisilla ihmisillä ole myöskin intohimoa sitä "omaa juttua" kohtaan. Kova väite samantien tuomita urallaan menestyneet itsekkäiksi egoisteiksi (ja itse asiassa tässä väitteessä on jotain hyvin perisuomalaista)...
Morgoth kirjoitti:
Noh, ei luulisi olevan vaikea ymmärtää ilman sarkasmiakaan, että jos jollakin on paljon rahaa tai vaikkapa toimii vaikutusvaltaisessa asemassa, niin totta kai sellainen ihminen kerää sellaisten ihmisten huomioon, jotka ovat valmiita naimakauppoihin vain paksun lompakon vuoksi. Tämä tietysti hivelee itsetuntoa, kun huomiota tulee joka puolelta ja sen saattaa tulkita väärin, että juuri hänen persoonaansa ihailtaisiin, vaikka ainoa kiinnostuksen kohde on paksu lompakko. Lisäksi jos toinen on selvä "uraohjus", niin saattapa toinen ajatella, että onko tämä ihminen ihan "parisuhde ihminen" ja kiinnostusta tulee juuri ei-toivoituilta ihmisiltä.
Okei, voi olla joidenkin kohdalla näinkin, että vain raha kiinnostaa, mutta miksei se voisi yhtälailla olla persoona, joka on joutunut olemaan aika monessa asiassa suhteellisen hyvä/lahjakas päästäkseen siihen asemaan? Todella vaikea mun on tulla todistamaan, että nämä naiset eivät ole vain paksun lompakon perään mutta yhtälailla vaikea sun on sanoa, että heitä ei takuuvarmasti kiinnosta mikään muu näissä miehissä. Eli eihän tätä voi lopulta kukaan tietää, mutta mä heitin oman näkemykseni soppaan, koska uskon, että pelkkä raha tai maine ei yleensä riitä, vaan jotta haluat olla jonkun kanssa, siinä pitää oikeasti olla muutakin. Mun mielestä tavallisen tallaajan on helppo leimata monen ihmisen menestys egoismiksi ja tunteettomaksi, epäeettiseksi toiminnaksi sen sijaan että ajattelisi taustalla voivan olla muutakin.
Morgoth kirjoitti:
Maailma on aika raadollinen paikka ja jotenkin aistin sun kirjoituksista vähän turhan idealistisen ja naivin käsityksen, että kun teet töitä kovasti kuten Steve Jobs ja vähän kehität itseäsi (treenailet iskurepliikkejä baaritiskiä varten) ja esität vaikeasti saattavaa niin taivaan ja ties mitä portit aukeavat parisuhdepuolellakin...
Mun mielestä taas idealistista ja naivia on ajatella, että kaikki loksahtaa kohdilleen täysin luonnollisesti ja itsestään, eikä näitä asioita tarvitsisi ajatella, JA ettet muka pystyisi tekemään oman onnesi eteen mitään! Itseni/itsesi kehittäminen ei ole iskurepliikkien treenaamista koska se on juuri sitä esittämistä, joka lopulta näkyy läpi, mutta puhuinkin kokonaisvaltaisemmasta muuttumisesta, joka on kylläkin todella vaikeaa, mutta mahdollista. Ja kyllä Steve Jobs mielestäni on hyvä esikuva :)
Morgoth kirjoitti:
Sä puhut jostakin baaritiskillä tapahtuvasta pariutumisriitin ensivaiheesta? Toivottavasti ainakin.
Juuri siitä vaiheesta puhun ja puhuin aiemminkin. Tää jotenkin lipsahti aiheesta vähän enemmän pitkäaikaisten parisuhteiden toimivuuteen, josta ei ollut tarkoitus puhua niinkään.
Kental kirjoitti:
Kuten sanoin, ymmärrän kyllä ja pidän tärkeänä itsensä kehittämistä, eikä siinä ole normisyistä todellakaan mitään hyväksynnän hakemiseen liittyvää, se on sitä elämän perusprosessia joka vain tehostuu kun asian tiedostaa. Mutta ensimmäiseen lauseeseesi tyydyn vastaamaan että sanoitpas. Eikö se, että kehittää itseään "Jos et kelpaa tämänhetkisenä itsenäsi jollekulle" ole synonyymi sille että "itseään kehitetään jonkun tietyn ihmisen takia"?
Ehkä sanoin sen sitten huonosti. Hain sitä, että jos teet jotain mikä ei selkeästi toimi, jossain vaiheessa olisi hyvä harkita asioiden muuttamista, joka tässä tapauksessa tarkoittaa itsensä kehittämistä. En tarkoittanut, että se tehtäisiin jonkun tietyn ihmisen takia.
Kental kirjoitti:
Tosin minä kyllä myös mielsin että sinä menit alunperin henkilökohtaisuuksiin tinkezionea - jonka älähdykseen vastaat viestissäsi kiistämällä henkilökohtaisuudet - kohtaan, joten ehkä ilmaisemme vain asioita hyvin eri tavalla.
Pahoittelen, jos menin. Se on asia, jota yritän viimeiseen asti välttää..tosin en ymmärrä missä vaiheessa sen tein.
Tosiveteraani kirjoitti:
Vanha Len jo tuolla aiemmin kertoi kuinka asiat voivat olla ja olen täysin samaa mieltä. Se parisuhde vain paranee vanhetessaan, minun nuoruudessani vanha kansa sanoi, että avioliiton 7 ensimmäistä vuotta ovat vaikeimmat.
Olen kuullut nämä aikaisemminkin ja pitää varmasti paikkansa. Uskoisin, että 99 % haluaisi päästä tilanteeseen elämässään, jossa Vanha Len mainitsi olevansa. Toivottavasti siellä joskus ollaan.