Viestin lähetti Predator
Kyllä minä tiedän, että näistä asioista on tällä palstalla väännetty monessakin ketjussa, mutta päätin nyt nostaa tämän legendaarisen Jagsin avaaman ketjun ylös - voivat sitten vaikka uudemmatkin kirjoittajat kommentoida tähän jo monta vuotta vanhaan ketjuun tuntojaan...
Olen jo kommentoinut pariakin uskontoketjua täällä näin. Kerrottakoon, että olen enemmän anti-kristitty kuin ateisti. En usko Jumalaan, mutta olen oppinut pahimmillani vihaamaan kristinuskoa. Mielestäni kuitenkin nykyajan jumalantulkinta on väärä tai ainakin romantisoitu aivan liikaa. Raamatun mukaan Jumala on ankara, joskin myös laupea, mutta mistään "kaikilla on kivaa" -touhusta ei Raamatussa ole ollut missään vaiheessa kysymys. Vain harvat ihmiset pääsevät Jumalan tykö, näin olen itse tulkinnut.
Varjo: "kaikki tekemäni on jo Jumalan tiedossa ja taivaspaikkani on päätetty ennen syntymääni."
Just, missäköhän näin kerrottiin. Raamatustako luit? Se on käsittääkseni tässä asiassa ainut lähde, mihin näitä väitteitä voidaan perustaa.
Oman tulkintani (kyllä tulkintani) mukaan ihmisellä on vapaa tahto, jonka Jumala antoi, jotta ihminen pystyisi omin avuin löytämään oikean tien. Kärsimystä on, koska Raamatun mukaan ihmisen uskon pitää olla todella vahva ja sitä koetellaan kärsimyksillä. Kuten Jumala teki esimerkin Jobin avulla, sillä Saatana oli se, joka häntä koetteli. Ei Jumala. Mutta Jumala antoi Saatanalla valtuudet, koska hän uskoi Jobin kestävän kaiken. Jeesukseen ja vedenpaisumukseen liittyi se, että ihmiskunta ei enää ilman muutosta pystyisi löytämään oikeaa tietään.
Kuten jo jossain sanoin, pidän henkilökohtaisesti Raamattua huonona fantasiakirjana, jolla on pientä historiallista totuuspohjaa. Minä väittelen siis ainoastaan tämän kirjasen tulkinnan pohjalta, en millään muilla perusteilla, koska en usko näihin aiheisiin, mitä tässä ketjussa käsitellään. Tulkitsen vain. Ja kyllä, halusin alleviivata tuon moneen kertaan.
Niin ja Preda. Ne huhhuttelut olivat tosiaankin itselleni, ei sinulle.