"Näin sanoo Herra Sebaot..."

  • 25 033
  • 315
Tila
Viestiketju on suljettu.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Raúl
Muuten, lukekaa David Wilkersonin kirja jostain 1998 vuodelta, siellä hän profetoi juuri näistä USA:n terroristihyökkäyksistä (saanut profetiat jo ennen 1990 vuotta) ja sun muista... kirjan nimeä en muista, mutta kyllä sen löytää...

Itse en ole k.o. kirjaa lukenut, enkä lue, mutta veikkaisin, että kyseessä on yksi miljoonista huuhaa-kirjoista, joissa kirjoitetaan ennustukset niin ympäripyöreästi, että väkisinkin jokainen tapahtuma voidaan mukamas todentaa kirjan lauseiden perusteella....
 
G

Guest

Keskustelu on mennyt vähän sivuraiteille.

Kuten on todettu elämme lopun aikoja. Maailmanhistorian viimeiset vuodet kuluvat kovaa vauhtia kohti sen loppua.

Niinkuin tälläkin foorumilla on nähty, niin ihmisten usko Jumalaan on koko ajan pienentynyt. Mutta tämäkin on kerrottu Raamatussa etukäteen, joten hämmästystä se ei minussa aiheuta. Profeetallinen sana on erehtymätöntä.

Koska ihmiset eivät vaivaudu lukemaan Raamattua, ovat he täydellisessä pimennossa eivätkä he tule näkemään valoa. Sitä valoa, joka 2000 vuotta sitten loisti ruumiillisessa muodossa pimeydessä, ja jota pimeys ei silloinkaan tunnistanut.

Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulon päivä on lähellä. Silloin kun se päivä koittaa eivät ihmiset enää kysy onko Jumalaa olemassa. Silloin eivät enää omasta mielestään viisaat kyseenalaista Raamatun totuuksia. He näkevät Jumalan Karitsan saapuvan kirkkaudessaan. Silloin kaikki alkavat yhteen ääneen ylistää Ihmisen Poikaa. Tähän ylistäjien kuoroon liittyvät niin pyhät kuin syntiset. Totuus ja Valo, jonka maailma kerran hylkäsi, tunnustetaan nyt Jumalan Pojaksi. Mutta silloin ei enää ole aikaa parannukseen. Jokainen on jo ratkaissut iankaikkisen kohtalonsa tekojensa kautta. Hyvää tehneille Herra sanoo: "Mene Herrasi iloon!". Mutta pahantekijät kokevat iankaikkisen kadotuksen.

Vielä tuo aika ei ole koittanut. Vielä on aikaa. Mutta Pyhä Henki on pikkuhiljaa vetäytymässä pois maan päältä. Ilman Hengen läsnäoloa ei kääntymys ole mahdollinen. Vielä on vähän kallisarvoista aikaa tehdä ratkaisu. Miksi viivyttelet?
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jagr68

Vaikka tekstisi totta onkin, en usko sen hyödyttävän täällä mitään, provosoivan korkeintaan. Eiköhän anneta tämän olla? Pelkkiä kiistoja on tullut, eikä kukaan usko mitä toinen kirjoittaa. Mielipiteet ovat tulleet jo tarpeeksi esiin.

Toki evankelioida saa, mutta tuo kirjoituksesi oli vähän...
 
G

Guest

Re: Jagr68

Viestin lähetti Raúl
Vaikka tekstisi totta onkin, en usko sen hyödyttävän täällä mitään, provosoivan korkeintaan. Eiköhän anneta tämän olla? Pelkkiä kiistoja on tullut, eikä kukaan usko mitä toinen kirjoittaa. Mielipiteet ovat tulleet jo tarpeeksi esiin.

Toki evankelioida saa, mutta tuo kirjoituksesi oli vähän...


Minulle ei ole mitään väliä jos joku provosoituu kirjoituksistani. Jos provosoituu niin antaa provosoitua. Itsekin sanoit kirjoitukseni olevan täyttä totta. Miksi kertoisin asiat toisella tavalla kuin mitä ne ovat? Paras tapa on ilmoittaa asiat suoraan.

Jos edes yksi uskoo, niin silloin kirjoitus kannatti kirjoittaa. Muistatko Jeesuksen vertauksen kadonneesta lampaasta? Paimen jätti 99 lammasta kedolle ja lähti etsimään yhtä hukkaan joutunutta lammasta. Kun paimen löysi kadonneen lampaan, iloitsi hän siitä enemmän kuin niistä 99 muusta lampaasta. Samoin Jumala iloitsee jokaisesta pelastetusta sielusta.

Uskovan velvollisuus on varoittaa muita tulevista tapahtumista ja samalla rohkaista heitä etsimään Jumalaa. Jos emme näin tee, niin olemmeko me uskovia ollenkaan?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Myönnän: jos tuomiopäivä todella tulee tässä piakkoin, ja Jumala näyttäytyy, niin aivan varmasti minä silloin häneen myös uskon. Silloin olemassa olo on todistettu. Mutta kun toistaiseksi ei ole, niin en usko. Eli joudumme odottamaan sitä viimeistä tuomiota vielä.

Sen sijaan se mikä Jagr:in viestissä ihmetyttää on tämä asiayhteydestä irrotettu lause:

Viestin lähetti Jagr68
Hyvää tehneille Herra sanoo: "Mene Herrasi iloon!". Mutta pahantekijät kokevat iankaikkisen kadotuksen.

Minun mielestäni tuo "hyväntekijät vs. pahantekijät" on pikkuisen väärää termistöä. Eikös se nyt kuitenkin ole niin, että kristinuskon mukaan kukaan ei pelastu tekojensa tähden, vaan yksin uskosta?

Ei muuten, mutta kun nuo profetiat eivät aina ole muutenkaan hirveän selkeitä, niin ajattelin ettet varmaan halua sekoittaa niitä yhtään enempää. Ja lisäksi minulla on vähän tylsä iltapäivä...
 
G

Guest

Viestin lähetti Andrej

Sen sijaan se mikä Jagr:in viestissä ihmetyttää on tämä asiayhteydestä irrotettu lause:



Minun mielestäni tuo "hyväntekijät vs. pahantekijät" on pikkuisen väärää termistöä. Eikös se nyt kuitenkin ole niin, että kristinuskon mukaan kukaan ei pelastu tekojensa tähden, vaan yksin uskosta?

Ei muuten, mutta kun nuo profetiat eivät aina ole muutenkaan hirveän selkeitä, niin ajattelin ettet varmaan halua sekoittaa niitä yhtään enempää. Ja lisäksi minulla on vähän tylsä iltapäivä...


Kristillisen elämän pitäisi näkyä hyvinä tekoina. On totta, että kukaan ei pelastu tekemällä hyviä tekoja. Teot itsessään eivät takaa kenellekään pelastusta. Paavali sanoi, ettei kukaan pelastu hyviä töitä tekemällä, ettei kenelläkään olisi aihetta kerskata.

Mutta Jaakob sanoo kirjeessää: Usko ilman tekoja on kuollutta. Pyhän Hengen ohjauksessa oleva ihminen tekee hyviä tekoja ikään kuin luonnostaan. Ilman pakkoa tai velvollisuuden tunnetta. Hänen luonteensa muuttuu yhä enemmän Kristuksen luonteen kaltaiseksi. Mitä enemmän hän janoaa Henkeä, sitä enemmän hänen luonteensa muuttuu.

Ihmisessä itsessään ei ole mitään hyvää. Siksi humanismi on vaarallinen harhaoppi. Sen perusolettamus, että ihminen on itsessään hyvä, on väärä. Humanismi, samoin kuin filosofia ja psykologia, kieltävät myös Jumalan. Niiden kannattajat eivät ymmärrä että kaikki hyvä tulee Jumalasta. Vain Jumala voi parantaa. Olemme velkaa Jumalalle kaiken mitä omistamme, myös henkemme.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Pyhä Henki taitaa sitten olla minussa ja monessa muussakin ei-uskovassa, kun emme mitään hirvittäviä pahantekijöitä ole. Kummallista... :rolleyes:

Filosofia ja psykologia kieltävät Jumalan? Mistä tuollaista olet saanut päähäsi?
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pyhä Henki tulee ihmiseen asumaan, kun tämä tulee uskoon. Toki Jumala varjelee ja johdattaa ei uskoviakin, muttei voi käyttää heitä haluamallaan tavalla.

Psykologia todellakin periaatteessa kieltää Jumalan. Sen teoriat perustuvat ihmisten tekemiin päätelmiin, eikä siihen, että Jumala on ja hallitsee.

Jagr68: Ok, kirjoitellaan vaan. Kunhan vain ei itse ainakaan ruveta liikaa provosoitumaan... :)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
JAGR68: "Olemme velkaa Jumalalle kaiken mitä omistamme, myös henkemme. "

Vaikka muuten en ole kiinnostunut puuttumaan uskonnolliseen sisältöön niin tämä kuitenkin iski silmään, siis lähinnä keskustelun argumentoinnin takia. Kyseessähän on kehäpäätelmä joita ei "saisi" käyttää perusteena vaikka houkutus onkin suuri.
Selitys: Todiste siitä että em. lause pitää paikkansa löytyy Raamatusta ja Raamatussa sanotaan että kaikki siellä oleva on totta koska se on jumalan sanaa jne.
Jos perustelu ei muuten onnistu niin mielellään ei yritettäisi käyttää tällaisia perusteita.
Myöskin ihmisen "pahuuden" olemassaolo perustuu vain ja ainoastaan Raamattuun=> kehäpäätelmä.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Raúl:
Kieltääkö putkimies Jumalan, koska hänen rakentamansa putkisto on ihmisen päättelyllä tehty? Pitäisikö meidän odottaa Jumalan luovan taloomme putkistot?

Psykologia ei (kuten muukaan tiede) sano Jumalasta yhtään mitään suuntaan taikka toiseen. Se ei ole sen tehtävä.
 
G

Guest

Viestin lähetti Monte-Cristo
Pyhä Henki taitaa sitten olla minussa ja monessa muussakin ei-uskovassa, kun emme mitään hirvittäviä pahantekijöitä ole. Kummallista... :rolleyes:

Filosofia ja psykologia kieltävät Jumalan? Mistä tuollaista olet saanut päähäsi?


Ei ihminen, jossa ei ole Pyhää Henkeä, välttämättä ole murhaaja ja rikollinen. Pyhän Hengen avulla ihminen saavuttaa elävän yhteyden Jumalaan. Ilman Pyhää Henkeä voi elää yhteiskunnan normien mukaista elämää, mutta ilman Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää hengellisiä totuuksia. Raamattu on lähes lukittu kirja sellaisille, jotka eivät ole uudestisyntyneet Hengestä. Toki Raamatun historiallisen sisällön pystyy tajuamaan jokainen, mutta sen todellinen ja sanoma jää pimentoon ilman Pyhää Henkeä.


En ole koskaan tavannut Jumalaan uskovaa filosofia. En tietenkään kiellä etteikö heitä olisi, mutta silti filosofian lähtökohtana on Jumalan olemassaolon kieltäminen ja ihmisen olemassaolon tarkoituksen etsiminen muun kuin Jumalan kautta.

Myöskään psykologia ei ota huomioon Jumalan olemassaoloa. Psykologia keskittyy ihmisen psyykkeen kohentamiseen ihmisen omien voimavarojen avulla, mutta ulkopuolista ja yliluonnollista apua ei oteta huomioon.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Oletus: Jumala tietää kaiken jne.
Väite: Jumala tietää kaiken mitä minä teen, mitä olen tehnyt ja mitä tulen tekemään. Jos Jumala on päättänyt että pääsen taivaaseen niin voin tappaa itseni, rikkoa kaikkia käskyjä jne silti vaikuttamatta taivaspaikkaani, koska muutenhan Jumala olisi erehtynyt kohdallani aluksi ja sitähän Hän ei voi tehdä.

Tahdon tähän kysymykseen vastauksen.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Milloin pamahtaa Jagr68?

Voitko antaa tarkan ajan maailmanlopulle? Tietäisi milloin ottaa lobarit duunista ja antaa kenkää muijalle, ja suuntaa Thaimaaseen pöllyttään linnunpesiä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti varjo
Oletus: Jumala tietää kaiken jne.
Väite: Jumala tietää kaiken mitä minä teen, mitä olen tehnyt ja mitä tulen tekemään. Jos Jumala on päättänyt että pääsen taivaaseen niin voin tappaa itseni, rikkoa kaikkia käskyjä jne silti vaikuttamatta taivaspaikkaani, koska muutenhan Jumala olisi erehtynyt kohdallani aluksi ja sitähän Hän ei voi tehdä.

Tahdon tähän kysymykseen vastauksen.

Niin tahtoisin minäkin. Voisiko reinkarnaation Jatkoaikaan kokenut Jagr68 antaa jo vähitellen tähän vastauksen? Tässä on odoteltu sitä jo monta vuotta.

Jumala oli sitten suuressa viisaudessaan ja anteeksiannon huumassaan päättänyt tämän surullisella tavalla kuuluisaksi tulleen porvoolaisen pikku-Antoninkin kohtalon jo etukäteen? Niinkö?
 

Filosofem

Jäsen
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

Matt. 10:35 "Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan."

Näillä Jeesuksen sanoilla väitänkin, että George W. Bush on oikeasti Jeesuksen reinkarnaatio. Terveisiä helvetistä. Rapsterille sen verran, että on olemassa teoria, jonka mukaan Jeesus tosiasiassa edusti pahaa voimaa. Tai ei pahaa voimaa, ei siis kristinuskon Saatanaa, vaan juuri elitismiä, sotaa ja kuolemaa. Hänen luomuksestaan sitten vain muokkautui ihmisten käsissä tämä nykyinen kirkko, joka ei vastaa ollenkaan Jeesuksen puheita (kuten nuo lainaamani Raamatun kohdat ylempänä kertovat). Tämä taas osittain pohjautuu Azazelin tähden filosofiaan.


EDIT. Vaikka olenkin tähän asti esiintynyt täällä lähinnä anti-kristillisillä arvoilla, kerron oman näkemykseni tuohon Predatorin ja Varjon pohtimaan dilemmaan kristinuskon näkökulmaa soveltaen. Tämä siksi, koska olen viime kuukausina lukenut aivan riittämiin erilaisia uskontoja käsitteleviä teoksia.
Viestin lähetti varjo
Oletus: Jumala tietää kaiken jne.
Väite: Jumala tietää kaiken mitä minä teen, mitä olen tehnyt ja mitä tulen tekemään. Jos Jumala on päättänyt että pääsen taivaaseen niin voin tappaa itseni, rikkoa kaikkia käskyjä jne silti vaikuttamatta taivaspaikkaani, koska muutenhan Jumala olisi erehtynyt kohdallani aluksi ja sitähän Hän ei voi tehdä.

Tahdon tähän kysymykseen vastauksen.
Raamatun mukaan Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, joten niin sanotut maalliset asiat eivät ole ennalta määrättyjä. Et Varjo pääse Raamatun mukaan taivaaseen, mikäli alat tuolla tavoin rettelöimään. Sinä elämälläsi annat näyttöjä ja kuolemasi jälkeen nuo näytöt punnitaan. Jumala on toki kaikkivaltias, mutta hän ei pidä kaikkia naruja käsissään, vaikka tietenkin myös voisi tehdä niinkin.
 
Viimeksi muokattu:

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Filosofem
Näillä Jeesuksen sanoilla väitänkin, että George W. Bush on oikeasti Jeesuksen reinkarnaatio.
Entä jos se onkin noilla sanoilla itse saatana?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Filosofem
Jumala on toki kaikkivaltias, mutta hän ei pidä kaikkia naruja käsissään, vaikka tietenkin myös voisi tehdä niinkin.

Sanoit maagiset sanat "vaikka tietenkin hän voisi tehdä niinkin".

Eli Herra olisi voinut jättää esim. tämän Porvoossa hukkuneen Anton-pojan henkiin jos olisi niin halunnut? Niinkö?
Onko tämä kaikkivaltias jotenkin pervolla tavalla pirullinen hahmo kuitenkin? En minä ainakaan ymmärrä, että miksi tämä Herra kaikessa kaikkivaltiudessaan päätti tuhota Antonin elämän lisäksi hänen vanhempiensa elämän. Ei sen puoleen, mites tämä samainen Herra sitten sallii koko maapallonlaajuisen tuskan, tappamisen, raiskaukset ja muun yleisen ihmislasta kalvavan vittumaisen hulabaloon? Mikä ihmeen tarkoitus tällä kaikella on?
 

Filosofem

Jäsen
Huh huh, en olisi ikinä uskonut, että MINÄ joudun "puolustelemaan" jotain Raamatun tekstejä (lainausmerkit siksi, koska en todellakaan puolustele, vaan selitän niitä), mutta ajattelepa nyt hyvä mies. Jumala antoi ihmisille VAPAAN TAHDON, jotta he voisivat itse löytää tien herransa luo. Tämä VAPAA TAHTO aiheuttaa myös paljon kärsimystä, koska me todella olemme vain ihmisiä, jotka erehtyvät tuon tuosta. Herra olisi toki voinut myös pelastaa Porvoon Antonin, mutta hän ei puutu ihmisten elämään, koska haluaa heidän löytävän tiensä itse.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Filosofem
Herra olisi toki voinut myös pelastaa Porvoon Antonin, mutta hän ei puutu ihmisten elämään, koska haluaa heidän löytävän tiensä itse.

Niin, eihän varsinkaan Herran oman Pojan laittaminen maan päälle ihmisten sekaan ollut mitenkään puuttumista ihmisten elämään?
Herra sitten pani Jeesuksen tänne populaa hämmentämään, vaikka tiesi lopputuloksen? Ei täällä jengi ole mitään oppinut vuosituhansien saatossa, jos tuon Jeesuksen nyt sitten yleensäkään piti jotakin ihmisille opettaa?

Että huh huh vaan itsellesi.

Kyllä minä tiedän, että näistä asioista on tällä palstalla väännetty monessakin ketjussa, mutta päätin nyt nostaa tämän legendaarisen Jagsin avaaman ketjun ylös - voivat sitten vaikka uudemmatkin kirjoittajat kommentoida tähän jo monta vuotta vanhaan ketjuun tuntojaan...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Raamatun mukaan Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, joten niin sanotut maalliset asiat eivät ole ennalta määrättyjä. Et Varjo pääse Raamatun mukaan taivaaseen, mikäli alat tuolla tavoin rettelöimään. Sinä elämälläsi annat näyttöjä ja kuolemasi jälkeen nuo näytöt punnitaan. Jumala on toki kaikkivaltias, mutta hän ei pidä kaikkia naruja käsissään, vaikka tietenkin myös voisi tehdä niinkin."

Väärin.
Mitään vapaata tahtoa ei ole juuri sen takia, että Jumala tietää deterministisesti lopputuloksen ennen tapahtumista.
Pelkkä lopputuloksen tietäminen ei tietenkään tee mistään asiasta ennaltamäärättyä, mutta koska Jumalan on tiedettävä aivan kaikki mitä tämän "reitin" varrella tapahtuu niin vapaan tahdon merkitys katoaa.
Toki voin kuvitella tekeväni jotain aidosti vapaata, mutta ihan määritelmällisesti, kaikki tekemäni on jo Jumalan tiedossa ja taivaspaikkani on päätetty ennen syntymääni.
Ja koska Jumala ei määritelmällisesti voi olla väärässä, on kaiken toimintani oltava juuri sellaista kuin Jumala on sen aikaisemmin nähnyt.

Tilanne vertautuisi tällaiseen suunnistustehtävään
A=B. A:sta B:hen pääsee vain yhtä reittiä ja taaksepäin ei voi kääntyä. Tokihan voisi sanoa, että vapaa tahto minun etenemistäni ohjaa koska eihän kukaan pakota minua kulkemaan tuota tiettyä reittiä...se nyt vain on ainoa sallittu reitti.

Kaikkivoipuus on suunnaton filosofinen rasite kenelle tahansa.
Mitä tulee lauseeseen
"Jumala on toki kaikkivaltias, mutta hän ei pidä kaikkia naruja käsissään, vaikka tietenkin myös voisi tehdä niinkin."

niin tuohan on pelkkä tulkinta, muitten joukossa eikä sillä ole mitään totuusarvoa tässä asiassa.

Jumala ei puutu ihmisten elämään?
Jaa ei tietenkään, taidan vain sekoilla kun muistelen henkilöitä nimeltä Job tai sitten vaikka pari kaupunkia, jotka eivät sattuneet diggaamaan Jumalan määräyksistä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Voin yrittää vastailla joihinkin kommentoituihin asioihin myöhemmin tänään, koska olen juuri lähdössä Raamikseen ja tulen vasta illalla koneelle.

Tuohon Antonin tapaukseen sen verran, että meille uskossa oleville elämä ei pääty tähän aikaan vaan se jatkuu kuolemankin jälkeen. Tottakai tuo Antonin tapahtuma oli karmaiseva asia kaikin puolin ja se sai minutkin rukoilemaan Jumalalta apua ja monesti tämmöisissä ikävissä asioissa ihmiset juuri kääntyvät Jumalan puoleen. Synnistä tuli kuolema maan päälle ja me ihmiset omilla synneillämme ruokimme tätä kuolemaa ja saatana yrittää käyttää sitä hyväkseen.

Monesti juuri tälläisissa tilanteissa Jumala tahtoo meidän käntyvän hänen puoleensa ja niin nytkin kävi ja vaikka tämä Antonin kohtalo oli todella ikävä, niin tämmöiset asiat panevat monesti miettimään onko Jumalaa olemassa. Nytkin te aloititte täällä keskustelun tästä, koska se asia teitäkin kiinnostaa ja jos te nöyrällä mielellä tunnustatte syntinne, kutsutte Jeesusta auttamaan ja tulemaan teidän sydämmiinne, niin Jumala tulee teidän luoksenne. Yleensä ihmiset eivät kuitenkaan halua oikeasti kohdata Jumalaa ja se on ihmisen tahto, mutta Jumalan tahto on se, että me teemme näin ja otamme Jeesuksen vastaan pelastajana.

Ja jos te esimerkiksi luette Raamattua, niin ilman Pyhän hengen apua ei Raamattua voi ymmärtää ja siksi ihmisille tulee niin paljon väärinkäsityksiä. Muistakaa kun luette, niin lukekaa nöyrällä mielellä älkääkä uhmamielellä, niin teille tuo Raamatun sana voi aueta, ajatelkaa, että se on Jumalan sanaa.

Täältä tähän, toivottavasti kukaan ei suutu tästä tekstistä, koska se ei ole tarkoitus ja ehkä toivottavasti joku tästä löysi tai sai jotain.
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Predator
Kyllä minä tiedän, että näistä asioista on tällä palstalla väännetty monessakin ketjussa, mutta päätin nyt nostaa tämän legendaarisen Jagsin avaaman ketjun ylös - voivat sitten vaikka uudemmatkin kirjoittajat kommentoida tähän jo monta vuotta vanhaan ketjuun tuntojaan...
Olen jo kommentoinut pariakin uskontoketjua täällä näin. Kerrottakoon, että olen enemmän anti-kristitty kuin ateisti. En usko Jumalaan, mutta olen oppinut pahimmillani vihaamaan kristinuskoa. Mielestäni kuitenkin nykyajan jumalantulkinta on väärä tai ainakin romantisoitu aivan liikaa. Raamatun mukaan Jumala on ankara, joskin myös laupea, mutta mistään "kaikilla on kivaa" -touhusta ei Raamatussa ole ollut missään vaiheessa kysymys. Vain harvat ihmiset pääsevät Jumalan tykö, näin olen itse tulkinnut.

Varjo: "kaikki tekemäni on jo Jumalan tiedossa ja taivaspaikkani on päätetty ennen syntymääni."

Just, missäköhän näin kerrottiin. Raamatustako luit? Se on käsittääkseni tässä asiassa ainut lähde, mihin näitä väitteitä voidaan perustaa.

Oman tulkintani (kyllä tulkintani) mukaan ihmisellä on vapaa tahto, jonka Jumala antoi, jotta ihminen pystyisi omin avuin löytämään oikean tien. Kärsimystä on, koska Raamatun mukaan ihmisen uskon pitää olla todella vahva ja sitä koetellaan kärsimyksillä. Kuten Jumala teki esimerkin Jobin avulla, sillä Saatana oli se, joka häntä koetteli. Ei Jumala. Mutta Jumala antoi Saatanalla valtuudet, koska hän uskoi Jobin kestävän kaiken. Jeesukseen ja vedenpaisumukseen liittyi se, että ihmiskunta ei enää ilman muutosta pystyisi löytämään oikeaa tietään.

Kuten jo jossain sanoin, pidän henkilökohtaisesti Raamattua huonona fantasiakirjana, jolla on pientä historiallista totuuspohjaa. Minä väittelen siis ainoastaan tämän kirjasen tulkinnan pohjalta, en millään muilla perusteilla, koska en usko näihin aiheisiin, mitä tässä ketjussa käsitellään. Tulkitsen vain. Ja kyllä, halusin alleviivata tuon moneen kertaan.

Niin ja Preda. Ne huhhuttelut olivat tosiaankin itselleni, ei sinulle.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta tulkitset oikein mallikkaasti ja mielenkiintoisesti, Filosofem. Asiat asioina.

Tämä kaikki kuitenkin kiinnostaa ihmistä lajina tavattoman paljon. Tuhansia vuosia on väännetty kättä, ja jokainen uusi sukupolvi on siinä luulossa, että juuri se tietää absoluuttisen vastauksen. Omasta mielestäni olen riittävän älykäs toteamaan, että minua älykkäämmätkään eivät ole löytäneet vastauksia. Väittely on mielenkiintoista siitä huolimatta.

Minua kiinnostaisi tietää mitä kirjoittajien mielestä on 'tietoisuus'? Tällä tarkoitan sanoiksi muodostumatonta tunnetta, jolle ei ole nimeä. Pala jumaluutta ihmisessä vai lajin kehityksen tulos vai eikö sitä itse asiassa olekaan?
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti tant gredulin
Minua kiinnostaisi tietää mitä kirjoittajien mielestä on 'tietoisuus'? Tällä tarkoitan sanoiksi muodostumatonta tunnetta, jolle ei ole nimeä. Pala jumaluutta ihmisessä vai lajin kehityksen tulos vai eikö sitä itse asiassa olekaan?
Itse olen tietoisuudesta puhuttaessa sanonut yleensä seuraavaa: 2000 vuotta sitten ihmiset olivat yhtä viisaita kuin tänäkin päivänä, mutta nykyään meidän tietoisuutemme on vain laajentunut niistä päivistä. Muuten olemme samoja ihmisiä kuin silloinkin.

Lajin kehityksen tulos informaation kasvaessa, siis.

On toki olemassa myös mielenkiintoisia filosofistisia tekstejä yksilön omasta jumaluudesta, mutta ne ovatkin jo oma tarinansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös