"Just, missäköhän näin kerrottiin. Raamatustako luit? Se on käsittääkseni tässä asiassa ainut lähde, mihin näitä väitteitä voidaan perustaa."
Raamatustapa hyvinkin, siellä missä puhutaan, että Jumala on kaikkivoipa jne.
Jotta joku voisi olla kaikkivoipa on sen tiedettävä _kaikki_, koska muuten se ei olisi kaikkivoipa eikä voisi olla Jumala.
Kuten sanoin, kaikkivoipuus on filosofisesti tavaton taakka ja tavallaan koko kristillinen uskojärjestelmä (siis ei itse _usko_ vaan se uskon "konkreettinen" puoli, eli taivaaseen pääsy jne.)
nojaa siihen, että Raamattu on Jumalan sanaa, koska siinä sanotaan niin ja Jumala ei voi olla väärässä jne.
"Kuten Jumala teki esimerkin Jobin avulla, sillä Saatana oli se, joka häntä koetteli. Ei Jumala. Mutta Jumala antoi Saatanalla valtuudet, koska hän uskoi Jobin kestävän kaiken"
Niin ja miten tämä eroaa siitä, että Jumala ei puutu ihmisten elämään?
Mallikasta käsien pesua vastuusta, mutta taitaa olla niin, että meidän lakikäsityksemme mukaan sekä käskyjen toimellepanija ja eritoten antaja ovat syyllisiä (vrt. Haagin päätökset sotarikoksista jne.)
Tai ajatelkaamme sitten Sodomaa ja Gomorraa, jossa
"Herra antoi sataa tai- vaasta tulta ja tulikiveä Sodoman ja Gomorran pääl- le. 25 Hän tuhosi nämä kaupungit ja koko tasangon sekä kaupunkien kaikki asukkaat ja maan kasvitkin"
Ei puututa ihmisten elämään eii...en minä sinua lyönyt, sinä vain kävelit nyrkkiäni päin.
Raamatustapa hyvinkin, siellä missä puhutaan, että Jumala on kaikkivoipa jne.
Jotta joku voisi olla kaikkivoipa on sen tiedettävä _kaikki_, koska muuten se ei olisi kaikkivoipa eikä voisi olla Jumala.
Kuten sanoin, kaikkivoipuus on filosofisesti tavaton taakka ja tavallaan koko kristillinen uskojärjestelmä (siis ei itse _usko_ vaan se uskon "konkreettinen" puoli, eli taivaaseen pääsy jne.)
nojaa siihen, että Raamattu on Jumalan sanaa, koska siinä sanotaan niin ja Jumala ei voi olla väärässä jne.
"Kuten Jumala teki esimerkin Jobin avulla, sillä Saatana oli se, joka häntä koetteli. Ei Jumala. Mutta Jumala antoi Saatanalla valtuudet, koska hän uskoi Jobin kestävän kaiken"
Niin ja miten tämä eroaa siitä, että Jumala ei puutu ihmisten elämään?
Mallikasta käsien pesua vastuusta, mutta taitaa olla niin, että meidän lakikäsityksemme mukaan sekä käskyjen toimellepanija ja eritoten antaja ovat syyllisiä (vrt. Haagin päätökset sotarikoksista jne.)
Tai ajatelkaamme sitten Sodomaa ja Gomorraa, jossa
"Herra antoi sataa tai- vaasta tulta ja tulikiveä Sodoman ja Gomorran pääl- le. 25 Hän tuhosi nämä kaupungit ja koko tasangon sekä kaupunkien kaikki asukkaat ja maan kasvitkin"
Ei puututa ihmisten elämään eii...en minä sinua lyönyt, sinä vain kävelit nyrkkiäni päin.