Ympäröivä yhteisö hyötyy ainakin minun kohdallani, siitä, että omistan aseita ja säilytän niitä valitsemassani paikassa, enkä siis aina edes kotonani. Tartu vaan, pystyn perustelemaan.
MM on metsästyksenvalvoja (googleta), toisin sanoen omaan asiassa valtuudet tarkistaa metsästyslupia. Tätä "työtä" teen oman metsästysharrastúkseni ohessa, saamatta siitä mitään korvausta. Poliisin resurssit tähän työhön eivät ole riittävät, joten koulutetut ja taustaltaan hyvämaineiset metsästäjät antavat asiassa virka-apua.
Myös 2 koiraani ovat poliisin rekisterissä, koska ne on palkittu MEJÄ-kokeissa (googleta) ja siinä suhteessa valmiita toimimaan tarpeen vaatiessa erittäin nopeasti. Siinä vaiheessa kun lähtö tulee, TARVITSEN mukaan niin kiväärin (hirvelle) kuin käsiaseen (peuralle). Se lukee sitten varusteluettelossa, taskulampun ja EA-pakkauksen jälkeen. Tällä hetkellä olen tosin sivussa tuosta valmiudesta vuoden loppuun asti työesteiden vuoksi.
Naapurini on aivan varmasti täysin TIETÄMÄTÖN siitä, kuin myös suurin osa meillä käyvistä vieraista, että aseeni ovat tällä hetkellä palonkestävässä ja turvalukitussa asekaapissa, joka on pultattu kiinni betonilattiaan, asekaapin ja betonin välissä on tosin kivilaattaa, niin ei tarvitse saivarrella, että asuvatko ne jossain hallissa. Pointti on tuo tietämätön, vai haluatko sinä Tsekki omalle kotitiellesi ampumakerhon tai asevaraston?
En ihan oikeasti vaan usko tuohon totaalikieltoon millään osin enkä todellakaan näe mahdolliseksi, että tuo esittämäsi malli toimii, jo ihan omalta kohdaltani, kun itse kuulun metsästyseuraan synnyinpaikkakunnallani, mutta asun tällä hetkellä tuhansien, normaalisti satojen kilometrien päässä sieltä. Tämän vuoksi metsästän paljon vierasluvilla (googleta taas) asuinpaikkani lähiseudulla, siis muiden metsästysseurojen alueella, lähinnä haulikolla ja käsiaseella. Käyn myös 10 hengen omistamalla yksityisellä 2000 hehtaarin metsästysalueella Pohjois-Savossa, joka ei sijaitse lähelläkään mitään sellaista paikkaa, jossa nuo 10 ympäri Suomea asuvaa alueen omistajaa voisivat aseitaan säilyttää.
Kerro nyt hyvä Tsekki, missä minun aseideni tulisi olla säilössä? Pohjois-Suomessa sillä metsästysseuralla johon kuulun, sillä metsästyseuralla mihin olen seuraavaksi menossa metsästämään vai eräkämpällä Pohjois-Savossa? Vai tuossa jo aikaisemmin mainitussa asekaapissa omakotitalon kellarissa pääkaupunkiseudulla?
Mysteryman