Muutosten tarve aselainsäädäntöön?

  • 83 621
  • 953
Niin, mutta kuinka tärkeää pistooliammunnan hallinta on sodankäynnissä?
Kukaan ei käsittääkseni ole kieltämässä "isompia" aseita, vaan helposti kätkettävät pistoolit, revolverit ym. joille ei ole juurikaan järkevää käyttöä ja joilla saa kohtuullisen helposti toteutettua esim. kouluammuskelun.

Jos ja kun se on edes jossain määrin tärkeää, niin silloin sillä on perusteltu tarkoituksensa.
Kouluammuskelijat keksivät kyllä välineet tekonsa suorittamiseen. Heidän tapaustensa tulisi nähdä erityisesti hintana Ahon hallituksen leikkauksista, jotka olivat alkulaukaus hyvinvointivaltion alasajolle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Isosta aseesta saa ihan yhtä helposti modattua helposti kätkettävän.
Pumppuhaulikko, taakse pistoolikahva, sahataan piippu poikki. Pituutta jää sellaisen 40-45 senttiä. Makasiiniin menee sitten 7+1 piippuun, tai 8+1. Tuollaisen piilottaa helposti koulureppuun/takin alle. Potentiaalista tuhoa tuollaisella saa sitten ihan eri malliin kuin .22 pistoolilla jota eräs epätoivoinen käytti koulussa.
Huono keppihevonen.

Vittu mitä perusteluja.

Kuinka nopeasti lataat haulikon uudestaan vs. lyöt uuden lippaan kiinni .22:een?

Ja tuliko missään vaiheessa mieleen että haulikonkin saantia tulisi vaikeuttaa siten että esim. pitää kuulua seuraan ja saada suositukset?

Teidän perustelut puoliautomaattisten pistoolien & revolverien kieltämiseksi ovat jossain säälittävien ja uskomattomien välimaastossa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Jos katsotaan asiaa tilastollisesti niin eikö esimerkiksi alkoholin hinnan alentaminen nosta kulutusta ja lisää siten lieveilmiöitä, tai roskaruuan jatkuva mainostaminen TV:ssä lisää ylipainoisten määrää? Tai vaikkapa suuritehoisten moottoripyörien myynti lisää vakavia ulosajoja? Näin karkeasti ottaen.

Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö yksittäinen Pena Perusäijä malttaisi olla kääntämättä tonnisen Kawasakinsa kaasukahvaa korkkiruuville heti kaupan pihasta lähdettäessä. Mutta kuitenkin on selvää että aina löytyy se urpo joka tämän tekee, ja mitä enemmän pyöriä myydään niin sitä useampi näitä löytyy.

Mielestäni nämä samat lainalaisuudet pätevät myös aseissa. Mitä enemmän niitä on helposti käsillä, sitä enemmän ongelmia. Suurin osa ase harrastajista tulee aseidensa kanssa varmasti toimeen, mutta aina löytyy se osa joka ei tule. Ja mitä enemmän aseita pyörii nurkissa niin sitä enemmän ongelmia.

Suuritehoisiin moottoripyöriin, roskaruokaan taikka alkoholiin tuskin puututaan, mutta aseiden kohdalla olisi omasta mielestä ihan varteenotettavat perustelut.

Eikö aseharrastajat voisi pitää käsiaseita siellä ampumakerholla lukituissa tiloissa, niin kukaan ei pääsisi hölmöilemään kännissä?

Nimimerkillä: Ei ole kiva lomailla mökillä kun kännissä olevan naapurin harrastus on vetää traktorilla meressä ja räiskiä revolverilla peltipurkkeja...
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Miten ase on turvallisemmassa säilössä jossain omistajastaan etäällä sijaitsevassa kassakaapissa verrattuna siihen, että ase on omistajan kotona lukitussa tilassa?

Esimerkkinä että tässä tapauksessa ase on omistajalle itselleen että omaisilleen turvallisemmassa säilöissä, etteivät he voi ottaa asetta käyttöönsä kotona "heikossa mielentilassa". Lisäksi Valtionkin on helpompi tarkistaa keskitetysti näiden ampumakerhojen turvallisuutta paremmin, kun jokaisen kansalaisen kodin.
 
Esimerkkinä että tässä tapauksessa ase on omistajalle itselleen että omaisilleen turvallisemmassa säilöissä, etteivät he voi ottaa asetta käyttöönsä kotona "heikossa mielentilassa".

Vastaavasti aseet olisivat kootusti paikassa, jonka olemassaolon kaikki tietävät ja siten päätyisivät helpommin vääriin käsiin.

"Heikossa mielentilassa" oleva keksii myös muita tapoja halutessaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vittu mitä perusteluja.

Kuinka nopeasti lataat haulikon uudestaan vs. lyöt uuden lippaan kiinni .22:een?

Ja tuliko missään vaiheessa mieleen että haulikonkin saantia tulisi vaikeuttaa siten että esim. pitää kuulua seuraan ja saada suositukset?

Teidän perustelut puoliautomaattisten pistoolien & revolverien kieltämiseksi ovat jossain säälittävien ja uskomattomien välimaastossa.
Kaikkien aseiden saantia on jo aikaa sitten vaikeutettu! siten että pitää kuulua seuraan, vaikka sitä ei lain mukaan voidakaan vaatia mutta kuitenkin. Pitää olla ns harjoituspäiväkirja jne jne ja hyvä niin.

Mitä sillä lataamisella enää on merkitystä jos haulikollakin tulee uhreja 5-10??
Siis ihan oikeasti. Molemmilla saa pahaa jälkeä aikaan.
Haulikkoon on de facto helpompi saada lupa kuin pistooliin, näin on aina ollut. Savikiekkoammunta tai metsästys perusteena on ollut aikaisemmin lähes varma lupa haulikkoon.
Jos luet viestejäni tähän asiaan liittyvissä ketjuissa, olen moneen kertaan todennut.
Omistan useita aseita. Olen silti sitä mieltä että uusien lupien myöntämistä pitäisi huomattavasti tiukentaa ja olla pakolliset todistukset harrastuksesta ensin esim seuran aseilla. Suorittaa vähintään parin päivän mittainen turvallisen ampujan kurssi jne.. Lupien pitäisi myös lähteä helpommin (kuten nykyään jo usein on) rattijuopoilta, pahoinpitelyistä tuomitulla, eli poliisi ottaa aseet takavarikkoon harkinnaiseksi ajaksi tai kokonaan. Hyvä.
Kieltämistä vastaan ole ehdottomasti koska silloin ollaan totalitäärisessä valtiossa jossa demokratia ei toteudu. Saannin vaikeuttaminen esim yllä mainituilla keinoilla taas.. kannatan ehdottomasti.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Vastaavasti aseet olisivat kootusti paikassa, jonka olemassaolon kaikki tietävät ja siten päätyisivät helpommin vääriin käsiin.

Jepjep, sama "ongelma" on pankeillakin. Rahaahan siellä kootusti paikassa, jonka olemassaolon kaikki tietävät...

"Heikossa mielentilassa" oleva keksii myös muita tapoja halutessaan.

Niin, tällä argumentilla voisi sallia ihan kaiken. Kyllä hätä keinon keksii.

p.s Kerro miksi lukita ne aseet edes omassa kämpässä, jos kerta heikossa mielentilassa oleva keksii muita tapoja halutessaan?
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Asennehan se on tämäkin, jos haluaa olla neljävuotiaan tasolla, olkoon niin. Viranomaisena jäis ehkä aseluvat saamatta multa. Eikös sen ampumaurheilun pitänyt kasvatta mielenhallintaa? Huhupuhetta lienee.

Lue ensin omia viestejäsi ja vittuja ja provoja koskien esim pumppuhaulikoita ja reserviläistoimintaa (joka on ihan asiallinen harrastus siinä sadat muutkin harrastukset)... niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Asiallisiin kysymyksiin vastaan asiallisesti, pitkään ja perustellen. Voit selailla viestiketjuja missä olen pitkästikin perustellut näitä asioita.
Myönnän, tartun provoon liian herkästi ja lähden sille linjalle itsekin.
My bad.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kieltämistä vastaan ole ehdottomasti koska silloin ollaan totalitäärisessä valtiossa jossa demokratia ei toteudu.

Mitä vittua? Suomessa on kielletty jo huumeet, rasismi, sukurutsaus ja ylinopeus, onko Suomi siis totalitäärinen valtio jossa demokratia ei toteudu?

Jos eduskunnan enemmistö kannattaa muutosta jolla kielletään siviileiltä puoliautomaattiset pistoolit ja revolverit niin eikö se ole demokraattinen päätös?

Minä en ole kieltämässä kivääreitä tai haulikoita koska niille on oikeasti tarve. Näiden saamiseksi pitäisi kuitenkin kuulua rekisteröityyn ampumaseuraan ja saada sieltä ns. sponsori lupahakemukselle. Puoliautomaattisten kiväärien ja haulikoiden tarvetta en suoraan sanoen ymmärrä mutta olen sen suhteen ns. avoin keskustelulle eli voi olla että tarve pystytään perustelemaan.

Se mistä olen sataprosenttisen varma on että puoliautomaattisille pistooleille ja revolvereille ei ole mitään perusteltua käyttöä siviileille. Ampumataidon ylläpito, "räiskintä" jne eivät ole riittäviä perusteluita. Ja jos vedotaan maanpuolustustaidon ylläpitoon niin voisin ehkä antaa maanpuolustusjärjestöille erivapauden tämän suhteen joten kukaan ei voi sanoa että ei pääsisi ylläpitämään sotilaskoulutuksessa opittuja taitoja.
 
Jepjep, sama "ongelma" on pankeillakin. Rahaahan siellä kootusti paikassa, jonka olemassaolon kaikki tietävät...

Paljonko pankit sitten säilövät käteistä ja kuinka hyvin se on vartoitu. Kun nyt otit pankit vertailuun, niin pitäisitkö oikeana, että voisit käyttää rahojasi vain tiettyinä harvoina aikoina, jolloin pankeille sopii?


Niin, tällä argumentilla voisi sallia ihan kaiken. Kyllä hätä keinon keksii.

Tuolla argumentilla sallitaan aika paljon. Käsiaseiden oston kieltämisellä ei ole mitään muita perusteita kuin miellyttää ihmisiä, jotka kokevat aseet uhkaavina.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Paljonko pankit sitten säilövät käteistä ja kuinka hyvin se on vartoitu. Kun nyt otit pankit vertailuun, niin pitäisitkö oikeana, että voisit käyttää rahojasi vain tiettyinä harvoina aikoina, jolloin pankeille sopii?

Tietyissä pankkiasiossa olen kieltämättä riippuvainen heidän aukioloajoistaan. Ihan yhtälailla, kun osaan ostaa olutta ennen klo 21.

Tuolla argumentilla sallitaan aika paljon. Käsiaseiden oston kieltämisellä ei ole mitään muita perusteita kuin miellyttää ihmisiä, jotka kokevat aseet uhkaavina.

Missä minä olen väittänyt näin?

Ja tosiaan, miksi sinä lukitset aseesi kaappiin, jos siitä ei ole kerta mitään hyötyä?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Käsiaseiden oston kieltämisellä ei ole mitään muita perusteita kuin miellyttää ihmisiä, jotka kokevat aseet uhkaavina.

Ihan pakko kysyä että löytyykö ihmistä joka ei pidä sellaista tilannetta uhkaavana että mökkinaapuri vetää kännissä traktorilla meressä ja ampuu samalla revolverilla peltipurkkeja? Ei tee mieli lähteä uimaan ja kahlata 200m potentiaalisena maalitauluna.

Kyllä, pidän käsiaseita uhkaavina. Naapuri tehköön ihan mitä muuta vaan tontillaan, mutta tämä ylittää sietokyvyn.

Ja kyllä virkavaltaakin on ollut paikalla, mutta toisaalta ei ole intressiä heittää lisää bensaa liekkeihin. Ei voi tosiaan koskaan tietää mitä näiden päässä liikkuu, kännissä, ja nukkuu yönsä paremmin kun ei ota itse liikaa roolia.

Ja en ole varmasti yksin tämän ongelman kanssa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mitä vittua? Suomessa on kielletty jo huumeet, rasismi, sukurutsaus ja ylinopeus, onko Suomi siis totalitäärinen valtio jossa demokratia ei toteudu?

Jos eduskunnan enemmistö kannattaa muutosta jolla kielletään siviileiltä puoliautomaattiset pistoolit ja revolverit niin eikö se ole demokraattinen päätös?

Minä en ole kieltämässä kivääreitä tai haulikoita koska niille on oikeasti tarve. Näiden saamiseksi pitäisi kuitenkin kuulua rekisteröityyn ampumaseuraan ja saada sieltä ns. sponsori lupahakemukselle. Puoliautomaattisten kiväärien ja haulikoiden tarvetta en suoraan sanoen ymmärrä mutta olen sen suhteen ns. avoin keskustelulle eli voi olla että tarve pystytään perustelemaan.

Se mistä olen sataprosenttisen varma on että puoliautomaattisille pistooleille ja revolvereille ei ole mitään perusteltua käyttöä siviileille. Ampumataidon ylläpito, "räiskintä" jne eivät ole riittäviä perusteluita. Ja jos vedotaan maanpuolustustaidon ylläpitoon niin voisin ehkä antaa maanpuolustusjärjestöille erivapauden tämän suhteen joten kukaan ei voi sanoa että ei pääsisi ylläpitämään sotilaskoulutuksessa opittuja taitoja.

Jos eduskunta kieltäisi jonkin asetyypin (en ihan heti usko Koska Holmlund ei ole kiellon kannalla) niin onhan se demokratiaa ja pakko hyväksyä.
Mutta kiristykset saatavuuteen ovat vain ajan kysymys, ja sen hyväksyn ja kannatan.
No nyt alamme lähestyä. Olen lähes samaa mieltä. Pistoolille on perusteet kuten aikaisemmin kirjoitinkin esim juuri sovelletussa res.ammunnassa jne, mutta oikeasti niissä on aika kovat kriteerit kuten pakolliset turvakurssit hyväksytysti suoritettava ym sekä lupaviranomaisen kriteertit. En minäkään haluisia, mitään asetta, hupiammuntaa, räiskintään. Enkä tiedä montaa muuta syytä pistoolien saamiselle jotka hyväksyisin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ihan pakko kysyä että löytyykö ihmistä joka ei pidä sellaista tilannetta uhkaavana että mökkinaapuri vetää kännissä traktorilla meressä ja ampuu samalla revolverilla peltipurkkeja? Ei tee mieli lähteä uimaan ja kahlata 200m potentiaalisena maalitauluna.

Kyllä, pidän käsiaseita uhkaavina. Naapuri tehköön ihan mitä muuta vaan tontillaan, mutta tämä ylittää sietokyvyn.
+1
Tuo on juuri sellaista toimintaa joka pilaa oikeiden harrastajien maineen, sekä täysin kusipäistä toimintaa oikeastaan. Luvat ja ase pitäisi viedä mutta kuten sanoit, ei helppo paikka sinulla.
 

Tätä nykyä on tilanne sellainen, että pääset siitä hyvin helposti eroon. Soitat poliisille ja varmasti hakevat revolverin pois. Ennen saattoi poliisi olla hieman haluton "turhaan" työhön, mutta tänä päivänä he ovat priorisoineet tuon hieman paremmin.

Käsittääkseni sinun ei tarvitse edes omalla nimellä ilmoitusta kirjata.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tätä nykyä on tilanne sellainen, että pääset siitä hyvin helposti eroon. Soitat poliisille ja varmasti hakevat revolverin pois.

No, katsotaan kunhan alkaa taas räiskiä lisää. Tälle kesälle olen bongannut vasta 3 venäläistä ilotyttöä, joiden kanssa vehtaa ulkona. Saisi pysytellä niissä, vaikka onkin aika härskiä touhua, eikä parasta mahdollista lomaidylliä, mutta paljon paljon parempi vaihtoehto kuin aseella räiskiminen ympäriinsä...
 
Ihan pakko kysyä että löytyykö ihmistä joka ei pidä sellaista tilannetta uhkaavana että mökkinaapuri vetää kännissä traktorilla meressä ja ampuu samalla revolverilla peltipurkkeja? Ei tee mieli lähteä uimaan ja kahlata 200m potentiaalisena maalitauluna.

Vähäiset lieveilmiöt ovat tietenkin valitettavia ja kyseisessä tapauksessa virkavallan olisi pitänyt poistaa mieheltä ase, mikäli asia on noin kuten esitit.

Toisaalta uhkaava olisi sekin, jos kännipäinen naapuri viskoo veitsiä mereen. Eipä olisi mukavaa uida sielläkään seassa.

Henk.koht en ole kertaakaan elämässäni kokenut uhkaavaa tilannetta ampuma-aseen takia.
 
Tietyissä pankkiasiossa olen kieltämättä riippuvainen heidän aukioloajoistaan. Ihan yhtälailla, kun osaan ostaa olutta ennen klo 21.

Mutta sinulla on mahdollisuus ottaa rahasi ulos pankista ja säilöä niitä vaikka tyynyn alla.

Ja tosiaan, miksi sinä lukitset aseesi kaappiin, jos siitä ei ole kerta mitään hyötyä?

Joissain tilanteissa siitä voi olla hyötyä, mutta toki haluan itse määrätä hankkimastani omaisuudesta ja huoltaa sitä milloin huvittaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mutta sinulla on mahdollisuus ottaa rahasi ulos pankista ja säilöä niitä vaikka tyynyn alla.

Niinkuin aiemmin sanoin, joissain pankkiasioissa olen riippuvainen pankin aukioloajoista riippumatta siitä missä säilytän rahani.

Joissain tilanteissa siitä voi olla hyötyä, mutta toki haluan itse määrätä hankkimastani omaisuudesta ja huoltaa sitä milloin huvittaa.

Minäkin osaisin käyttäytyä ihmisiksi vaikka ostaisin kaljaa klo 21:15. Ja itse haluaisin ostaa olutta 24/7, mutta näen toki sen suuren kuvan miksi tämmöinen kielto on olemassa ja osaan elää sen kanssa. Minäminä sijaan ymmärrä, että joskus se kielto saattaa palvella isompaa osaa yleisön kun minun omaa napaani.

Varsinkin jos kyseessä on harrastustoiminnasta niinkuin tässä aseasiassa on kyse.
 
Minäkin osaisin käyttäytyä ihmisiksi vaikka ostaisin kaljaa klo 21:15. Ja itse haluaisin ostaa olutta 24/7, mutta näen toki sen suuren kuvan miksi tämmöinen kielto on olemassa ja osaan elää sen kanssa. Minäminä sijaan ymmärrä, että joskus se kielto saattaa palvella isompaa osaa yleisön kun minun omaa napaani.

Varsinkin jos kyseessä on harrastustoiminnasta niinkuin tässä aseasiassa on kyse.

Tässä ei ole kysymys minusta itsestäni, vaan kyvykkyydestä puolustautua kriisin tullen käytettävissä olevin välinein. Näin ollen ampumaharrastus saattaa koitua koko Suomen hyödyksi. Ja siinä on isoa kuvaa sinullekin.
Toinen vaihtoehto on, että poistetaan kaikki aseet maailmasta.

Ja jos ajatellaan puhtaasti matemaattisesti, niin asekielto koskettaa myös suoraan isoa joukkoa suomalaisia. Enemmän tai vähemmän keksitty uhka hyvin harvoja. Ja siihenkin parempi ratkaisu olisi tiukemmat kriteerit asetta myönnettäessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No nyt alamme lähestyä. Olen lähes samaa mieltä. Pistoolille on perusteet kuten aikaisemmin kirjoitinkin esim juuri sovelletussa res.ammunnassa jne,.

Reserviläistoiminnassa riittää että ko. järjestöillä on pelit ja vehkeet, niitä ei kenenkään tarvitse viedä kotiinsa vaan järjestöt voivat säilyttää niitä esim. armeijan varikoilla.

Ja pistoolin merkitys noin yleensä maanpuolustuksessa on about samalla tasolla ritsan kanssa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tässä ei ole kysymys minusta itsestäni, vaan kyvykkyydestä puolustautua kriisin tullen käytettävissä olevin välinein. Näin ollen ampumaharrastus saattaa koitua koko Suomen hyödyksi. Ja siinä on isoa kuvaa sinullekin.

Uskallan väittää, että suurin osa käsiaseidenomistajista - sinä mukaanlukien - omistaa aseen huomattavasti itsekkäämmän syyn vuoksi, kuin rakkaudesta isänmaata kohtaan. Joko siksi, että on kiva ampua aseelle, siksi että se on urheilua, oman turvallisuuden vuoksi, tai sitten NRAmaisesti koska se on minun jumalan suoma oikeuteni.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ei ole kysymys minusta itsestäni, vaan kyvykkyydestä puolustautua kriisin tullen käytettävissä olevin välinein. Näin ollen ampumaharrastus saattaa koitua koko Suomen hyödyksi.

Jos nyt kuitenkin Suomen enemmistö saisi päättää, onko tuosta sinun ramboilusta enemmän hyötyä kuin haittaa.

Mitäs jos lähtisit ihan oikeasti sotimaan, niin ei tarvitsisi leikkiä ramboa Suomessa, jossa kukaan ei ammu edes takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös