Moottoripyöräketju

  • 204 734
  • 1 010

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Olipa käynyt taas perinteinen "akku unohtui irroittaa talveksi" ja siksi hommasin uuden akun eilen. Tämä on käynyt about 5 kertaa.

Meikä on myös säännöllisesti tehnyt juuri näin. Ihme kyllä, yli neljän kuukauden tallittelun jälkeen hörähti tulille kuulemma mukavasti. Lämmin talli toki.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Akku on ollut aina talvet paikoillaan ja pyörä kylmässä tallissa. Prätkä ei kuluta mitään virtaa ja samalla akulla huristeltu kuusi vuotta. Taas lähti pikkupakkasillakin vaivattomasti käyntiin.

Varsin lyhyeksi jäi ajamaton kausi. Joskus joulukuussa lykkäsin pärrän talliin ja reilun kuukauden verran on jo ajeltu. Hiukan vilpoisaa meinaa välillä olla ja pitemmät reissut on vielä tekemättä. Ehtiipä tässä.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Mullakin oli akku kiinni koko "talven" yli. Onneksi on tuo oma talli, jossa pystyi käydä aina sillointällöin käyttämässä konetta ja lataamassa akkua muutaman minuutin kerrallaan.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla hälytin tappaa sen akun aina talvisin. Homma lähtee siitä, että tietenkin sen prätkän vie talliin sen viimeisen kerran ennen talvitaukoa tietämättä, että nyt on just se viimeinen kerta. Lämmin talli on mullakin muttei se akkua pelasta tältä hälyttimen tappavalta vaikutukselta :(

Olipa kiva ajella tänään Länsi-Uusimaan upeita mutkateitä mm. Fiskarsin ja Karjalohjan maisemissa.

Jupa
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Vanhamoto.net

Jokos ylläoleva moottoripyöräaiheinen sivusto on tänne linkitetty? Siinä on kyllä mahtava sivusto moottoripyöräilystä kiinnostuneille ja ehkäpä myöskin sivusto tarjoaa toisenlaista viihdykettä.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Onkos kukaan Keski-Suomalainen käynyt vielä testaamassa Toivakka-Kangasniemi väliä? Onko yhtä huonossa vai jopa huonommassa kunnossa kuin viime kesänä?

Olisi kyllä loistava mutkainen pätkä muuten mutta heti kun siirrytään Kangasniemen puolelle rajaa niin tien kunto tippuu kuin Jokerit pleijareista.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Nyt tarvitsisin tulitukea. Äsken takarengasta ihmetellessä huomasin että uran vierestä (pari cm.) oli lähtenyt pala irti. Syvyys noin puoli milliä. Nopealla päättelyllä ei kai ole mikään iso turvallisuus riski? Kuluuhan se rengas kuitenkin kuopan verran. Ei ole moiseata kokemusta, niin hieman epäilyttää.
Pyörä pitäisi ajaa sunnuntaina kotia talvisäilytyspaikasta 200km., eikä huomenna kerkeä näyttämään sitä rengasliikkeeseen.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Et sattunut käymään Fagervikin tiellä? Ja jos satuit, niin missä kunnossa oli?

Vastaan itselleni, ihan ok kunnossa oli, aika skidisti hiekkaa ja railoja oli parin kilsan matkalla, muuten oli ok.

Nyt tarvitsisin tulitukea. Äsken takarengasta ihmetellessä huomasin että uran vierestä (pari cm.) oli lähtenyt pala irti. Syvyys noin puoli milliä. Nopealla päättelyllä ei kai ole mikään iso turvallisuus riski? Kuluuhan se rengas kuitenkin kuopan verran. Ei ole moiseata kokemusta, niin hieman epäilyttää.
Pyörä pitäisi ajaa sunnuntaina kotia talvisäilytyspaikasta 200km., eikä huomenna kerkeä näyttämään sitä rengasliikkeeseen.

En näkisi että on mikään riski millään tavalla jos kuitenkin pintaa on riittämiin.

Oma kyssäri, mulla on näköjään ruuvi takarenkaassa, saako noita enää paikata, vai meneekö vaihtoon, tasapainotushan ainakin muuttuu kun sinne sitä kamelinpaskaa laitetaan, mutta muistaakseni se on kielletty ettei noita saisi paikata?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Oma kyssäri, mulla on näköjään ruuvi takarenkaassa, saako noita enää paikata, vai meneekö vaihtoon, tasapainotushan ainakin muuttuu kun sinne sitä kamelinpaskaa laitetaan, mutta muistaakseni se on kielletty ettei noita saisi paikata?

Kyllä minä olen paikkaillut sellaisia pistoreikiä "kamelinpaskalla" niin moottoripyörästä kuin autostakin ilman mitään sen kummempia jälkiseuraumuksia. Tasapainotuskin on siinä ja siinä muuttuuko juurikaan - riippuu tietysti vähän renkaan koostakin (= paino).
Jos renkaassa on "viiltohaava", se täytyy yrittää paikata sisäpuolisella tubeless-paikalla - yleensä onnistuu tuokin, joskin joskus paikka on ruvennut vuotamaan tai lähtenyt jopa kokonaan irti.

Anyways, jos rengas on edes uudehko ja vain maantiekäytössä, sen voi mielestäni paikata ja säästää siten uuden ostaminen myöhemmäksi.

Edit: Kysymykseen, saako noita pikku reikiäkään paikata enää, en osaa vastata muuta kuin kysymällä: Kuka sen kieltää, jos kerran paikka-aineita on myynnissä?
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Edit: Kysymykseen, saako noita pikku reikiäkään paikata enää, en osaa vastata muuta kuin kysymällä: Kuka sen kieltää, jos kerran paikka-aineita on myynnissä?

Otin renkaan irti ja käytin näytillä paikallisessa liikkeessä niin sanoivat että niitä ei saa paikata ja paikka-aineilla saisi ajaa vain sen verran että pääsee kotiin tai liikkeeseen vaihtamaan uuteen. Kuulemma vakuutusyhtiö voi evätä korvaukset mahdollisessa onnettomuudessa jos renkaasta löytyy paikka, turhaa saivartelua sanon minä.

Ja siitä tasapainotuksesta, juttelin vuosia moottoripyöräpoliisina olleen kaverin kanssa ja sanoi että pyörien takarenkaita ei edes tarvitsisi tasapainottaa vaan eturengas on se kriittisempi. Tuo uusi rengas meni toiselle puolelle nollilla ja toiselle puolelle meni 40g lyijyä.

Anyway, mulla oli vielä vanhoja kisarenkaita varastossa ja vaihdoin suosiolla uuden vähän ajetun ratarenkaan alle ettei satu vahinkoa jollain ajoreissulla. Vanha kumi meni savuna ilmaan ja tätä todistaneilla pikkupojilla oli hauskaa kun savua oli niin ettei varmaan pyörää edes näkynyt.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja siitä tasapainotuksesta, juttelin vuosia moottoripyöräpoliisina olleen kaverin kanssa ja sanoi että pyörien takarenkaita ei edes tarvitsisi tasapainottaa vaan eturengas on se kriittisempi.
Eturengas on kriittisempi, mutta muuten mopopoliisi puhui sitä itseään. Esimerkki frendin kustomista: takapyörää ei oltu tasapainotettu ja kun kankaat oli näkyvissä, niin vastakkaisella puolella oli vielä hyvin pintaa. Lisäksi uuden renkaan ja tasapainotuksen myötä matkustusmukavuus lisääntyi, kun yksi tärisiä oli vähemmän. Jos jossain liikkeessä väitetään, että ei tarvii tasapainottaa, niin ottakaa rahanne ja vaihtakaa paikkaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Otin renkaan irti ja käytin näytillä paikallisessa liikkeessä niin sanoivat että niitä ei saa paikata ja paikka-aineilla saisi ajaa vain sen verran että pääsee kotiin tai liikkeeseen vaihtamaan uuteen. Kuulemma vakuutusyhtiö voi evätä korvaukset mahdollisessa onnettomuudessa jos renkaasta löytyy paikka, turhaa saivartelua sanon minä.

Tuolle haluaisin saada tai nähdä perustelut. Toki jos pyörän kaskon vakuutusehdoissa on paikkaus kielletty, niin silloin ehkä joo, mutta taitaapa aika harvoissa vakuutusehdoissa moista kieltoa olla. Ja liikennevakuutuksekaan puolella ei taida paikattu rengas riittää korvauksen alentamisperusteeksi. Eli paskapuhetta, väitän minä. Tai siis ovat voineet rengasliikkeessä noin sanoakin, mutta tainneet sanoa noin vain myynnin edistämiseksi. Väitettä en todeksi usko ennen kuin näen asiasta jotain faktaakin..
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Eturengas on kriittisempi, mutta muuten mopopoliisi puhui sitä itseään. Esimerkki frendin kustomista: takapyörää ei oltu tasapainotettu ja kun kankaat oli näkyvissä, niin vastakkaisella puolella oli vielä hyvin pintaa. Lisäksi uuden renkaan ja tasapainotuksen myötä matkustusmukavuus lisääntyi, kun yksi tärisiä oli vähemmän. Jos jossain liikkeessä väitetään, että ei tarvii tasapainottaa, niin ottakaa rahanne ja vaihtakaa paikkaa.

En mä koskaan voisi kuvitella jättäväni rengasta painottamatta, asiasta väännettiin pitkään ton kytän kanssa ja kun molemmat tunsi väittelevänsä idiootin kanssa, ei asiassa päästy mihinkään.

Tuolle haluaisin saada tai nähdä perustelut. Toki jos pyörän kaskon vakuutusehdoissa on paikkaus kielletty, niin silloin ehkä joo, mutta taitaapa aika harvoissa vakuutusehdoissa moista kieltoa olla. Ja liikennevakuutuksekaan puolella ei taida paikattu rengas riittää korvauksen alentamisperusteeksi. Eli paskapuhetta, väitän minä. Tai siis ovat voineet rengasliikkeessä noin sanoakin, mutta tainneet sanoa noin vain myynnin edistämiseksi. Väitettä en todeksi usko ennen kuin näen asiasta jotain faktaakin..

En tosiaan tiedä mikä on homman nimi tai totuus, mutta näin käsitin että joku laki on olemassa joka kieltää renkaan paikkauksen. Mun kohdalla kyseessä ei ollut myynnin edistäminen kun mulla oli oma rengas kainalossa joka alle laitettiin.
Samapa tuo, mutta paikkausainetta koitan välttää viimeiseen asti, sen putsaaminen sitten vanteesta on aivan saatanaasta.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vastaan itselleni, ihan ok kunnossa oli, aika skidisti hiekkaa ja railoja oli parin kilsan matkalla, muuten oli.

Sorry lukaisin viestisi vasta nyt. Fagervikin tie oli mielessä, mutta ei käyty ja suunnattiinkin Bromarviin. Tenhola-Bromarv on ehkä paras prätkätie mihin olen Suomessa koskaan törmännyt. Aivan huikea pätkä.

Tuli jo ajeltua kevätkiimaa alas n. 600 km parissa päivässä. Nyt taas jaksaa hetken aikaa ilman :)

Jupa
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Sorry lukaisin viestisi vasta nyt. Fagervikin tie oli mielessä, mutta ei käyty ja suunnattiinkin Bromarviin. Tenhola-Bromarv on ehkä paras prätkätie mihin olen Suomessa koskaan törmännyt. Aivan huikea pätkä.

On kyllä, helvetin hieno kun tie seuraa harjua todella pitkään, vielä kun se vaan johtaisi johonkin. Suosittelen muuten käymään myös Kasnäsissä jos umpikujista diggaa (hymiö)

Itse diggaan tuosta Fagervikin tiestä, kivasti mutkaa. Lempireittiä on vaikea nimetä, Lohja-Sammatti-Saukkola on hieno, Suomusjärvi-Kisko toimii. Onhan noita pitkin eteläistä Suomea.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, toi umpikuja on ainoa miinus. Mutta siellä voi käydä syömässä vaikkapa Stallkrogenissa ja safkan jälkeen sama tie toiseen suuntaan taas maistuu.

Hyviä pätkiä muuten listasit, Lohja-Sammatti-Karjalohja-Fiskars toimii :)

Milläs kalustolla ajelet muuten? Itselläni on Honda 1100 XX Super Blackbird.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kyllä, toi umpikuja on ainoa miinus. Mutta siellä voi käydä syömässä vaikkapa Stallkrogenissa ja safkan jälkeen sama tie toiseen suuntaan taas maistuu.

Jep, käyty ja asiallista safkaa, on se tie niin kiva että sen ajelee mielellään edestakaisin.
Taalintehdas on myös visiitin arvoinen, vaikkakin sekin on umpikuja, satamaterassilla on hyvät ja isot pizzat. Takaisin tullessa sitten Kemiöstä lähtee tie 1835 joka päättyy vanhalle turuntielle ja välissä on lossikin joka luo kivan breikin paahtamiselle.

Hyviä pätkiä muuten listasit, Lohja-Sammatti-Karjalohja-Fiskars toimii :)

Milläs kalustolla ajelet muuten? Itselläni on Honda 1100 XX Super Blackbird.

Tuli juuri perjantaina ajettua tuo mainitsemasi reitti, tosin mulla oli toistaiseksi kouluttamaton naaras kyydissä joten ajeltiin suht nätisti.

Zx-9R on alla, suunnittelin vaihtoa 10R:ään, mutta pitänee ensin hoitaa duunia jostain kun on nyt hetki tullut oltua ilman.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Otin renkaan irti ja käytin näytillä paikallisessa liikkeessä niin sanoivat että niitä ei saa paikata ja paikka-aineilla saisi ajaa vain sen verran että pääsee kotiin tai liikkeeseen vaihtamaan uuteen. Kuulemma vakuutusyhtiö voi evätä korvaukset mahdollisessa onnettomuudessa jos renkaasta löytyy paikka, turhaa saivartelua sanon minä.
...

Lueskelin oheisesta linkistä rengasfaktaa enkä löytänyt sieltä muuta mainintaa ao. asiasta kuin seuraavan koskien lähinnä sisärenkaita:

"...Paikkauksiin sisältyy joka tapauksessa riski (voi riittää vakuutusyhtiölle perusteeksi evätä korvaus, jos vahinko johtui epäasiallisesta korjailusta), eli moinen köyhäily voi olla ok mopojen osalta mutta mp-renkaita ei yleisperiaatteena pitäisi paikata."

Tämä koski siis sisärenkaita, mutta varmaan vakuutusyhtiöt ovat sujuvasti soveltamassa ao. käytätöä myös tubeless-renkaisiinkin - tarpeen vaatiessa.
Joka tapauksessa olen taipuvainen uskomaan, että vähäisen pistoreiän paikkaus kamelinpaskalla on lähes idioottivarma tapa, joka tuskin on syynä yhteenkään vahinkoon.

Asiasta kolmanteen: Pyörääni on nyt vaihdettu takakumi ja on täysin valmiina kesän koitoksiin, mutta tämänhetkiset kelit täällä Pohjoisessa eivät anna aihetta sen suurempiin hurraa-huutoihin eli pyörän käyttöönotto siirtynee ainakin ensi viikonloppuun, luultavimmin ensi viikolle. Pah!

Linkki: Motot.net
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, käyty ja asiallista safkaa, on se tie niin kiva että sen ajelee mielellään edestakaisin.
Taalintehdas on myös visiitin arvoinen, vaikkakin sekin on umpikuja, satamaterassilla on hyvät ja isot pizzat. Takaisin tullessa sitten Kemiöstä lähtee tie 1835 joka päättyy vanhalle turuntielle ja välissä on lossikin joka luo kivan breikin paahtamiselle.

Tuli juuri perjantaina ajettua tuo mainitsemasi reitti, tosin mulla oli toistaiseksi kouluttamaton naaras kyydissä joten ajeltiin suht nätisti.

Zx-9R on alla, suunnittelin vaihtoa 10R:ään, mutta pitänee ensin hoitaa duunia jostain kun on nyt hetki tullut oltua ilman.

Kiitos, Taalintehdas menee tsekkaukseen, en ole käynyt.

Samoin ajoin tuon pätkän sekä pe että la :)

Ja sanoin kouluttamaton naaras kyydissä, sain kyllä välittömästi houkuteltua motoristiksi ensimmäisten kilometrien aikana :)

Jupa
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jees, tänään on uusi kausi avattu, vihdoin. Kyllä oli ajo hakusessa monen kuukauden paussin jälkeen ja päälle satasen vauhdissa alkoi jo vähän pelottamaan :) Vartin ajon jälkeen alkoi tuntumaan mukavalta ja päästelin siinä vajaat 300 kilsaa menemään samalta istumalta, että sai talven yli olleet bensat pois. Voi perhana miten oli mukava tunne päästellä pitkästä aikaa. Täytyypä katsoa millainen ilma vappupäivänä on, jos vaikka lähtisi Rauman paraatissa pyörähtämään. Huomenna ehkäpä Tampereelle munkkikahveelle.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ajelin pyörän kotiin tuossa viime torstaina. Matkaa kertyi sattuneesta syystä lähes 200 kilsaa ja lopulta kylmä oli kuin "ryssän helvetissä", vaikka lämpömittari lähtiessä näyttikin jotain +8ºC. Illalla kun olin liikkeellä, kerkisi keli jäähtyä matkan aikana ihan tarpeeksi.
Seuraavan kerran pääsen puikkoihin vasta ensi viikolla muiden kiireiden vuoksi, mutta silloin lieneekin jo toinen ääni kellossa - ainakin, mitä keleihin tulee. Silloin tullee vaimon kanssa pistäydyttyä Sonkajärven Jyrkällä fiilistelemässä mukavia mutkateitä. Mitenkähän lienevät talvehtineet... tiet?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sunnuntaina tuli kotiutettua pyörä talviteloilta. 200km matka sujui mukavasti melkein kokonaan viileässä sadesäässä. Jostain se kosteus aina löytää tiensä alempiin vaatekerroksiin, vaikka Rukan goretex olikin päällä. Siinä matkalla oli aikaa miettiä mahtaisiko olla aika investoida uusiin ajokamoihin. Tässä yhteydessä voisikin kysellä muilta kokemuksia ajokamoista erityisesti vesitiiviydestä ajettaessa sadesäässä. Sekä hyviä, että huonoja kokemuksia otetaan vastaan.

Sitten taas alkoi jokakeväinen prätkäkuume, kun pitäisi vaihtaa isompaan ja hienompaan pyörään. Kummasti auttoi, kun kävin pyytämässä tarjouksen pyörän vaihdosta uuteen HD Softail Heritageen. Ajo kylmässä sadesäässä ja tarjouksen hinta helpottivat pahinta kuumetta....toistaiseksi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Tässä yhteydessä voisikin kysellä muilta kokemuksia ajokamoista erityisesti vesitiiviydestä ajettaessa sadesäässä. Sekä hyviä, että huonoja kokemuksia otetaan vastaan.
...

No, eipä ole juuri erityisen hyviä kokemuksia sadesäällä ajamisesta mp:llä, jollei lasketa sitä tunnetta, kun pääsee kuivaan ja lämpimään tuntikausien sateessa ajamisen jälkeen. Se on sellainen pienimuotoinen voittajan olo.

Gore-kamppeetkin tahtovat imeä vettä itseensä ja sitä myötä viilentyä aika radikaalisti, vaikka itse kalvo vettä pitääkin ihan riittävän hyvin - tulee kesäkelilläkin äkkiä kylmä. Raskaiden, märkien kamppeiden kuivauskin on aikaa viepää puuhaa eli jos sattuu olemaan reissussa lähinnä telttailemassa, kannattaa kuitenkin vuokrata mökki ainakin yhdeksi vuorokaudeksi.

Nahkoista on myös sen verran kokemusta, että ne kun saa märäksi, kysytään aikaa vieläkin kauemmin kuin gore-asusteilla saada ne kunnolla kuiviksi. Ne eivät kuitenkaan hyvin hoidettuna ime läheskään niin nopeasti vettä itseensä kuin em. gore-asusteet eli sietävät pieniä kuuroja ihan hyvin.
Nykyisin on rahamiehille nahkakamppeita, joihin on laminoitu kalvo sisäpuolelle ja näin ollen lienevät edistyksellisempiä kuin pelkät nahkat, mutta pinta niissäkin imee lopulta vettä.

Paras tae kuivana pysymiselle ovat kunnon sadetamineet hanskoineen ja saappaansuojuksineen. Sadehaalarin ym. vehkeet kun nykäisee päällensä, ei tarvitse pelätä kastumista ja pysyy muutenkin paljon lämpöisempänä. Ainoa hankaluus on vähän sellainen Michelin-ukkomainen olo, kun kampetta on päällä tavallista enemmän.
Haluan vielä erityisesti mainita, että sadekamppeet kannatta sitten vetää ajoissa päälle eikä vasta silloin, kun on jo onnistunut kastelemaan vetimensä, vaikka silloinkin on toki parempi kuin ilman.

Ihan oma lukunsa on itse ajaminen sateella. Siinä tahtoo vähän rentous kadota hommasta, kun renkaiden pito onkin hieman arvoitus, jolloin kuivalla kelillä niin nautinnolliset mutkatiet ovatkin yht'äkkiä perin ikäviä ajettavia. Valtateillä taasen joutuu ajelemaan autojen nostattamassa vesisumussa, joka tekee kirkkaastakin visiiristä lähes läpinäkymättömän ja sitä pyyhkiessä vesisumuun sekoittunut maantiepöly naarmuttaa visiirin nopeasti ja varmasti.

Näitä kun muistelee ja kirjoittelee, joutuu ihan ihmettelemään, kunka sitä on kuitenkin ajellut vuodesta toiseen kelillä kuin kelillä, kuivana ja märkänä ja aina yhtä innokkaana...
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No, eipä ole juuri erityisen hyviä kokemuksia sadesäällä ajamisesta mp:llä, jollei lasketa sitä tunnetta, kun pääsee kuivaan ja lämpimään tuntikausien sateessa ajamisen jälkeen. Se on sellainen pienimuotoinen voittajan olo.

Gore-kamppeetkin tahtovat imeä vettä itseensä ja sitä myötä viilentyä aika radikaalisti, vaikka itse kalvo vettä pitääkin ihan riittävän hyvin - tulee kesäkelilläkin äkkiä kylmä. Raskaiden, märkien kamppeiden kuivauskin on aikaa viepää puuhaa eli jos sattuu olemaan reissussa lähinnä telttailemassa, kannattaa kuitenkin vuokrata mökki ainakin yhdeksi vuorokaudeksi.

Nahkoista on myös sen verran kokemusta, että ne kun saa märäksi, kysytään aikaa vieläkin kauemmin kuin gore-asusteilla saada ne kunnolla kuiviksi. Ne eivät kuitenkaan hyvin hoidettuna ime läheskään niin nopeasti vettä itseensä kuin em. gore-asusteet eli sietävät pieniä kuuroja ihan hyvin.
Nykyisin on rahamiehille nahkakamppeita, joihin on laminoitu kalvo sisäpuolelle ja näin ollen lienevät edistyksellisempiä kuin pelkät nahkat, mutta pinta niissäkin imee lopulta vettä.

Paras tae kuivana pysymiselle ovat kunnon sadetamineet hanskoineen ja saappaansuojuksineen. Sadehaalarin ym. vehkeet kun nykäisee päällensä, ei tarvitse pelätä kastumista ja pysyy muutenkin paljon lämpöisempänä. Ainoa hankaluus on vähän sellainen Michelin-ukkomainen olo, kun kampetta on päällä tavallista enemmän.
Haluan vielä erityisesti mainita, että sadekamppeet kannatta sitten vetää ajoissa päälle eikä vasta silloin, kun on jo onnistunut kastelemaan vetimensä, vaikka silloinkin on toki parempi kuin ilman.

Ihan oma lukunsa on itse ajaminen sateella. Siinä tahtoo vähän rentous kadota hommasta, kun renkaiden pito onkin hieman arvoitus, jolloin kuivalla kelillä niin nautinnolliset mutkatiet ovatkin yht'äkkiä perin ikäviä ajettavia. Valtateillä taasen joutuu ajelemaan autojen nostattamassa vesisumussa, joka tekee kirkkaastakin visiiristä lähes läpinäkymättömän ja sitä pyyhkiessä vesisumuun sekoittunut maantiepöly naarmuttaa visiirin nopeasti ja varmasti.

Näitä kun muistelee ja kirjoittelee, joutuu ihan ihmettelemään, kunka sitä on kuitenkin ajellut vuodesta toiseen kelillä kuin kelillä, kuivana ja märkänä ja aina yhtä innokkaana...

Niinhän se taitaa olla, että sateella sadeasu on ylivoimainen ja kaikki muut kompromisseja.

Ajokamoista puheen ollen ihan hemmetin tyytyväinen olen uuteen avattavaan Sharkin kypärään. Kaupungissa tosi mukava ajella avopotalla ja kovemmissa nopeuksissa leukasuojan saa helposti loksautettua paikalleen umpikypäräksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös