Moottoripyöräketju

  • 204 958
  • 1 010

scholl

Jäsen
Saksalainen talvipäivä tänään. Mietin aamupäivällä, että jos olisi Saksan ilmasto niin ajaisin ympäri vuoden. Jotenkin ihan dorkaa, että pitää viedä pärrä talvisäilytykseen ja ajaa näin lyhyttä kautta. Sitten tulee kaikki pysäköintihankaluudet autolla liikkuessa. Talvi on vähän niinkuin retardimaista aikaa. Joutuu kävelemään autolta monesti jonnekin ja kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä verrattuna kesään, jolloin pääsee kaikkialle ovelta ovelle nopeasti.

Olen päättänyt, että en arvioi enää moottoripyöräilyäni kilometreissä, vaan ajopäivissä. Tänä vuonna on tullut ainakin 150 ajopäivää, vaikka kausi alkoi tosi myöhään vasta vapun jälkeen, kun kevät oli niin paljon myöhässä. Nyt näyttää sääennustukset siltä, että saattaa olla, että kausi loppuu ensi viikolla. Tosin sekin saattaa muuttua. Joskus olen ajanut vielä joulukuun puoliväliin asti kunnes vienyt pyörän pois ja joskus jos ollut jossain omassa hallissa ja syksy ollut leuto niin silloin olen ajanut vielä vuoden vaihteenkin tienoilla, mutta se on silloin niin ettei pyörä ole ollut päivittäisessä ajossa siihen asti. Nyt kun se menee Bemari-diilerille kuten viime aikoina on mennyt, jotta tekevät huollot, pesun ja vahauksen niin ei voi ihan talviolosuhteissa sinne asti ajaa. Niinpä riski on, että ensi viikolla lysti loppuu.
 

scholl

Jäsen
Tänä iltana tuntui oikeasti välillä, pysyykö ollenkaan tossa puuskatuulessa pystyssä. Oli pakko ajaa ajoittain melkoista alinopeutta. Ei toikaan, että piiskaa naamalle kylmää vettä huolella ja pitää olla visiiri auki, että näkisi jotakin, mutta faan kun tuuli meinaa kaataa nurin.
 

scholl

Jäsen
Tänään oli ehkä vähän yritystä, että tiet olisivat olleet jäässä, mutta ei kyllä liukasta. Eilen illalla jouduin muuten hipin kanssa ongelmiin. Yksi ikävä yksityiskohta, joka laittaa motoristeille kapuloita rattaisiin on se, että prätkäpaikat on Helsingin kaupungin toimesta poistettu kuun vaihteessa. Ovat sitä mieltä, että näin myöhään syksyllä ei saa ajaa prätkällä jne. No asemalla on toki siinä korokkeen päällä. Parina iltana on vain nyt sitten käynyt niin, että se aseman parkkis on ollutkin kanaverkoin eristetty, kun olen tullut salilta. Ei minkäänlaista aukkoa, mistä pääsee sisään tai ulos edes kävellen. Joku kerjää siis verta nenästään.

Tilanne on siis se, että joudun kävelemään vaikka kuinka hurumycke, kun normaaliprätkäpaikan kohdalla on nyt pysähtyminen kielletty merkki ja kun vien steissille niin joku mulkku aitaa sen alueen. No ei kun aita auki ja sisään. Poistumistien kohdalla oli hippi menossa ulos skootterilla. Hän veti perässään aitaa takaisin kiinni. Menin siihen ja tempaisin voimalla sen koko ehkä 3 metriä pitkän kananverkkoportin auki. Hippi alkaa hädissään marista: "et sä voi suuttua tollaisesta". Totesin jotain takaisin sille ja lähdin vittuuntuneena himaan.

Eihän hippi voi tietää mistä minä suutun ja sitä paitsi suutun juuri siitä, mistä haluun, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista. Jos joku Pekka Sauri on vienyt prätkäpaikat nyt pois ja sitten joku remppaäijä motittaa iltaisin jäljelle jääneen paikan niin vittu eikö se ole normaalia suuttua. Siinä ei mikään hippi silloin selitä mitään.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voi miten mielelläni olisin ollut näkemässä tuon schollin kilahduksen :) Luulen että on mennyt HIEMAN eri tavalla tuo tapahtumien kulku, jos moista on edes tapahtumaan päässyt ensinkään. Hippiäisluokan kaverihan scholl itsekin on ja voin kuvitella että miesmäisen murahduksen sijaan hänen suustaan on päässyt tyttömäinen kiekaisu.

Oma ajokausi on jo ohi, mutta jos satun ensi kesänä poikkeamaan pääkaupunkiseudulla, täytyy minun ehdottomasti vierailla kyseisellä paikalla ja katsoa sattuuko paikalle samaan aikaan pikkuruinen bemarikuski. Tulen taatusti paiskaamaan kämmentä :)
 

scholl

Jäsen
Näillä näkymin kausi loppuu perjantaina. Pikku hiljaa alkaa ottaa aivoon tämä pimeys, tuuli ja muu skeida. Niin ja ensi viikolla tulee pakkasta. Tulee siis sen jälkeen aika monen kuukauden breikki. No hyvin oon ajanut tänä vuonna kyllä. Varmaan lähes 3000km ja ajopäiviä tulee varmaan reilusti yli 150, tosin se on arvio. En tarkkaan muista mitkä kilsat olivat keväällä, enkä ihan nyt ole päiviäkään laittanut ylös. No arkisin olen ajanut joka päivä, joinain päivinä jopa 4-6 kertaa, joka päivä kuitenkin vähintään 2krt, jos en ole ollut reissussa ulkomailla ja viikonloppuisin keskimäärin toisena päivänä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jäiköhän tuosta nyt yksi nolla pois? Ainakin mun mielestä 3000 kilsaa on aika perkeleen säälittävä lukema miehelle joka on olevinaan motoristi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Älkäähän pojat elvistelkö - 30000 km moottoripyörällä ajokaudessa on Suomen oloissa lähes tekemätön määrä.
Ajan "normaali" ajokautena sellaset 10-20 tuhatta kilometria pyörälläni - iso haarukka, mutta isoja ovat ajokausien vaihtelutkin. Tuohon ylärajaan saa istua pyörän päällä jo lähes päivittäin ja pitkään ja tehdä muutaman pitkän, useamman tuhannen kilsan reissukin, jotta noille lukemille pääsee.

Vertailun vuoksi ajan tätä nykyä vuodessa autollani n. 30000 kilsaa, joka on mielestäni paljon. Lisäksi, noille omille huippulukemilleni pyörällä pääsin, kun en omistanut autoa ollenkaan.

Kuluneella ajokaudella en päässyt pyöräälläni edes tuota 10 tuhatta, koska olin enemmän autollani tien päällä.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Eiköhän nolla puuttunut. Muutenhan tuosta tulisi ~20km/ajopäivä
Joo, mutta jos on vaikkapa 10km työmatkaa edestakaisin, jää tuosta vielä yksi nakkikioskipyrähdys ehtoolle, eikö?

Mulla tuli joku n. 4600km moottoripyörällä männäkesänä ja kyllä ihmetytti ajojen vähyys, mutta sellaista se on joskus. Ehkä ensi kesänä enemmän, jos ehtii. Kukaan ei tule motoristille kertomaan, paljonko kauden aikana pitää ajaa, eiks je?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, mutta jos on vaikkapa 10km työmatkaa edestakaisin, jää tuosta vielä yksi nakkikioskipyrähdys ehtoolle, eikö?

Mulla tuli joku n. 4600km moottoripyörällä männäkesänä ja kyllä ihmetytti ajojen vähyys, mutta sellaista se on joskus. Ehkä ensi kesänä enemmän, jos ehtii. Kukaan ei tule motoristille kertomaan, paljonko kauden aikana pitää ajaa, eiks je?

Scholl taitaa asua Helsingissä, joten täällä niitä kilometrejä ei tule niin paljoa kuin pöndellä.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Scholl taitaa asua Helsingissä, joten täällä niitä kilometrejä ei tule niin paljoa kuin pöndellä.
Joo, asun minäkin Helsingissä eli tiedän melkeinpä näiden ajovuosien jälkeen tilanteen täällä. Työmatkaa ajelen Kehä I:llä ja sehän kiertelee pöndelläkin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onneksi on oma talli, josta pyörän saa liikenteeseen just silloin kun haluaa. Nyt aivan mahtava keli ja pikkumutka täytyi käydä pärtsäilemässä. Reilut sata kilometriä kertyi mittariin ja eihän siinä hiki farkut jalassa tullut. Pyörä taas talliin odottamaan kevättä. Tai sitten kovaa kytöä pärtsäilemään munat kuurassa.
 
Suosikkijoukkue
Pata
Nostetaanpa ketjua ylöspäin, kun on vihdoin itselläkin aihetta kirjoittaa.
Aikainen kevään tulo ja tammikuussa hankittu 900cc Honda Hornet aiheuttavat melkoista kutinaa.
Ensipyörä tosiaan hommattu, enään kypärä ja muut rensselit kaupasta hakua vailla.
Mielenkiintoinen kypärä kiikarissa, kun tuli Porin MP-messuilla soviteltua Shark Speed R mallia, jossa tosiaan kolot rillejä varten valmiina. Tyylikäs muotoilu, kuviointi ja "integroitu" aurinkopleksi, sopivan hinnan kanssa luovat maistuvan yhdistelmän.
Jos jollain kokemuksia kypärästä tai pyörästä, otan niitä mielellään vastaan.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Minkälaisilla keleillä uskaltaudutte ajelemaan? Itse ajattelin odotella siihen asti, että yölämpötilat rupeaa olemaan siinä 5 astetta. Toki päätiet on sulat, mutta itse mieluummin ajelen pikkuteitä ja haluan olla varma ettei aja liukkaalle.
Hommasin kortin ja pyörän viime syksynä, joten hieman epävarmuutta on kelin suhteen. Pyöränä Honda CBR 600F. Toki jollain endurolla/adventure tms. pyörällä voi ajella oikeilla renkailla vaikka keskellä talvea.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minkälaisilla keleillä uskaltaudutte ajelemaan? Itse ajattelin odotella siihen asti, että yölämpötilat rupeaa olemaan siinä 5 astetta. Toki päätiet on sulat, mutta itse mieluummin ajelen pikkuteitä ja haluan olla varma ettei aja liukkaalle.
Hommasin kortin ja pyörän viime syksynä, joten hieman epävarmuutta on kelin suhteen. Pyöränä Honda CBR 600F. Toki jollain endurolla/adventure tms. pyörällä voi ajella oikeilla renkailla vaikka keskellä talvea.
Itse hain pyörän tallista eilen. Ajelin kyllä vain työpaikalta kotiin. Nyt ajattelin käydä pienen lenkin heittämässä, mutta ihan vain tässä pääkaupunkiseudulla taajama-ajoa. Sen verta hiekkaa löytyy tuolta ympäriinsä, joten ei viitsi ottaa riskejä. Perjantaina varmaan ajan pyörän takaisin työpaikan autohalliin kun luvattu melko kylmät pari viikkoa tänne pääkaupunkiseudulle.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Kyllä minäkin vielä oottelen, hiekkaakin on vielä sen verran runsaasti. Ja olihan aamulla Helsingissä melko liukasta, joten eiköhän tässä tuonne huhtikuun puolelle mennä komeasti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kävin jo viime viikonloppuna ajelemassa kyykkypyörällä. Oli kuivat tiet ja +9 niin mikäs siinä. Vähän liukasta kun pölyä paljon ja muuta, mutta kyllähän tehot ihan hyvältä tuntui talven jälkeen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kovasti polttelee jo itseäkin, mutta odotellaan nyt vielä. Ilmeisesti viikonloppuna on luvassa iso kasa lunta pitkin eteläistä Suomea ja pakkasellekin mennään taas vähäksi aikaa. Perinteisesti olen korkannut ajokauden siinä vapun tienoilla ja kai täytyy malttaa sinne asti tänäkin vuonna. Silloin on jo varmasti isoimmat sepelit lähteneet teiden päältä ja autokuskitkin jo ehkä sisäistäneet sen että liikenteessä on myös kaksipyöräisiä heidän lisäkseen.
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni kausi alkoi lauantaina kun ajoin pyörän talvisäilytyspaikasta kotipihaan. Eilen vähän pidempi lenkki tuli ajettua. Sen huomasin, että autoilijat eivät ole vielä heränneet kevääseen, tarkkana sai olla. Erikoisin episodi oli se kun liikennevaloissa edellä ajanut auto alkoi peruuttamaan!! päälleni. Tuli jo vähän renkaalle, mutta onneksi sain pidettyä pyörän pystyssä. Vedimme sivuun ja vähän tiedustelin että etkö huomannut minua. Vanha pappa sanoi että ei nähnyt sivupeileistä, ilmoitin hänelle että omassa autossani on ainakin taustapeili josta voi myös takana olevan tilanteen tarkastaa..
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kyllä näillä selkosilla pitää vielä ainakin kuukausi malttaa, ennen kuin taluttaa pyörän talvisäilöstä pihalle. Perinteisesti viikko pari ennen vappua on ajokausi korkattu, joskin mukaan mahtuu niitäkin kertoja, kun ei vielä vappunakaan.

Renkaat pitäisi vaihtaa ja ongelmana on, meneekö niillä vielä toukokuu, joka täällä on sitä pahinta karkean päällysteen aikaa - eivät uudet kuluisi heti "liikaa". Tosin, siksihän ne renkaat ostetaan, että pitoa löytyisi ja kevät on siinä(-kin) valossa ehkä huonointa aikaa päällysteen likaisuuden vuoksi.

Comme ci, comme ça...
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Kävin pääsiäisenä ajamassa vajaat kolmesataa kilsaa ympäriinsä eteläsuomea, lohjalla ja kiskossa päin. Hieman lähti vanhalla ja uudella turuntiellä kaasuttelu lapasesta ja lopputulemana adrenaliini jylläsi taas hetken kropassa, mutta kyllä se on kivempaa painella kunnon mutkateitä enemmän tai vähemmän maltillisesti.

Vaihdoin talvella öljyt, suodattimen ja tulpat ja ainakin tuntuu että pyörä käy ja kukkuu paremmin, tosin joku ilmanputsarin panta on saattanut jäädä löysälle kun kierroksia annettaessa putkesta kuuluu pieni "tsup" kun kaasun hellittää, ihan kuin ottaisi happea sitä kautta.

Vielä vissiin pitäisi herkistää etujarrujen männät kun tuntuu ettei palauta ihan kunnolla ja jää rohisemaan välillä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Maanantaina tuli käytyä vasta katsomassa pyörää sen talvisäilytyspaikassa - sovin samalla takarenkaan vaihdosta pajan pomon kanssa. Pyörä olisi tarkoitus ottaa ajoon ensi viikolla, tosin säävarauksella, sillä missään räntäsateessa en enää tämän ikäisenä ala "fiilistelemään".
Anyways, näkyyhän noita pyöriä jo näilläkin leveysasteilla ihan kummasti, mutta alle 10 asteen päivälämpötiloissa ei minua ainakaan huvita turhaan kruisailla. Se on sitten taas eri asia, jos kesken reissun näin pääsee käymään.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläni lähtee ajoon vasta tänään. Olipa käynyt taas perinteinen "akku unohtui irroittaa talveksi" ja siksi hommasin uuden akun eilen. Tämä on käynyt about 5 kertaa.

Olen muuten alustavasti suunnitellut Itä-Euroopan reissua kesälle ja tästä taisinkin jo tännekin huudella. Reissuseurasta kiinnostuneet voivat heittää YV:t .

Hyvää kauden alkua kaikille!

Jupa
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Oma mopo on 150km päässä talvisäilössä ja talven aikana ei ehtinyt, kuin akun käydä lataamassa ja takarenkaan vaihtamassa. Etunakki, öljyt/suodatin ja ilmansuodatin pitäisi vielä fiksailla kuntoon ennen ajoa. Toukokuulle menee mutta menkööt.

Turvallisia kilometrejä kaikille ja muistakaa, että autoilija on samallainen puusilmä, kuin Liigan tuomarit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös