On se. 2 viikoksi. Sen jälkeen on tottunut ja taas tarvii enemmän voimaa.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä vaikka usein kuulee jonkun sanovan. Itselläni ollut pyörä vuodesta 2006 ja nyt on alkamassa kahdeksas kesä samalla zx-6r -06:lla . Vuosien varrella tullut vähän "tuunailtua" oman näköiseksi ja osia vaihdeltua parempiin. En ole kuitenkaan koskaan oikeasti kaivannut enempää tehoa mitä tuosta irtoaa. Mutkateillä on hauska ajaa rivakammin, kun saa vähän vaihteistoakin käyttää ja pyörä on hemmetin ketterä käsitellä. Maantiellä pääsee kutosvaihteella hienosti ohi pienellä kaasunlisäyksellä (tämäkin on muuten monen 1000cc kuskin mielestä paskapuhetta). Erilaisia moottoripyöriä olen ajanut vuosien varrella kymmeniä, 1400cc touring mallin pyöristä 1000cc supersportteihin. Tokihan tuollainen 1000cc enemmän kulkee mutta mihin tuota ylimääräistä tehoa oikeasti tarvitsee?
Eniten naurattaa aina nämä "kuussataset on ihan mopoja ja leluja" leveilijät, jotka tulevat radalle tonnisilla elvistelemään kuinka on 200hv tehoja ja huippunopeuskin on 300km/h. SItten hymy hyytyykin, kun aletaan ajamaan mutkia ja "mopot 600cc" tulevat ohi polvi maassa molemmilta puolilta. Muutamilla ratapäivillä ollaan näistä saatu hyvät naurut. Suoraa pystyy millä laitteella tahansa apinakin ajamaan mutta mutkissa paljastuu minkälainen kuski todella on kyseessä.
Ammattilaisten juttuja kuulleena, sanotaan ettei kaikki kisakuskitkaan pysty hyödyntämään edes 600cc potentiaalia puhumattakaan 1000cc pyörästä, joten kaipa tuo "parissa viikossa tottuu ja tarvii lisää" sitten vain on yleinen usko ja 1000cc vain "pitää olla".
Lopuksi vielä mainittakoon, että jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa ja ajaa millä haluaa. Viestini ei myöskään ollut tarkoitus provota ketään 1000cc kuljettajaa.