Moottoripyöräketju

  • 204 258
  • 1 010

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen ei vielä poltellut, mutta sitten menin vilkaisemaan Suzukin sivuja jostakin mielijohteesta. Ovat menneet tekemään GSX-S1000- sekä rinnalle F mallin, ja perkeleenmoinen kuume iski. Olen odotellut sieltä juuri tuollaista 130-150hv laitetta, jossa on vähän katteita edessä. Jos ajoasento on vielä tehty aavistuksen kyykystä pystymmäksi, niin saa keväällä pidätellä itseään, kun rahatilannekin nyt mahdollistais vaihdon. Jos sitten ensi syksynä ennen talvea jonkun myymättä jääneen ylivuotisen leiman jo saaneen.
 
Eilen ei vielä poltellut, mutta sitten menin vilkaisemaan Suzukin sivuja jostakin mielijohteesta. Ovat menneet tekemään GSX-S1000- sekä rinnalle F mallin, ja perkeleenmoinen kuume iski. Olen odotellut sieltä juuri tuollaista 130-150hv laitetta, jossa on vähän katteita edessä. Jos ajoasento on vielä tehty aavistuksen kyykystä pystymmäksi, niin saa keväällä pidätellä itseään, kun rahatilannekin nyt mahdollistais vaihdon. Jos sitten ensi syksynä ennen talvea jonkun myymättä jääneen ylivuotisen leiman jo saaneen.

Eikös Yahaman fazerit olisi yksi varteenotettava vaihtoehto ? Yhden banditin kävin istumassa ja oli kyllä itselle heti välitön ei. Joku pyörän painojakaumassa häiritsee välittömästi.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Oma mielipiteeni, joka tosin saattaa olla "hieman" vanhakantainen: Jos harkitset pyörää ostaessa että siinä olisi A) Luistonesto, B) ABS-jarrut, älä osta. Jokaisen motoristin tulisi hallita pyöränsä ilman tällaisia lisävarusteita. Nelipyöräisissä ne ovat kieltämättä hyödyllisiä silloin kun ajokeli on HUONO. Tällöin luonnollisesti pyörä jääkin talliin seisomaan...
En mä niiden takia sitä pyörää osta että olisi luistonestoa tai muuta. Lähinnä kiinnostaa juuri että onko tekniikassa tai ajettavuudessa niin suuria eroja että tuo uudempi malli ehdottomasti kannattaisi hankkia.
Liika elektroniikka tappaa ajamisen
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta suurin kysymys että onko 2010 ja 2011 malleissa muita eroja kuin nuo mainitut? Frendi joka molemmilla on ajanut sanoi että on aivan eri pyörä tuo 2011 versio. Tosin hän on jäävi sanomaan tuon koska sitä 2011 versiota myy.

2011 tuli täysin uudistettu versio: ulkonäkö, kone, tekniikkaa uusia ja elektronisia apulaitteita enemmän. Ulkonäöstä tunnistaa helposti kumpi on kumpi (googlettaa vaikka kuvia). Useinhan Suomessa myyvät noita miten sattuu mallivuoden osalta, kun paljon menee ylivuotisia kaupaksi. Ja näinä vuosina erityisesti kyykkypyörissä kun myyntiluvut on pieniä. Eli joku voi myydä 2009-2010 versiota 2011 tai 2012 vuosimallilla.

2010 versiossa on myös alkeellinen luistonesto, käytännössä mittaa vain kampiakselin nopeuden muutosta ja sitten pätkii sytytystä jos se alkaa pyörimään liian nopeasti = takapyörä sutii. 2011-versiossa tuli paljon edistyksellisempi luistonesto. 2011 on myös modernimpi alusta ja keulassa Showan Big Piston Fork.

Henkilökohtaisesti pidän 2011 paremmasta suorituskyvystä ja teknologiasta mutta 2010 on paremman näköinen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luistonesto on ihan hyvä olla. Pelastanut yhdet katulipat kun mutkassa oli asfaltin väristä savea ja siitä lähti sladiin. Sateella reagoi tietty helposti mutta silloin muutenkin ajaa iisimmin. Mutta noissa äkkitilanteissa elektroniikka on ihmistä parempi, jarruttaessa tai luistoa kontroilloitaessa.

Radalla tuollainen on ihan törkeän hauska kun käytännössä sivuluisua saa säädettyä luistonestolla. Mulla oli Aprilia RSV4 luistonestolla ja kerran radalla sain ajella käytännössä yksinään. Joka kierroksella huomasi vain uusia pitkiä sladijälkiä ulostuloissa. Saa tällaisen kädettömänkin näyttämään hyvältä.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Suomessa myyvät noita miten sattuu mallivuoden osalta, kun paljon menee ylivuotisia kaupaksi. Ja näinä vuosina erityisesti kyykkypyörissä kun myyntiluvut on pieniä. Eli joku voi myydä 2009-2010 versiota 2011 tai 2012 vuosimallilla.

2010 versiossa on myös alkeellinen luistonesto, käytännössä mittaa vain kampiakselin nopeuden muutosta ja sitten pätkii sytytystä jos se alkaa pyörimään liian nopeasti = takapyörä sutii. 2011-versiossa tuli paljon edistyksellisempi luistonesto. 2011 on myös modernimpi alusta ja keulassa Showan Big Piston Fork.

Henkilökohtaisesti pidän 2011 paremmasta suorituskyvystä ja teknologiasta mutta 2010 on paremman näköinen.

Tuo mitä olen katsellut on 2010 mutta otettu kilpiin 2012, löytyy nettimotosta.

Itselleni tuo ulkonäkö on myös aika tärkeä osa, ensinnäkin se pitää olla ZX 10R ja vihreä.

Järkihän sanoo että pitäisi jatkaa ajelua vanhalla ysillä, kun ei se kaupaksikaan ole mennyt, mutta ei näitä asioita ole ennenkään järjellä päätetty
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, kyllähän se järkevää (taloudellisestikin) on ajella vanhemmalla mutta on tuossa ajassa nuo pyörät kehittyneet niin paljon, että kun ajat pidemmän lenkin Kympillä niin Ysi on sen jälkeen hidas, laiska ja kankea. Kehitys 2000-luvulla on kyykyissä ollut todella huimaa.

Jos käteisellä ostat niin nyt on hyvät ajat tinkiä. Kyykkyjen myynti on todella nihkeää ja samat käytetyt seisoo nettimotossa kuukausia, jopa vuosia.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Jos käteisellä ostat niin nyt on hyvät ajat tinkiä. Kyykkyjen myynti on todella nihkeää ja samat käytetyt seisoo nettimotossa kuukausia, jopa vuosia.

Mä oon niin saatanan huono tinkimään. 9995 on pyynti ja 9600 myy suoralla kaupalla. vois kai tosta vielä ton satasen yrittää ottaa pois.

Mulla on noi ajokokemukset kympistä aika vähäiset, tonnisella Z:lla ja Yammun Fazerilla on tullut kurvailtua oman ysin lisäksi. Onhan toi ysikin pirteä joo, mutta varmasti 10 on huima edistysaskel.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös Yahaman fazerit olisi yksi varteenotettava vaihtoehto ? Yhden banditin kävin istumassa ja oli kyllä itselle heti välitön ei. Joku pyörän painojakaumassa häiritsee välittömästi.
Onhan niitäkin katseltu välillä ja FZ-8 on ollut harkinnassa kuten Hondalta CBF1000F. Mulle riittää reilu 100hv tehoksi ja pyörä saa olla mahdollisimman monikäyttöinen kaikkeen asfaltilla ajeluun. Jonkinlainen etukate+pleksi pitää olla, koska välillä tulee 500 km päivämatkoja. Sen takia nuo puhtaat sportit eivät ole vaihtoehto ja Hajabusa ei taas jotenkin tunnu omalta.
Tuo vanha teräsrunkoinen Bandit taitaa olla vuodelta 04 ja sitä on näköjään vieläkin myynnissä uutena, mutta ei siihen malli-ikänsä takia kannattane verrata mitään uutuuksia.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
On se. 2 viikoksi. Sen jälkeen on tottunut ja taas tarvii enemmän voimaa.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä vaikka usein kuulee jonkun sanovan. Itselläni ollut pyörä vuodesta 2006 ja nyt on alkamassa kahdeksas kesä samalla zx-6r -06:lla . Vuosien varrella tullut vähän "tuunailtua" oman näköiseksi ja osia vaihdeltua parempiin. En ole kuitenkaan koskaan oikeasti kaivannut enempää tehoa mitä tuosta irtoaa. Mutkateillä on hauska ajaa rivakammin, kun saa vähän vaihteistoakin käyttää ja pyörä on hemmetin ketterä käsitellä. Maantiellä pääsee kutosvaihteella hienosti ohi pienellä kaasunlisäyksellä (tämäkin on muuten monen 1000cc kuskin mielestä paskapuhetta). Erilaisia moottoripyöriä olen ajanut vuosien varrella kymmeniä, 1400cc touring mallin pyöristä 1000cc supersportteihin. Tokihan tuollainen 1000cc enemmän kulkee mutta mihin tuota ylimääräistä tehoa oikeasti tarvitsee?

Eniten naurattaa aina nämä "kuussataset on ihan mopoja ja leluja" leveilijät, jotka tulevat radalle tonnisilla elvistelemään kuinka on 200hv tehoja ja huippunopeuskin on 300km/h. SItten hymy hyytyykin, kun aletaan ajamaan mutkia ja "mopot 600cc" tulevat ohi polvi maassa molemmilta puolilta. Muutamilla ratapäivillä ollaan näistä saatu hyvät naurut. Suoraa pystyy millä laitteella tahansa apinakin ajamaan mutta mutkissa paljastuu minkälainen kuski todella on kyseessä.

Ammattilaisten juttuja kuulleena, sanotaan ettei kaikki kisakuskitkaan pysty hyödyntämään edes 600cc potentiaalia puhumattakaan 1000cc pyörästä, joten kaipa tuo "parissa viikossa tottuu ja tarvii lisää" sitten vain on yleinen usko ja 1000cc vain "pitää olla".

Lopuksi vielä mainittakoon, että jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa ja ajaa millä haluaa. Viestini ei myöskään ollut tarkoitus provota ketään 1000cc kuljettajaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä vaikka usein kuulee jonkun sanovan.
Kiihtyvyyteen tottuu ja sen jälkeen ns isoista tehoista ei saa enää kiksejä. Toimii ainakin omalla kohdalla sekä autoissa että pyörissä. Tosin kyykyt ei ole koskaan olleet lähellä sydäntä, kamalia kikottimia.

Lopuksi vielä mainittakoon, että jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa ja ajaa millä haluaa. Viestini ei myöskään ollut tarkoitus provota ketään 1000cc kuljettajaa.
Helppo olla provosoitumatta, alla -86 FXSTC ja 1340 kuutioinen kone, laitteella painoa 300kg ja jalat edessä...mut mulle riittää kulku mainiosti.
 
Lopuksi vielä mainittakoon, että jokainen saa tietysti olla mitä mieltä tahansa ja ajaa millä haluaa. Viestini ei myöskään ollut tarkoitus provota ketään 1000cc kuljettajaa.

Yritetään olla provosoitumatta, mutta tuodaan vähän toisenlaista näkökulmaa asiaan. Itselläni on 900 kuutioinen Hornet ja kyllä siinä on omasta mielestäni yksi keskeinen ero kuusisataseen ja se on se tietty tunne raudasta ympärillä. Vähän vaikea sitä on sen enempää selventää, mutta kun moottorin luonne on hieman erilainen ja tehot löytyy alakierroksilta on ajaminen erilaista kun 600 kuutioisella. En kuitenkaan lähde mitään syvä analyysiä tekemään sen verran tuore motoristi olen enkä 600 kuutioista ole niin paljon ajanut. Mutta oma perstuntuma esimerkiksi noiden kahden pyörän (siis hornettien) eroon on se, että siinä missä 900 kuutioisella voi ja jaksaa taittaa matkaa, niin 600 kuutioinen rupeaa kuskia väsyttämänään ja nakertamaan pitkällä reissulla hieman enemmän. Toisaalta kuusisatasen osaa olla paikoin "tunteikkaampi" tapaus.

Kuten sanoin, olen sen verran tuore motoristi, etten tätä tekstiä totuutena kirjoita vaan enemmänkin omasta tuntemuksesta asiaan.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Yritetään olla provosoitumatta, mutta tuodaan vähän toisenlaista näkökulmaa asiaan. Itselläni on 900 kuutioinen Hornet ja kyllä siinä on omasta mielestäni yksi keskeinen ero kuusisataseen ja se on se tietty tunne raudasta ympärillä.

Tämän allekirjoitan kyllä. Omassa kirjoituksessani puhuin supersport mallin pyöristä eli "kyykyistä" tosin tuo ei ihan välttämättä selville tullut tuosta tajunnan virrasta :) .

Oma ensimmäinen pyörä oli Hornet -01 ja sillä tuli ajeltua kahtena kesänä reilu 20tkm ja pidempääkin matkaa. Hyvin sopi siihenkin mutta toki kun tuota 900cc tuli ajettua niin vähän muhkeampi fiilis oli ja motti väänsi alhaalta paremmin. Nakupyörissä tämä moottorin ero helposti korostuukin, kun moottorin luonne on aivan erilainen mitä kyykyissä. Mielestäni nakupyörissä jotka tarkoitettu pääosin taajamaan ja joissa tulee teho alakierroksilla on vielä hieman eri juttu, kuin taas kyykyssä jossa teho tulee korkealla kierrosalueella.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Eilen tuli kajaanista haettua 10R vanhan ysin viereen. Ihan ok näkönen peli, ajettu 10500 ja ainakin näyttää hyvin pidetyltä. Vastukset on vaan jätetty laittamatta minivilkkujen vaihdon yhteydessä, joten ne pitää kolvata vielä ennen kuin kelit tulee.
Keskiviikkona tulee joku katsomaan ysiä, menee jo menee. Jos ei mene niin ehkä pidän molemmat ja laitan ysin vuokralle tms.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jepajee, viime syksynä tuli kortti pyörähommiin hankittua ja saihan sitä jo tammikuussa kaupatkin pyörästä tehtyä. Syksyn ja talven ajan etsin tuollaista Suzukin SFV650 pyörää, mutta aika harvassa tuntuu olevan. Puolituttu oli sitten vienyt liikkeeseen vaihdossa tuollaisen Kawasakin ER6-n pyörän, ja kävin siitä sitten kaupat tekemässä tammikuun loppupuolella. Varusteet alkaa kenkiä lukuunottamatta olemaan myös hyvin kasassa, ja niihin olen yrittänyt näin aloittelijana panostaa kovin, ettei into hommaan lopahda heti ensimmäisen sadekuuron sattuessa kohdille :)
Vielä näin Oulun korkeudella pitää varmaan se kuukausi odotella, että uskaltaa lähteä taas tuntumaa hakemaan tuonne tien päälle!
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On se, tarvii vaan tolle ysille keksiä jotain, joko hävittää johonkin tai sitten pitää ja laitaa vaikka vuokralle kesällä. Ja tossa kympissä on LeoVincen slipari joka on kyllä aika ruma, joskin äänet on ok kun otin noice killerin pois. Pitää katsoa josko uusisi koko putkiston vielä ennen kesää.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Eilen ekat kilsat kun keli oli sen mukainen. Ei ollut yhtään vilu vaikka kävin ihan normi kledjuissa ottamassa parin kympin lenkin. Uusi pyörä toimii moitteetta ja on se aikamoinen tykki verrattuna tuohon vanhaan. Ketterämpi, kevyempi ja muutenkin helpompi käsiteltävä. Ainoa miinus että kun stongan kääntää maksimiin niin käsi ottaa tankkiin kiinni.
 

nc6

Jäsen
Paluu pyörälliseksi useiden vuosien tauon jälkeen ja 320km takana. Suzuki GSX750F vuodelta 2004 tuli hommattua. On se vaan perhanan mukava päästellä kun ei ole kiire minnekkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös