Mitä tänään syötäisiin?

  • 379 935
  • 3 370

Pekkis

Jäsen
Vaativin osuus on saada kalaan oikea määrä suolapitoisuutta. Koulukuntia on jokseenkin monia. Itse olen tähän saakka pelkästään pintasuolannut merisuolalla mutta uhkarohkeasti olen ajatellut kokeilla suolaliemessä marinointia.

Savustuspönttöönhän laitetaan tammilastuja ja parhaimmillaan pari sokerinpalaa.

Asiallisia sähkösavustimia saa 50 eurolla.

Karkeata merisuolaa vaan kalan sisälle reilusti. Tunnin verran annan olla lämpimässä ja puolessa välissä käännän kalan. Sitten vaan savustimeen ja sinne laitetaan kyllä leppälastuja, pari kolme sokeripalaa ja katajan oksia vähäsen. 1.5 kilon kirjolohi valmistuu puolessa tunnissa, ja kypsyyden voi tarkistaa eviä nykimällä. Jos jää helpolla käteen, kala on valmis.

Yksi parhaista ostoksistani sitten ikinä! Naapurin ukko peesasi ja oli kans samaa mieltä. En saanut kyllä viidellä kympillä, mutta saattaa nekin pelittää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten muuten possu on eettisempi valinta kuin vasikka?
Jos kestät käydä Vegaaniliiton sivulla, niin siellä on selitetty. Minä nyt en yleensä jätä kovin monta ruokaa syömättä eettisistä syistä, mutta vasikka kuuluu noihin poikkeuksiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikkea sitä. Ostin jostain syystä kasan lehmän munuaista. Mitähän tuolle tehdään, ei mitään hifistelyjä? Ilmeisesti paistinpannu käy ihan hyvin ja jotain kermaa siihen kaataa sekaan. Olisiko se sitten siinä.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Perustelin jo.

Olisiko ollut vaikeaa jakaa tämä tieto kaikille? Ilmeisesti.

Kymmeniä vuosia sitten juottovasikalla tarkoitettiin vasikkaa, jota hoidettiin hyvin. Nykyisin termi kuitenkin tarkoittaa ns. valkoista vasikanlihaa. Vasikat kasvatetaan pienissä hämärissä karsinoissa, joissa ne eivät mahdu kääntymään eivätkä makaamaan jalat ojennettuina. Niiltä estetään liikunta, jotta liha pysyisi mahdollisimman pehmeänä. Lattiana niillä on ritilä, joka on liukas ulosteen ja virtsan takia. Ruoaksi vasikoille annetaan lähinnä vain maitoseosta, jotta niille kehittyisi anemia. Näin lihasten väri saadaan mahdollisimman vaaleaksi. Osa vasikoista kuolee ennen teurastusikää, loput teurastetaan 4-8 kuukauden ikäisinä. Monet vasikat ovat tällöin jo niin heikkoja, että ne eivät pysty edes seisomaan.

Joka viides EU:n alueella oleva vasikka päätyy juottovasikaksi. Suomessa ei saa kasvattaa valkoista vasikanlihaa, mutta sitä tuodaan Suomeen mm. Ranskasta. Monissa suomalaisissa ravintoloissa valkoista vasikanlihaa on tarjolla juottovasikka-nimellä.

Noh, onneksi olen ollut syömättä vasikkaa siitä lähtien kun South Park teki jakson jossa oli vauva-lehmiä joilla oli isot silmät. Se oli traumatisoiva kokemus.

edit. Lainaus vegaaniliiton sivuilta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksei lähitilan ulkona kesän kirmannutta vasikkaa voisi syödä? Tai en mä tiedä, kirmaako vasikat yhtään missään, mutta halusin tuoda esiin sen onnelliset olosuhteet ennen lautaselle päätymistä.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Vegaaniliiton ym ääriliikkeiden propagandaan ei pidä ihan sokeasti uskoa. Maku ratkaisee.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
^^Joo, näissä asioissa vegaaniliiton sivut eivät ole paras lähde etsiä puolueetonta tietoa asiasta. Ihan sama kuin etsisi tietoa Pohjois-Korean kansan elinoloista paikallisesta sanomalehdestä.. tai analysoisi SaiPan peliä Eero Taurun selostuksen perusteella.
 
Pitääkin laittaa prevelit hautumaan ensi yöksi. Tähän herkkuun tutustuin Itä-Euroopan matkoillani ja on jo vuosia toiminut mainiosti myös meidän pääsiäispöydässämme.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
^^Joo, näissä asioissa vegaaniliiton sivut eivät ole paras lähde etsiä puolueetonta tietoa asiasta. Ihan sama kuin etsisi tietoa Pohjois-Korean kansan elinoloista paikallisesta sanomalehdestä.. tai analysoisi SaiPan peliä Eero Taurun selostuksen perusteella.
Mulla ei ollut aavistustakaan edes koko vegaaniliitosta silloin, kun lupasin olla syömättä vasikkaa. Asia perusteltiin minulle niin hyvin, että kunnes toisin todistetaan, vasikkaa ei minun lautaselleni päädy omasta tahdostani. Satuin nyt vaan nopeasti löytämään tuon lainatun osuuden, kun halusin muutakin kuin mutua vastineeseeni. Jos sinulla on parempaa tietoa, niin ole hyvä, ja jaa se meille.

Kalkkunaa voisin syödä, jos tietäisin sen alkuperän. Kaupan kalkkunaan en enää koske.
 

Bacon

Jäsen
Sipsejä. Pussillisen kävin hakemassa paikallisesta abc myymälästä. Sipsien kanssa nautitaan pepsiä. Senkin kävin noutamassa paikallisesta abc myymälästä.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
^ Komiaa, saakeli. Mä kipaisin suolapähkinöitä paikalliselta ST1 -asemalta.

Oikein kato Estrellaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Preveleitä voisi tehdä mutta Googlettamallakaan ei löydy reseptiä.
 

Bacon

Jäsen
^ Komiaa, saakeli. Mä kipaisin suolapähkinöitä paikalliselta ST1 -asemalta.

Oikein kato Estrellaa.

Joo piti ihan panostaa tällä kertaa. Taffelin Broadway oli oiva valinta tälle illalle. Muuten olisin varmaan tyytynyt pureskelemaan kynsiäni. Broadwayn kun huuhtoo alas pepsillä niin siinä kohtaa makea ja suolaisen kasvismainen maku ja se hivelee makuaistia kuin toukokuinen auringonnousu Mikkelissä. Kyllä nyt ihmisen kelpaa.
 

redpecka

Jäsen
Joo piti ihan panostaa tällä kertaa. Taffelin Broadway oli oiva valinta tälle illalle. Muuten olisin varmaan tyytynyt pureskelemaan kynsiäni. Broadwayn kun huuhtoo alas pepsillä niin siinä kohtaa makea ja suolaisen kasvismainen maku ja se hivelee makuaistia kuin toukokuinen auringonnousu Mikkelissä. Kyllä nyt ihmisen kelpaa.

Lisäksi Broadway-sipsien ehdyttyä saa aikaa vietettyä puolisen tuntia nuollessaan sormia puhtaaksi - tosin Mikkelistä en tiedä, mutta yleensä.

Ja pussin nurin kääntäessään saa siitä oivan hatun joka mahtuu pienempäänkin päähän ja jonka kautta koettuna universumi on niinku pitää: ei salaliittoja, kukaan ei ampunut Kenediä, kaikki on käynyt kuussa plus Kekkonen syntyi munasta Pielavedellä joskus yhdeksänsataaluvun alussa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hitto, joo. Muistini mukaan kumminkin Prevelit vie aivan kielen mennessään.

Isot poijat kertoi että on niin hyvää sapuskaa että lähitalojen naudatkin tulee aina laitumelta kotiovelle kun moista herkkujen herkkua kokkailee.
 

Bacon

Jäsen
Lisäksi Broadway-sipsien ehdyttyä saa aikaa vietettyä puolisen tuntia nuollessaan sormia puhtaaksi - tosin Mikkelistä en tiedä, mutta yleensä.

Ja pussin nurin kääntäessään saa siitä oivan hatun joka mahtuu pienempäänkin päähän ja jonka kautta koettuna universumi on niinku pitää: ei salaliittoja, kukaan ei ampunut Kenediä, kaikki on käynyt kuussa plus Kekkonen syntyi munasta Pielavedellä joskus yhdeksänsataaluvun alussa.

Otin sipseistä sen viimeisenkin nautinnon irti, kun ne loppuivat. Nimittäin on hyvä dipata sormet pepsissä ja laittaa ne suuhun, jotta saat maksimoitua kaikki eksoottiset maut. Se antaa voimaa ja tunnet eläväsi uutta ja puhdasta elämää.

En tiennytkään, että sipsipusseista saa noin mahtavan hatun. Itse olen vain joskus krapula-aamuna joutunut laulamaan sinne sisälle ja se vastasi minulle haisemalla pahalle. Ei kai pitänyt laulustani. Täytyy tuota hattua ehdottomasti kokeilla.
 

redpecka

Jäsen
Otin sipseistä sen viimeisenkin nautinnon irti, kun ne loppuivat. Nimittäin on hyvä dipata sormet pepsissä ja laittaa ne suuhun, jotta saat maksimoitua kaikki eksoottiset maut. Se antaa voimaa ja tunnet eläväsi uutta ja puhdasta elämää.
Niin, kuka määrittelee mikä on puhdas? Tai sormi? - Aivan! se on vähän nii ja näi..

En tiennytkään, että sipsipusseista saa noin mahtavan hatun. Itse olen vain joskus krapula-aamuna joutunut laulamaan sinne sisälle ja se vastasi minulle haisemalla pahalle. Ei kai pitänyt laulustani. Täytyy tuota hattua ehdottomasti kokeilla.
Älä ikinä laula. Kuuntele sen sijaan. Sitä yllättyy kuinka sipsipussillakin on ollut pitkä matka ABC-aseman kautta päihimme, kun oikein vaan kuuntelee. Kelaa kaikki kuljetukset sun muut. Ei vittu, menee ihan överiks tiätsä..
 

Bacon

Jäsen
Ei vittu, menee ihan överiks tiätsä..

Joo tää keskustelu lähti yhtä pahasti käsistä kuin Jopen tietovisailu. Tai ei ehkä yhtä pahasti, mutta lähti kuitenkin. Jopelle toki kaikki kunnia, tietää kuitenkin miten ja mistä Prevelit tehdään. Veikkaan, että juo niiden kanssa viiniä, joka on todella tarkkaan laskettu ihan työn puolesta. Siinä on kyllä nautinto kohdallaan. Todennäköisesti käy ruuan jälkeen päiväunille ja näkee unta Mika Häkkisen saavutuksista.

Ei siinä, sipsit on nautittu, sormet dipattu pepsissä ja pepsikin lähenee loppuaan joten jätämpä tämän ketjun rauhaan ja annan tilaa uusille mahtaville kokeille ja ruuan ystäville.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos preveleitä (itä-eurooppalainen herkku) ei vielä ole reseptiksi kirjoitettu niin nyt on kyllä aika. Kuka on se rohkea joka valmistaa ja dokumentoi tämän perinneruoan valmistuksen jälkipolville?
 

redpecka

Jäsen
Jos preveleitä (itä-eurooppalainen herkku) ei vielä ole reseptiksi kirjoitettu niin nyt on kyllä aika. Kuka on se rohkea joka valmistaa ja dokumentoi tämän perinneruoan valmistuksen jälkipolville?

Veikkaan et tää resepti löytyy kohta Wikipediasta. Alkaa olee jo sen verran klassikko.

Olen myös ehdotuksesi kanssa rohkean toiveikas; joskus hyvässä tulevaisuudessa syömme tätä kreetalaista V-G-:n lanseeraamaa (vai miten se kuuluisuus nykyisin kaiverretaan tällä taltalla tähän ruutuun) naudan kieltä aitojen ottomaanien kera.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Se on ainakin selvää, että preveleiden (vaiko prevelien) kanssa tulee nauttia italialaista punaviiniä. Sopiva annos suunnilleen 44500 hehtolitraa. Tunnelmaanhan voi virittäytyä katsomalla Mika Häkkisen uran huippuhetkiä, ihan jokaisen voitetun aika-ajon. Siihen päälle vielä Manuel de Oliveiran ohjaama laatuleffa, niin avot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös