Mitä tänään syötäisiin?

  • 379 120
  • 3 363

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ostin itse noita kaupasta.
Harmi! Olisihan sulla ollut niihin malli ja kaikki...

Karjalanpaistihan on kyllä mitä mainioin liharuoka, jota voi tuunata moneen lähtöön makutottumusten mukaan.

Edit: Niin - täällä lämmitellään eilisiä, mutta kyllä ne ihan syötäviä silti ovat. Vielä, jos jätskiä jälkkäriksi tarjoaisi vaimon kesäloman alkajaisiksi, niin kyllä tää tästä taas...
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Harmi! Olisihan sulla ollut niihin malli ja kaikki...

Karjalanpaistihan on kyllä mitä mainioin liharuoka, jota voi tuunata moneen lähtöön makutottumusten mukaan.

Edit: Niin - täällä lämmitellään eilisiä, mutta kyllä ne ihan syötäviä silti ovat. Vielä, jos jätskiä jälkkäriksi tarjoaisi vaimon kesäloman alkajaisiksi, niin kyllä tää tästä taas...
Minä en ole onnistunut loihtimaan karjalanpaistia semmoiseksi annokseksi, että ekalla maistamisella tulisi mieleen sana "vau!" Ehkä se johtuu siitä, etten ole kotoisin läheltäkään Itä-Suomea. Tai sitten vaan siitä, että olen surkea kokki.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minä en ole onnistunut loihtimaan karjalanpaistia semmoiseksi annokseksi, että ekalla maistamisella tulisi mieleen sana "vau!" Ehkä se johtuu siitä, etten ole kotoisin läheltäkään Itä-Suomea. Tai sitten vaan siitä, että olen surkea kokki.
Kyse on usein ensinnäkin lihojen laadusta eli kuten arvata sopii, mitä laadukkaampaa lihaa, sen parempi lopputulos; itse yritän löytää tätä Premiun karjalanpaistilihaa, tai sitten ihan possun ulkofilettä ja naudan kulmapaistia.
Toinen juttu on kasvisten koko ja koostumus, eli pieneksi palastellut menevät tietysti helpommin muhjuksi, kun taas itse tykkään, että ne ovat vielä kokonaisia, toki kypsiä kuitenkin; käytän porkkanaa, sipulia joko kokonaisina tai lohkoina ja valkosipulin kynsiä kokonaisina. Myös esim. palsternakka käy, mutta se hajoaa usein.
Sitten se neste eli harkiten, ei liian paljoa; itse käytän 0,33 litran tummaa alkotonta olutta ja vettä, jos tarvitsee.
Mausteiksi tutut maustepippuri ja laakerinlehti sekä lopuksi jotain tuoreyrttejä, vaikka persilja tai ruohosipuli, kun pata on jo pois liedeltä/uunista. Myös kokonainen chilipalko käy mausteeksi, jos haluaa tulisempaa pataa.
Lopuksi, jos haluaa hieman "sakeampaa" lientä, desi kylmää vettä ja teelusikallinen perunajauhoa siihen sekoitettuna saostaa lientä kivasti.
 
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillä syödään tänään sushia, joka on ostettu K-citymarketista. Ihan vinkkinä cittarista saa erittäin hyvää sushia jos ei halua mennä ravintolaan.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Lopuksi, jos haluaa hieman "sakeampaa" lientä, desi kylmää vettä ja teelusikallinen perunajauhoa siihen sekoitettuna saostaa lientä kivasti.
Itse käytän maizenaa aina saostukseen, niin töissä kuin kotona. Poikkeuksena se kun työpaikalla teen ruskeaa kastiketta, jolloin tietysti vehnäjauhoja.

Toki kiisselit ja mehukeitot sitten perunajauholla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Itse käytän maizenaa aina saostukseen, niin töissä kuin kotona. Poikkeuksena se kun työpaikalla teen ruskeaa kastiketta, jolloin tietysti vehnäjauhoja.

Toki kiisselit ja mehukeitot sitten perunajauholla.
Niin - kun meillä ei tuota Maizenaa ole ollut, niin olen ruvennut käyttämään luomuperunajauhoja silloin, kun saostusta tarvitaan ja on jäänyt vähän tavaksi. Vaimo tietysti käyttää sitä kaikissa kiisseleissä...
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Niin - kun meillä ei tuota Maizenaa ole ollut, niin olen ruvennut käyttämään luomuperunajauhoja silloin, kun saostusta tarvitaan ja on jäänyt vähän tavaksi. Vaimo tietysti käyttää sitä kaikissa kiisseleissä...
Eihän tuossa mitään väärää ole. Jokainen tavallaan.

Jääkaappi ja kellari aivan turvoksissa huomisen juhlien tarjottavia. Myskikurpitsa tuolla on, ehkä teen sosekeiton ja otan lenkin pakkasesta sulamaan, jonka laitan foliossa kiukaalle. Sen suurempia ei tänään jaksa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika usein perjantaisin syön Jalostajan purkkihernekeittoa. Niin teen tänäänkin. Jonkun verran pitää varoa, ettei ole ylimääräistä proteiinia kovakuoriaisten muodossa, mutta ei ole vielä tähän mennessä ollut tai en ainakaan ole huomannut. Töissä söin päivällä ruisleipää ja kaksi Atrian kinkku-ananas-roiskeläppää.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
1400 g jauhelihaa ja noin 90 g mausteita tekeytyi kebabpötkön muotoon ja nyt sitten odottelen, että se kypsyy tuolla uunissa. Jokunen tuntihan siinä menee. Salaatiksi tein varhaiskaaliin pohjautuvan salaatin. On muuten hyvä ja halpa elintarvike tuo varhaiskaali. Voisi käyttää enemmänkin. Vielä pitäisi tehdä kebabille kastike ja keittää riisiä. Mutta niillä ei tosin ole kiire kun tuon lihan kanssa menee aikansa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kyllä se kolmen päivän välein on hyvä syödä jotain. No nyt sain vaan kolme lihapullaa mahaan, mutta tästä se lähtee.
Kun olin sen kaksi kuukautta Espanjassa köökissä töissä, söin vain noin 3-4 päivän välein kunnon ruuan. Aamupalaleivät taisin sentään joka aamu vetää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kaalikeittoa jälleen, kun se on niin hyvää ja sitä voi tehdä helposti viiden litran (pasta)kattilalla, jonne uppoaa parikin varhaiskaalta helposti perunoiden ja porkkanoiden lisäksi. Nyt kun saa jo uuden sadon sipulinippuja, se antaa tietysti makua, mutta myös mukavasti väriä vihreistä varsista ja kohtahan noita saa jo omasta kasvimaastakin kuten monia yrttejäkin...
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tacoja. Pää löi tyhjää kaupassa kun piti miettiä mitä tekisi ruuaksi. No jauhelihahyllyllä tuli tacot mieleen. Maistuu varmasti kaikille.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tacojen tekijä teki myös jonkun oppimansa terveysjuoman kipeälle tyttärelleni. Oli kuulemma erikoisen makuista. Saa kyllä kokkailla minullekin kaikkea jännää jatkossa kun ei ole juuri Suomessa asunut vaikka suomalainen onkin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tänään syödään parmesaanibroileria balsamico-uunitomaattien ja riisin kera. En ennen tuolla resentillä ole tehnyt, katotaanpa mitä tulee. No, en mä ikinä ole niin reseptin tarkka, aina pikkuisen pitää muunnella. Yleensä tulee hyvää, joskus syötävää, harvoin moskaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tarttui taas eilen kaupasta matkaan possun suolalapa, joka lähti uuniin jo tuossa puoli kahdentoista maissa. Samalla reseptillä teen kuin aiemminkin eli vihannesten, kaljan ja vähäisten mausteiden avulla kypsää mureaa lihaa seuranaan porkkanaa ja sipulia. Ainoa huono(?) puoli on, että liha joutuu olemaan uunissa tuntitolkulla, n. 5h, ei kuitenkaan kovalla lämmöllä, n.150-165 °C, ja uunista tuleva herkullinen tuoksu mukavasti nostaa ruokahalua.
Tänään lisukkeeksi lohkoperunoita rouhitulla mustapippurilla, valkosipulimurskalla ja rosmariinilla maustettuna sekä vihreää salaattia (vaimo tekee). Palanpainikkeeksi tumma alkoton olut sopii maultaan mainiosti possun kanssa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Grilliruokaa. Jonkun Lidlin tarjousboksin ostin. Ennen lihoja kuitenkin valkosipuliperunat folionyytissä. Harmittavan pieni tämä kodin sähkögrilli, mutta onneksi parin viikon päästä olen jo mökillä grillaamassa.
 

Glove

Jäsen
Lähdin nettimatkailemaan ja mukaan tarttui myös ruokaresepti. Nimi oli ihan yksinkertaisesti "riisiä kanalla." Väittävät ohjeen olevan Puerto Ricolaista perua, Joo, olihan tuossa jotain mausteita, jotka piti ihan kaupan hyllystä käydä hakemassa kun eivät ole kuuluneet keittiöni vakiovarustukseen. Kuminaa, korianteria ja kurkumaa. Lisäksi siihen tuli paprikaa, sipulia, valkosipulia, oliiveja ja herneitä. Vartti vielä niin on valmista.

Edit: Hyvää on.
 
Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Savustin eilen saamani kirjolohen. Savupöntössä esikypsytin myös perunoita, jotka lohkoin kevätsipulien ja palsternakkojen päälle. Yrttiöljyllä kuorrutin nuo. Uunissa sitten kypsiksi. Vegaani fraichesta tein sååsin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös