Minä en ole onnistunut loihtimaan karjalanpaistia semmoiseksi annokseksi, että ekalla maistamisella tulisi mieleen sana "vau!" Ehkä se johtuu siitä, etten ole kotoisin läheltäkään Itä-Suomea. Tai sitten vaan siitä, että olen surkea kokki.
Kyse on usein ensinnäkin lihojen laadusta eli kuten arvata sopii, mitä laadukkaampaa lihaa, sen parempi lopputulos; itse yritän löytää tätä Premiun karjalanpaistilihaa, tai sitten ihan possun ulkofilettä ja naudan kulmapaistia.
Toinen juttu on kasvisten koko ja koostumus, eli pieneksi palastellut menevät tietysti helpommin muhjuksi, kun taas itse tykkään, että ne ovat vielä kokonaisia, toki kypsiä kuitenkin; käytän porkkanaa, sipulia joko kokonaisina tai lohkoina ja valkosipulin kynsiä kokonaisina. Myös esim. palsternakka käy, mutta se hajoaa usein.
Sitten se neste eli harkiten, ei liian paljoa; itse käytän 0,33 litran tummaa alkotonta olutta ja vettä, jos tarvitsee.
Mausteiksi tutut maustepippuri ja laakerinlehti sekä lopuksi jotain tuoreyrttejä, vaikka persilja tai ruohosipuli, kun pata on jo pois liedeltä/uunista. Myös kokonainen chilipalko käy mausteeksi, jos haluaa tulisempaa pataa.
Lopuksi, jos haluaa hieman "sakeampaa" lientä, desi kylmää vettä ja teelusikallinen perunajauhoa siihen sekoitettuna saostaa lientä kivasti.