Mitä tänään syötäisiin?

  • 377 836
  • 3 356

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tiedän jo, mitä huomenna meidän huushollissa syödään: uusia perunoita, paistettua ahventa ja kananmunakastiketta!
Käytiin vaimon kanssa jigaamassa tuossa kotilahdelle ja tuomisina reippaat kymmenen ahventa, painot 300-550 grammaa - nam!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Lasagne uunissa kypsymässä, tosin meillä ei käytetä siinä lasagnelevyjä, vaan meillä käytetään rakettispagettia, koska se pysyy kosteampana, vaikka sitä joutuu jossain vaiheessa mikrossa lämmitellä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tiedän jo, mitä huomenna meidän huushollissa syödään: uusia perunoita, paistettua ahventa ja kananmunakastiketta!
...
Tuohon vielä jälkiruoaksi vanilijajäätelöä itsetehdyllä raparperisiirapilla - jo osasi olla hyvää ruokaa!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Keittelin eilen kasaan Bolognesekastiketta. Jauhelihaa, selleriä, valkosipulia, sipulia, porkkanaraastetta jne.
Sitten iso kattilallinen makaronia ja kaikki sekaisin vuokiin ja munamaito sekaan. Uuniin 45 min jonka jälkeen päälle cheddarjuustosta raastetta ja vielä 5 min lisää. Toimii.
Eli makaronilaatikko mutta Bolognesekastikkeella.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Keittelin eilen kasaan Bolognesekastiketta. Jauhelihaa, selleriä, valkosipulia, sipulia, porkkanaraastetta jne.
Sitten iso kattilallinen makaronia ja kaikki sekaisin vuokiin ja munamaito sekaan. Uuniin 45 min jonka jälkeen päälle cheddarjuustosta raastetta ja vielä 5 min lisää. Toimii.
Eli makaronilaatikko mutta Bolognesekastikkeella.

Eli Tampereella ollaan suosikkijoukkueesta päätellen. Tulisin kylään, mutta Manse on niin hankala, kuten äsken totesin toisessa ketjussa, että jätän väliin. Harmittaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lasagne uunissa kypsymässä, tosin meillä ei käytetä siinä lasagnelevyjä, vaan meillä käytetään rakettispagettia, koska se pysyy kosteampana, vaikka sitä joutuu jossain vaiheessa mikrossa lämmitellä.
Eikös tuo ole puolivirallisesti jo lasagnette? Vois kyllä vääntää jonkun tollasen nyt vielä etäpäivien ratoksi, kun konttorilla ei tule silleen kauheen tiheesti vierailtua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eikös tuo ole puolivirallisesti jo lasagnette? Vois kyllä vääntää jonkun tollasen nyt vielä etäpäivien ratoksi, kun konttorilla ei tule silleen kauheen tiheesti vierailtua.
Periaattessa kyllä mutta ei Bechamel-kastiketta vaan tomaattimurskaa ja sitten se munamaito. Tätä olen kokeillut monilla eri tavoilla. Lisää jauhelihan ruskistukseen juustokuminaa ja sitten hyvää Meksikolaista jalapenoa, tulee taas ihan eri tyyppistä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vaihteeksi lihapullia, kun "löysin" kaupastamme alennusjauhelihaa pari kiloa. Lihapullien kanssa uusia pottuja ja vihersalaattia sekä paholaisenkastiketta chilinpuutteeseen. Juomaksi olisi punaviiniäkin, mutta pitää nyt kuulostella muidenkin ruokailijoiden mielipidettä asiasta
 

Glove

Jäsen
Toisessa ketjussa kerroinkin jo tehneeni jauhelihakeittoa. Nyt innostuin vielä tekemään tämmöisen "kerran kesässä" -jutun ja leivoin mustikkapiirakan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Keittiöremontin takia tuli äsken uus liesi. Se enää puuttuikin, joten kohta pääsee kokkaamaan. Tunnin verta pitää kuulemma pitää lämpöjä päällä sekä liedessä että uunissa. Käryt pois.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
"Pikkasen nopeampi" pataleipä on juuri nousemassa, muistaakseni tälläkin reseptillä tuli ihan syötävää leipää. Se nopeampi pataleipä - Pullahiiren leivontanurkka
Kokeilin eilen oheisella ohjeella pataleipää ja sehän onnistui yli odotusten, olletikin, kun en ole koskaan ennen leiponut! Valmistaikinoista, esim. voitaikina, olen väsäillyt kaikenlaista, mutta ihan hiivasta ja jauhoista lähtien itse sekoittamalla en koskaan ennen tehnyt mitään...
Jos jotain parannettava kaipaisi, niin taikina kyllä nousi hyvin, mutta kypsyessään leipä olisi saanut kohota enemmän.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kokeilin eilen oheisella ohjeella pataleipää ja sehän onnistui yli odotusten, olletikin, kun en ole koskaan ennen leiponut! Valmistaikinoista, esim. voitaikina, olen väsäillyt kaikenlaista, mutta ihan hiivasta ja jauhoista lähtien itse sekoittamalla en koskaan ennen tehnyt mitään...
Jos jotain parannettava kaipaisi, niin taikina kyllä nousi hyvin, mutta kypsyessään leipä olisi saanut kohota enemmän.


Kokeilepa joskus myös tällä reseptillä? Pataleipä - Ruoka & Koti tulee vähän parempaa, toki on vähän vaivalloisempi resepti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jauhelihasta ja makaronista en yleensä valmista makaronilaatikkoa, vaan "jauhelihapöperöä".
Pöperöön (3-4 annosta) tulee 2,5-3 dl sarvimakaronia, (hätätilassa melkein mitä vain makaronia), 400 g jauhelihaa, yksi pussi sekavihanneksia ja yksi iso sipuli.
Keitä makaronit. Pehmennä silputtu sipuli öljytilkassa ja lisää maun mukaan jotain vahvaa curry- tai chilitahnaa.
Poista pehmenneet ja maustuneet sipulit pannulta (älä pese pannua) ja ruskista jauheliha omassa rasvassaan, mausteeksi esim. soijakastiketta, sokeritonta sinappia (Maille), tomaattipyrettä, mitä nyt kaapista löytyy.
Kuumenna sekavihakset mikrossa. Yhdistä kaikki ainekset.
Jos joku ei pidä mausteisesta niin sipulit voi jättää erilliseen astiaan.
(Itse olen suuri sipulin ja currytahnojen ystävä, mutta muu perhe ei.)
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Ruusukaalia paistettuna. Eli ensiksi poistetaan kannat, sitten vain voita pannulle ja herkut sinne. Mausteeksi suolaa, valkosipulia ja persiljaa. Siinä ne tekeytyy melkein kuin itsestään. Yksi omia herkkuja. Mutsilta pöllitty "resepti" - käytän nyt termiä resepti, koska olen aika laiska kokki. Niiden kylkeen sitten mitä ikinä keksiikään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruusukaalia paistettuna. Eli ensiksi poistetaan kannat, sitten vain voita pannulle ja herkut sinne. Mausteeksi suolaa, valkosipulia ja persiljaa. Siinä ne tekeytyy melkein kuin itsestään. Yksi omia herkkuja. Mutsilta pöllitty "resepti" - käytän nyt termiä resepti, koska olen aika laiska kokki. Niiden kylkeen sitten mitä ikinä keksiikään.
Ruusukaali on erinomaista evästä oikein laitettuna. Itse pyörittelen öljyssä, suolassa ja chilissä ja paahdan 20 minuuttia 200 asteessa uunissa. Kannat pois ja puoliksi ensin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kokeilepa joskus myös tällä reseptillä? Pataleipä - Ruoka & Koti tulee vähän parempaa, toki on vähän vaivalloisempi resepti.
Vaivalloisempi ei ole kun taikinaa ei tarvitse vaivata kuin sekoittaa vaan ainekset keskenään. Itse pataleivän siten, että kannelliseen muovikulhoon jauhot, ripaus suolaa ja hiivaa ja sekoitetaan. Perään vettä noin puolet kuiva-aineiden määrästä ja pyörittelrn kauhalla kunnes sekaisin. Kansi päälle ja vähintään 12 tunniksi huoneenlämpöön tai vuorokaudeksi jääkaappiin. Kun taikina valmis, uuni noin 250 asteeseen ja pata lämpiämään. Saa lämmetä huoletta puolisen tuntia. Kun pata lämmin, pikku sipaisu öljyä, kauhalla pyöräytykset taikinaan ja kippaa pataan. Pinnalle voi ripsauttaa vähän jauhoja jos haluaa. Kansi päälle ja uuniin. Paistojat sitten riippuu padasta, taikinan koostumuksesta ja koosta. Kuiva-aineisiin voi käyttää mitä mieleen juolahtaa. Helpolla on päässyt kun laittanut noin kolmanneksen sämpyläjauhoseosta ja loput vehnäjauhoa. Sekaan voi nakella mielensä mukaan vehnärouhetta, siemeniä tai mitä nyt mieleen juolahtaa. Pelkästä vehnästä tulee melkoista höttöä. Toki jos tykkää ranskanleivästä niitten ei muuta sekaan.
 

Glove

Jäsen
Tänään vuorossa ruoka, jota varmaan moni on tehnyt. Mutta minun täytyy tunnustaa, etten ole koskaan tehnyt kanakeittoa ennen tätä päivää. Saa nähdä mitä siitä tulee.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tänään vuorossa ruoka, jota varmaan moni on tehnyt. Mutta minun täytyy tunnustaa, etten ole koskaan tehnyt kanakeittoa ennen tätä päivää. Saa nähdä mitä siitä tulee.
En muuten minäkään. Täytynee joskus kokeilla.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään syön töissä kaksi Atrian kinkku-ananas -mikropizzaa ja kotona todennäköisesti Jalostajan purkkihernekeittoa. Helpolla menen siis. Pitää tarkistaa, että onko hernekeitossa lisäproteiinia eli koppakuoriaisia. Tuskin on.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kokeilepa joskus myös tällä reseptillä? Pataleipä - Ruoka & Koti tulee vähän parempaa, toki on vähän vaivalloisempi resepti.

Vaivalloisempi ei ole kun taikinaa ei tarvitse vaivata kuin sekoittaa vaan ainekset keskenään. Itse pataleivän siten, että kannelliseen muovikulhoon jauhot, ripaus suolaa ja hiivaa ja sekoitetaan. Perään vettä noin puolet kuiva-aineiden määrästä ja pyörittelrn kauhalla kunnes sekaisin. Kansi päälle ja vähintään 12 tunniksi huoneenlämpöön tai vuorokaudeksi jääkaappiin. Kun taikina valmis, uuni noin 250 asteeseen ja pata lämpiämään. Saa lämmetä huoletta puolisen tuntia. Kun pata lämmin, pikku sipaisu öljyä, kauhalla pyöräytykset taikinaan ja kippaa pataan. Pinnalle voi ripsauttaa vähän jauhoja jos haluaa. Kansi päälle ja uuniin. Paistojat sitten riippuu padasta, taikinan koostumuksesta ja koosta. Kuiva-aineisiin voi käyttää mitä mieleen juolahtaa. Helpolla on päässyt kun laittanut noin kolmanneksen sämpyläjauhoseosta ja loput vehnäjauhoa. Sekaan voi nakella mielensä mukaan vehnärouhetta, siemeniä tai mitä nyt mieleen juolahtaa. Pelkästä vehnästä tulee melkoista höttöä. Toki jos tykkää ranskanleivästä niitten ei muuta sekaan.
Kokeilin ja tuli ihan mainio leipä, hupeni tuossa aamupalalla viiden hengen parempiin suihin hetkessä.
Joo - leivänleipominen on mukavaa, kun tulos on näinkin mieluisa...
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tänään osuu matkan varrelle matkailijoiden kehuma ruokapaikka Cafe Grillius, jossa olisi tarkoitus testata paikan nimikkohampurilaisannos grillius. Välissä siis kokolihapihvi, kaiser makkara, porilaisen makkara, muna ja juusto. Takaisin päin tullessa jotain muuta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tonnikala-pastavuokaa tänään paistelin uunissa. Hyvää siitä tuli...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös