Kaalipata ja -laatikko ovat huikeata (koti-)ruokaa, jota voisi syödä vaikka joka viikko.Kaalipataa olisi tarkoitus tehdä. Helppoa ja äärettömän hyvää.
Kaalipata ja -laatikko ovat huikeata (koti-)ruokaa, jota voisi syödä vaikka joka viikko.Kaalipataa olisi tarkoitus tehdä. Helppoa ja äärettömän hyvää.
Kaalilaatikko on erinomainen ruoka.Kaalipata ja -laatikko ovat huikeata (koti-)ruokaa, jota voisi syödä vaikka joka viikko.
Minun suosikki versio on todella simppeli. Ensiksi kaali haudutetaan pienessä vesimäärässä ja päälle laita riisin hieman pehmenemään, en sekoita joukkoon. Sillä välin paistan jauhelihan ja sipulin. Sitten yhdistän nämä ja lisään kerman. Ainoat mausteet siis sipuli, suola ja kerma. Toimii.Kaalilaatikko on erinomainen ruoka.
Sitä voi myös muunnella jos vaihtelua haluaa.
Kermalla, lammasjauhelihalla, korvaamalla osa valkokaalista muilla kaalilajeilla (parsakaali, savoijinkaali, kyssäkaali, kiinankaali).
"Jouduin" tekemään kaalilaatikkoa tässä kesän aikana myös kasvisversiona, mihin se soveltuu erinomaisesti. Jauhelihan sijasta käytin muistaakseni härkistä... vai oliko se soijarouhetta? Tein nimittäin kasvisversiona makaronilaatikkoakin ja toiseen käytin härkistä ja toiseen soijarouhetta.Kaalilaatikko on erinomainen ruoka.
Sitä voi myös muunnella jos vaihtelua haluaa.
Kermalla, lammasjauhelihalla, korvaamalla osa valkokaalista muilla kaalilajeilla (parsakaali, savoijinkaali, kyssäkaali, kiinankaali).
Ai että oli kaalipata hyvää pitkästä aikaa, vaikka taisin tehdä siitä ihan aavistuksen liian suolaista, mutta silti nam.
Minä pelkäsin, että syön kaiken, ennenkuin kumpikaan lapsista kerkeävät edes kotiin. Tyydyin kuitenkin yhteen lautaselliseen, mikä on harvinaista.Kaalipata kyllä maistuisi! Mutta vaimon vatsa ei sitä oikein kestä ja tytär ei ymmärrä hyvän päälle niin en viitsi pelkästään itselleni tehdä sitä.
Eipä ole tullut käytettyä yhtään kesäkurpitsaa kesän aikana. Pitäisikö käydä kokkikoulu, että oppisi laittamaan siitäkin ruokaa? Vai etenisinkö kokeile ja kohella linjalla?Kesäkurpitsa on hallinnut suurilta osin kokkailua viime päivinä. Päivittäin pihalta saa hakea ison mötkön kokkailuihin. Onneksi on niin monikäyttöinen vihannes, että menee lähestulkoon ruokaan, kuin ruokaan.
Kesäkurpitsa "kermaa" meinasin alkaa nyt tekemään pakkaseen ylijäämistä.
Resepti todella yksinkertainen:
Kattilaan kesäkurpitsaa, öljyä ja omassa tapauksessa valkosipulia. Haudutellaan kypsäksi ja porataan sileäksi. Käytetään kerman tavoin ruuanlaitossa. Sopii tosi hyvin risottoihin, pastaan jne.
No tuohon ei kokkikouluja tarvita. Tuohon kasslerin kylkeen esimerkiksi kun olisit leivittänyt pari kesäkurppa viipaletta ja paistellut samalla, niin ateria olisi monipuolistunut ja hieman keventynyt samalla.Eipä ole tullut käytettyä yhtään kesäkurpitsaa kesän aikana. Pitäisikö käydä kokkikoulu, että oppisi laittamaan siitäkin ruokaa? Vai etenisinkö kokeile ja kohella linjalla?
Eli en tänäänkään tee kesäkurpitsaa. Sen sijaan keitän perunoita ja paistan kasslerpihvit sekä teen bearnaisekastikkeen.
Tällä kertaa teen pussista, mutta olen minä sitä itsekin alusta saakka joskus tehnyt.No tuohon ei kokkikouluja tarvita. Tuohon kasslerin kylkeen esimerkiksi kun olisit leivittänyt pari kesäkurppa viipaletta ja paistellut samalla, niin ateria olisi monipuolistunut ja hieman keventynyt samalla.
Toki lähes kaikkiin laatikkoruokiin, kastikkeisiin, patoihin, keittoihin, yms voi huoletta laittaa kesäkurppaa keventämään ruokaa.
Teitkö muuten bearnaisen itse vai valmiista/ pussista? Ei kuitenkaan ole itsetehtynä ihan helpoin tehdä onnistuneesti kotikokille. Aikoinaan cartekeittiöissä tuli väännettyä bearnaisea kyllästymiseen asti ja todella harvoin jaksan kotona nähdä vaivaa tuon tekemiseen.
Suosittelen. Ei ole hinnan kiroissa kaupoissa tällä hetkellä.Pitää joskus ostaa kesäkurpitsa ja ihmetellä sitten mitä siitä voisi tehdä?
Joo. Siitä saa lisukkeeksi moneen safkaan. Grillattuna yleensä näin kesäisin, mutta laitan mä sitä esim lasagneen mukaan. @GloveSuosittelen. Ei ole hinnan kiroissa kaupoissa tällä hetkellä.
Itsellä näin kesäaikaan useasti grillausta varten kesäkurpitsaa marinoitumassa. Reilut viipaleet, ripaus sormisuolaa, öljyä ja maun mukaan mausteet. Itselläni yleensä käytössä seuraavat: Timjami-basilika, valkosipulija tacomausteseos. Helppoa, halpaa ja ennen kaikkea hyvää!Joo. Siitä saa lisukkeeksi moneen safkaan. Grillattuna yleensä näin kesäisin, mutta laitan mä sitä esim lasagneen mukaan. @Glove
Tiedän noiden olevan hyviä Krepon käsitteln jäljiltä. Siihen kylkeen jotain muuta syötävää ja kyytipojaksi kylmää, Saksasta tilattua olutta.Itsellä näin kesäaikaan useasti grillausta varten kesäkurpitsaa marinoitumassa. Reilut viipaleet, ripaus sormisuolaa, öljyä ja maun mukaan mausteet. Itselläni yleensä käytössä seuraavat: Timjami-basilika, valkosipulija tacomausteseos. Helppoa, halpaa ja ennen kaikkea hyvää!
Yksi niistä harvoista safkoista mitä en voi sietää. Mikäs siinä jos tykkää, mun ruokaa se ei ole.Janssonin kiusaus tilille, jahka kotiin ehdin. Helppo ja hyvä.