Henkilökohtaisesti kaikki sellainen turha ja eritoten aggressiivinen nimittely on... noh, vähän turhaa. Tiedän erään jo vanhemmalle iälle ehtineen tyypin, joka aina kun hänen luonaan käy, alkaa kertomaan neekeri-, manne-, tai mutiaisjuttuja ikään kuin kerätäkseen reaktioita niillä. Sitten kun hän huomaa, että ihmiset vaivaantuvat tai jopa sanovat suoraan, ettei ole poliittisesti kovinkaan korrektia, niin saattaa loppua se homma. Mutta tuossakin voi mennä aikaa, eikä kukaan oikein jaksaisi sanoakaan asiasta, varsinkaan jos eivät ole mitenkään häntä provosoineet. Yleensä aloittaa itse ne juttunsa.
Tätä on tosiaan jatkunut jo niin kauan, että ilmeisesti muilla keinoilla ei tarpeellista määrää huomiota saa kuin haukkumalla ulkomaalaisia nimenomaan eri tavoin nimittelemällä, jos vaan paikka on. Se on jotenkin valikoitunut tavaksi keskustella, jos keskustella haluaa. Osaa hän puhua kunnollisestikin ja antaa arvoa ihmiselle ihonväriin tai muuhun katsomatta, jos tällainen ulkomaalainen esimerkiksi suoriutuu jostain työstä aivan kuten muutkin ihmiset, mutta auta armias kun se paikka tulee antaa palaa, niin kappas, neekerihän sieltä suusta tulee... ja se on niin tahallista kuin tahallisuus voi olla.
En itse aina tunnista rasismia kaikessa tai minun tutkani on aika pahasti epäkunnossa monesti, mutta se tahallisuus ja tarkoituksenmukaisuus kuuluu ja näkyy kyllä puheesta ja asenteesta sitten kun siitä varmasti on kyse.