Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 739 978
  • 6 238

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Taisin jo aikaisemmin kirjoittaa tähän ketjuun, että kaikki naaman mustaksi maalaus ei ole rasisimia, mutta kaikki blackfacetus on. Ja näiden jalkapallofanien kohdalla minusta kyseessä ei ollut blackfacetus, eikä kyllä se rasismikaan.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kannattaakohan ihan noin hölmölle asteelle asettua?
Taas hölmö-kortti kaivettu esiin! Esitin kysymyksen, johon en saanut vastausta ja nyt heiluttelet täällä jo hölmöys-korttia. Pystytkö sinä sitten vastaamaan asiallisesti kysymykseeni minkä esitin TosiFanille?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taas hölmö-kortti kaivettu esiin! Esitin kysymyksen, johon en saanut vastausta ja nyt heiluttelet täällä jo hölmöys-korttia. Pystytkö sinä sitten vastaamaan asiallisesti kysymykseeni minkä esitin TosiFanille?

Mitä haluat tietää? Yleinen mielipide on määritellyt blackfacen rasismiksi, sillä oikeutetaan orjien pitämistä. Tämä on yksinkertainen fakta, tästä on turha keskustella. Kukaan ei kuitenkaan kiellä naaman mustaamista, mutta silloin kannattaa varautua reaktioihin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Taas hölmö-kortti kaivettu esiin! Esitin kysymyksen, johon en saanut vastausta ja nyt heiluttelet täällä jo hölmöys-korttia. Pystytkö sinä sitten vastaamaan asiallisesti kysymykseeni minkä esitin TosiFanille?
Naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Se ei ole irrallaan historiasta. Kyse on vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon ja kuinka tietoisesti. Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä. Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Se ei ole irrallaan historiasta. Kyse on vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon ja kuinka tietoisesti. Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä. Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?
Määritteletkö vielä asianosaiset ketä vastaan "intän"? Valkoihoisia Jatkoajan kirjoittajia @Osmo Rapeli ja @TosiFani, jotka ovat päättäneet että tämä on _yksiselitteisesti_ rasismia vai esimerkiksi hollantilaista tummaihoista jalkapalloilijaa, joka sanoo että ei nää asiassa mitään ongelmaa? Millä oikeudella te valkoihoisina valkoisina miehinä asetatte itsenne toisten yläpuolelle ja määritätte mikä on oikein ja mikä väärin?

Ymmärrän Blackfacen idean, mutta tässä tapauksessa asialla on toinenkin puoli. Sitä ei tarvitse enää minulle suomentaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Määritteletkö vielä asianosaiset ketä vastaan "intän"?

Ei tuo nyt niin kauhean vaikeaselkoisesti ole ilmaistu. Etkö sinä tiedä ketkä ovat asianosaisia?

Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?

Jännä juttu että kirjoitin muutenkin kattavan vastauksen sinulle mutta tartut vain yhteen osaan sitä, eikä tämä 1-11 saa aikaan minkäänlaista ymmärrystä.

Millä oikeudella te valkoihoisina valkoisina miehinä asetatte itsenne toisten yläpuolelle ja määritätte mikä on oikein ja mikä väärin?

Yritätkö sinä kenties rajoittaa muiden ilmaisunvapautta samalla kun käytät sitä itse? Aika tasavertaisesti tässä keskenään jutustellaan. Jos keskusteluun täällä osallistuisi joku tummaihoinen henkilö, olisi varmasti hyvä olla hieman painavammin korvat höröllään. Kyseisessä kohderyhmässäkin on kuitenkin aina iso kirjo mielipiteitä.

Asianosaisia me täällä emme ole, vaan asiasta keskustelevia vapaan maailman kansalaisia.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Millä oikeudella te valkoihoisina valkoisina miehinä asetatte itsenne toisten yläpuolelle ja määritätte mikä on oikein ja mikä väärin?

Ymmärrän Blackfacen idean, mutta tässä tapauksessa asialla on toinenkin puoli. Sitä ei tarvitse enää minulle suomentaa.

Minä en määritä mitään, minua viisaammat ovat määritelleet, siksi linkitin Wikipedia artikkelin.

Kuten alkuperäisessä viestissä sanoin, ymmärrän fanien ajatuksen, samaan aikaan ymmärrän myös syntyneen kohun
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ei tuo nyt niin kauhean vaikeaselkoisesti ole ilmaistu. Etkö sinä tiedä ketkä ovat asianosaisia?

Jännä juttu että kirjoitin muutenkin kattavan vastauksen sinulle mutta tartut vain yhteen osaan sitä, eikä tämä 1-11 saa aikaan minkäänlaista ymmärrystä.

Yritätkö sinä kenties rajoittaa muiden ilmaisunvapautta samalla kun käytät sitä itse? Aika tasavertaisesti tässä keskenään jutustellaan. Jos keskusteluun täällä osallistuisi joku tummaihoinen henkilö, olisi varmasti hyvä olla hieman painavammin korvat höröllään. Kyseisessä kohderyhmässäkin on kuitenkin aina iso kirjo mielipiteitä.

Asianosaisia me täällä emme ole, vaan asiasta keskustelevia vapaan maailman kansalaisia.
Kovin paljon taas sait tekstiä aikaan. Erityisen ilahtunut olin tuosta sinun itsetekemästä taulukosta, jossa määritit arvot ja esimerkit itse ja jonka ilmeisesti piti todistaa jotakin?

Asianosaiset ovat toki myöntäneet asian ongelmallisuuden, mutta eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi. Gullit taisi itse todeta myös että se oli kunnianosoitus hänelle.

En missään nimessä ole rajoittanut kenenkään ilmaisunvapautta. Kysäisin vain sinulta kysymyksen, johon en tietenkään saanut vastausta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kovin paljon taas sait tekstiä aikaan. Erityisen ilahtunut olin tuosta sinun itsetekemästä taulukosta, jossa määritit arvot ja esimerkit itse ja jonka ilmeisesti piti todistaa jotakin?

Asianosaiset ovat toki myöntäneet asian ongelmallisuuden, mutta eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi. Gullit taisi itse todeta myös että se oli kunnianosoitus hänelle.

En missään nimessä ole rajoittanut kenenkään ilmaisunvapautta. Kysäisin vain sinulta kysymyksen, johon en tietenkään saanut vastausta.
Mitä sinä et 1-11-vertailusta ymmärtänyt? Kysy rohkeasti! Eikö sinun mielestäsi rasistinen teko voi olla törkeä, jonkin verran törkeä, ei kovin törkeä tai ymmärtämätön? Eli meinaatko että rasistisella teolla on vain on ja off eikä mitään skaalaa?

Tämä ei ole mikään oikeudenkäynti vaan keskustelu.

"Eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi" hieman jo kyllä osoittaa, että ymmärrät blackface-homman rasistisuuden, kun poimit sieltä tuon jyrkkyyden. Että parempaan päin, hyvä. Joku 1-11 sinullakin on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta on varsin kummallista, että tästä Gullit-jutusta nousi näin iso kohu.
Siis sangen pieni kohu. Tietyissä maissa ja yhteiskunnissa tämä on iso juttu - esim jossain USA:ssa, jossa mustaihoisia on, ei pelkästään orjuutettu ja kohdeltu brutaalisti kuin eläimiä, vaan myös äärimmäisen julmasti pilkattu rodullisten ominaisuuksiensa vuoksi. Siksi on kovinkin herkkää, sanoisin että sinänsä ymmärrettävistä syistä. Ja kun nyt modernin teknologian myötä olemme yhä yhtenäisempi globaali kulttuuri niin nämä asiat eivät enää jääkään niin paikallisiksi kuin aiemmin. Ymmärrätkö nyt tämän selityksen jälkeen paremmin tätä pienehköä kohua?
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Mitä sinä et 1-11-vertailusta ymmärtänyt? Kysy rohkeasti! Eikö sinun mielestäsi rasistinen teko voi olla törkeä, jonkin verran törkeä, ei kovin törkeä tai ymmärtämätön? Eli meinaatko että rasistisella teolla on vain on ja off eikä mitään skaalaa?

Tämä ei ole mikään oikeudenkäynti vaan keskustelu.

"Eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi" hieman jo kyllä osoittaa, että ymmärrät blackface-homman rasistisuuden, kun poimit sieltä tuon jyrkkyyden. Että parempaan päiin, hyvä. Joku 1-11 sinullakin on käytössä.
Olet pyörittänyt tämän keskustelun jo (jälleen kerran) riittävän monta kertaa ympäri ja saanut tolppat siirrettyä ympäri kenttää, joten tässä kohtaa on parempi jättää asia sikseen.

Alkuperäinen väite oli siis, että kyseessä on yksiselitteisesti rasistinen teko ja perusteluksi sille on löydetty tähän mennessä Blackface ja 1-11 -lista. Asia kunnossa! Lisäksi auki jäi vielä tässä kohtaa se miten kaksi suomalaista valkoihoista miestä pystyy määrittelemään tuon tapauksen rasistisuuden.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
en ole itse asteikkoa keksinyt, mutta ilmeisesti 1 on rasisimia, jota rasismin tuottaja ei ole tarkoittanut, mutta joku haluaa sen rasismiksi tulkita. asteikko ei sisällä nollaa, koska...
Koska kaikki olemme rasisteja ja syntisinä synnyimme. Jopa nämä "tiedostavat".
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Ihan hyvä meininki oli ainakin omaan silmään noilla Gullitin faneilla. Väriä katsomoon. Tosin toiminhan itse Muriaanina naamaani mustaten kultaisella kasarilla, joten koen olevani jokseenkin jäävi tällä aikakaudella.

Eihän tuo tosiaan välttämättä ollut parikymppisten tahi muuten vaan mieleensä paikan tullen pahoittaville.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Siis rehellinen kysymys, kun en ole törmännyt asiaan, mutta:

Onko rasismille olemassa joku asteikko?

Kannattaa seurata keskustelua ja kysyä oikeita kysymyksiä. "Onko blackfacelle eli naaman ihonväriä matkivan mustaksi maalaamisen rasistisuudelle joku asteikko?"

Naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Se ei ole irrallaan historiasta. Kyse on vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon ja kuinka tietoisesti. Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä. Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?

Tokihan pätee kaikkiin rasistisiin tekoihin. On vakavampaa ja sitten lievemmässä päässä vaikkapa jokin tiedostamaton tai lapsen oppima teko.

en ole itse asteikkoa keksinyt, mutta ilmeisesti 1 on rasisimia, jota rasismin tuottaja ei ole tarkoittanut, mutta joku haluaa sen rasismiksi tulkita. asteikko ei sisällä nollaa, koska...

Koska blackface eli naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Helpompaa kun lainaa alkuperäistä viestiä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minäpäs kysäisen mille asteikolle kyseiset "ruudgullitit" laitat rasisti-asteikolla?
Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä.
Sinä ja muut ketjun jäsenet voitte tehdä omat tulkintanne.

On kuitenkin historiatonta teeskennellä että blackface ei nyt olekaan blackface ja ihan irrallaan historiasta näitä hommia viedään eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös