Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 832 762
  • 6 795

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kuka on ''kieltänyt'' esim. em. esimerkissä Intian pääministeriä käyttämässä symbolia? Tämä on tyhjän päällä seisova keskustelu, koska esität että olisi jokin taho, joka on näitä päätöksiä tehnyt, jota kritisoit, vaikka mitään päätöksiä tehnyttä tahoa ei ole. On vain symboleita ja asioita, joihin niihin liitetään, ja ihmisiä, jotka tekevät päätöksiä näiden käyttämisestä ja ottavat samalla huomioon, kuinka niihin muiden taholta suhtaudutaan.
Nythän tässä keskustelussa palattiin juuri siihen alkupisteeseen mistä tämä lähtikin, ja mikä oli se alkuperäinen pointti. Joten jätän tämän vaan tähän.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielestäni voidaan puhua rasistisesta teosta, vaikka tekijä ei itse ymmärtäisikään tätä. Hyvä esimerkki on vaikkapa blackfacen käyttäminen siten, että siihen selkeästi liittyy myös stereotyyppisiä piirteitä. Ihan hyvin voi kuvitella jonkin hyvätahtoisen henkilön näin tekevän ilman pahaa tahtoa, mutta tekoa voi selkeästi pitää rasistisena. Vai miten muutoin sen ongelmallisuuden ilmaisisit?
Nopeasti kommentoin tätä, en ole vilkuillut keskustelua kauemmaksi. Tämä vain painoi silmään sen verran, että ajattelin ottaa osaa keskusteluun.

Puhut tuossa kokemisesta, et tekemisestä. Rasismi on oikeasti melko yksinkertaisesti määritelty. Se voi olla sekä ajattelutapaa että toimintaa, jolla arvotetaan ihmisryhmää tai kansalaisuutta alempiarvoisemmaksi kuin toisia. Näin ollen esimerkiksi naaman mustaaminen tribuuttitarkoituksessa on tekona juuri sitä mitä se on - tribuutti / kunnioitusta, riippumatta siitä miten se koetaan. Jos se otetaan muutoin kuin tribuuttina vastaan, niin se voi olla epäonnistunutta kunnioituksen yritystä, typeryyttä, tai sitten herkkänahkaisuutta kokijapuolen tai sivullisten osalta - tai vaikka kaikkia edellä mainittuja. Jos naaman mustaamisessa on taustalla jotain ajatusmallia rodullisesta alempiarvoisuudesta, silloin siinä voi olla rasismia mukana, mutta kokija ei voi määrittää teon motiiveja, kuten ei tekijäkään voi määrittää sitä miten teko koetaan.

Otan esimerkin, ja näin ihan aidosti ajattelen. Koen, että hyväntahtoisesta naaman mustaamisesta tuohtuminen on rasismia. Siinä on mielestäni taustalla ajatusmallia siitä, että naaman mustaamisessa "lyödään alaspäin" - joka edellyttää sitä, että tämän ajatusmallin vaalija ajattelee tummaihoiset jollain tapaa alempiarvoiseksi, joita valkoisen eliitin tulee suojella (kuinka muutoin voidaan lyödä alaspäin). Olen kuitenkin varma, etteivät nämä ihmiset itse (kuten sinäkään) ajattele sen olevan rasismia, vaan hyväntahtoisuutta, jonka takia heidän tekonsa eivät sinänsä ole rasistisia, mutta kyllä minä koen sen ihan aitona rasismina - ja vahingollisena sellaisena.

Minun mielestäni ihonväristä hössöttäminen on muutenkin typerää - ja vaikka haluaisi ajatella, että on olemassa rotuja, ihonvärillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, vaan geeneillä (joiden mukaan päätämme määritellä ihmisiä eri roduiksi). Ihonväri määrittää vain sen missä päin maapalloa hän on kasvanut. Askel oikeaan suuntaan olisi kun ihonväristä ei tehtäisi tällaista järjetöntä tabua, ja nähdyt Ruud Gullit -tribuutit olisi mielestäni tervetullut askel oikeaan suuntaan, koska siinä pyritään rikkomaan ihonvärien typerää aitaa. Olen aivan varma, että koko kolmikko piti Ruud Gullittia itseään parempana ihmisenä. Sitä se fanitus on. Enemmän tätä, niin jenkkihistoriassa tehdyt rasistiset eleet hautautuvat pikku hiljaa positiivisten eleiden alle, ja aletaan palata sinne viime vuosituhannen alkupuoliskolle, jolloin ihmisten ihonväri ei määritellyt ihmisen arvoa. Tämä on mielestäni ensimmäinen askel siihen, ettei me arvosteltaisi ihmisiä niin paljon ulkomuodon kautta.

Ja sinä voit totta kai ajatella, että minun mielipiteeni on rasismia, mutta sitten sinun tulisi yrittää perustella millä tavoin ajattelen tummaihoisten olevan jotenkin alempiarvoisia kuin valkoihoisten.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nopeasti kommentoin tätä, en ole vilkuillut keskustelua kauemmaksi. Tämä vain painoi silmään sen verran, että ajattelin ottaa osaa keskusteluun.

Puhut tuossa kokemisesta, et tekemisestä. Rasismi on oikeasti melko yksinkertaisesti määritelty. Se voi olla sekä ajattelutapaa että toimintaa, jolla arvotetaan ihmisryhmää tai kansalaisuutta alempiarvoisemmaksi kuin toisia. Näin ollen esimerkiksi naaman mustaaminen tribuuttitarkoituksessa on tekona juuri sitä mitä se on - tribuutti / kunnioitusta, riippumatta siitä miten se koetaan. Jos se otetaan muutoin kuin tribuuttina vastaan, niin se voi olla epäonnistunutta kunnioituksen yritystä, typeryyttä, tai sitten herkkänahkaisuutta kokijapuolen tai sivullisten osalta - tai vaikka kaikkia edellä mainittuja. Jos naaman mustaamisessa on taustalla jotain ajatusmallia rodullisesta alempiarvoisuudesta, silloin siinä voi olla rasismia mukana, mutta kokija ei voi määrittää teon motiiveja, kuten ei tekijäkään voi määrittää sitä miten teko koetaan.

Otan esimerkin, ja näin ihan aidosti ajattelen. Koen, että hyväntahtoisesta naaman mustaamisesta tuohtuminen on rasismia. Siinä on mielestäni taustalla ajatusmallia siitä, että naaman mustaamisessa "lyödään alaspäin" - joka edellyttää sitä, että tämän ajatusmallin vaalija ajattelee tummaihoiset jollain tapaa alempiarvoiseksi, joita valkoisen eliitin tulee suojella (kuinka muutoin voidaan lyödä alaspäin). Olen kuitenkin varma, etteivät nämä ihmiset itse (kuten sinäkään) ajattele sen olevan rasismia, vaan hyväntahtoisuutta, jonka takia heidän tekonsa eivät sinänsä ole rasistisia, mutta kyllä minä koen sen ihan aitona rasismina - ja vahingollisena sellaisena.

Minun mielestäni ihonväristä hössöttäminen on muutenkin typerää - ja vaikka haluaisi ajatella, että on olemassa rotuja, ihonvärillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, vaan geeneillä (joiden mukaan päätämme määritellä ihmisiä eri roduiksi). Ihonväri määrittää vain sen missä päin maapalloa hän on kasvanut. Askel oikeaan suuntaan olisi kun ihonväristä ei tehtäisi tällaista järjetöntä tabua, ja nähdyt Ruud Gullit -tribuutit olisi mielestäni tervetullut askel oikeaan suuntaan, koska siinä pyritään rikkomaan ihonvärien typerää aitaa. Olen aivan varma, että koko kolmikko piti Ruud Gullittia itseään parempana ihmisenä. Sitä se fanitus on. Enemmän tätä, niin jenkkihistoriassa tehdyt rasistiset eleet hautautuvat pikku hiljaa positiivisten eleiden alle, ja aletaan palata sinne viime vuosituhannen alkupuoliskolle, jolloin ihmisten ihonväri ei määritellyt ihmisen arvoa. Tämä on mielestäni ensimmäinen askel siihen, ettei me arvosteltaisi ihmisiä niin paljon ulkomuodon kautta.

Ja sinä voit totta kai ajatella, että minun mielipiteeni on rasismia, mutta sitten sinun tulisi yrittää perustella millä tavoin ajattelen tummaihoisten olevan jotenkin alempiarvoisia kuin valkoihoisten.

Ei sinun mielipiteesi mielestäni ole rasismia, sen sijaan analyysisi asioiden tilasta on mielestäni väärä. Totta kai ihonvärillä on väliä, kuten rasismia kokeneet tietävät. Tämä on kuvaus maailmasta ilman arvottamista. Ja totta kai rasismista keskusteltaessa tulee puhua ihonväristä, koska siihen se rasismi pohjaa. Ja totta kai rasismia vastaan tulee taistella. Tämä on arvoväite. Tässä kai ainakin painotuksen osalta olemme eri mieltä, koska sinun mielestäsi ihonväristä ''hössötetään'' liikaa.

Ja mielestäni et vastannut esille nostamaani pointtiin. Joskin hieman muutan ajatteluani siten, että esimerkiksi jos antaa lahjaksi tummaihoiselle hyväntahtoisesti aapisen -50-luvulta, koska siinä on häneltä näyttäviä henkilöitä (voin kuvitella esim. lapsen näin tekevän ilman pahaa tarkoitusta), niin lapselle voi kertoa, että lahja ei ollut ok, koska kirja on rasistinen. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kirjan rasistisuus pohjaa sen tekijöiden rasistisuuteen, jonka määrittelystä olemme kai aika samaa mieltä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Otan esimerkin, ja näin ihan aidosti ajattelen. Koen, että hyväntahtoisesta naaman mustaamisesta tuohtuminen on rasismia. Siinä on mielestäni taustalla ajatusmallia siitä, että naaman mustaamisessa "lyödään alaspäin" - joka edellyttää sitä, että tämän ajatusmallin vaalija ajattelee tummaihoiset jollain tapaa alempiarvoiseksi, joita valkoisen eliitin tulee suojella (kuinka muutoin voidaan lyödä alaspäin). Olen kuitenkin varma, etteivät nämä ihmiset itse (kuten sinäkään) ajattele sen olevan rasismia, vaan hyväntahtoisuutta, jonka takia heidän tekonsa eivät sinänsä ole rasistisia, mutta kyllä minä koen sen ihan aitona rasismina - ja vahingollisena sellaisena.
Tässä ei ole kyllä ihan hirveästi tolkkua. Rasismi ei tässä tapauksessa ole alaspäin lyömistä siksi, että yksikään ihmisryhmä olisi toista alempi tai korkea-arvoisempi, vaan koska tummaihoiset ovat sekä Suomessa, että yleisemmin Euroopassa ja länsimaissa vähemmistössä, sekä varsinkin historiassa tulleet kohdelluksi kakkosluokan kansalaisina. Se ei ole mikään mielipideasia, vaan ihan fakta. Vähemmistöt, oli se sitten seksuaalisuuteen, uskontoon tai sukujuuriin perustuvaa, ovat huomattavasti haavoittuvammassa asemassa kuin valtaväestö ja siksi heihin kohdistuneeseen lieväänkin syrjintään tulee ottaa tiukka linja. "Puolestaloukkaantujia" tarvitaan, koska vähemmistön itsensä voima ei välttämättä riitä puolustautumiseen silloin kun sille on aitoa tarvetta.

Ihan toinen haara tässä keskustelussa on sitten sekin, että ketkä ovat ne tuosta kyseessä olevasta Gullit-tribuutista loukkaantuneet? Onko meillä olemassa muuta kuin yksittäisiä twiittejä tai yleisönosastokommentteja? Kun koko Euroopalle näytetään muutamaa ihmistä, joiden käytöksen voisi erilaisessa kontekstissa nähdä hyvinkin rasistisena, niin on minun mielestäni aika selvää että internetajassa siitä joku mielipiteensä esittää. Näissä tapauksissa on kuitenkin aina se identtinen kaava, että muutaman twitterkommentin "someraivo" herättää useiden satojen tai tuhansien ihmisten vastareaktion. Aivan ylivoimaisesti enemmän loukkaantujia on mitään ei saa sanoa-puolella kuin sillä, jonka mielestä ne Hollannin fanit olivat ihan kiistattomasti rasisteja. Kenen vika se siis isossa kuvassa on, että näistä nousee kohu? Miksi kommenttikentissä ja keskustelupalstoilla on niin kova tarve aina hyökätä "väärin" perusteltua rasismia vastaan ja millä tavoin tämä tarve on jotenkin merkittävästi jalompi kuin se alkuperäinen, jossa koetaan omaksi asiaksi maailmaa rasismista puhdistaa?

Ei ole olemassa mitään nykyaikaa, jossa "kaikki on rasismia". On olemassa nykyaika, jossa kaikilla on oikeus ja sosiaalisen median myötä kanava mielipiteensä jakaa ja uusia sukupolvia, jotka ottavat ihmisoikeudet, eriarvoisuuden ja muut yhteiskunnalliset ongelmat edeltäjiään vakavammin. Isossa kuvassa ne ovat molemmat ihan hyviä asioita, mutta joskus tästä yhtälöstä syntyy vähän hölmöjä näkemyksiä. Sen ei tarvitse olla kovin vakavaa, koska kaikkeen ei ole pakko ottaa kantaa. Voin muutenkin luvata, että jokaista väärien asioiden rasistiseksi tuomitsevaa kommenttia kohden on kymmeniä ihan oikeasti rasistisia avauksia, jotka eivät väräytä minkäänlaista viisaria yhteiskunnallisessa keskustelussa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Ei ole olemassa mitään nykyaikaa, jossa "kaikki on rasismia". On olemassa nykyaika, jossa kaikilla on oikeus ja sosiaalisen median myötä kanava mielipiteensä jakaa ja uusia sukupolvia, jotka ottavat ihmisoikeudet, eriarvoisuuden ja muut yhteiskunnalliset ongelmat edeltäjiään vakavammin. Isossa kuvassa ne ovat molemmat ihan hyviä asioita, mutta joskus tästä yhtälöstä syntyy vähän hölmöjä näkemyksiä. Sen ei tarvitse olla kovin vakavaa, koska kaikkeen ei ole pakko ottaa kantaa. Voin muutenkin luvata, että jokaista väärien asioiden rasistiseksi tuomitsevaa kommenttia kohden on kymmeniä ihan oikeasti rasistisia avauksia, jotka eivät väräytä minkäänlaista viisaria yhteiskunnallisessa keskustelussa.
On kuitenkin olemassa narratiivi "kaikki on rasismia" (tai suoraan internetistä lainaten "kaikki on razzismia", tai pelkkä "razzismi", tai sitten joku sad pepe -meemi), jossa tarkoituksena on tehdä naurunalaiseksi ihan kaikki rasismiin ja rasistisiin tekoihin kriittisesti suhtautuvat ulostulot ja teot ja ylipäätään rasismin (edes sen "klassisen", saati edes hieman vähemmän avoimen brutaalin ja siten hienovaraisemman) olemassaolo.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni voidaan puhua rasistisesta teosta, vaikka tekijä ei itse ymmärtäisikään tätä. Hyvä esimerkki on vaikkapa blackfacen käyttäminen siten, että siihen selkeästi liittyy myös stereotyyppisiä piirteitä. Ihan hyvin voi kuvitella jonkin hyvätahtoisen henkilön näin tekevän ilman pahaa tahtoa, mutta tekoa voi selkeästi pitää rasistisena. Vai miten muutoin sen ongelmallisuuden ilmaisisit?
Varmasti sekaannuksia tulee, kun termien merkityksiä käytetään leväperäisesti. Silti olen eri mieltä. Teko voi olla typerä, mutta ei se ole rasistinen, mikäli sillä ei tarkoiteta loukata tai syrjiä. Kontekstin merkitystä ei pidä unohtaa.

Samalla tavalla pesäpallomailalla lyöminen itsessään on pelkkää pesäpallomailalla lyömistä. Mikäli konteksti on osua palloon, muuttuu se urheiluksi. Jos taas ihmiseen, siitä tulee pahoinpitely. Jos pyritään lyömään ihmistä etnisyyden jne. vuoksi, kyseessä on rasistinen pahoinpitely. Teko on aina pelkkä teko ilman lisämääreitä, mutta konteksti määrittää tarkemmin. Palloa lyödessä joku voi hypätä eteen, mutta kyseessä ei ole pahoinpitely, jos ajatus oli osua vain palloon. Typerää on hutkia palloa tiiviissä väkijoukossa, mutta yhtälailla typerää on juosta lyönnin tielle tahallaan. Eli älä loukkaa tahallisesti ketään, mutta älä tahallasi loukkaannu silloin, kun ilmiselvästi ei tahdota loukata.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Minusta on vain outoa miten ihmiset eivät huomaa kuinka kaikki on nykyään rasismia.
Mun mielestä se ei ole lainkaan outoa jos elää tosimaailmassa, jättää jonninjoutavat googlehassuttelut väliin ja pysyy poissa twitterin tapaisista internetin likakaivoista.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä se ei ole lainkaan outoa jos elää tosimaailmassa, jättää jonninjoutavat googlehassuttelut väliin ja pysyy poissa twitterin tapaisista internetin likakaivoista.
No sitten minä en halua elää siinä tosimaailmassa missä kotimaisen omenan valitseminen ulkomaisen sijaan saattaa olla rasismia. Rasismihan on vakava ongelma ja ikävä asia mutta ihan hyvällä omallatunnolla sanon että valtaosaa median kertomista rasisminyyhkytarinoista on vähän vaikeata ottaa tosissaan. Tämä ei ole minulle ongelma, jos muille on niin sitten on. Olen myös kokenut, nähnyt ja todistanut asioita jotka ovat rasistisia. Ja mitä Twitteriin tulee niin en sitä muutenkaan käytä niin en tiedä mihin se liittyy ja miten.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
No sitten minä en halua elää siinä tosimaailmassa missä kotimaisen omenan valitseminen ulkomaisen sijaan saattaa olla rasismia.

Kyllä, tämä oli hyvä ja tarpeellinen huomio.

Omenoiden vaihto ei ole salaliitto. Se on tosiasia! Tule apuun Mari
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, tämä oli hyvä ja tarpeellinen huomio.

Omenoiden vaihto ei ole salaliitto. Se on tosiasia! Tule apuun Mari
Liittyen tähän uutiseen:


Hauska kommentti muutenkin huumorhuumor hahahaAA.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Liittyen tähän uutiseen:


Hauska kommentti muutenkin huumorhuumor hahahaAA.
Otsikko saattoi olla huumoria. Tiedätkö, samalla lailla kuin esim sun mielestä varmastikin lupiinikirjoitukset.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei sinun mielipiteesi mielestäni ole rasismia, sen sijaan analyysisi asioiden tilasta on mielestäni väärä. Totta kai ihonvärillä on väliä, kuten rasismia kokeneet tietävät.
Kiitos kun vastasit. Ihonvärillä on väliä, se on selvää, mutta mielestäni tulisi pyrkiä siihen, ettei sillä ole väliä. Tämä lienee se pointti jota itse ajoin takaa. Koen itse, että nykymeininki enemmänkin lisää rotuajattelua, kuin vähentää sitä, ja mielestäni meidän tulisi pyrkiä eroon rotulokeroinnista.

Ja mielestäni et vastannut esille nostamaani pointtiin. Joskin hieman muutan ajatteluani siten, että esimerkiksi jos antaa lahjaksi tummaihoiselle hyväntahtoisesti aapisen -50-luvulta, koska siinä on häneltä näyttäviä henkilöitä (voin kuvitella esim. lapsen näin tekevän ilman pahaa tarkoitusta), niin lapselle voi kertoa, että lahja ei ollut ok, koska kirja on rasistinen. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kirjan rasistisuus pohjaa sen tekijöiden rasistisuuteen, jonka määrittelystä olemme kai aika samaa mieltä.
Mielestäni yritin hyvin kattavasti vastata siihen näkökulmaan; ”voiko kokija määrittää tekijän teon toiseksi kuin mitä tekijä on sen aikonut”. Tässä esimerkissäsi käy mielestäni tekijän motiivit hyvin selväksi - antaa toiselle hyväntahtoisesti lahja. Jos taustamotiivina olisi pahoittaa toisen mieltä tai viestiä jotain muuta negatiivista, se ei olisi hyväntahtoista toimintaa. Mutta nyt se on, ja määrittelet sen esimerkkiisi itse. TEKO on siis hyväntahtoinen, ei rasistinen. Se on myös ajattelematon ja typerä, koska se voidaan KOKEA helposti rasistiseksi. Mutta kokemus ja teko ovat kaksi eri asiaa. Voit mielestäni sanoa, että lahja voidaan kokea rasistisena, mutta se ei ole silti rasismia vaan hyväntahtoisuutta (ja ajattelematonta ja typerää). Minusta todellinen rasismi kokee inflaatiota jos hyväntahtoiset tai kunnioittavat eleet määritellään rasistisiksi.

Ja mitä tulee siihen omaan kokemukseeni siitä minkä koen täällä rasistiseksi, niin se toimi myös esimerkkinä siitä, että jos minä kokijana voin määrittää täällä tapahtuvia näkemyksiä rasistisiksi (vaikka niiden esittäjät eivät itse niin ajattelisi), niin sittenhän ne näkemykset ovat rasistisia, koska minä kokijana määritän ne sellaisiksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta todellinen rasismi kokee inflaatiota
Tätä kuulee nykyään aika usein, tai on internet-ajan verran kuullut, vaikka se ei kyllä tarkoita oikeastaan yhtään mitään, tai vaikuta oikeastaan yhtään mihinkään. Ihan niinkuin joku näkymätön voima estäisi puuttumasta henkilön mielestä "oikeaan rasismiin", "oikeaan syrjintään" tai vastaavaan.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Esimerkki nykyajan rasismista...
Jos et pidä vähemmistöjen tekemästä viihteestä olet rasisti, homofoobikko, kiihkoilija jne...
Voisiko joskus olla ihan vain niin, että ihmiset eivät pidä jostain näkemästään?

Kaikki ei ole aina kiinni seksuaalisesta suuntautumisesta tai ihon väristä, vaikka se nykyisin välillä siltä tuntuukin...
Ja milloin on hyvä idea sanoa suurinta osaa jonkun sarjan/elokuvasarjan faneja noilla yllämainituilla termeillä?
Niinkö nykyisin markkinointi hoidetaan? Disneyn tapa nykyisin ainakin...

Eikö Hollywoodissa enää osata tehdä kohdeyleisöille viihdettä?
Kunhan kaikki on vain mahdollisimman monipuolista, vatut kohdeyleisöstä...

Hollywoodissa ollaan niin irrallaan todellisuudesta, että ehkä heille pitäisi näyttää Ricky Gervaisin Golden Globe -puhe päivittäin, että pysyisi joku järki päässä...

 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Otsikko saattoi olla huumoria. Tiedätkö, samalla lailla kuin esim sun mielestä varmastikin lupiinikirjoitukset.
No nyt se saattoi olla jopa huumoriakin. Onko tosissaan niin ettei osa ihmisistä huomaa kuinka kepein perustein viimeisen 15 vuoden aikana rasismi sanaa on heitelty? Jos nyt vaikka sinä et ole niin ok, ollaan asiasta eri mieltä. Samat terveiset @msg lle.

Erikoista on myös itseään suvaitsevaisina pitävien ihmisten toiminta. Tämä on huomattu niin useasti. Omien kokemusteni mukaan he ovat ihmisryhmä joiden on kaikista vaikeinta hyväksyä muiden ihmisten mielipiteet. Ja vaikka kuinka leikitään suvaitsevaista ja keskustelutaidoiltaan rakentavaa tyyppiä, niin silti aina sorrutaan turhanpäiväiseen vittuiluun.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvänä esimerkkinä tästä on hallituksen todellisen pääpuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani "MTJ" Mäkelä, joka on tunnettu asiallisesta käytöksestä somessa ja myös siitä ettei koskaan blokkaa ketää eri mieltä olevaa.
Mikä automaatio on rakentanut sellaisen oletuksen että jos et ole asian puolesta, olet automaattisesti sitä vastaan, ja toisin päin? En ole missään vaiheessa Mäkelästä enkä hänen tovereistaan puhunut. Mutta kun kerta otit puheeksi, niin eihän tuo järkevältä kuulosta. Samanlaisia esimerkkejä on lukuisia muitakin, ei kansanedustajia vaan ihan tavallisia siviilejä ja julkisuuden henkilöitä. Olen minäkin estettynä monen toimesta vaikka ihan asiallisesti heitä lähestyinkin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Hyvänä esimerkkinä tästä on hallituksen todellisen pääpuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani "MTJ" Mäkelä, joka on tunnettu asiallisesta käytöksestä somessa ja myös siitä ettei koskaan blokkaa ketää eri mieltä olevaa.
Nyt käy jo omalle agendalle Jani Mäkelä hyvänä esimerkkinä suvaitsevaisesta, kun maalitolppia siirtää tarpeeksi. Ei siinä mitään, pääasia että saa ampua 360° astetta suu vaahdoten.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nyt käy jo omalle agendalle Jani Mäkelä hyvänä esimerkkinä suvaitsevaisesta, kun maalitolppia siirtää tarpeeksi. Ei siinä mitään, pääasia että saa ampua 360° astetta suu vaahdoten.
Taisi olla esimerkki sellaisesta henkilöstä josta on miltei mahdotonta sietää muiden mielipiteitä eikä ole suvaitsevainen. Tuossa kun aiemmin väitettiin että se on nimenomaan suvaitsevaiset joiden on hankala sietää muiden erilaisia mielipiteitä. Toki ehkä tämän jopa tajusitkin haluat vain esittää tyhmää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Suomalaiset fanittivat väärin Mel Gibsonia.

Mitä sitten?

Minua huvittaa näissä keskusteluissa aina toisen osapuolen loukkaantuminen. Toimittaja Ellinoora Riihinen muistutti Mel Gibsonin möläytyksistä ja nyt paheksutaan tätä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Johan on Riipiseltä juttu ja HS:lta otsikko.

"Kun Mel Gibson hymyilee ja suostuu yhteiskuviin, ei suomalaisia hänen rasistinen menneisyytensä paina"

Höpöhöpö. Tuskin yhtä tai kahta enempää sadasta suomalaisesta kykenisi kertomaan Gibsonin rasismista. Sitä ei tunneta. Jotta Gibsonin rasistinen menneisyys täällä painaisi, ensin pitäisi olla edes siitä tietoinen. Mutta emme kansakuntana (suomalaiset) ole.

Syytös suomalaisia kohtaan on siksi typerä ja kohtuuton.

Itse juttu Gibsonista on kohtuullinen ja pidän tärkeänä sitä, että hänen rasismiaan avataan ja sitä käsitellään.
 

godspeed

Jäsen
Johan on Riipiseltä juttu ja HS:lta otsikko.

"Kun Mel Gibson hymyilee ja suostuu yhteiskuviin, ei suomalaisia hänen rasistinen menneisyytensä paina"

Höpöhöpö. Tuskin yhtä tai kahta enempää sadasta suomalaisesta kykenisi kertomaan Gibsonin rasismista. Sitä ei tunneta. Jotta Gibsonin rasistinen menneisyys täällä painaisi, ensin pitäisi olla edes siitä tietoinen. Mutta emme kansakuntana (suomalaiset) ole.

Syytös suomalaisia kohtaan on siksi typerä ja kohtuuton.

Itse juttu Gibsonista on kohtuullinen ja pidän tärkeänä sitä, että hänen rasismiaan avataan ja sitä käsitellään.

Joo, ihmiset kuitenkin pitävät hänen elokuvistaan aika paljon ja ovat kasvaneet niiden parissa. Ei ole mielestäni mitenkään erityistä tai omituista käytöstä suomalaisilta, jos sitten tällainen stara näyttäytyy melkein takapihalla.

Itsekin olen hyvin tietoinen siitä, että Gibson aikanaan varsinkin kovassa kännissä ja villissä maniassa teki ja möläytteli kaikenlaista, mutta ei se vaan pyyhi omalla kohdallani sitä kovaa elokuvauraa, joka tosin taitaa olla laadun suhteen jo takanapäin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Höpöhöpö. Tuskin yhtä tai kahta enempää sadasta suomalaisesta kykenisi kertomaan Gibsonin rasismista. Sitä ei tunneta. Jotta Gibsonin rasistinen menneisyys täällä painaisi, ensin pitäisi olla edes siitä tietoinen. Mutta emme kansakuntana (suomalaiset) ole...

Pidät suomalaisia aika tyhminä, jos tosiaan uskot että vain pari prosenttia on lukenut median viihdesivustoilla uutisoituja Mel Gipsonin möläytyksiä.

Suomalainen yhteiskunta on EU:n tutkimuksen mukaan yksi Euroopan rasistisimmista maista ja oman kokemukseni mukaan en ihmettele tutkimuksen tulosta. Onhan meillä Mari Rantasen, Vilhelm Junnilan ja Ari Koposen Perussuomalaiset hallituksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös