Nopeasti kommentoin tätä, en ole vilkuillut keskustelua kauemmaksi. Tämä vain painoi silmään sen verran, että ajattelin ottaa osaa keskusteluun.
Puhut tuossa kokemisesta, et tekemisestä. Rasismi on oikeasti melko yksinkertaisesti määritelty. Se voi olla sekä ajattelutapaa että toimintaa, jolla arvotetaan ihmisryhmää tai kansalaisuutta alempiarvoisemmaksi kuin toisia. Näin ollen esimerkiksi naaman mustaaminen tribuuttitarkoituksessa on tekona juuri sitä mitä se on - tribuutti / kunnioitusta, riippumatta siitä miten se koetaan. Jos se otetaan muutoin kuin tribuuttina vastaan, niin se voi olla epäonnistunutta kunnioituksen yritystä, typeryyttä, tai sitten herkkänahkaisuutta kokijapuolen tai sivullisten osalta - tai vaikka kaikkia edellä mainittuja. Jos naaman mustaamisessa on taustalla jotain ajatusmallia rodullisesta alempiarvoisuudesta, silloin siinä voi olla rasismia mukana, mutta kokija ei voi määrittää teon motiiveja, kuten ei tekijäkään voi määrittää sitä miten teko koetaan.
Otan esimerkin, ja näin ihan aidosti ajattelen. Koen, että hyväntahtoisesta naaman mustaamisesta tuohtuminen on rasismia. Siinä on mielestäni taustalla ajatusmallia siitä, että naaman mustaamisessa "lyödään alaspäin" - joka edellyttää sitä, että tämän ajatusmallin vaalija ajattelee tummaihoiset jollain tapaa alempiarvoiseksi, joita valkoisen eliitin tulee suojella (kuinka muutoin voidaan lyödä alaspäin). Olen kuitenkin varma, etteivät nämä ihmiset itse (kuten sinäkään) ajattele sen olevan rasismia, vaan hyväntahtoisuutta, jonka takia heidän tekonsa eivät sinänsä ole rasistisia, mutta kyllä minä koen sen ihan aitona rasismina - ja vahingollisena sellaisena.
Minun mielestäni ihonväristä hössöttäminen on muutenkin typerää - ja vaikka haluaisi ajatella, että on olemassa rotuja, ihonvärillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, vaan geeneillä (joiden mukaan päätämme määritellä ihmisiä eri roduiksi). Ihonväri määrittää vain sen missä päin maapalloa hän on kasvanut. Askel oikeaan suuntaan olisi kun ihonväristä ei tehtäisi tällaista järjetöntä tabua, ja nähdyt Ruud Gullit -tribuutit olisi mielestäni tervetullut askel oikeaan suuntaan, koska siinä pyritään rikkomaan ihonvärien typerää aitaa. Olen aivan varma, että koko kolmikko piti Ruud Gullittia itseään parempana ihmisenä. Sitä se fanitus on. Enemmän tätä, niin jenkkihistoriassa tehdyt rasistiset eleet hautautuvat pikku hiljaa positiivisten eleiden alle, ja aletaan palata sinne viime vuosituhannen alkupuoliskolle, jolloin ihmisten ihonväri ei määritellyt ihmisen arvoa. Tämä on mielestäni ensimmäinen askel siihen, ettei me arvosteltaisi ihmisiä niin paljon ulkomuodon kautta.
Ja sinä voit totta kai ajatella, että minun mielipiteeni on rasismia, mutta sitten sinun tulisi yrittää perustella millä tavoin ajattelen tummaihoisten olevan jotenkin alempiarvoisia kuin valkoihoisten.