Sehän tässä huvittavaa onkin, että kuva alkuperäiskansasta saa tuollaisen reaktion. Miksi pitää yleistää sen olevan kuva Afrikan ihmisistä. Kyllähän viidakoissa vieläkin on heimoja, jotka elävät askeettisesti. Onko heissä jotakin vikaa?
Siksi että ko. kuvalla on alun perin haluttu yleistää tietynlainen kuva afrikkalaisista. Tuote on brändätty 1950-luvulla, jolloin se meni läpi normaalina mainontana. Nykyisin sillä on markkinointiarvoa, koska ihmiset tunnistavat tutun herkun ja sen ympärille rakennetun kuvaston.
En lainkaan ihmettele, että valtaosa ihmisistä näkee pakkauksen harmittomana. Aivan kuten muissakin rasismiin löyhästi kiinnittyvissä keskustelunavauksissa, jos "rikkomus" on tarpeeksi pieni, siitä huomauttamista pidetään turhana nillittämisenä tai todellisuudesta vieraantumisena.
Sama kuvio toistuu lukuisissa asioissa. Elämä on opettanut minulle, että on helppoa olla enemmistön puolella. Elämä on myös opettanut, että enemmistö sopeutuu hitaasti asenne- ja arvomuutoksiin. Kaikkea energiaa ei kannata tuhlata siihen, että on oikeassa sellaisissa keskusteluissa, jotka ovat identifioitavissa mielipidekysymyksiksi.
Brunbergin suukkojen pakkaus on sen verran mitätön yksityiskohta, että kritiikin esittäjä häviää aina. Erityisen todennäköisesti häviää, jos epäkohdan yrittää liittää laajempaan asiayhteyteen, jolloin väittelystä tulee maailmankuvallinen; silloin enemmistö asettuu entistä voimakkaammin yliopistohihhuleita/kaupunkilaisia/liberaaleja/vasemmistolaisia/whatnot vastaan.
Ihmiset reflektoivat yhteiskunnallisia kysymyksiä oman asemansa kautta. Valtaosa ihmisistä ei joudu kohtaamaan rasismia konkreettisesti koko elämänsä aikana. Näinpä koko asia näyttäytyy triviaalina ja asian esille nostajat jonkinlaisina pahanilmanlintuina, jotka uhkaavat vallitsevaa järjestelmää sekä asenneilmapiiriä. Itsekin huomaan närkästyväni, jos joku väittää olevansa oikeassa sellaisissa asioissa, joihin minulla on jokin näkemys. Massasta erottuminen ja oikeassa olemisen ilmaiseminen ärsyttävät universaalisti.
Eli jos nyt koontina haluan asiaan kantaa ottaa, niin kyllä, pidän tuota klassikkokantta rasismin kirjoon liittyvänä ilmiönä mutta kuitenkin niin harmittomana, että en usko sen kritisoinnin tuottavan mitään mielipiteiden liudentumista. There I said it: nyt minua vihaavat sekä Twitterin antirasistiset feministit että Jatkoajan valtavirta sekä kansan enemmistö.