Näyttää kiinnostavan. Tässäkin ketjussa jo 46 sivun verran.
Ja viha on mielestäsi motiivina? Vai mikä oli pointti?
Näyttää kiinnostavan. Tässäkin ketjussa jo 46 sivun verran.
Juu, silloin kun rasimi on oikeaa rasismia.Onpa typerä kysymys. Rasismi on aina rasismia. Ei ole hyväksyttävää rasismia niin kuin ei ole hyväksyttävää raiskaustakaan.
Mielestäni rasismi ei ole meidän kulttuurinormeissa milloinkaan hyväksyttävää, jos siitä seurannut toiminta on kummunnut ihmisryhmän eriarvoisuudesta. Antamassasi passiesimerkissä valintaa ei muodostettu eriarvoisuuden, vaan käytännön ominaisuuksien kautta, jotka näyttelevät roolia kaikissa rekrytointitilaisuuksissa. On asia erikseen, halutaanko sallia ihmisryhmää syrjivää toimintaa missään puitteissa, mutta mielestäni rasistinen toiminta kumpuaa aina henkilön tai yhteisön rasistisesta ajatusmaailmasta. Syrjintä ei ole aina rasismia.Jos nyt ajatellaan että kaikki "rasismi" on oikeaa rasismia, niin kysymyksenasettelu on tosiaan väärä, sen pitäisin kuulua että:"Milloin rasismi on hyväksyttävää?".
Mielenkiintoinen kysymys. Rasismi, seksismi yms. ovat mielestäni aina toimintaa, joten riippuu henkilön teoista. Pointtaan nopeasti kiinni sanamuotoosi "syyllistyä". Onko hyväksyttyä pitää omaa kulttuuriaan / rotuaan ylempiarvoisena ja tuntea siitä passiivista ylpeyttä, jos se ei johda millään tavalla rasistiseen toimintaan? Koska jollain tavalla koen, että ihmisten ajatuksien ja arvojen tuomitseminen on puolestaan fasismia. Enkä tällä tarkoita, että ihmisten ajatuksista tai arvoista tarvitsisi pitää, herätän vain kysymyksen, tarvitseeko niitä tuomita - vai riittääkö, että tuomiolla ovat pelkät teot?Saako omaa viiteryhmäänsä pitää muita alempiarvoisena? Esim. jos romani pitää omaa kulttuuriaan alempiarvoisena kuin esim. indonesialaista kulttuuria, niin syyllistyykö hän silloin rasismiin?
Saako omaa viiteryhmäänsä pitää muita alempiarvoisena? Esim. jos romani pitää omaa kulttuuriaan alempiarvoisena kuin esim. indonesialaista kulttuuria, niin syyllistyykö hän silloin rasismiin?
Onko tämä nyt sitä etnomasokismia?Saako omaa viiteryhmäänsä pitää muita alempiarvoisena? Esim. jos romani pitää omaa kulttuuriaan alempiarvoisena kuin esim. indonesialaista kulttuuria, niin syyllistyykö hän silloin rasismiin?
Minun näkemykseni mukaan näistä ensimmäinen vaihtoehto on usein näppärä tapa pakata jälkimmäinen motiivi kauniimpiin kansiin. Jos haluaa vastustaa eriväristen pääsyä maahamme, niin kannattaa sanoa puolustavansa perinteistä suomalaista kulttuuria ja arvoja niin ei ainakaan ihan suoraan näyttäydy rasistina ja pystyy vähintään hämärtämään keskustelua.Jos persu haluaa rajat kiinni, koska haluaa säilyttää suomalaisen kulttuurin sellaisena kuin se on - turvassa muiden kulttuurien vaikutukselta, hän ei ole rasisti. Hän vain haluaa pitää kiinni jostain, jonka kokee henkilökohtaisesti arvokkaaksi. Jos persu haluaa rajat kiinni, koska haluaa säilyttää suomalaisen kulttuurin sellaisena kuin se on - turvassa alempiarvoisempien ihmisten vaikutuksilta, hän on rasisti. Tämä liittyy oikeastaan väitteeseen, että kaikki persuja äänestäneet olisivat rasisteja.
Olen näkemyksesi kanssa ihan samaa mieltä. Niitä ihmisiä kuitenkin on, jotka haikailevat vanhojen hyvien aikojen perään, unohtaen sopivasti ne kurjuudet sieltä välistä. Eikä tässä ole motiivina mikään rodullinen ylivertaisuus, vaan yksinkertainen muutoksen vastustaminen - joka usein puetaan suomalaisen kulttuurin turvaamiseen, jotta Impivaara ei katoa.Mielestäni on täysin absurdia edes yrittää määrittää mitään yhtä suomalaista kulttuuria, koska maailmamme on jo niin globaali että muutos on sekä valtavan nopeaa että mahdotonta pysäyttää. Niin isoa aitaa me ei voida rajalle pystyttää että se toisi Kekkosen ajat takaisin eikä kukaan oikeasti niitäkään haluaisi. Suomi ja suomalainen kulttuuri on nykyään isossa kuvassa paljon paremmassa jamassa.
Jep, hyvin sanottu ja voin kyllä allekirjoittaa tämän näkemyksen.Olen näkemyksesi kanssa ihan samaa mieltä. Niitä ihmisiä kuitenkin on, jotka haikailevat vanhojen hyvien aikojen perään, unohtaen sopivasti ne kurjuudet sieltä välistä. Eikä tässä ole motiivina mikään rodullinen ylivertaisuus, vaan yksinkertainen muutoksen vastustaminen - joka usein puetaan suomalaisen kulttuurin turvaamiseen, jotta Impivaara ei katoa.
Mielestäni on täysin absurdia edes yrittää määrittää mitään yhtä suomalaista kulttuuria, koska maailmamme on jo niin globaali että muutos on sekä valtavan nopeaa että mahdotonta pysäyttää.
Puhut tässä aivan eri asiasta kuin minä.Kummasti kuitenkin ulkomailla eri kansojen edustajat löytävät toisensa. Tavallista on, että eri maihin perustetaan omankielisiä yhteisöjä ja jopa radiokanavia. Esimerkiksi suomenvenäläisillä on varsin sisäänpäinlämpiävä kulttuuri. Myös tummahipiäiset liikkuvat mielellään omissa porukoissaan. Espanjan suomalaiset hakeutuvat samoille alueille.
Ymmärrän, että painotus on nimenomaan sanoissa "vanhan ajan".Minä yritin kysyä että miksi ne ovat juuri ne vanhan ajan suomalaiset arvot ja kulttuuri joita pitää verisesti ulkoisilta vaikutuksilta puolustaa ja mikä on se oikea kohta historiassa, jolloin kulttuuri oli aidoimmillaan.
Ihan validi pointti. Varmasti myös kulttuurilliset vähemmistöt puolustavat omia arvojaan turhaan ja epärehellisin perustein. Se ei varmasti ole pelkästään suomalainen ominaisuus.Ymmärrän, että painotus on nimenomaan sanoissa "vanhan ajan".
Toisaalta uussuomalaisiltakin voi kysyä, miksi he usein - jopa verisesti - puolustavat lähtökulttuurinsa arvoja uuden kotimaan vaikutuksilta, ja kuinka aitoa heidän puolustamansa kulttuuri on.
Itselleni ei ole, siihen en ota kantaa onko muille.
Minäkin väitän näin. Itselläni on jäljellä kirjoitusvihkoja, joissa on opettajan sanelun mukaan kirjoitettu neekeritarinoita.
Syötiin myös Neekerinsuukkoja, Halvalla oli maukasta lakritsaa, laulettiin musiikintunnilla "Sambalelea" joka töiden sijaan pötköttelee apinanleipäpuussa.
Ja kun meidän pieneen rantakaupunkiimme saapui ensimmäinen tosissan tumma ulkomaalaispelaaja, häntä käytiin oikein kotiovella katsomassa. Toki käytiin edellistäkin. Ja hän oli Unkarista.
Aika muuttuu: Ei ole kuin kaksi vuotta aikaa ,kun Lontoolaisessa pubissa todistin, kun kaksi paikallista tummaa kaveria kinastelivat siitä, saako neekeri haukkua toista neekeriä neekeriksi, vai onko se jonkin sortin rasismia? En tiedä mihin tulokseen päätyivät.
1980-luvulle asti neekeri-sana oli nykyistä selvästi yleisemmässä käytössä eikä sitä pidetty halventavana, vaikka yksittäisiä tapauksia, joissa sanaa on pidetty halventavana, on dokumentoitu jo 1950-luvulta.
Miksei voi käyttää vaikka sanaa musta? Se on käsittääkseni oikeasti neutraali ilmaus.
Ei tarvitse kuin lukea keskustelua, väittelyä ja ohjeita siitä miten rapakon takana käytetään sanoja "nigger" ja "niggah". Eipä suomalainen hyvälläkään kielikorvalla voi tietää kumpaa on käytetty ellei näe kuka puhuu ja keneen sanalla viitataan.Ja tämähän asiassa on perusongelma. Kysymys ei ole enää siitä, onko jokin asia oikeasti loukkaava, vaan siitä, että jokainen uusi yritys nimetään lopulta loukkaavaksi.
Rasismin vanha määritelmä on suhteellisen ongelmaton, joten ei siitä tämän enempää. Rodut ovat kulttuuriin, eivät biologiaan perustuvia. Jos haluaa lisää tietoa tästä, suosittelen Korkeajännitys-sarjaa: luettuaan sitä moni kukkahattutäti menettäisi halunsa nauttia paakkelsia latten kera pitkäksi aikaa.Rasismin uusi määritelmä
- ihmisryhmien (maahanmuuttajien, vähemmistöjen) rodullistaminen (= esittäminen rodun kaltaisina ryhminä). Rodullistaminen tapahtuu kulttuuristen piirteiden, uskonnon, kielen, tapojen jne. perusteella.
- muodostettujen ryhmien aliarvostaminen ja halveksunta
> Ilmenemismuotoja: mm. halveksivat puheet tai kirjoitukset mm. venäläisistä, somaleista, saamelaisista, romaneista tai yleensä maahanmuuttajista tai vähemmistöistä.
Institutionaalinen, rakenteellinen rasismi
- lainsäädännön avulla tuotettu ja toteutettu sekä erilaisten instituutioiden käytäntöihin ja sääntöihin perustuva rasismi.
> Ilmenemismuotoja: sairaaloiden, koulujen, yliopistojen ja muiden oppilaitosten, työnvälitystoimistojen, pankkien ja muiden työpaikkojen jne. käytäntöihin ja sääntöihin perustuva rasismi (esimerkiksi työsyrjintä, syrjintä opinnoissa, tulkkien puute, maahanmuuttajien toistuvat tarkastukset kaduilla, julkisissa paikoissa, asiaton huomion kiinnittäminen vähemmistöjen edustajiin kaupoissa, ravintolaan pääsyn evääminen jne.).
Arkipäivän rasismi
- rasismi arkielämän kohtaamisissa
> Ilmenemismuotoja: tavat, eleet, ilmeet, vitsit, nimittely, vältteleminen, syrjintä (työssä, koulussa jne.), eristäminen yhteisöistä."
Kun määritelmät ja käsitteet ovat näin erilaisia, eiole ihme, että väärinkäsityksiä syntyy.
Eipä se nykyään ole. Sanaa tulee välttää. Tällä hetkellä suomeksi neutraalia ilmaisua ei taida olla edes olemassa, englanniksi on erilaisia yritelmiä.
Ja tämähän asiassa on perusongelma. Kysymys ei ole enää siitä, onko jokin asia oikeasti loukkaava, vaan siitä, että jokainen uusi yritys nimetään lopulta loukkaavaksi.
Yhtenä hetkenä romani on oikein, toisena kerrotaan, että täytyy sanoa mustalainen. Minä kuulun sukupolveen, joka on oppinut, että mustalainen on väärin, mutta nyt olen valistunut, että se onkin oikein.