Tuohon nimenomaan sisältyy implikaatio siitä, että tietyn näköinen ihminen ei voisi olla suomalainen. Kun katsotaan tarpeeksi kauas sukujuuriin tai etniseen taustaan, ei kukaan meistä ole "suomalaisen näköinen".
Jos sanon vaikka vaaleatukkaista blondiksi kun itselläni on tumma tukka, onko sekin siis sen vaaleatukkaisen syrjimistä tai sortoa?
Ei. Se on, jos sanot tumman tukan perusteella, että hän ei näytä suomalaiselta.
Ahaa, eli sinun mielestäsi minä olen joutunut kokemaan rasismia/syrjimistä/sortoa. Nimittäin tuossa aiemmin kun kerroin, että minua on epäilty ulkonäön perusteella virolaiseksi/venäläiseksi niin se oli sellainen juttu, että menin parturiin leikkauttamaan tukkani, ja aikansa hiuksiani ihailtuaan nuori naisparturi kysyi "Where are you f r o m?", tai siis ihan suomeksi tuota kysyi, ja selitti sitten, että arveli minun olevan ehkä Virosta tai Venäjältä, koska "suomalaisilla ei ole ikinä noin vahvaa tummaa tukkaa." Rasismitutkani oli ilmeisesti epävireessä, kun en tajunnut kehusta loukkaantua.
Tajusin kyllä olla kysymättä parturilta, mistä hän on kotoisin, vaikka oli sen näköinen, että olisin arvannut enintään toisen polven maahanmuuttajaksi hänen sukujuurien viedessä ehkä jonnekin Aasian suuntaan. Olettamukseni nimenomaan toisen polven maahanmuuttajasta tai pienenä lapsena Suomeen tulleesta henkilöstä puolestaan perustui yleistietoon Aasiasta Suomeen eri aikakausina suuntautuneen maahanmuuton volyymiin ottaen huomioon sen, että hän puhui suomea kuin natiivi, ja tuolta pohjalta nopeasti arvioimiini summittaisiin todennäköisyyksiin.
Aina ei jaksa kirjoittaa wall of textiä kun joku kommentoi omien sanojensa mukaan pelkän otsikon perusteella jotain uutista ihmetellen missä se rasismi jossain asiassa on.
Kyllä mä sitä juttua vähän enemmänkin silmäilin, mutten ihan kokonaan sanasta sanaan kerralla lukenut. Otsikko oli mielestäni oikeastaan aika huvittava. Varsinkin iltapäivälehdissähän on tapana käyttää revitteleviä skuuppiotsikoita, joiden avulla mikä tahansa mitätön asia yritetään saada kuulostamaan suureltakin skandaalilta. Sitä taustaa vasten oli mielenkiintoinen valinta aloittaa otsikko "Tätä on rasismi yliopistomaailmassa:" – tuossa kun heti luodaan sitä skuuppia – ja sitten pudotetaan se skandaalipommi "Minua luullaan vaihto-opiskelijaksi." Ja itse asiassa se oli kuin olikin vakavin esimerkki rasismista, jonka haastatellut osasivat suomalaisesta yliopistomaailmasta artikkelissa nimetä, ihan niin kuin olisi voinut olettaakin, että raflaavin juttu oli nostettu otsikkoon. Toinen haastateltu kertoi, ettei ole kohdannut suomalaisessa yliopistossa rasismia, mutta Tallinnan yliopistosta hänellä oli ikäväkseen "aikamoisia kokemuksia", joita ei jutussa kuitenkaan tarkemmin yksilöity.
Epäselväksi jäi, kokiko tämä vaihto-opiskelijaksi usein oletettukaan tuota oletusta rasistiseksi, vai oliko vain toimittaja laittanut hänelle ikään kuin sanat suuhun. Nimittäin jutussa olevissa kyseisen opiskelijan sitaateissa hän kertoo kokemuksistaan neutraaliin sävyyn ottamatta mitenkään kantaa siihen, ovatko ne kokemukset hänen mielestä rasistisia vai eivät. Sitaateista kyllä välittyy mielikuva turhautumisesta vaihto-opiskelijaksi olettamiseen.
Onhan tuossa otsikkovalinnassa nyt vähintään hieman hämmentävä pohjavire. Vähän sellainen kärjistävä ja ihmisten ahdistusta ruokkiva. On kunnon skuuppiotsikon tyylikeinoin luotu otsikko, jossa on palaset paikallaan huutamassa skandaalia – varsinkin tällaisena aikana, kun mediassa on ensin kaksi kuukautta rummutettu sitä, miten vakava ongelma rasismi Suomessa on – mutta itse asia ei sitten ehkä ihan niin valtavan suuri ollutkaan, mutta otsikoinnilla luodaan mielikuvaa siitä, että tässä ollaan nyt jonkun mehevän ja skandaalinkäryisen jutun äärellä. Samalla pyritään saamaan puolet porukasta taivastelemaan, että "ei helvetti, on siinäkin taas ihmisillä ongelmat" ja toisaalta kiltit ihmiset ahdistumaan, että "apua, enpä ollut tajunnutkaan, miten kamala rasisti olen."
Jos aloitat jonkun ihmisen kanssa keskustelun englanniksi koska luulet ettei tämä puhu suomea se ei tarkoita että olet rasisti. Samoin kuin jos kysyt joltakin kerran "Mistä olet oikeasti kotoisin" se ei tarkoita sitä että uskot erinäköisten ihmisten olevan vähempiarvoisia. Mutta kun samat jutut toistuvat joidenkin ihmisten kohdalla toistuvasti eli heitä puhutellaan automaattisesti englannin kielellä, mahdollisesti puhutaan tarkoituksellisen hitaasti tai ei uskota kun kerrotaan että ollaan kotoisin Pihtiputaalta niin se voi käydä hyvin rasittavaksi. Samoin se että noiden kohteeksi joudutaan toistuvastu kertoo ehkä jotain vallitsevan yhteiskunnan asenteista. Toisin sanottuna rakenteellisesta rasismista.
Tässä yllä onkin jo järkevää tekstiä aiheesta, jonka
@BigRedCat oli aiemmin jo erinomaisesti tiivistänyt:
Kuvittelisin olevan hedelmällisempää esim. ymmärtää, kuinka ihmiset pyrkivät jatkuvasti vaiston varaisestikin arvailemaan millä tavalla kanssaihmisille kannattaa puhua ihan muistakin kuin rasistisista syistä. Tällöin on paljon helpompi myös selittää, miksi tuollainen vaihtariksi olettaminen voi olla ikävää joillekin, ja keskustella siitä miten pitäisi käyttäytyä.