Kommentoin lyhyesti tätä tapausta, koska olin 4. heinäkuuta illalla klo 21 aikaan päärautatieasemalla ja olen hyvin varma, että näkemäni välikohtaus oli tämä videolla näkyvä tilanne.
Minulta oli juuri tarkastettu lippu ja odottelin metrojunaa. Seurasin kyseistä tilannetta noin 15 metrin päästä. En havainnut lipuntarkastajien toiminnassa mitään rasistista sen perusteella mitä näin ja kuulin. Tämä tumma kaveri käyttäytyi itse aggressiivisesti toisin kuin valkoinen kaverinsa. Lipuntarkastajien en kuullut käyttävän rasistisia ilmaisuja tai muutenkaan kohtelevan ketään millään erityiskohtelulla. Lipuntarkastajia oli tilanteessa useampia ja aika pitkään tätä tummaa kaveria yritettiin saada rauhoittumaan ja hyväksymään tilanne puhumalla. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt onnistuvan, vaan tumman kaverin käytös muuttui koko ajan aggressiivisemmaksi. Varmaan lipuntarkastajat olisivat jotenkin voineet välttää voimankäytön tilanteessa ja odottaa poliisin tuloa, mutta näkemäni ja kuulemani perusteella ymmärrän heidän toimintaansa hyvin.
Sen perusteella mitä näin, on mielestäni aivan totaalisen uskomatonta, että tästä nyt ollaan tekemässä jotain Suomen George Floyd-tapausta. Jos näissä kuvatuissa videoissa ja niiden perusteella syntyvissä kohuissa on yhtään niin paljon värikynää mukana kuin tämän tilanteen perusteella nousseessa kohussa näytti olevan, niin kyllä minä ihmettelen tätä meininkiä suuresti. Ihmettelen myös hyvin suuresti, kuinka kritiikittömästi tähän videoon ja siitä nousseeseen kohuun tietyn poliittisen näkökannan omaavat ihmiset suhtautuvat. Aina, jos on pienikin mahdollisuus nähdä rasismia suomalaisten "tekemänä", niin se mahdollisuus kyllä käytetään. Toki tämä sama pätee sitten toisin päin käännettynä sen toisen laidan edustajiinkin. Aika usein vaan edelleen näkee väitteitä siitä, että olisi vain yksi ääripää. Omasta mielestäni ollaan hyvin kaukana mistään yhden ääripään tilanteesta.