Mutta eikös rasismi synny juurikin ihmisten ennakkoluuloista jotka syntyy rasismin /syrjinnän kohteena olevien ihmisten toimintatavoista / kulttuurista /asenteista yms pitkällä aika jänteellä?
Toisaalta esimerkiksi "neekereistä" Suomessa oli kyllä hyvin vahvoja käsityksiä ja ennakkoluuloja ennen kuin melkeinpä ensimmäinenkään musta mies oli astunut Suomen maaperälle.
On kyllä väärin väittää, että rasistiset ennakkoluulot pohjautuisivat aina todellisiin ilmiöihin. Rasismi useimmiten perustuu vähintään irrationaalisesti suurenneltuihin pelkoihin / ennakkoluuloihin.
On ihmisiä, jotka myös tietoisesti tai tietämättään levittävät tuotettuja käsityksiä eri ihmisryhmistä ja jenkkilässä tätä on tehty jopa valtiojohtoisesti.
En myöskään sitä tyrmää, etteikö ennakkoluuloille joskus olisikin jotain todellisuuspohjaa, mutta on virheolettama pitää rasismin syntymisen edellytyksenä kohteeksi joutuvan ihmisryhmän moitittavaa toimintaa.
Suomessa kuitenkin mustalaiset ja heihin kohdistuvat stereotypiat tuntuvat olevan poikkeuksellisen paikkansapitäviä laajemmassakin mittakaavassa, mitä tulee omakohtaiseen kokemukseen heidän kanssa asioimisesta, muutaman romanin itse kertomaan näkemykseensä stereotypioiden paikkansapitävyydestä ja yleiseen käsilläolevaan tietoon. Sen dilemman kyllä ymmärrän, että missä menee rasismin ja terveen ennakkoluuloisuuden raja, kun kahden eri mustalaisen (eri paikkakunnilla vielä) itsensä suusta kuultuna häpeävät olla romaneja, kun suurin osa heistä on rikollisia tai vähintään erittäin huonokäytöksisiä.
Itse kuitenkin kohtaan kaikki romanit yksilöinä siitä huolimatta ja kohtelen heitä kuin ketä tahansa. Sitä en kiellä, etteikö kuitenkin takaraivossa jotain kolkuttaisi, mutta silti teen parhaani olla aiheuttamatta mielipahaa romanille tai kellekään muulle syistä, joihin he eivät itse yksilöinä voi vaikuttaa. Kaksi kertaa sekin on lievästi kostautunut omaisuuden menetyksenä, mutta nää nyt on näitä. Isompia menetyksiä koen ihan omasta tahdosta, niin muutaman kymmentä euroa sinne tänne ei riitä vielä riitä minussa herättämään vihaa tai aiheuta käyttäytymään loukkaavasti koko ihmisryhmää kohtaan.