Siwan juuret ovat vastarintaliikkeen osuuskaupassa eli E-puljussa.
Voinpa olla väärässäkin, mutta eikös siellä ole taustalla oikeastaan mäki-matti. kai se jotenkin noin kirjotettiin, joka oli aikansa maatalouden alan pienyrittäjien tsydeemi murtaa suomen isä aurinkoisten keskittynyttä monopolia tehdä voittoa ihmisten tarpeella syödä. Muistaakseni puljuun saattoi ostamalla ruokaa saada osakkeita ja päätäntävaltaa, eli nykysysteemiin verrattuna sai muutakin kuin pelkkiä bonuksia. Jotkut mulkerot sen varmaan sitten pilas, niin kuin on pilattu kaikki toimiva tässä maassa ahneiden limanuljaskoiden toimesta. Muistan jopa lapsuudesta sellaisen vihkosen, jossa ostosten perusteella sitten sai ostohyvitysten lisäksi mäki-matin osakkeita. Niiden logo oli oikeastaan hemmetin hyvän näkönen.
Osuusliike Mäki-Matti – Wikipedia, tuolta voi tsekkailla logon ja muutenkin historiaa, mun hatarien muistikuvien sijaan. Voi siellä oli ainakin parempaa kuin missään muualla koskaan, sen muistan ihan omasta kokemuksesta lapsuudesta, sitä ostettiin kunnon könteissä juuri niin paljon kuin sattui haluamaan, eikä minkäänlaisina paketteina. Muistan joskus pentuna, kuinka niin herrat kuin narrit jonotti kuin rokkikonserttiin voita ostamaan, olin siis jonottamassa äitee vainaan kanssa useastikin, tiesi, että saa kunnon pullaa, eikä mitään känttyä siitä voista.
No, monelle asialle voi ja pitää itkeä ja nauraa mieltymysten mukaan, minä kyllä toivoisin nyky-olikopolin murtuvan ryskyen ja muuttuvan taas ihmismäisemmäksi ja toimivammaksi "teollisuudeksi" ihmisiltä ihmisille, vanha pieru kun olen.