McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 857 479
  • 4 009

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Eiköhän Mingoia ollut aikalailla jokaisen papereissa juuri tuo takuuvarma pistelinko.
Ei todellakaan ollut. Itsekin kirjoitin hänestä näin:

Täytyy muistaa, että Mingoia loisti Kookoossa 27-28-vuotiaana. Nyt hän on 31 ja täyttää muutaman kuukauden kuluttua 32. Maalivahtina hän olisi parhaassa iässään, mutta hyökkääjien prime menee nuorempana. Hän siirtyi Liigasta heikommpaan DEL-liigaan ja ekalla kaudella oli siellä vielä piste-per-peli -tason hyökkääjä, mutta viime kaudella 42 ottelussa enää 31 pistettä mikä riitti omassa joukkueessakin enää sisäisen pistepörssin kuudenteen sijaan. Kun hän ei edes heikomman liigan joukkueessa ollut tähti, niin on hyvin mahdollista, että ei ole sitä myöskään paremman liigan suurseurassa. Vertailun vuoksi viime kaudella DELissä Liigasta tutut Spinkin veljekset teki 50 ja 44 pistettä, Austrin Ortega 55 pistettä. 40 pisteen rajaan ylsivät myös Borna Rendulic ja Chris DeSousa. SaiPassa totaaliflopannut David McIntyre teki myös 38 pistettä ja Charles Bertrandkin vielä vanhoilla päivillään 35 pinnaa, vaikka oli Liigassa enää noin 20 pisteen mies.

Mingoia olisi vielä kolme vuotta sitten ollut 40-50 pisteen mies, mutta kaikki merkit viittaa siihen, että nyt taso on jo laskenut.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä sitä täällä varmaan jokainen olisi Mingoian ottanut tiimiinsä elokuun alussa. No ehkä Tapparassa olis todettu, että kiva lisä joo laiturijoukon jatkoksi, mutta osaako pelata keskellä myös?

Ei oo oikein tullut Kärppiä seurattua vielä mitenkään. Samalla lailla on multa pimennossa vielä pari muutakin joukkuetta kuten JYP, Sport ja KooKoo No huomennahan sitä menoa nähdään vaikka koko palstan voimin, kun Kärpät-Ilves tulee oikein ilmaiskanavalta.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
No joo, aikalailla kaikki oli varmasti turhan rajusti kirjoitettu. Parempi ilmaus olisi varmasti ollut tyyliin, monet pitivät Mingoiaa laadukkaana vahvistuksena Liigaan.
Tämän voin jo allekirjoittaa. Ei kukaan odottanut hänen saavan potkuja muutaman viikon jälkeem
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Käyttäjän @Nakkimuki ansiokkaasti toteuttamassa palstalaisten yhteisarviossa Mingoia rankattiin sarjan 23. parhaaksi hyökkääjäksi.

Arvosana 7,65 oli kaukana terävimmästä kärjestä, mutta vastaavasti parempi kuin yhdelläkään KooKoon, Jukureiden, Ässien, SaiPan tai HPK:n hyökkääjällä.

Kärppien sisäisessä rankingissä hänet sijoitettiin kakkoseksi Teemu Turusen (8,32) ja Joonas Kemppaisen (7,63) väliin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Voitko linkata kyseisen viestin? Täällä on niin paljon viestejä, että en jaksa etsiä sitä täältä seasta.
Viesti #3022

 

snake

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Saku Koivu, Mikko Koivu, Aatos Koivu
Viesti #3022

Miten voi yksi mies tietää kaiken. :D
Huumoria, huumoria.

Kyllähän Turussakin oli 6 kierroksen jälkeen nakit mestaruuskattilassa, mutta nyt näyttääkin muutaman kierroksen jälkeen taas siltä et täytyy myydä ykkösketju pois, ettei tuu 4 miljoonaa takkia tästä kaudesta.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen tästä aiemminkin sanonut mutta näissä arvioissasi se suurin kompastuskivi on Kärpät.

Olen kanssasi samaa mieltä että OJ:n haistelu ainakin näen alkukauden perusteella on kova juttu, mutta siitäkin syö arviota tämä sinun mainostama fanin tekemä arvio. Monien takaraivossa jyskyttää Kärpistä syntynyt ajatus että onko OJ tosiaan sinun mielestä hyvä valmentaja vai enemmän hyvä jätkä?

Subjektiivisuudesta ei pääse kukaan eroon, se vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä sitä täytyy pystyä tutkailemaan. Kuten sanoin aiemmin tässä ketjussa, oma rakas seurani Ässät, olisin objektiivisesti laittanut tappelemaan 10.sijasta (edelleen koska kausi on pitkä), mutta fanipoikana jopa olen yllättynyt nykyisestä sijoituksesta.

Ja mitä tulee tuohon että olet 5/10? Arvionut Kärpät oikealle sijalle. Jos nyt ennustettaisiin seuraavaa kymmenen vuoden maraton taulukkoa, niin asettaisin itsekin Kärpät TOP-2. Kuitenkin kun arvioidaan yksittäisiä kausia niin varianssia on enemmän. Se ei ole saavutus ennustaa Suomen isoimpia dynastiota kärkeen.

Ja koska olettaisin sinun omaavan parhaan tiedon omasta seurastasi niin ne laskujen ennustukset kertoisi enemmän osaamisesta. Nyt saatu tulos kertoo vain puusilmäisyysestä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@SlamDunk71 samaa asiaa on sanottu täällä useamman kerran.

Edelleen korostan, kuinka hienoa se on, että @McTorso jaksaa nähdä joka vuosi tuon vaivan ja onhan siellä ennakossa aina juttuja, jotka osuvat kohdalleen. Valtavan työmäärän hän jaksaa vuodesta toiseen tehdä, mutta itse ainakin olen todennut, että palaute menee kankkulan kaivoon. Koko ongelma ratkeaisi mielestäni sillä, että Kärpät nyt vaan jätettäisiin arvion ulkopuolelle, koska Kärpät toimii aina jonkinlaisena lähtökohtana muiden arviointiin. Sillä päästään jäljille, mutta heti kun Kärpät suorittaa kuten se nyt on viime aikoina suorittanut niin tämä arvio alkaa heittää häränpyllyä.

Olen miettinyt, miten tämän asian voisi silleen loukkaamatta sanoa mukavasti. McTorsolla on aitoa ja palavaa intohimoa tehdä voimasuhteisiin liittyviä analyyseja, mutta välillä tuntuu, että nämä vastaväitteet menevät herkästi myös ihon alle. Heti, jos joku lähtee olemaan eri mieltä, niin siihen vastataan "teepä omia arvioita, nämä on minun arvioitani". Jos tätä haluaa tulevaisuuteen kehittää niin jokaisen tuotteliaan kirjoittajan on hyvä ymmärtää se tosiasia, jos kirjoitukset ovat muuten hyviä, niin niistä keskustellaan. Silloin kannattaa varautua siihen, että keskustelua syntyy.

Sitä minä pidän ihmeellisenä, että McTorso näyttää aina vain uudestaan yllättyvän siitä, kun jutut vähän polarisoivat.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen miettinyt, miten tämän asian voisi silleen loukkaamatta sanoa mukavasti. McTorsolla on aitoa ja palavaa intohimoa tehdä voimasuhteisiin liittyviä analyyseja, mutta välillä tuntuu, että nämä vastaväitteet menevät herkästi myös ihon alle. Heti, jos joku lähtee olemaan eri mieltä, niin siihen vastataan "teepä omia arvioita, nämä on minun arvioitani".
Mukava, että jaksat välittää ja antaa palautetta. Tällä kertaa palautteestasi en tunnista itseäni. Tämä on ollut hurjan luettu ja kommentoitu ketju. Se on mahtavaa asia. Saan paljon palautetta. En todellakaan koe, että palaute menisi minulla herkästi ihon alle, tai olisin heti kirjoittamassa erimieltä olevalle, jotta teepä omia arvioitasi. Asialliseen palautteeseen suhtaudun aina kunnioittavasti, vaikka siinä oltaisiin täysin erimieltä kanssani. Uskoisin, että asialliseen palautteeseen olen vastannut aina asiallisesti. Asialliseen palautteeseen, joka kuitenkin sisältää reilusti päänaukomista, vastaan usein asiallisesti. Toki tällaiseen palautteeseen voin itsekin sisällyttää kuittailua. Sen sijaan palautteeseen, joka on vain lapsellista kuittailua, vastaan harvoin. Toki ajoittain tulee ladattua takaisin. Varsinkin valheet ja disinformaatio ovat asioita, joiden kohteeksi joutumista voisin kyllä sietää vielä paremmin.

Tähän ketjuun on kirjoitettu tosiaan yli 3000 viestiä. Niistä todella monessa päätarkoitus on ollut kuittailu. Jos minulla tuollaiset asiat menisivät ihon alle, en takuuvarmasti kirjoittaisi tällaista kritiikille täysin avointa massiivista voimasuhdearviota.


Jos tätä haluaa tulevaisuuteen kehittää niin jokaisen tuotteliaan kirjoittajan on hyvä ymmärtää se tosiasia, jos kirjoitukset ovat muuten hyviä, niin niistä keskustellaan. Silloin kannattaa varautua siihen, että keskustelua syntyy.
Siis olen kirjoittanut ainakin pariin otteeseen tähän ketjuun, että ketju on paljon luettu ja kommentoitu juuri sen vuoksi, että kirjoitukseni ovat hyviä. Ei turhan lässyttäjän tekstit jaksaisi kiinnostaa. Olen siis varautunut palautteeseen ja olen kohtuullisen tyytyväinen siihen, miten olen sitä ottanut vastaan ja siihen reagoinut. Olen pyrkinyt vastamaan palautteen antajille mahdollisimman aktiivisesti. Toisaalta olen mielestäni kehittynyt myös siinä, etten ole tällä kaudella lähtenyt mukaan kovinkaan usein tyhjänpäiväisiin jankkauksiin. Toki parannettavaa on aina. No, kuitenkin kirjoittamastasi palautteesta en tällä kertaa ole monelta osin samaa mieltä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Sitä minä pidän ihmeellisenä, että McTorso näyttää aina vain uudestaan yllättyvän siitä, kun jutut vähän polarisoivat.
No hei, sehän on tämän ketjun polttoainetta! :)

Olen aivan satavarma, että tämä ei olisi läheskään niin mielenkiintoinen ketju ilman tätä ilmiötä ja olisi jo painunut ajat sitten Jatkoajan hautausmaalle. Onhan täällä olevia vääntöjä aina hauskaa lueskella.

Keep up the good work!
 

Kilimaisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Otetaanpas tähän väliin tekstiteevee-katsaus näistä parista maalivahdista, joiden keskinäistä vertailua ja varsinkin niiden perusteluja kehtasin aiemmin kyseenalaistaa. Tämä ei ole mikään syväanalyysi, joten ei kannata ottaa liian vakavasti tässä vaiheessa kautta, seuraava katsaus tähän asiaan ehkä joulutauolla. Mutta kuitenkin:

Ensin runkosarjaesitystensä osalta moitittu Heljanko:

POVTHTOPMNPKAT%
87011821521,8992,39

Ja sitten tämä huhhuh-tason vahvistus, joka teki saman tien Pelicansin maalivahtiosastosta täyden kympin arvoisen, eli Olkinuora:

POVTHTOPMNPKAT%
50141071603,1986,99

Tämä on edelleen tekstiteevee-katsaus, en ole nähnyt Olkinuoran peliesityksiä. Ja otanta on pieni, joten aika heikosti suuntaa-antavia nämä ovat.. ..mutta näiden tulosten perusteella Olkinuorasta on vihdoin kehittynyt tasainen maalivahti, tuloksissa ei ole juurikaan ailahtelua!

Hieman vakavammin:
- Heljanko on aloittanut todella hyvin, ei kai tommoset numerot nyt sentään koko kautta pysy(?).
- Olkinuoran aloitus on mennyt ihan päin seiniä, ei noin kaameita lukemia odottanut kait edes pahin Olkinuora-skeptikko.
- Olkinuora saa parantaa aika paljon ja mielellään aika nopeasti, jos aikoo lunastaa voimasuhdearviossa hänelle asetetut kympinarvoiset huhhuh-odotukset.
 

Nilkkarallia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihan hyvin on Olkinuora pelannut, joskin ihan ekoissa peleissä oli gamesaverit vähissä. Syy numeroiden takaa ei juurikaan löydy maalin suulta. Jos olisi saanut apuja puolustukselta niin KA olisi uskoakseni alle 2 tai ainakin lähellä.

Ei sillä etteikö Heljanko olisi pelannut paremmin, mutta väittäisin, että olisi Heljangollakin numerot täysin erinäköiset Pelicansin maalilla.
 

Entrosantier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Minusta on typerää vertailla Tapparan maalivahtia minkään muun joukkueen maalivahtiin. Tapparan maalilla on varmaankin kaikkein helpointa pelata, koska puolustus ja ylipäätään koko joukkue on niin laadukas. Vaikka allekirjoittanut itse pelaisi Tapparan tolppien välissä, ei torjunta% olisi välttämättä edes koko sarjan huonoin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta on typerää vertailla Tapparan maalivahtia minkään muun joukkueen maalivahtiin. Tapparan maalilla on varmaankin kaikkein helpointa pelata, koska puolustus ja ylipäätään koko joukkue on niin laadukas. Vaikka allekirjoittanut itse pelaisi Tapparan tolppien välissä, ei torjunta% olisi välttämättä edes koko sarjan huonoin.
Tämä on varmasti pitänyt paikkaansa edeltävillä kausilla, mutta tämän kauden osalta tilanne on eri. Olen tällä kaudella nähnyt CHL.ssä ja Liigassa muutamankin ottelun, missä Tappara on poistunut pisteiden kanssa vain ja ainoastaan Heljangon ansiosta. Kovassa vireessä on mies tällä hetkellä.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Minusta on typerää vertailla Tapparan maalivahtia minkään muun joukkueen maalivahtiin. Tapparan maalilla on varmaankin kaikkein helpointa pelata, koska puolustus ja ylipäätään koko joukkue on niin laadukas. Vaikka allekirjoittanut itse pelaisi Tapparan tolppien välissä, ei torjunta% olisi välttämättä edes koko sarjan huonoin.

Nyt on kiusaus taatusti niin kova, että joku ottaa kuukauden pelikiellon...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veskariosasto on mielestäni tällä hetkellä TOP3 osalta:

Heljanko
Rubin
Taponen

Kaikki aloittaneet loistavasti kauden ja mielestäni kaikki aikalailla samalla viivalla. Tänään todella mielenkiintoinen taisto kun Taponen vs Rubin kehissä!
 

axe

Jäsen
Tämä on varmasti pitänyt paikkaansa edeltävillä kausilla, mutta tämän kauden osalta tilanne on eri. Olen tällä kaudella nähnyt CHL.ssä ja Liigassa muutamankin ottelun, missä Tappara on poistunut pisteiden kanssa vain ja ainoastaan Heljangon ansiosta. Kovassa vireessä on mies tällä hetkellä.
Ja viime kausi oli kuitenkin tilastojen valossa Heljangolle se kaikkein vaikein, se jolloin hänen tasoaan epäiltiin kun pyörittiin alle 90 torjuntaprosentissa jne. Ei ehkä todistettuna mutta kovasti toistettuna ainakin, kun niitä oikeita laukauksia per peli tuli molarille vain kymmenkunta, niin ei se niin helppoa olekaan kuin miltä kuulostaa.

En jaksa tarkistaa mutta perstuntumalla ja pikkuisella liioittelukertoimella, niin nyt jokaisessa alkukauden pelissä Heljangolle on tullut sen verran torjuttavaa kuin viime kaudella oli ehkä neljässä matsissa koko runkosarjan aikana.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veskariosasto on mielestäni tällä hetkellä TOP3 osalta:

Heljanko
Rubin
Taponen

Kaikki aloittaneet loistavasti kauden ja mielestäni kaikki aikalailla samalla viivalla. Tänään todella mielenkiintoinen taisto kun Taponen vs Rubin kehissä!

Lindberg ottanut kiinni läpiajoja ja yv-hyökkäyksiä enemmän kuin yksikään muu Liigavahti. Olisi tilastoissakin Liigan parhaita maalivahteja, jos pelaisi joukkueessa, jossa olisi toimiva hyökkäys- ja keskialueen puolustuspelaaminen.

Lindberg osoittautunut huomattavasti paremmaksi kuin Torson ja myös oma arvioni ennen kauden alkua. Yllättänyt taidoillaan ainakin meikäläisen, huikea maalivahti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lindberg ottanut kiinni läpiajoja ja yv-hyökkäyksiä enemmän kuin yksikään muu Liigavahti. Olisi tilastoissakin Liigan parhaita maalivahteja, jos pelaisi joukkueessa, jossa olisi toimiva hyökkäys- ja keskialueen puolustuspelaaminen.

Lindberg osoittautunut huomattavasti paremmaksi kuin Torson ja myös oma arvioni ennen kauden alkua. Yllättänyt taidoillaan ainakin meikäläisen, huikea maalivahti.
Näin alkuvaiheessa yhden pelin merkitys on valtaisa, jos pelkästään tilastoja tuijottaa. Taisi esimerkiksi Westerholmilla olla ennen torstain Ilves-peliä sarjan paras torjuntaprosentti. Ei ole enää.

On myös merkityksellistä pyrkiä näkemään ainakin pikkaisen myös tilastojen taakse. Olkinuora ei varmasti ole ollut säkenöivä vielä. Jos kuitenkin Pelicansin päävalmentajan Niemelän juttuja kuuntelee, niin vaikeaa olisi ollut varmasti jokaisella maalivahdilla Pelicansin höntyilykiekon kanssa.

Lindberg on ollut ennakoitua parempi näin alkukaudesta ja iso paino sanalla alkukaudesta.

Eniten maalivahtiarviossani heittää kuitenkin Jukureiden arvosana. Toki taisin mainita siinä, että Jokisen joukkueessa maalivahdeilla on mahdollisuus onnistua.
 
Viimeksi muokattu:

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Veskariosasto on mielestäni tällä hetkellä TOP3 osalta:

Heljanko
Rubin
Taponen

Kaikki aloittaneet loistavasti kauden ja mielestäni kaikki aikalailla samalla viivalla. Tänään todella mielenkiintoinen taisto kun Taponen vs Rubin kehissä!
No Taponen nyt ei tolle listalle kuulu ainakaan torjuntaprosentin, päästettyjen maalien keskiarvon tai nollapelien osalta. En toki ole katsonut läheskään kaikkia IFK:n pelejä niin voi olla että menee jotain olennaista ohi. Itse kuitenkin antaisin ennemmin suitsutusta Markus Ruusulle ja Rasmus Korhoselle, joita yleisesti kuitenkin povattiin about sarjan huonoimmaksi tandemiksi, mutta jotka ovat olleet tärkeässä roolissa Jukureiden lennokkaan alkukauden osalta.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No Taponen nyt ei tolle listalle kuulu ainakaan torjuntaprosentin, päästettyjen maalien keskiarvon tai nollapelien osalta. En toki ole katsonut läheskään kaikkia IFK:n pelejä niin voi olla että menee jotain olennaista ohi. Itse kuitenkin antaisin ennemmin suitsutusta Markus Ruusulle ja Rasmus Korhoselle, joita yleisesti kuitenkin povattiin about sarjan huonoimmaksi tandemiksi, mutta jotka ovat olleet tärkeässä roolissa Jukureiden lennokkaan alkukauden osalta.
Taposen kaksi ekaa peliä oli hakemista. Sen jälkeen 95% pintaan torjuntaprosentit. Ollut loistava ja pitänyt IFK:ta highlight torjunnoillaan pystyssä kun PAPP rakoilee vielä aika pahasti.
 

Kilimaisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin alkuvaiheessa yhden pelin merkitys on valtaisa, jos pelkästään tilastoja tuijottaa. Taisi esimerkiksi Westerholmilla olla ennen torstain Ilves-peliä sarjan paras torjuntaprosentti. Ei ole enää.

On myös merkityksellistä pyrkiä näkemään ainakin pikkaisen myös tilastojen taakse. Olkinuora ei varmasti ole ollut säkenöivä vielä. Jos kuitenkin Pelicansin päävalmentajan Niemelän juttuja kuuntelee, niin vaikeaa olisi ollut varmasti jokaisella maalivahdilla Pelicansin höntyilykiekon kanssa.

Lindberg on ollut ennakoitua parempi näin alkukaudesta ja iso paino sanalla alkukaudesta.

Eniten maalivahtiarviossani heittää kuitenkin Jukureiden arvosana. Toki taisin mainita siinä, että Jokisen joukkueessa maalivahdeilla on mahdollisuus onnistua.
Kyllä siinä edelleen eniten heittää se Pelicansin maalivahtiosaston saama täysi kymppi. Toinen maalivahti ei ole ikinä pelannut ykkösmaalivahtina liigassa, joten sille ei voi antaa kymppiä kuin kristallipallolla, ja se ns. ensimmäinen maalivahti ei ole esiintynyt kympin arvoisesti ikinä missään. Ei mua siinä arviossa juurikaan häiritse Heljangon aliarviointi, räikein juttu mikä mulla silmään pistää eniten koko arviossa on just tuo Olkinuoran kymppi. Melkeinpä kaikki muut virhearviot ovatkin sitten osastoa #oulunkärpät, ja niille viitataan tätä arviota tarkastellessa kintaalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös