Tämä nyt lienee jotain trollausta, johon ei pitäisi edes tarttua, mutta yhden kauden otannan vertaaminen kymmeneen nyt on varmaan jokaisen järjellisen ihmisen mielestä vähintäänkin ontuvaa.
Ei ole trollausta ja olen siis täysin samaa mieltä kanssasi, ehkä sanavalintani olivat huonoja alkuperäisessä viestissäni. Mun pointti vain oli nimenomaan se, että yhden kauden vertaaminen kymmeneen kauteen on ihan yhtä faktuaalinen asia kuin minkä tahansa muunkin omaan agendaan sopivan aikavälin vertaaminen. Tuon kymmenen vuoden sijaan vain kun otat 11 vuotta, on Tapparakin kyykännyt ja pahasti. Jos taas otat juoksevat 15 kautta tarkasteluun miltä tahansa joukkueelta, huomaat, että tuo Tapparan tämänhetkinen saldo ei ole mitenkään poikkeuksellinen.
Historiaa tässä kummemmin erikseen tarkistamatta voitaneen puhua aika poikkeukselliseta saldosta.
Minä tarkistin puolestasi. "Dynastioita" on ollut aina ja luultavasti tulee aina olemaankin. SM-sarjan aikaan (pienestä osallistujamäärästä toki suuresti johtuen) Ilves oli mitaleilla 1934-1952, eli lähes 20 vuotta putkeen. Vallan vaihtuessa TBK/Tappara oli mitaleilla 12 kertaa putkeen vuosina 1953-1964. Juurikin tuosta osallistujamäärästä johtuen en jaksa edes muita putkia tuolta aikakaudelta tähän listata.
Modernimpana SM-Liigan aikana taasen 80-lukua hallitsi niinikään jälleen Tappara, 90-lukua Jokerit ja TPS sekä 2000-luvun alkua Kärpät. Kausien 08-09 sekä 17-18 välisenä aikana JYP jäi vain kerran välierien ulkopuolelle, jonka jälkeen ei sitten niin vahvasti enää ole mennytkään. Noita noin kymmenen vuoden välierä- ja jopa mitaliputkia on tuon tuosta kotoisan Liigamme historia täynnä, 15 vuoden putkia sitten taas huomattavasti vähemmän.
Poikkeuksellista mielestäni tässä hetkessä on kuitenkin aiempaan verrattuna suurseurojen taloudellinen tilanne sekä esimerkiksi Tampereen vetovoima, joka nykyisellään on jotain ihan muuta kuin Suomalaisessa kiekkoilussa on takavuosina nähty, enkä siten yllättyisi ollenkaan, jos Tappara tuon putkensa venyttäisi paljonkin pidemmäksi kuin mihin ollaan toistaiseksi totuttu.
"Kaikki muut paitsi Tappara" ei kuitenkaan pidä paikkansa ja sen takana seison ihan historiaan peilaten.