Mainos

Matkalla alkoholismiin?

• 474 157
  • 1 663

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tsemppiä jokaiselle joka on päättänyt kiertää korkin kiinni! Se on varmasti kova ja loppuelämän mittainen taisto, mutta takuulla voitettavissa vaikka ei jokaiselta aina onnistukaan. Omalla kohdallani ei ole koskaan viinapiru kiusannut, mutta äitiäni kiusasi ja lopulta vei hautaan asti vaikka 6 vuotta oli välissä korkki kiinni.

godspeed

Jäsen
Kyllähän juomalla aina alkoholistiksi pääsee, osan pitää tintata monta vuotta ja osalla geeniperimän kautta on heti ensimmäisistä kerroista lähtien riippuvuuden kaltaisia olotiloja käsissään. Eräs viisas mies sanoi kerran, että lopputulos on aina pommi, joskin sytytyslanka on osalla meistä lyhyempi ja osalla pidempi.

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä

Nyt vain istut alas ja mietit rauhassa, miksi olet ylipäätänsä halunnut lopettaa. Haluatko palata siihen vanhaan. Yritä löytää myös juomattomuudesta hyviä puolia. Näitä tilanteita tulee alussa ja jokainen voitettu kertaa antaa lisää motivaatiota.
Periaatteessa sinun ei tarvitse selvitä juomatta kuin tästä päivästä, huominen on huominen. Yritä elää vain tässä hetkessä.

Tsemppiä!

godspeed

Jäsen
Nyt vain istut alas ja mietit rauhassa, miksi olet ylipäätänsä halunnut lopettaa. Haluatko palata siihen vanhaan. Yritä löytää myös juomattomuudesta hyviä puolia. Näitä tilanteita tulee alussa ja jokainen voitettu kertaa antaa lisää motivaatiota.
Periaatteessa sinun ei tarvitse selvitä juomatta kuin tästä päivästä, huominen on huominen. Yritä elää vain tässä hetkessä.

Tsemppiä!

Kiitos viestistä!

Varmaan tässä on vähän uutuudenviehätys ja uho karissut. Ymmärrän miksi monet sen kuukauden tipattoman jälkeen jatkavat siitä mihin olivat jääneet. Eli tipattomasta ei ole kuin hetkellinen hyöty, jos tinaaminen jatkuu (kenties alkoholismin tasolla) jälleen kerran.

On ehkä vielä vaikea jollain tasolla hyväksyä tämä tilanne, vaikka ymmärrän täysin missä mennään. Päivä kerrallaan! Paljon hyviä asioita on tapahtunut ja tapahtuu kaiken aikaa. Ei siitä alkoholista saa mitään tarpeellista, ja sitten harmittaisi kovasti jos menisi ostamaan. Kaikki alkaisi niin sanotusti alusta.

Juon vissyä. Sitä menee pullotolkulla joka päivä, koska kädet ja suu tarvitsevat tekemistä. Katson elokuvia, luen juttuja ja siinä sivussa olen rakennellut tässä elämäntaparemontissa vähän rutiineja ja tapoja toimia päivästä toiseen. Ei siihen tarvitse juomaa, että päiviin tulee jotain mielekästä rytmiä. Mieli pikemminkin lepää paremmin.

Mutta oli sanottava tuo ääneen, että nyt on ollut pari päivää vaikeaa. Yksin en tästä selviäisi, kiitos myös avopuolison.

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
Juon vissyä. Sitä menee pullotolkulla joka päivä, koska kädet ja suu tarvitsevat tekemistä. Katson elokuvia, luen juttuja ja siinä sivussa olen rakennellut tässä elämäntaparemontissa vähän rutiineja ja tapoja toimia päivästä toiseen. Ei siihen tarvitse juomaa, että päiviin tulee jotain mielekästä rytmiä. Mieli pikemminkin lepää paremmin.

Mutta oli sanottava tuo ääneen, että nyt on ollut pari päivää vaikeaa. Yksin en tästä selviäisi, kiitos myös avopuolison.

Kuten aiemmin kirjoitin, juuri silloin kuin kaikki on hyvin, repsahduksia sattuu eniten. Se pieni kiukutteleva pullossa asuva henki yrittää nyt keksiä kaikenlaista paskaa sinun mielesi sekoittamiseksi. Se vähän kuin tietäisi ettei tarvita kuin yksi kulaus, yksi tölkki ja riippuvuutesi hoitaa loput.

Päihderiippuvuus tekee käytännössä kaikille käyttäjille samat oireet samassa järjestyksessä. Lohdutan sillä tiedolla, että se lopettaa kyllä ja olosi helpottaa henkisesti. Mitä pidemmälle pääset, sitä paremmalle se rupeaa tuntumaan.

Itse ajattelisin asiaa niin, että kun se kerran pyörittää mieltä niin voimakkaasti ja ohjaa rutiineja.. Sinun ei tarvitse ajatella enää, onko minulla oikeasti mitään ongelmaa. kyllä on ja olet hienosti ottanut vastuuta ongelman hoitamisesta.

Pahoja hetkiä, vaaranpaikkoja on jatkuvasti edessä alussa. Positiivista on se, ettei sinun tarvitse syödä siihen mitään lääkkeitä eikä pistää piikkejä. Tappava tauti jota voi hoitaa ilman lääkitystä. Et vain ota ensimmäistäkään niin saat sen kuriin. Opettelet elämään raittiina ja se on koko ikävässä sairaudessa se hankalin ja pitkäkestoisin prosessi. Juuri siihen vertaistukea suosittelen.

godspeed

Jäsen
Nyt ollaan viimeisiä kertoja mökillä tänä vuonna. Eipä tällä hetkellä mikään voisi olla paremmin, sillä kohta on saunakin. Saa nähdä kehtaako enää järveen, kun tuppaa olemaan jo kylmää. Tarkoitus oli toki vain sanoa teille, että selvä pää on paras pää. Vaikka masentaakin kovasti välillä (eikä se lopu koskaan), niin tiedän sen johtuvan muistakin asioista kuin juomattomuudesta, eli ei pidä luulla, että mieli kaipaisi parannusryyppyä. Sitä virhettä ei saa koskaan tehdä. Päiviä vaan alle.

godspeed

Jäsen
Kalenteri sanoo, että viisi viikkoa tänään täynnä. Listasin huomattuja (tai toivottuja) hyötyjä kerratakseni itsellenikin missä mennään:

1. Rahat eivät ole menneet viinaan, kun normaalisti tässä vaiheessa kuuta olisi juotu jo melkein sen verran.
2. Tasan nolla vaarallisia juomakertoja, joista olisi voinut tulla krapula/tuli krapula.
3. Ei ahdistusta mokista, joita päissään tekee joko netissä tai kotona.
4. Ruoka on alkanut maistua jo päiväsaikaan, tai vähintäänkin tulee nälkä ennen kuin on jo ehditty juomaan huppeli.
5. Autolla voi käydä illalla vielä kaupassa, jos tarvitsee jotain pientä. Enää ei tarvitse laskea ja miettiä, koska voi ajaa.
6. Minulla ei ole mitään pakkoa juoda. Vertaan tässä tupakkariippuvuuteen, josta irti päästyäni ajattelin, ettei minun enää tarvitse polttaa.
7. Aamut ovat helpompia muun muassa siten, että herääminen ei ole tuskallisen vaikeaa eli heti ollaan iskussa päivän puuhiin.
8. Energiaa on enemmän tehdä kaikenlaista pientä, jos isommat puuhat riippuvuuden ulkopuolisista syistä ovat haasteellisia.
9. Vapauden ja irtaantumisen konkreettinen tunne. Voi keskittyä tekemään kaikkea muuta kuin juomista.
10. Keskittymiskyky on siis parantunut, jolloin eritoten elokuvien katselu on helpottunut.
11. Innostuu herkästi eri asioista ilman, että pitää ensin juoda innostuakseen. Joskus ei voinut esimerkiksi kuunnella tiettyä musaa, ellei juonut samalla. Nyt jokin aiemmin ihan mitätön asia voi tuottaa iloa.
12. Stressi muun muassa siitä, että juoma loppuu, ei tietystikään enää päde. Paitsi jos vissyt uhkaa loppua.
13. Aivokemiat eivät ole jatkuvasti sekaisin eli masennus jos on, niin se johtuu muusta kuin juomisesta.
14. Maksa puhdistuu, kerran arvotkin ovat olleet pielessä.
15. Muisti ei mene kaiken aikaa. Eivätkä vuodet välttämättä pyyhkiydy mielestä pidemmällä välillä.
16. MINÄ pyöritän nyt tätä palettia, eikä juoma.

Olikohan kaikki? :)

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt viides päivä raittiutta menossa ja alkaa jotenkin taas ajatukset kirkastumaan. Byrokratian rattaissa käsitellään vielä mun mahdollista hoitojaksoa Rehabissa (Minnesota hoito). Tapaaminen sossussa vasta ensi kuun 30. päivä, mutta päätin apinan raivolla lopettaa itse juomisen. Ei ole ollut edes mitenkään vaikeaa, jota ihmettelen suuresti. Olin niin huonossa kunnossa, että ei kerta kaikkiaan enää jaksanut. Eteenpäin soturit.

godspeed

Jäsen
Elämä maistuu hyvältä, ja pienistä ongelmista huolimatta mieli on rauhallinen - kerrankin!

Muija sanoi eilen, että näkee päälleppäin olemuksesta sen, etten enää juo. Ei tässä ehkä painajaisesta ole herätty, mutta ehkä sitä miettii miksei aiemmin yrittänyt. Miksi se on vaan juotava? On ollut juttuja, että pitää tulla itselleen pohjamutia myöten rehelliseksi ja tonkia persoonaa syvemmältä, jotta tietää miksi juo, mutta en minä vaan tiedä, vaikka on tässä ollut aikaa miettiä.

Luulin varmaan vuosikaudet, että juomalla elämässä on sisältöä eri tavalla, mikä tietysti ei nyt tässä rauhoittuneessa olotilassa tunnu lainkaan loogiselta. Juomalla kadottaa sen sisällön pikemminkin, tuotakin on pitänyt pohtia pitkän kaavan kautta. Klopista asti on juotu kaikki viikonloputkin, kun niin ne muutkin tekee. Ajattelin pitkään, että kaikkihan sitä dokaa kokoajan. Kännissä 247. Vaan eivät ole, sen vasta vähän aikaa sitten tajusin.

Tältäkö normaali tuntuu?

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kalenteri sanoo, että viisi viikkoa tänään täynnä. Listasin huomattuja (tai toivottuja) hyötyjä kerratakseni itsellenikin missä mennään:

1. Rahat eivät ole menneet viinaan, kun normaalisti tässä vaiheessa kuuta olisi juotu jo melkein sen verran.
5. Autolla voi käydä illalla vielä kaupassa, jos tarvitsee jotain pientä. Enää ei tarvitse laskea ja miettiä, koska voi ajaa.
Mä oon huomannu, että sellasina viikonloppuina kun on pakko olla syystä tai toisesta selvin päin, nämä asiat nollaa toisensa. Eli, jos on ajokunnossa, ja aikaa, niin tulee tehtyä joku ostosreissu.

Mutta, edelleen, hienoa godspeed, että olet löytänyt itsesi. Ei ole tarkoitus masentaa.

godspeed

Jäsen
Mutta, edelleen, hienoa godspeed, että olet löytänyt itsesi. Ei ole tarkoitus masentaa.

Kiitos, kaikki merkitsee. Välillä tekee mieli juoda, mutta tavallaan se tuntuu kuitenkin niin kaukaiselta, etten halua edes kokeilla miltä tuntuu, kun alkoholi aktivoi reseptorit. Se varmaan tuntuisi aika kamalalta :)

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Heräsin juuri ja edessä on yhdestoista selvä päivä. Motoriikka on vielä hieman hakusessa, kun tulee noita sivuaskelia otettua ajoittain. Tasapainohäiriöt ja huimaaminen kuuluvat lajiin jonkin aikaa. Tunteet ovat aika pinnassa, siis kaikki. Yhtäkkiä valuu kyyneleet ja hetken kuluttua hymyilyttää ja tuntee aivan jäätävää onnellisuutta. Mutta jokainen päivä on millin parempi, kuin edellinen. Mielitekoa alkoholiin en ole kertaakaan tuntenut ja tämä käsi sydämellä. Parasta on nähdä huojentunut puoliso ja se iloisuus, joka hänestä huokuu. Tämä on se juttu, joka saa mut kyynelehtimään. Miten paljon sitä alkiholisti tuottaakaan läheisille surua ja tuskaa. Siinä kun tajuaa, että minähän se olen tämän aiheuttanut, niin menee kyllä tunteisiin.

Alkutaipaaleella tässä ollaan vielä ja jokainen raitistuminen on edellistä haastavampi, mutta tätä se addiktin elämä on. No, tästä tuli tällainen pienoinen vuodatus, vähän kuin vertaistukiryhmässä, mutta on jotenkin helpottavaa, kun saa kirjoittaa tuntemukset ylös. Oikein hyvää weekendiä kaikille.

godspeed

Jäsen
Tänään on 1,5 kk raitista elämää, tähänhän voisi vaikka tottua. Vaikka ylempänä puhuin, että on mielitekoja, niin en minä niitä tosiaan kovinkaan vakavasti tosiaan ota - menevät ohi kyllä. @Vanha Len kaikki tsempit, luettelit paljon asioita, jotka pätevät omaankin elämään. Kotona on ihan erilaista olla nykyään ja siitä perusarjesta osaa jo nauttia. Alkoholismi minulla lieni lopulta jonkinlaista turhautumista ja tylsyyttä, mutta sitten kun ei juo, niin huomaa ettei mitään varsinaista tylsistymistä edes tapahdu. Juomisen yleinen absurdius on yllättänyt mut ihan täysin.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuossa tajusin juuri että kohtahan tässä on vuosi vierähtänyt ryyppäämättä. Ei ole ollut helppo vuosi. Alkoholin kanssa on ollut yllättävän helppoa. Mitä se nyt tarkoittaakaan...

Itseni kanssa on ollut paljon vaikeampaa. On ollut ahdistuneisuutta. Ja alakuloa. On ollut vaikeaa antaa anteeksi käytöstäni. Käyttäydyin todella huonosti (kännissä). Ja puhuin pahasti niin monille. Esitin jotain, rikoin lupauksia, uhmasin kaikkia. Ja vaan kiukuttelin kun toiset yritti auttaa minua.

Ja minun on ollut vaikeaa päästä niistä ylitse ja jatkaa elämää. Vaikka tiedän että se on tärkeää. Olen ollut jossain ns. välitilassa. Juuri nyt en jaksa avata enempää meidän elämää mutta hyvällä tiellä olemme yhdessä. Uskon sen... Olen ollut juomatta lähes vuoden. Ja tunnen siitä jonkinmoista ylpeyttä. Tiellä hyvään on hän...

Ja voimia @Vanha Len ja @godspeed teille matkalla...

Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Iisoppi

Pitkä se tie on itsellänikin ollut siihen anteeksiantoon itselleen, mutta niin se on kuitenkin mennyt, että ajan saatossa se on helpottunut. Tuossa on ollut myös sitä, että minun on ollut tarpeen perata paljon myös lapsuuteni kokemuksia, kun kasvoin alkoholistikodissa.

godspeed

Jäsen
Kiitos @Iisoppi

Kyllähän tässä on jo pitkä matka kuljettu siitä, että parhaimmillaan meni yli neljä laatikkoa kaljaa viikossa. On kyllä totta, että itselleen alkaa olemaan jopa vihainen tempauksistaan ja elämäntavoistaan, kun ei juo, ja se voi aiheuttaa pidemmäksikin aikaa esimerkiksi juuri niitä alakulon hetkiä. Se on tapahtunut jopa takautuvasti. Minä olisin hyvin voinut kuolla jo vuosia sitten. Tai tehdä jotain peruuttamatonta, jossa olisi tuhoutunut ties mitä. Mutta eihän sitä tietystikään saa joitain asioita tekemättömiksi, joten parempi vaan hyväksyä menneisyytensä ja katsoa kirkkaampaan tulevaisuuteen.

godspeed

Jäsen
Nyt vittu minähän en hyväksy tätä touhua. Jostain ihan ihme syystä mielessä on jotain pielessä, eikä se välttämättä ole itse alkoholi, vaan sen jättämä jonkinlainen tyhjiö. Saatana tästä tuu taas mitään, kun seilaa ihan kunnolla. Oikein perseenpaska olo, eikä lähde ollenkaan pois, vaikka kävin kaupassa ostamassa hyvää alkoholitonta juomaa, kävin suihkussa ja olen miettinyt, että katson jonkin elokuvan tänään. Teen nyt ihan kaikkeni sen eteen, että nää aivot ei pilaa mun oloa. Teen sen niin tietoisesti kuin ikinä voin, ja psyykkaan kaiken mielialaa sekoittavan pois. VITTU.

godspeed

Jäsen
Pisaraakaan ei tee mieli. Eikä ole kuiva humala tai mitään muutakaan, sillä kaikki on raittiuden suhteen aivan erinomaisesti. Mutta en tiedä yhtään mihin tästä kalvavasta olosta kirjottaisi, tänne vai depressioketjuun? Vai olisiko mykkä. Varmaan tässä on enempi masennuksesta kyse, koska siihen liittyy helposti huono olo vailla mitään syytä. Kai tämä joskus menee ohi...

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Etsinnässä
Pisaraakaan ei tee mieli. Eikä ole kuiva humala tai mitään muutakaan, sillä kaikki on raittiuden suhteen aivan erinomaisesti. Mutta en tiedä yhtään mihin tästä kalvavasta olosta kirjottaisi, tänne vai depressioketjuun? Vai olisiko mykkä. Varmaan tässä on enempi masennuksesta kyse, koska siihen liittyy helposti huono olo vailla mitään syytä. Kai tämä joskus menee ohi...

Tsemppiä ja eteenpäin vaan.
Alkoholi ei kuitenkaan oloasi/ mieltäsi paranna eikä asiat niin huonosti voi olla etteikö niitä alkoholilla saisi vielä huonommaksi :)

Eläminen raittiina ja sen opettelu on oma prosessinsa. Vähän kun tupakoitsija syyttäisi joka ikistä vitutusta tai vittumaista oloa siitä, ettei saa polttaa tuppakkaa.

On hyviä ja huonoja päiviä, olit raittiina tai et. Raittiina ne tuntuvat kuitenkin aidoilta, hyvänä ja huonona hetkenä.

godspeed

Jäsen
Olenhan minä lukenut vanhoista perheensä juoneista äijistä, jotka ovat ihan sekaisin, kun eivät saakaan sitä päivittäistä viinapulloa. Käytös on kuin pikkulapsella, joka huutaa äitin helmoissa karkkipussia. Ovat sellaisia reppanoita. Mutta minä haluaisin ajatella, etten ole sellainen. Minulla ei ole mitään ahdistavaa pulmaa muun kuin mielialan kanssa tällä hetkellä. Lääkitys on ihan kunnossa, tai niin kunnossa kun se voi olla, mutta eihän se koskaan mielenterveydellisiä oireita täysin poista.

Raittiina elämistä sen sijaan opettelen ihan mielelläni normaalien vaikeuksienkin kautta, vaikka ei ole vaaraa esimerkiksi mennä ostamaan juomaa. En sinällään ajattele alkoholia enää, se ei kuulu erityisemmin päivän pohdiskeluihin, paitsi kun muistaa että joskus tuli juotua liikaa. Kyllä tämä puoli asiasta hoituu hiljalleen, jos on vaan kärsivällinen. Ja tuo on toki totta, että raittiina voi olla ongelmat ihan samat, mutta nyt on vaan eri työkalut niiden kohtaamiseen ja käsittelemiseen.

godspeed

Jäsen
Vielä tulee se hetki, kun tämä ketju ei pomppaa foorumin etusivulle godspeed viimeisimmän viestin lähettäjänä. Kyllä te minusta eroon pääsette, mutta nyt ei ole se aika. Huomenna tulee seitsemän viikkoa täyteen raittiutta. Puhun jo raittiudesta, koska tämä ei ole mikään lakko tms, vaan pitää alkaa myöntämään itselleen se tosiasia, että olen parantumaton alkoholisti. Sanon sen ääneen ensimmäistä kertaa tuossa suorasukaisimmassa muodossaan.

Tämä kirjoittaminen sitten on vähän kuin tällaista päiväkirjamaista merkitsemistä, jossa vaan nyt sattuu olemaan liuta mahdollisia lukijoita. Tänään minä voin ihan hyvin, vaikka aamu oli surkea. Se oli aivan järkyttävän paska. Mutta tänään on myös saunailta ja rentoa yhdessä olemista. Muut juo hieman kaljaa, minä en, ja se on täysin ok. Ihan perusilta jo nykyisellään tällainen. Mitään erikoista ei tarvita. Näkemiin ja hyvää viikonloppua!

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Elämäni oon taistellut asian kanssa. Hoidot on käyty läpi ja repsahduksia sattunut, mutta nyt tunnistaa hyvin kun alkaa olemaan repsahdus lähellä. En pystynyt tänään menemään jääkiekkomatsiin, koska tuli tunne ja fiilis, että saattaisi lähtee lapasesta. Vituttaa vaan, että ei pysty vielä ihan täyspainosesti kuitenkaan tekemään asioita, kuten nyt joutui jättämään matsin välistä. Ihmismieli on jännä. Kun alkaa menemään liian hyvin ja on onnellinen olo, silloin alkaa se piru sanomaan olkapäillä, että eiköhän oteta sen kunniaksi kunnon kännit.

Kiitos. Olen sämppäri ja olen alkoholin ongelmakäyttäjä. Unelmani olisi, että joskus pystyisin ottamaan muutaman seurajuoman ja lopettamaan siihen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy