Kalenteri sanoo, että viisi viikkoa tänään täynnä. Listasin huomattuja (tai toivottuja) hyötyjä kerratakseni itsellenikin missä mennään:
1. Rahat eivät ole menneet viinaan, kun normaalisti tässä vaiheessa kuuta olisi juotu jo melkein sen verran.
2. Tasan nolla vaarallisia juomakertoja, joista olisi voinut tulla krapula/tuli krapula.
3. Ei ahdistusta mokista, joita päissään tekee joko netissä tai kotona.
4. Ruoka on alkanut maistua jo päiväsaikaan, tai vähintäänkin tulee nälkä ennen kuin on jo ehditty juomaan huppeli.
5. Autolla voi käydä illalla vielä kaupassa, jos tarvitsee jotain pientä. Enää ei tarvitse laskea ja miettiä, koska voi ajaa.
6. Minulla ei ole mitään pakkoa juoda. Vertaan tässä tupakkariippuvuuteen, josta irti päästyäni ajattelin, ettei minun enää tarvitse polttaa.
7. Aamut ovat helpompia muun muassa siten, että herääminen ei ole tuskallisen vaikeaa eli heti ollaan iskussa päivän puuhiin.
8. Energiaa on enemmän tehdä kaikenlaista pientä, jos isommat puuhat riippuvuuden ulkopuolisista syistä ovat haasteellisia.
9. Vapauden ja irtaantumisen konkreettinen tunne. Voi keskittyä tekemään kaikkea muuta kuin juomista.
10. Keskittymiskyky on siis parantunut, jolloin eritoten elokuvien katselu on helpottunut.
11. Innostuu herkästi eri asioista ilman, että pitää ensin juoda innostuakseen. Joskus ei voinut esimerkiksi kuunnella tiettyä musaa, ellei juonut samalla. Nyt jokin aiemmin ihan mitätön asia voi tuottaa iloa.
12. Stressi muun muassa siitä, että juoma loppuu, ei tietystikään enää päde. Paitsi jos vissyt uhkaa loppua.
13. Aivokemiat eivät ole jatkuvasti sekaisin eli masennus jos on, niin se johtuu muusta kuin juomisesta.
14. Maksa puhdistuu, kerran arvotkin ovat olleet pielessä.
15. Muisti ei mene kaiken aikaa. Eivätkä vuodet välttämättä pyyhkiydy mielestä pidemmällä välillä.
16. MINÄ pyöritän nyt tätä palettia, eikä juoma.
Olikohan kaikki? :)