Tätähän se addiktion noidankehä on. Sanot uskoakseni tuossa aika olennaisen asian siitä. Ei niiden itse määrien tarvitsekaan välttämättä mitään aivan poskettomia olla, mutta addiktiota on tuo mitä itsekin kuvaat, eli että se addiktion kohde rupeaa pyörittämään sitä koko elämää. Et pysty itse valitsemaan sitä, että käytätkö vai et. Sinulle ei tule hyvä fiilis siitä, vaan pelkästään paska, ja tiedostat sen selvästi itsekin. Etkä pysty kontrolloimaan tätä silloin, kun otat sen yhdenkin.Teen tällaisen itsenäisen version jatkohoidosta. Tiedän, että ensimmäisestä juomasta ei tapahdu mitään sellaista kytkentöä, että löytäisin pian itseni katuojasta, kun on pitänyt heti juoda korillinen kaljaa. Mutta sen yhden jälkeen haen todennäköisesti pian (seuraavana päivänä) muutaman, ja sitten taas muutaman, ja sitten ollaan entisellä tiellä, vaikka määrät eivät olisikaan sikspäkkiä enempää. Mutta sekin on liikaa, siitä olen tietoinen.
Kyllä minäkin sen tiedän, että yksi pullo olutta ei aja minua mihinkään armottomaan ryyppykierteeseen siltä samalta istumalta. Mutta sen tiedän, että kun kerran siitä alkoholiriippuvuuden tuomasta piinasta on päässyt pois, ja nähnyt kaiken sen vaivan mitä sen eteen on tehnyt, niin sen saman aineen kanssa ei halua enää leikkiä uudestaan. Tiedän itsestäni sen, että olen herkkä addiktoitumaan asioihin, ja elämässäni on vieläkin paljon sitä, että opettelen elämistä ja selvitän itselleni niitä pohjimmaisia syitä, että miksi olen alunperin addiktoitunut niin voimakkaasti. Ja sitä alkoholia ei sanota turhaan kuningas alkoholiksi, mitä näihin riippuvuuksiin tulee.
Aivan huikaisevan paljon helpompaahan tämä on nyt, kuin silloin 13 vuotta sitten, mutta edelleen ajoittain haastavaa. Elämä on kovasti toisenlaista, kun kaikki asiat ja omat tunteet tulee kohdata sellaisenaan, eikä ole mitään filtteriä. Mutta lopulta sen ymmärtää, että se on hyvä asia. Se on vähän semmoinen tervehtymisen edellytys, että suostuu kohtaamaan kaiken "raakana". Omat tunteensa ja elämän ylipäätänsä. Addiktiot ovat ainakin omalla kohdallani olleet omanlaistaan pakenemista. Ja tervehtymistä on ollut se, että minun on pitänyt suostua kohtaamaan sitä, että mitä olen paennut? Jotain todella syvältä kumpuavia tunteita olen ainakin itsestäni löytänyt, joiden olemassaoloa en itsekään ole tiedostanut. Sellainen itsepetoksen kierrehän tässä on tarvinut purkaa.
Se aivan musertava henkinen pahoinvointi ainakin itselleni oli silloin aikanaan se, joka käänteen sai aikaan, kun juomisen lopetin. Nykyään siinä pystyy näkemään hyvän tarkoituksen, mutta ei sitä silloin kyennyt mitenkään tajuamaan. Nyt siihen pystyy suhtautumaan jopa kiitollisuudella. Että olipas hyvä, kun sain semmoisen oppiläksyn.
Viimeksi muokattu: