Liigan kurinpitopäätökset 2018–2019

  • 349 405
  • 2 313

444

Jäsen
Ihan näin maalaisjärjellä (heh heh) ajatellen... jos pelissä sattuu joku "tilanne", jossa pelaaja ottaa osumaa, niin on melko ymmärrettävää ja todennäköistä, että tiedustelua pelaajan pelikunnosta tulee suunnasta jos toisestakin. Silloin on luonnollista kertoa, että asia on vielä epävarma, pleijareiden aikaan kun ei haluta turhan tarkasti terveystilanteista ilmoitella tyylillä "Kousalla on nyt pipi tässä ja tässä kohtaa, sattuu niin kerpeleesti, mutta lääkärit tutkii ja mikäli mitään ei ole isommin rikki, hän voi pelata mikäli Burana ja Icepower lievittää kipua riittävästi."

Itse en aikanaan ole nähnyt Kousan loukkaantumisesta mitään lehdistötiedotetta. Jos lukija tarttuu sanaan epävarmaa, niin se lienee enemmän hänen vastuulla kuin Pelikaanien.
Esitin lainaamassasi viestissä melko yksinkertaisen kysymyksen. Sinä päätit lainata viestiäni vastataksesi siihen, mutta et sitten kuitenkaan vastannut. Kokeillaanko uudestaan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko Tinteillä ollut kauden aikana aiemmin ollut tapana ilmoittaa etukäteen, mikäli jonkun pelaajan pelaaminen on epävarmaa vai oliko tämä ensimmäinen kerta?
Meillä kellään tuskin lienee sisäpiirintietoa Pelicansin lääkärien arvioista, mutta ei meillä ole syytä epäillä etteikö seura liigan kurinpidolle kysyttäessä asiantilan ilmoita. Onko se nyt sitten tapa vai ei, sen saa lukuja itse arvioida.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ihme vääntö Santalan tuomiosta. Täysin idioottimainen teko, jonka takia Kousa talutetaan kaukalosta pois ja en yhtään ihmettele jos samana iltana pelilupaa seuraavan päivän ei ole annettu. 6 peliä tuosta on imo erinomainen kurinpitopäätös.
 

444

Jäsen
Ihme vääntö Santalan tuomiosta. Täysin idioottimainen teko, jonka takia Kousa talutetaan kaukalosta pois ja en yhtään ihmettele jos samana iltana pelilupaa seuraavan päivän ei ole annettu. 6 peliä tuosta on imo erinomainen kurinpitopäätös.
Ei kai siitä pelikiellon pituudesta ainakaan kovin moni väännä? Itseäni tuossa korpeaa vain ja ainoastaan se, että perusteluissa ei ole sen itse polvitaklauksen lisäksi mitään järkeä.

En muista nähneeni ainuttakaan pelikieltoa aiemmin päähän kohdistuneesta taklauksesta, jonka perusteluissa sanotaan, ettei se osunut päähän. Toki sääntökirja tämän mahdollistaa, mutta tämäkö oli nyt se ennakkotapaus, törkein ikinä, jossa osumattomuudesta huolimatta rangaistaan? Tämä olisi helpompi ostaa, mikäli tätä olisi koskaan aiemmin käytetty, koska mahdollisuuksia on kyllä annettu tämänkin kauden aikana.

Toisekseen tämä ”nönnönnöö loukasi itseään tilanteessa”. Ja muiden selittelyt päälle, että eihän siinä puhuta loukkaantumisesta mitään, vaan ainoastaan loukkaamisesta. Että kuinka se pitää sisällään kaiken mahdollisen mustelmasta pään irtoamiseen. Tähän ynnätään se, että seuran virallisella twitter-tilillä kerrotaan, että ”nönnönnöön pelaaminen lauantaina epävarmaa”, mutta että eihän sillä nyt yritetty mediahuomion kautta saada painetta kurinpitoon. Ei tietenkään. Siksihän sitä ei julkaistukaan ennen kurinpidon päätöstä, ja toisaalta Pelikaaneilla on tapana lähettää tällainen viesti aina pelipäivän aattona, että kuinka kenenkin pelaaminen seuraavana päivänä on epävarmaa. Eiku.

Mä hyväksyn mukisematta 5 ottelun pelikiellon polvitaklauksesta. Siitäkin huolimatta, että koskaan aiemmin tässä liigassa ei ole annettu polvitaklauksesta noin pitkää pelikieltoa, tietääkseni. Mutta mä en hyväksy sitä, että koventavina seikkoina (ei niitä muuten olisi siinä päätöksessä mainittu, tietenkään) käytetään päähän osumatonta pääosumaa tai pelaajan loukkaantumista, kun tämä kuitenkin ZinZinon kuivaverinäytteiden ja kalaöljyn avulla saatiin reilussa vuorokaudessa pois loukkaantuneiden listalta.

Onneksi Kousalle ei sattunut mitään pahempaa ja Santala sai ansaitsemansa pelikiellon. Toivon mukaan vastaisuudessa polvitaklauksista jaetaan yhtä suuria pelikieltoja, koska ne ovat oikeasti helvetin vaarallisia. Samalla kurinpidon ei tarvitse keksimällä keksiä raskauttavia syitä perustellakseen jo etukäteen päättämänsä pelikiellon määrän.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Mä hyväksyn mukisematta 5 ottelun pelikiellon polvitaklauksesta. Siitäkin huolimatta, että koskaan aiemmin tässä liigassa ei ole annettu polvitaklauksesta noin pitkää pelikieltoa, tietääkseni. Mutta mä en hyväksy sitä, että koventavina seikkoina (ei niitä muuten olisi siinä päätöksessä mainittu, tietenkään) käytetään päähän osumatonta pääosumaa tai pelaajan loukkaantumista, kun tämä kuitenkin ZinZinon kuivaverinäytteiden ja kalaöljyn avulla saatiin reilussa vuorokaudessa pois loukkaantuneiden listalta.

Onneksi Kousalle ei sattunut mitään pahempaa ja Santala sai ansaitsemansa pelikiellon. Toivon mukaan vastaisuudessa polvitaklauksista jaetaan yhtä suuria pelikieltoja, koska ne ovat oikeasti helvetin vaarallisia. Samalla kurinpidon ei tarvitse keksimällä keksiä raskauttavia syitä perustellakseen jo etukäteen päättämänsä pelikiellon määrän.

Zinzinot tai ei, mutta kuka sanoi ettei Kousa loukkaantunut tilanteessa? Tuskaista oli lauantaina liikkuminen ja minuutit jäi alle kahdenkymmenen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Zinzinot tai ei, mutta kuka sanoi ettei Kousa loukkaantunut tilanteessa? Tuskaista oli lauantaina liikkuminen ja minuutit jäi alle kahdenkymmenen.
Eikö Kousa ollut aiemmin jo tällä kaudella paskana pahemmin? Muistelisin, että kun Pelicans pelasi Eestissä niin Nemo kehui herran "kivunsietoa", kun tuli ilmeisesti kokovartalopuudutuksessa pelaamaan? Miten se liittyy tähän niin mietin vaan, että menikö se sama paikka uudestaan tuossa Santalan älyvapaassa tempussa tai vaihtoehtoisesti päällä jo ollut vamma paheni?
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Eli case Osala meni kurinpidon käsiteltäväksi. Ilmeisesti siis Lundellin huitominen ei. Jos ei sitten ilmoiteta myöhemmin.

Hyvä. Puolet jo maalissa, kun edes tutkintaan Osala.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Ja sitten kun kurinpito vielä toteaa, että liigassakin saa sen purun jälkeen mennä kiinni laitaan ja ottaa taklauksen vastaan. Toteaa, että ei aiheuta kurinpidollisia toimenpiteitä, niin sitten tämä on maalissa.

Juu, kun päätös tulee niin sitten se on maalissa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mutta mä en hyväksy sitä, että koventavina seikkoina (ei niitä muuten olisi siinä päätöksessä mainittu, tietenkään) käytetään päähän osumatonta pääosumaa tai pelaajan loukkaantumista, kun tämä kuitenkin ZinZinon kuivaverinäytteiden ja kalaöljyn avulla saatiin reilussa vuorokaudessa pois loukkaantuneiden listalta.
Onko pelaajan mahdotonta loukkaantua, mutta silti pelata seuraavana päivänä?
Ei varmaan ainakaan kovin pahasti ole loukkaantunut, kun se ei estä pelaamista.
Kuka on väittänyt, että Kousa loukkaantui "pahasti"?
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Ei varmaan ainakaan kovin pahasti ole loukkaantunut, kun se ei estä pelaamista.

Näitkö edes toista peliä, kun tuollaista dadaa suollat? Peliaika tuli alas ja melkoisen tuskaiselta näytti. Se, että Kousa ei ole pois taitaa johtua vain kovasta kivunsiedosta ja se että pelataan pleijareita.
 

444

Jäsen
Onko pelaajan mahdotonta loukkaantua, mutta silti pelata seuraavana päivänä?

Kuka on väittänyt, että Kousa loukkaantui "pahasti"?
Sä saat olla kaikessa rauhassa sitä mieltä, että Kousa loukkaantui tilanteessa ja siihen peilattuna rangaistuksen korotus oli paikallaan. Mä olen asiasta eri mieltä, enkä aio alkaa sinun kanssasi veivaamaan lillukanvarsia.
 

444

Jäsen
Näitkö edes toista peliä, kun tuollaista dadaa suollat? Peliaika tuli alas ja melkoisen tuskaiselta näytti. Se, että Kousa ei ole pois taitaa johtua vain kovasta kivunsiedosta ja se että pelataan pleijareita.
En nähnyt, kiitos kysymästä.
Sun on aivan turha ottaa asiassa kierroksia. Mun mielestäni pelaaja ei ole loukkaantunut, jos hän pelaa. Ei ainakaan siinä määrin, että kyseistä loukkaantumista tulisi pitää rangaistusta koventavana tekijänä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sä saat olla kaikessa rauhassa sitä mieltä, että Kousa loukkaantui tilanteessa ja siihen peilattuna rangaistuksen korotus oli paikallaan. Mä olen asiasta eri mieltä, enkä aio alkaa sinun kanssasi veivaamaan lillukanvarsia.
Mistä päättelet että olen tuota mieltä? En tiedä loukkaantuiko Kousa ja siksi en ole myöskään esittänyt asiasta mielipidettä. Sinä täällä vaahtoat että Kousa ei loukkaantunut, vaikka epäilen ettei sinulla ole asiasta sen parempaa tietoa kuin minullakaan.

Loppukaneettina:
Esitin lainaamassasi viestissä melko yksinkertaisen kysymyksen. Sinä päätit lainata viestiäni vastataksesi siihen, mutta et sitten kuitenkaan vastannut. Kokeillaanko uudestaan?
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kai siitä pelikiellon pituudesta ainakaan kovin moni väännä? Itseäni tuossa korpeaa vain ja ainoastaan se, että perusteluissa ei ole sen itse polvitaklauksen lisäksi mitään järkeä.

En muista nähneeni ainuttakaan pelikieltoa aiemmin päähän kohdistuneesta taklauksesta, jonka perusteluissa sanotaan, ettei se osunut päähän. Toki sääntökirja tämän mahdollistaa, mutta tämäkö oli nyt se ennakkotapaus, törkein ikinä, jossa osumattomuudesta huolimatta rangaistaan? Tämä olisi helpompi ostaa, mikäli tätä olisi koskaan aiemmin käytetty, koska mahdollisuuksia on kyllä annettu tämänkin kauden aikana.

Eihän tuossa varsinaisesti päähän kohdistuneesta taklauksesta puhuttu, vaan enemmän päätöksessä tuota kyynärpäällä pään hamuilua pidettiin merkkinä tahallisesta vahingoittamisyrityksestä, mikä teki teosta kokonaisvaltaisesti törkeän, yhdistettynä siihen että se tuli pelin jo käytännössä ollessa ohi.
Polvitaklaushan luokitellaan jo tahalliseksi vahingoittamisyritykseksi suoraan, jos polvea ojennetaan (kuten Santala teki), mutta yritys osua vielä lisäksi päähän toi lisäkakkua. Näin minä tuon päätöksen ainakin ymmärsin.
 

444

Jäsen
Mistä päättelet että olen tuota mieltä? En tiedä loukkaantuiko Kousa ja siksi en ole myöskään esittänyt asiasta mielipidettä. Sinä täällä vaahtoat että Kousa ei loukkaantunut, vaikka epäilen ettei sinulla ole asiasta sen parempaa tietoa kuin minullakaan.

Loppukaneettina:
Onko Kousan loukkaantuminen mielestäsi niin vakava, että sitä tulee käyttää tuomiota ankaroittavana tekijänä? Mun mielestäni ei ole. Muut mielipiteet ovat sallittuja.

Mikäli haluat vastaisuudessa saada aikaan hyvätasoista keskustelua, suosittelen jättämään tuollaiset vähättelevät termit kuten ”sinä täällä vaahtoat” yms. pois kokonaan. Oma mielenkiintoni vastata tuollaisiin viesteihin on aika lähellä nollaa. Mutta jos se on sinun tyylisi eikä tarkoituskaan ole saada hyvää keskustelua aikaan, niin sekin on täysin ok.

Eihän tuossa varsinaisesti päähän kohdistuneesta taklauksesta puhuttu, vaan enemmän päätöksessä tuota kyynärpäällä pään hamuilua pidettiin merkkinä tahallisesta vahingoittamisyrityksestä, mikä teki teosta kokonaisvaltaisesti törkeän, yhdistettynä siihen että se tuli pelin jo käytännössä ollessa ohi.
Polvitaklaushan luokitellaan jo tahalliseksi vahingoittamisyritykseksi suoraan, jos polvea ojennetaan (kuten Santala teki), mutta yritys osua vielä lisäksi päähän toi lisäkakkua. Näin minä tuon päätöksen ainakin ymmärsin.
Tämä on toki hyvin mahdollinen skenaario. Päätöksessä mainitaan: ”Lisäksi kurinpitodelegaatio toteaa, että Santalan kyynärpään nosto kohti vastustajan päätä täyttää säännön 124 iii 3 -mukaisen päähän kohdistuvan taklauksen kohdan tunnusmerkistön, vaikkei kyynärpää osukaan Kousaan.” Tätä olisi voinut myös jatkaa tuolla mainitsemallasi tavalla, jolloin epäselvyyksiä ei syntyisi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko Kousan loukkaantuminen mielestäsi niin vakava, että sitä tulee käyttää tuomiota ankaroittavana tekijänä? Mun mielestäni ei ole. Muut mielipiteet ovat sallittuja.
Kun en tiedä loukkaantumisen vakavuutta, on aika vaikeaa muodostaa asiasta mielipidettä. Jos jompaankumpaan suuntaan on pakko olla kallellaan, loukkaantumisen mainitseminen pelikiellon perusteluissa ja Pelicans-fanien raportit Kousan peli-ilmeestä kakkospelistä kallistavat minut vastaamaan kyllä.

Mikäli haluat vastaisuudessa saada aikaan hyvätasoista keskustelua, suosittelen jättämään tuollaiset vähättelevät termit kuten ”sinä täällä vaahtoat” yms. pois kokonaan. Oma mielenkiintoni vastata tuollaisiin viesteihin on aika lähellä nollaa. Mutta jos se on sinun tyylisi eikä tarkoituskaan ole saada hyvää keskustelua aikaan, niin sekin on täysin ok.
Ehkä se oli reaktio sille, että sinä edistit hyvätasoista keskustelua ohittamalla täysin kysymykseni (vaikka vain tunteja aiemmin kritisoit toista kirjoittajaa samasta) ja laittamalla sanoja suuhuni.
 
Viimeksi muokattu:

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on toki hyvin mahdollinen skenaario. Päätöksessä mainitaan: ”Lisäksi kurinpitodelegaatio toteaa, että Santalan kyynärpään nosto kohti vastustajan päätä täyttää säännön 124 iii 3 -mukaisen päähän kohdistuvan taklauksen kohdan tunnusmerkistön, vaikkei kyynärpää osukaan Kousaan.” Tätä olisi voinut myös jatkaa tuolla mainitsemallasi tavalla, jolloin epäselvyyksiä ei syntyisi.
Ainahan nuo päätökset voisi kirjoittaa parempaan muotoon, eipä nuo tuomarit mitään lönnroteja ole :)
 

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko minulta mennyt jotain ohi vai onko Lundellin huitaisu edes kurinpidon käsiteltävänä?

Edit. voisiko @Moderaattorit siirtää tämän oikeaan ketjuun?

Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös