4
444
Mun mielestäni on lapsellista kuitata aiheellinen ja perusteltu kritiikki kitinänä. Mä en ole ainoassakaan viestissä sanonut, että Tyrväisen teko kuuluisi jääkiekkoon. Jos mielestäsi olen, näkisin sen viestin mielelläni lainattuna täällä. Mä en ole myöskään missään vaiheessa sanonut, että pelikielto on liian suuri perustelematta ja vertaamatta sitä muihin, oikeasti vaarallisiin tekoihin. Hyvänä esimerkkinä juuri keihästäminen: oikeasti helvetin vaarallinen temppu aiemmin mainitusta syystä. Ei varmaan kenenkään mielestä kuulu lajiin eikä käsittääkseni kuulu kaukalossa sallittaviin tekoihin. Silti en muista, että näistä olisi koskaan jaettu pitkiä rangaistuksia. Mitä keihästämisellä mielestäsi yritetään, jos ei vahingoittaa tahallisesti?Minusta on lapsellista vieläkin kitistä Tyrväisen pelikiellon pituudesta, kun kyseessä oli joka tapauksessa peliin kuulumaton, tahallinen vahingottamisyritys. Ihan samoilla perusteilla annetaan päähänkohdistuneista taklauksista tuomioita, eivät kuulu jääkiekkoon. Hytönen sai sääntöjen mukaisen 2 + 2 minuuttia vahingosta, mitä tapaus ehdottomasti oli. Minusta tämän tyylinen vääntely ja kääntely kertoo, ettei oikein ymmärretä mitä kaukalossa saa tehdä ja mitä ei.
Olen nähnyt tällä kaudella myös lukuisia päähän kohdistuneita taklauksia, joista ei ole annettu jälkeenpäin minkäänlaisia sanktioita. Myös maksimissaan kolmen ottelun mittaisia temppuja on luettavissa raporteista. Usein yhteinen tekijä on se, että taklaaja hakee mahtitaklausta täysin vastustajasta piittaamatta ja tämän terveyttä kunnioittamatta. Mahdollisesti valmiiksi huonossa asennossa olevaan pelaajaan haetaan kontakti kohti päätä liikerataa yläviistoon tehostaen, että varmuudella soihdut sammuvat. Näistä pitäisi joka ikinen kerta jakaa helvetisti kakkua, koska niillä riskeerataan taklattavan loppu elämä. Aidot vahingot ovat toki asia erikseen.
Mutta kuittaa tämäkin toki lapsellisena kitinänä, jos se tuottaa hyvää mieltä. Tosiasia kuitenkin on, että Tyrväisen rangaistus oli kaikkiin aiemmin ja myöhemmin nähtyihin tapauksiin verrattuna rajusti yliampuva.