Minä olisin edelleen kaivannut sääntötulkintoihin selvennystä poikittaisen mailan käyttämisen rangaistavuudesta. Tästä asiasta
tuli viime talvena tässä samassa ketjussa vähän avauduttuakin. Olen sen verran pilkunviilaaja-kukkahattusetä luonteeltani, että en tykkää kun kirjoitettujen sääntöjen ja kaukalossa noudatettavan epämääräisen koodin välillä on iso ristiriita. Sääntöjen mukaanhan poikkarista pitäisi aina viheltää 2 minuutin jäähy, mutta oikeasti poikkaria saa jakaa aika estottomasti varsinkin maalin edustalla ja rajoitetummin myös laitakahinoissa.
Kun nyt ehdotetun sääntömuutoksen ensimmäisessä (ja tärkeimmässä?) pykälässä on linjauksina "
painotetaan enemmän tekoa kuin seurausta/loukkaantumista" ja "
vastustajan piittaamaton vaarantaminen on avainasemassa", niin tässä yhteydessä poikkarisäännön tulkintaakin olisi ollut hyvä selventää. Isompia rangaistuksia on jaettu poikkarista lähinnä silloin, kun taklattava pelaaja on ollut vaarassa lentää pää edellä laitaan. Sen sijaan maalin edustalla poikkarilla tuuppiminen ei juuri koskaan ole "vastustajan piittaamatonta vaarantamista", ja niinpä siitä tulee harvemmin jäähyjä.
Minä haluaisin tietää,
mitkä ovat jäähyllä rangaistavan maalineduspoikkarin tuntomerkit. Mahdollisia kriteereitä ovat ainakin:
- Poikkarin voima: Vauhdilla tehty poikkari tietysti huomataan, mutta alan miehet osaavat tehdä liikkeen myös paikallaan seisten erittäin terävästi. Tämä jää helposti tuomarilta huomaamatta, varsinkin jos kiekko on muualla
- Poikkarin kohde: Legendan mukaan lasse, markus ja badvlad7 tähtäävät poikkarin alaselkään suojaamattomaan kohtaan, koska silloin se tehoaa parhaiten. Tätä ei tietääkseni ole erikseen kriminalisoitu, vaan rangaistavuuden kannalta on ihan sama mihin kohtaan selkää tai persettä maila osuu. Toisaalta viime talvena tapaus Vesalaisesta oli paljonkin vääntöä, siinähän Tyrväisen kolmas perättäinen poikkari osui piittaamattomasti lähelle polvitaivetta, ja tuloksena oli ottelurangaistus.
- Kohdepelaajan kaatuinen ja kiemurtelu: Tällä ei minun havaintojeni mukaan ole juuri vaikutusta poikkarin rangaistavuuteen. Poikkeuksena tapaus 4), jossa monta peräkkäistä poikkaria selkäänsä saaneen pelaajan drammaattinen kaatuminen saattaa auttaa tuomaria tunnistamaan "kohtuuden rajat ylittävien poikkarien määrän" ja viheltämään jäähyn.
- Toistojen määrä: Usein näkee tilanteita, joissa pari poikkaria menee vielä tuomarilta rimaa hipoen läpi, mutta kolmannella kerralla pilli nousee suuhun jo ennen kuin kolmas poikkari on edes osunut vastustajaan.