Otteluvalvojan mukaan rike tapahtui jo keskialueella, kun Nättinen oli pyrkimässä ohi. Siksi kakkonen.
Eli se jäähy tuli mailalla mailaan lyömisestä, vaikka maila ei irronnut kädestä taikka mennyt rikki? Enpä muista vastaavaa nähneeni juuri koskaan.
Yleisesti playoff-linjasta olen sitä mieltä, että on äärimmäisen typerää pelata eri säännöillä runkosarja ja playoffit. Jos minä saisin päättää, estämisestä vihellettäisiin kakkonen muulloinkin, kun jos kiekoton mies ajellaan pystyyn. Esimerkiksi silloin, kun hyökkäävä pelaaja heittää kiekon päätyyn ja lähtee ohittamaan, jolloin puolustava pelaaja nostaa mailan hartioiden korkeudelle poikittain, ojentaa kätensä ja lähtee luistelemaan poikki kentän, pakottaen näin hyökkääjän kiertämään vähintään pari metriä kauempaa. Onhan tuo nyt aika kaukana jääkiekosta, ja kannustaa filmaamaan, sillä playoffeissa käytetty "vihelletään vain päivänselvät" tarkoitaa käytännössä "vihelletään vain, jos kaatuu rikkeestä". Mutta tuskinpa tämä mihinkään on muuttumassa, kun asiasta päättäville (ja tuomareille) tärkeintä on se, ettei "kevyesti" vihelletty jäähy ratkaise peliä. Oikeastihan linjan pitäisi olla niin selkeä, ettei sellaista asiaa ole olemassakaan kuin "kevyt jäähy" - joko tilanteessa on rike tai ei ole. Nykyisellä varovaisuudella tuollainen linja on kuitenkin täyttä utopiaa.
Laitetaan tähän disclaimerina perään, että tämän avautumisen syy ei ole suosikkijoukkueeni kauden päättymisessä - itse asiassa pidän todennäköisenä, että Ilves hyötyi tästä vallitsevasta linjasta.