Poimin nyt hyvin pienen osan kolumnista, mutta tuo miten selostajat jaksaa niistä tuomarivirheistä jauhaa on tullut usein itsekin huomattua. Katsojat usein luottaa selostajiin asiantuntijoina ja hyväksyy sanomiset kritiikittä, etenkin jos oma joukkue ollut kärsivänä osapuolena tapahtumassa.
En muista mikä peli, mutta alkukaudesta jonkun maalin jälkeen selostaja loppuottelun jaksoi puhua paitsiomaalista. Sen verran paljon, että kävin kelailemassa tilanteen ottelun jälkeen ja eihän se mikään paitsio ollut. Fanit otteluseurannassa tietenkin otti kuumaa surkeita tuomareista vaikka olivat olleet oikeassa, ihan vain koska selostaja valitti kovaan ääneen ja fanit luotti, että selostaja tietää mistä puhuu.
Ja tämä pitää eteenkin paikkaansa arvokisoissa, joissa pelejä katsoo paljon ihmiset jotka eivät lätkää muuten katso ikinä. Selostaja selittää sinivalkoisten lasien läpi näkemiään näkemyksiään sinivalkoiseen mikrofoniinsa ja ottelun jälkeen Facebookit ja Twitterit ja muut vastaavat täynnä valitusta ihmisiltä, jotka eivät edes tiedä jääkiekon sääntöjä. Juurikin näissä peleissä usein tuntuu, että selostajat korostavat tuomarien virheitä Suomea vastaan, vaikka katsojakunnasta johtuen pitäisi yrittää olla erityisen tarkka mitä suustaan päästää.
Sen sijaan, että lähtisin syyttämään selostajia flaidauksesta ja maksavia faneja lampaiksi, että eivät ajattele omilla aivoillaan, niin kyseenalastaisin miksi Suomessa tuomareiden brändin pitää olla niin etäinen, robottimainen ja tyly?
Esimerkki pienestä asiasta. Eilisessä Saipa-Pelicans -pelissä #10 Timo Ruuska huutaa naama punaisena viimeisellä minuutilla Aatu Jämsenille ja Ryan Lasxhille, jotka rulivat valittamaan turhasta pelin katkaisusta.
Timo Ruuska oli ainoa koko hallissa, joka oli löytänyt maalivahdin alueella olon. Hidastuksessa voi lukea suoraan vihaiselta naamalta, että "älä tule huutamaan mulle". Mussutus jatkuu.
Sen jälkeen tulee kattokamera, jossa kukaan ei koskaan käy lähelläkään aluetta. Ollaan YV:llä, alle minuutti aikaa ja aloitus keskialueelle.
Kannattajana mua kyllä ketuttaa tilanteessa ilman että joku kertoo mulle mistä pitäisi pahastua.
Ennen kuin pistäisin maksavan asiakkaan syylliseksi, niin kaipaisin vastauksen muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen:
- Miksi mä en tiedä yhdenkään tuomarin ääntä koko liigasta? Ei ihme, että tuntuu vaan että robotit tuomaroi.
- Miksi ei avata yhtään asiaa minkä joku tuomari on tehnyt hyvin tai huonosti yleisölle?
- Miksi tuomareille ei rakenneta yhteneväistä linjaa kommunikaatioon?
- Miksi yleisölle ei saa kertoa mitään erotuomaritoiminnasta vaan sen pitää näyttää joltain Fight Club -meinigiltä, jossa ensimmäinen sääntö on, että älä puhu siitä?