Tässä ei kysytty valmentajia jotka olisivat valmentaneet eri korin joukkueissa, vaan valmentajia jotka ovat antaneet vakuuttavia näyttöjä eri korin joukkueissa. Mielestäni tähän asettuu mainitsemistasi korkeintaan Aho, mutta sekin vähän siinä ja siinä. RD voi joidenkin mielestä tähän kuulua toki myös, mutta itse koen ettei ole vakuuttanut JYPin ulkopuolella liigassa. Virta ja Selin eivät todellakaan kuulu tuohon kategoriaan.
Selinin kohdalla moni tuntuu unohtavan sen, että vaikka viihtyi Hämeenlinnassa vain yhden kauden, niin hänen valmennuksessaan Kerho nousi tuolla kaudella ihan selkeästi parempaan suoritukseen. En nyt muista tarkkaa runkosarjasijoitusta, mutta olisiko ollut sijoilla 4-6. Itse olin tuolla kaudella jokusen Kerhon pelin katsomassa ja peli oli kyllä erittäin raikkaan näköistä.
Selinin kausi jäi yhteen, koska seuraavalle kaudelle tuli kutsu KHL-kaukaloihin ja Barys Astanan päävalmentajaksi. Siellä Selinin johdolla Astana rikkoi yhden kauden piste-ennätyksensä ja taisi olla runkosarjassa peräti itäisen konferenssin kakkosena.
Ja mitä tulee esimerkiksi Karri Kiveen, niin häntä pidän varsinkin taktisessa mielessä erittäin hyvänä valmentajana. Esimerkiksi finaaleissa 2013 Kivi vei Rautakorpea koko sarjan ajan ihan 6-0. Muutenkin arvostan sitä, että Kivi siirtyi valmentamaan omaa kasvattajaseuraansa Ilvestä, vaikka tietääkseni oli myös muita vaihtoehtoja. Kun Karri meni Ilvekseen, niin seuran tilanne ei ollut läheskään niin valoisa kuin mitä se nyt on.
Ja mitä tulee voimasuhteisiin, niin mielestäni Ilveksellä on kaikki mahdollisuudet mennä tulevalla kaudella päätyyn asti. Muutenkin Ilveksessä tulisi suhtautua tulevaan kauteen siten, että tavoitellaan sitä kirkkainta mitalia. Ihan siitä syystä, että monelle nykyiselle Ilves-pelaajalle tuleva kausi on todennäköisesti se viimeinen Ilveksessä ennen siirtymistä Pohjois-Amerikkaan. Näitä pelaajia ovat ainakin Dostal, Thomson, Laaksonen, Ruotsalainen ja Maccelli.