En nyt tiedä sopiiko tämä parhaiten tähän ketjuun, mutta laitan kuitenkin. Tilasin Saksasta tietokoneeseen uuden akun, kun Suomesta ei tuntunut sopivaa löytyvän ja hintakin oli kohdallaan. Pyöräilyyn liittyvää tavaraa tulee ulkomailta tilattua aika usein, joten kokemukset toimituksista ovat hyviä, mutta iso kiitos tästä menee DHL:lle. Nyt kävikin niin onnettomasti, että myyjäliike käytti kuriiripalveluihin UPS:ssää, joten paketin saaminen oli astetta hankalampaa.
Tuote lähti tilausta seuraavana päivänä ja saapui Suomeenkin aika nopeasti eli viikko sitten maanantaina. Sain iltapäivällä sähköpostilla tiedon, että UPS on yrittänyt tavoittaa minua, mutta ei ole saanut kiinni. Toisin sanoen kuljettaja oli käynyt kerrostalomme pihalla toteamassa, että alaovi on lukossa. Yhteydenotto puhelimella olisi auttanut, koska olin lomalla ja kotona. Ilmeisesti kuitenkaan kuskeilla ei ollut numeroa, joten olivat lähteneet pois.
Soitin samantien mailin saatuani asiakaspalveluun, jossa kesäaikaan oli valittavina joko kieleksi ruotsi tai englanti. Valitsin jälkimmäisen ja sovimme, että toimitus olisi seuraavan viikon maanantaina eli tänään. Lisäksi annoin numeroni, johon pitää soittaa, jotta voin tulla avaamaan alaoven. Tiistaina sain uudelleen viestin, että UPS on jälleen kerran käynyt toteamassa oven olevan lukossa. Tieto asiakaspalvelusta ei siis ollut siirtynyt kuljettajalle, mutta koska olin matkoilla, en viitsinyt soittaa mihinkään, vaan odotella kotiinpääsyä ja sovittua päivää.
Keskiviikkona kuljettaja oli jälleen käynyt katsomassa, josko alaovi olisi jäänyt auki, mutta tällä kertaa oli tehnyt muutakin, eli selvittänyt numerotiedustelusta puhelinnumeron. Vaimon numero oli ainoa, joka löytyi meidän osoitteella, mutta kuski sai minut sitäkin kautta kiinni. Totesin, että olen reissussa ja seuraavan kerran tavattavissa maanantaina, joten paketti laitettiin jakoon sille päivälle.
Tänään sitten postin mukana tuli lappu, että UPS ei ole pystynyt toimittamaan pakettia minulle, joten se tulee noutaa heidän varastoltaan tai lähtee keskiviikkona takaisin Saksaan. Onneksi varasto sijaitsi noin neljän kilometrin päässä ja nouto oli helppo, mutta jollekin matkasta olisi voinut tulla todella pitkä. Lopulta sain paketin ja kaikki on hyvin, mutta kilpailijoihinsa nähden UPS toimii erittäin neuvostoliittolaisesti, jos ei voida puhelimella ottaa yhteyttä eikä tieto firman sisällä kulje ollenkaan. Pakettiin oli Suomen päässä sentään kirjoitettu lyijykynällä vaimoni numero ja myös omani, jonka annoin puhelimessa kuljettajalle. Tämä tietysti on vain yksi esimerkki, mutta perusasiat tuntuvat olevan pahasti hukassa ja juuri noiden luulisi toimivan saumattomasti, jos haluaa pyörittää bisnestä kannattavasti.
DHL puolestaan on antanut toiminnallaan erittäin ammattimaisen kuvan ja monesti oikein yllättyy, että nytkö se paketti jo tuli ja näin helposti, kun kuljettaja soittaa illalla kahdeksan aikaan, että sopiiko vielä toimittaa.