Tarina jatkuu DPD:stä.
Tänään kuski toi paketin työpaikalleni. Tosin papereissa ei ollut mitään mainintaa toiveestani toimituskellonajasta vaikka sen selkeästi edellisenä iltana kerroin asiakaspalveluun.
Pyysin kuskilta jonkun esimiehen puhelinnumeron joka osaisi kertoa minulle mitä varten pakettini lojuu kolmatta viikkoa terminaalissa.
Sain numeron ja soitin terminaaliin. Sitten alkoi paskanpuhuminen. Heppu väitti ihan pokalla, että heillä ei riitä resurssit. Miten avuton kuljetusfirman pitää olla, että ketään ei kiinnosta paketin saaminen asiakkaalle? Sitten hän sanoi, että heille tulee joka päivä 1000 pakettia, ei heillä ole aikaa.
Käsittääkseni kyseessä on kuljetusfirma eikä varastointiyritys. Ainakaan itse en ole halunnut tällaista palvelua.
Tuohon totesin, että älä nyt viitsi, olen itse ollut isossa kuljetusfirmassa hommissa. Sitten hän sanoi, että pitäisi reklamoida suoraan asiakaspalveluun.
Soitin sitten asiakaspalveluun, selitin tilanteen ja ihmettelin, että miten kädetöntä teidän työvoima on kun kukaan ei kahdessa viikossa viitsi yrittää ottaa yhteyttä. Sitten hän sanoi, että jos reklamoin, niin se koskee lähinnä lähettäjän ja Hollannin postin toimia.
Siis mitä vittua? Jos kuski ei osaa käyttää puhelinta ja sen jälkeen terminaalissa ajojärjestely pelaa taskubilistä sen aikaa kun pitäisi selvittää miten jakamatta jääneet paketit saataisiin jaettua niin ei kai se ole lähettäjän vika? Kuulemma Hollannin postin lähetysten kanssa menee 50/50 jakaako paketit Suomessa Itella vai DPD. Ei lähettäjä voi olla velvollinen kysymään puhelinnumeroani koska sen saa selville myöhemminkin.
Tulikivenkatkuinen sähköposti lähti DPD:n suuntaan ja toivottavasti viitsivät kertoa lopullisen selitysen tälle amatööripuuhastelulle.
Liippaa sen verran läheltä omaa tapaustani, että pakko kommentoida. Itselläni kävi saman firman kanssa vähän samankaltainen tilanne. Pakettia oli yritetty kerran toimitaa ja ovikoodi oli tullut vastaan. Kuriiri oli vienyt paketin takaisin terminaaliin, eikä mitään uutta yritystä tullut. Ei puhelinsoittoa, ei lappua jätetty käynnistä.
Otin sitten itse yhteyttä lähettäjään, että saisin pakettikoodin, jota en aiemmin saanut. Aiemmin lähetykset ko. lähettäjältä ovat tulleet hyvin perille, edellisellä kerralla jopa kuriiri soitti ennen toimitusta. Noh ilmeni että paketti oli kotikaupungissa, mutta puhelinpalvelu ilmoitti että jonoa on 17 minuuttia ja jonotus on maksullista. Noh lähestyin DPD:tä ystävällisesti sähköpostilla ja kysyin, että josko se paketti voitaisiin toimittaa perille vaikkapa seuraavana päivänä.
Ystävällinen asiakaspalvelija vastasi sitten sähköpostilla seuraavana päivänä, että josko voisin ottaa yhteyttä lähettäjään, että paketti pistettiin jo takaisinpäin. Vedin tästä palkokasvin varsineen päivineen poskionteloon, koska niin ylimielinen tuo viesti oli. Harvemmin on ruvennut aspa neuvomaan, että voisin itse ottaa yhteyttä lähettäjään, kun oma firma ei osaa edes ilmoittaa että minulle on paketti odottamassa toimitusta. Laitoin sitten eri palautekanavan kautta postia DPD:lle, että josko tuohon palvelutasoon saisi jonkunlaista parannusta. Paketin perääminen lähettäjältä ei pitäisi kuulua minun tehtäviini, eikä sen puoleen toimituksen vaatiminen lähettäjän, koska he ovat yhden paketin lähettäneet ja toimituksen antaneet DPD:n vastuulle. Palaute oli tiukan asiallinen ja perusteellinen. Yllättäen sama asiakaspalvelija vastasi huomattavasti nöyremmällä asenteella n. 20min kuluttua palautteesta, ilmeisesti viesti oli tavoittanut jonkun ylempää. Laitoin tuon aiemman viestin mukaan palautteeseeni, niin kohdentui varmasti oikein.
Sinällään vikahan ei ollut asiakaspalvelijan, mutta itse en niin ylimielisesti kehtaisi vastata.
Pahoittelut tulivat ja ilmoitettiin että paketin palauttaminen on lähes mahdotonta. Voidaan yrittää, jos HALUAN. Ilmoitin että tokihan minä sen paketin haluan, että yrittäkää pois. Samalla otin yhteyttä lähettäjään, selvitin tilanteen ja pahoittelin, kun joudun kuriiritunarien takia ottamaan yhteyttä. Siellä päässä alkoi palvelu pelaamaan heti, yhteydenotot tulivat nopeasti takaisinpäin, toinen paketti lähti matkaan heti, koska edellistä ei saatu palautettua. Sen jälkeen vielä varmistettiin puhelinnumerot ja luvattiin että kuriiri soittaa minulle ennen toimitusta.
Parin päivän päästä ovipuhelin pirahti, ei oltu soitettu, mutta onneksi satuin olemaan kotona. Naama norsulla sitten kuriiri kiikuttaa vihdoin paketin perille. Täytyy sanoa, että oli kyllä sellainen seikkailu, ettei paremmasta väliä.
Sain selville prosessin aikana, että soittaminen on kuriirille vapaaehtoista. Näköjään myös paketin toimittaminen, takaisin se osataan kyllä laittaa. Palvelun taso heittelee ja itse saat tavarasi perään huudella. Asiakaspalvelukin oli poikkeuksellisen ylimielistä. Onneksi lähettäjä toimi hienosti, mutta täytyy sanoa, että DPD ei paljon pisteitä kerännyt. Ei näköjään tee sitä muuallakaan. Olin jo paikallistamassa ongelmaa paikalliseen alihankkijaan, mutta ilmeisesti koko firman toimintatapa on mätä.
Ei sen puoleen on tuota saanut toisenlaistakin palvelua ko. yrittäjiltä. Eräs firma olisi halunnut jääräpäisesti toimittaa paketin klo. 14:30 vaikka ilmoitin, että en ole silloin kotona. Ilmoitettiin että paketti toimitetaan seuraavana päivänä samaan aikaan, ehdotin että voisiko aikaa muuttaa. Ei voinut, mutta sitkeästi meinasivat tulla samaan aikaan niin monta kertaa, että olen kotona. Firmana DHL, tosin uskon että ongelma oli enemmänkin paikallisessa alihankkijassa. Hain paketin sitten varastolta, kun en jaksanut odottaa että ko. pelleilijät sattuvat oven taakse silloin kun olen kotona. Nykyään olen enemmän kuin tyytyväinen Itellalta saamaani palveluun.