Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 937 831
  • 6 860

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole aivan niin yksinkertainen juttu. Kun tulet myymälän tiloihin, sinun asiakassuhteesi alkaa sillä hetkellä, ja jos olet asiakkaana ja saat kouraasi olutta 20.58, lain mukaan olet oikeutettu ostamaan sen vaikka kello olisikin 21.30. Jos kauppa sanoo, että myynti loppuu klo 21.00, asiakassuhteesi kauppaan on alkanut jo aiemmin. Ostohetkihän sitä ei määrää, vaan se milloin olet myymälään tullut.
Eikö kauppa saa itse päättää kenelle myy ja mitä ja koska? Vaikka ihan mielivaltaisesti.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Meillä kävi tossa taannoin tälläinen episodi. Tultiin kauppaa, joskus 20.55 ja hirveellä munaravilla keittohyllylle. No saatiin siinä maljat kouraan ja ilmeisesti joku muukin oli niin tehnyt, koska oli hirveä jono. No myyjä siinä otti asiakkaita ja kaveriltani tippui pullo lattialle joka meni tuhannen paskaksi siihen. Myyjä siinä samaan aikaan huusi ettei alkoholia enään myydä, koska klo on 21.01 tjn. Itse aloin siina purnaamaan tietenkin, koska oltiin kaupassa ennen yhdeksää. Myyjä sanoi ettei myy johon vastasin että ei mekään vissiin makseta tuota pulloa joka tippui sillon klo 21.01. Myyjä oli monttu auki siinä vähän aikaa jonka jälkeen hänen kaverinsa tuli sanomaan että myy kaikille jotka oli kaupassa ennen klo 21.00. Näin siis maksoimme sen rikkinäisen pullon ja saatiin myös omat maksettua.

Kai se vähän riippuu myyjästä onko pelisilmää vai ei.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No myyjä siinä otti asiakkaita ja kaveriltani tippui pullo lattialle joka meni tuhannen paskaksi siihen.
....clip...
Myyjä sanoi ettei myy johon vastasin että ei mekään vissiin makseta tuota pulloa joka tippui sillon klo 21.01. Myyjä oli monttu auki siinä vähän aikaa jonka jälkeen hänen kaverinsa tuli sanomaan että myy kaikille jotka oli kaupassa ennen klo 21.00. Näin siis maksoimme sen rikkinäisen pullon ja saatiin myös omat maksettua.

Paitsi kaupoilla on vakuutukset tällaisia rikkoutumistapauksia varten, eivät varmaan sitä käytä mihinkään bisse-pulloon, vaan vähän arvokkaampiin tavaroihin. Hajonneet bisset mennevät normaaliin hävikkiin...

Ts. Ei kaverisi tuota pulloa olisi joutunut maksamaan kuitenkaan.

Mutta pääasia, että saitte lopulta kuitenkin ostettua, ja pisteet tälle toiselle myyjälle joka homman tajusi :)
 

Jeffrey

Jäsen
Ei ole aivan niin yksinkertainen juttu. Kun tulet myymälän tiloihin, sinun asiakassuhteesi alkaa sillä hetkellä, ja jos olet asiakkaana ja saat kouraasi olutta 20.58, lain mukaan olet oikeutettu ostamaan sen vaikka kello olisikin 21.30. Jos kauppa sanoo, että myynti loppuu klo 21.00, asiakassuhteesi kauppaan on alkanut jo aiemmin. Ostohetkihän sitä ei määrää, vaan se milloin olet myymälään tullut.

Ei tämä nyt ole niin vaikeata. Tuossa muutama viesti ylempänä juuri asia selitettiin.

Kaljan myyntilupa mitataan asiakkaan mahdollisuudesta ottaa tuote haltuun. Ja tämän haltuun otto ajan perusteella kaljaa myydään. Haltuun otto on se kun asiakas ottaa tuotteen hyllystä. Kaupan tuote on silloin asiakkaan hallussa, kassalla hän tekee siitä vaihdon rahaa vastaan ja lunastaa sen omakseen.

Eli kaupat saavat myydä kaljaa kello yhdeksän jälkeen, mikäli pystyvät osoittamaan, että asiakas on ottanut sen haltuunsa/ollut mahdollisuus ottaa se haltuunsa ennen yhdeksää. 21.00 sulkeutuvissa kaupoissa tämä ei ole ongelma. Ovet lyödään säppiin yhdeksältä. Silloin voidaan olettaa asiakkaan olleen kaljahyllyllä ennen yhdeksää. Okei isoissa marketeissa tämä ei käytännössä toteudu, mutta onneksi meillä on maalaisjärki.

Sitten pienemmissä kaupoissa. Esimerkiksi omassa lähi Alepassa alkoholihylly lyödään lukkoon yhdeksältä. Nyt kauppa voi osoittaa, että asiakas otti tuotteen haltuunsa jo ennen yhdeksää. Kassan läpi kulkeminen ei ole tässä tapauksessa enää mitenkään merkitsevää.

Syy miksi Dynamo ei saanut Lidl:stä keppanaa matkaansa on yksinkertaisesti se, että Lidl:llä ei ole osoittaa aikaa milloin asiakas on ottanut tuotteen haltuunsa. Tuon he voisivat korvata lukittavilla kaljakaapeilla. Ja nyt siellä ilmeisesti on otettu se linja, että yhdeksän jälkeen ei enää myydä koska sitä ei voida luvata kaikille. Kuvitelkaa nyt se tilanne mikä syntyisi kassajonossa jossa Jorma ja Kalle on peräkkäin. Jorma tuli kauppaan 20.59 ja Kalle 21.01. Noh Jorma saisi ostettua ja Kalle ei.
 

Jeffrey

Jäsen
Paitsi kaupoilla on vakuutukset tällaisia rikkoutumistapauksia varten, eivät varmaan sitä käytä mihinkään bisse-pulloon, vaan vähän arvokkaampiin tavaroihin. Hajonneet bisset mennevät normaaliin hävikkiin...

Eipä muuten ole. Vakuutukset eivät korvaa penniäkään. Ainoa korvausvelvollinen on tuotteen hajoittaja.

Noh. Autokaupoilla vakuutus korvaa koeajossa tapahtuneita vahinkoja. Normaalissa kaupassa on se sitten ruoka- tai käyttötavarakauppa. Vakuutus korvaa korkeintaan asiakkaan rikkomia näyteikkunoita tms. Näitäkään ei korvaa silloin mikäli tekijä on tiedossa. Tai jos kauppa on jättänyt valvonnan puutteelliseksi.

On yleinen virhe luulo, että kaupan varastettu/rikottu omaisuus menisi jollain tavalla vakuutuksen piikkiin. Omassa entisessä työpaikassani tällaista kirjattiin vuosittain tilinpäätökseen euromääräisesti yhden Helsingin keskustan kaksion verran.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eipä muuten ole. Vakuutukset eivät korvaa penniäkään. Ainoa korvausvelvollinen on tuotteen hajoittaja.

<clip>

On yleinen virhe luulo, että kaupan varastettu/rikottu omaisuus menisi jollain tavalla vakuutuksen piikkiin. Omassa entisessä työpaikassani tällaista kirjattiin vuosittain tilinpäätökseen euromääräisesti yhden Helsingin keskustan kaksion verran.

Onko tästä jotai nfaktaa olemassa?

No enpä ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut/taijotain, että joku olisi joutunut _maksamaan_ tuotteen, jonka vahingossa vaikka tönäisee hyllystä alas ja se menee rikki.
Minä olen kyllä aina ollut (ja vielä tätä kirjoittaessakin olen) siinä uskossa ,että juuri tällaisia asioita varten kaupoilla vakuutukset on...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tästä jotai nfaktaa olemassa?

No enpä ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut/taijotain, että joku olisi joutunut _maksamaan_ tuotteen, jonka vahingossa vaikka tönäisee hyllystä alas ja se menee rikki.
Minä olen kyllä aina ollut (ja vielä tätä kirjoittaessakin olen) siinä uskossa ,että juuri tällaisia asioita varten kaupoilla vakuutukset on...

Siis toki kaupat ovat vakuuttaneet myyytävät tavarat, mutta omavastuu lienee tuhansia euroja.
 

scholl

Jäsen
Syy miksi Dynamo ei saanut Lidl:stä keppanaa matkaansa on yksinkertaisesti se, että Lidl:llä ei ole osoittaa aikaa milloin asiakas on ottanut tuotteen haltuunsa. Tuon he voisivat korvata lukittavilla kaljakaapeilla. Ja nyt siellä ilmeisesti on otettu se linja, että yhdeksän jälkeen ei enää myydä koska sitä ei voida luvata kaikille. Kuvitelkaa nyt se tilanne mikä syntyisi kassajonossa jossa Jorma ja Kalle on peräkkäin. Jorma tuli kauppaan 20.59 ja Kalle 21.01. Noh Jorma saisi ostettua ja Kalle ei.

Olen kuullut, että Lidlissä on mennyt kassakoneet kiinni tai lukkoon klo 21, jolloin sen jälkeen ei ole enää voinut maksaa ostoksia. En ole itse kokenut sitä, sillä olen aina pitänyt periaatteena mennä kauppaan viimeistään varttia vaille, jottei kävisi niin, etten pääse sieltä kassalle ennenkuin kauppa menee kiinni.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ei tämä nyt ole niin vaikeata. Tuossa muutama viesti ylempänä juuri asia selitettiin.

Kaljan myyntilupa mitataan asiakkaan mahdollisuudesta ottaa tuote haltuun. Ja tämän haltuun otto ajan perusteella kaljaa myydään. Haltuun otto on se kun asiakas ottaa tuotteen hyllystä. Kaupan tuote on silloin asiakkaan hallussa, kassalla hän tekee siitä vaihdon rahaa vastaan ja lunastaa sen omakseen.

Näin ainakin toimittiin Sipoon kirkon vastapäisessä Alepassa viimekesäisen Klubi-Zagreb -matsin jälkeen. Jonot olivat suht pitkät, jolloin henkilökunta kellon lähestyessä ysiä vartavasten ilmoitti, että kaikki, joilla börstaa on korissa tms, saavat sen toki ostaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Onko tästä jotai nfaktaa olemassa?

No enpä ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut/taijotain, että joku olisi joutunut _maksamaan_ tuotteen, jonka vahingossa vaikka tönäisee hyllystä alas ja se menee rikki.
Minä olen kyllä aina ollut (ja vielä tätä kirjoittaessakin olen) siinä uskossa ,että juuri tällaisia asioita varten kaupoilla vakuutukset on...

Faktana ehkä menee oma kokemukseni kaupanalalta? Jos vahingossa tönäisee tuotteen alas hyllystä niin eiköhän kauppa ota sen asiakaspalvelutilanteena ja ymmärrä asiakasta. Tällöin asiakas ei joudu tuotetta maksamaan.

Omasta kokemuksestani esimerkkejä rikkimenevistä tuotteista:

Asiakas sovittaa tuotetta päällensä. Ja tuote sattuu menemään sovituksessa rikki. Eihän asiakasta voi tästä syyttää. Kauppa sitten keskustelee maahantuojan mukaan tilanteesta. Ja maahantuoja yleinsä korvaa uuden tuotteen.

Asiakas on tuhmalla päällä ja irroittaa hälyttimen tuotteesta. Prosessi rikkoo tuotetta ja esimerkiksi tekee takkiin reijän. Asiakas korvaa tuotteen virkavallan avustuksella. Noh, nyky lainsäädännöllä ei tarvitse korvata.

Yksi asiakas suhde on kaupalle usein tärkeämpi kuin rikki mennyt kaljapullo, kulho tms. Ja tämän takia asiakasta ei laiteta vastuuseen tapahtuneesta. Tilanne voisi olla eri mikäli esimerkiksi rikot kalliin taulutelevision.

Kyllähän tämä hävikki on sitten laskettu budjettiin mukaan ja sitä kautta hintoihin. Siinäs naureskelet sitten kun toiset ihmiset rikkovat kaupassa tuotteita. Sinä niistä osasi maksat.

Aika usein kaupan alalla lasketaan, että vuotuinen hävikki saa olla n. 1-3% liikevaihdosta riippuen hieman kauppapaikasta ja alasta. Voit kaivaa esimerkiksi Stockmannin Helsinkin tavaratalon liikevaihdon. Ja laskea siitä 3%. Se on melko lähellä summaa jonka he odottavat olevan hävikkiä. Tämä summa katetaan muiden tuotteiden myynnillä ja niissä olevilla hinnoilla.

Pääpiirteittäin voit laske, että niissä tuotteissa joissa on suuret katteet, hävikki on myös suurta. Esimerkiksi nyt vaikka meikit ja kosmetiikka.

Vuorostaan tuotteissa joissa on pienemmät katteet, on hävikkikin pienempää. Esimerkiksi kovat tuotteet vaikkapa autot.

EDIT: Varmasti avoimessa markkinataloudessa myydään kaikkea mitä joku ostaa. Hävikki vakuutukset tulisi yritykselle kuitenkin niin kalliiksi, että ei niitä kukaan halua ostaa. Nyt ei kuitenkaan puhuta mistään liikenne vakuutuksista missä osa ihmisistä ajelee kolareita välillä. Kauppojen hävikki on aikalailla vakio tuo 1-3%

Olisi hauska kuvitella kaupan ja vakuutusyhtiön edustajien kokous aiheesta.

Kaupan edustaja: Meidän vuotuinen hävikkimme on 150 000-200 000 euroa. Haluamme vakuutuksen sille.

Tietokilpailu kysymys: Minkä hintaisen vakuutuksen vakuutusyhtiö olisi valmis myymään kaupalle?
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No enpä ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut/taijotain, että joku olisi joutunut _maksamaan_ tuotteen, jonka vahingossa vaikka tönäisee hyllystä alas ja se menee rikki.
Minä olen kyllä aina ollut (ja vielä tätä kirjoittaessakin olen) siinä uskossa ,että juuri tällaisia asioita varten kaupoilla vakuutukset on...

Ei tietenkään joudu maksamaan jos vahingossa jotain rikkoo, nuo laitetaan hävikkiin. Osaat kuvitella sen järjettömyyden kun jostain rikkoutuneesta bissepullosta aletaan täyttelemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei tietenkään joudu maksamaan jos vahingossa jotain rikkoo, nuo laitetaan hävikkiin. Osaat kuvitella sen järjettömyyden kun jostain rikkoutuneesta bissepullosta aletaan täyttelemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle?
Alkossa töissäollessani ohjeistus oli, että vielä kassan jälkeenkin kaupparakennuksen sisätiloissa rikkoutuneet pullot korvataan, siis laittamalla ne hävikkiin ja antamalla asiakkaalle uusi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkossa töissäollessani ohjeistus oli, että vielä kassan jälkeenkin kaupparakennuksen sisätiloissa rikkoutuneet pullot korvataan, siis laittamalla ne hävikkiin ja antamalla asiakkaalle uusi.

Aika reilua meininkiä kyllä. Mulla on baarissa ollut yleensä rajana baaritiski, siitä kun lähtee eteenpäin niin takuu loppuu. Tiskillä sählätessä jos juoma kaatuu, niin saa uuden.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
EDIT: Varmasti avoimessa markkinataloudessa myydään kaikkea mitä joku ostaa. Hävikki vakuutukset tulisi yritykselle kuitenkin niin kalliiksi, että ei niitä kukaan halua ostaa. Nyt ei kuitenkaan puhuta mistään liikenne vakuutuksista missä osa ihmisistä ajelee kolareita välillä. Kauppojen hävikki on aikalailla vakio tuo 1-3%

Olisi hauska kuvitella kaupan ja vakuutusyhtiön edustajien kokous aiheesta.

Kaupan edustaja: Meidän vuotuinen hävikkimme on 150 000-200 000 euroa. Haluamme vakuutuksen sille.

Tietokilpailu kysymys: Minkä hintaisen vakuutuksen vakuutusyhtiö olisi valmis myymään kaupalle?

Kyllä perjaatteessa rikkoutumisten ja varkauksien varalle vakuutuksen saa mutta tilannehan on se että yksittäisen rikkoutumisen yhteydessä menee omavastuu per tapaus, joka yritysten vakuutuksissa on yleensä useita satoja euroja (sanoisin että vähintään 400€) joten pääsääntöisesti tälläinen tilanne jäisi alle omavastuun.

Toisaalta sitten myymälävarkaudet ovat sellaisia että yleensä niitä ei pystytä todentamaan kun jälkiä ei jää, tai jos saadaan kiinni niin saadaan tavara takaisin.

Mitään sellaista vakuutusta ei kyllä saa että vuoden lopussa ilmoitettaisiin hävikki ja se sitten korvattaisiin, mutta näille tilanteille mistä hävikki koostuu saa kyllä vakuutuksen mutta tapahtumien luonteen takia korvauksia ei käytännössä näistä tilanteista saa.

Jos kaupassa jotain rikkoo niin omasta vastuuvakuutuksestahan voi saada korvauksen jos kyseessä on tuottamuksellinen teko, toki edelleen omavastuu lienee vähintään 100€, jos on vahinko niin silloinhan ei ole korvausvastuussa.
 
Viimeksi muokattu:

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Alkosta olen saanut aina todella hyvää palvelua, riippumatta kaupungista tai liikkeestä. Asiantuntevaa opastusta vaikka en sitä aina ole tarvinnutkaan, mutta ihan mielenkiintoista infoa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Joudun ihmettelemään, että mikä vaivaa minua tai kuljetuspalveluja, joita silloin tällöin tarvitsen.

Noin kerran vuodessa olen hankkinut äänentoistolaitteistoa, jota ei ole löytynyt ihan hyllystä paikallisilta yrittäjiltä. Yhtä usein on ollut toimituksessa ongelmia. Viimeksi avauduin T-kaupan toimituksen kestosta, kesti jotain pari viikkoa soutaa Saksasta Suomeen (oli tietysti myrskyä Itämerellä, vastatuulta jne..). No, T-kauppaa olen vältellyt, vaikka siellä on toki pätevää tarviketta myynnissä, kunhan välttää Thomannin omia tuotteita.

Tällä kertaa sitten on jo yli viikko mennyt tilauksen teosta, ja vieläkin tilaamani tuote lepää laakereillaan varastossa tai merikontissa tai jotain. Ei se ole mitään tähtitiedettä siirtää tuotteita paikasta A paikkaan B Suomen rajojen sisällä. Onneksi paikalliseen yrittäjään on niin hyvät suhteet, että saan tarvitsemani vaikka lainaan jostain, ellei nyt riitä tilaus reilut kaksi viikkoa ennen käyttötarvetta. Jos olisi yhtään paikallisen tahon vika tämä tilanne, vaihtuisi yhteistyökumppani niin, että heilahtaa.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se ole mitään tähtitiedettä siirtää tuotteita paikasta A paikkaan B Suomen rajojen sisällä.

Ei ole tähtitiedettä, mutta kuljetusajat voivat vaihdella aika paljon sen mukaan, kuka ja mistä ostaa kuljetuspalvelun. Jos tavarantoimittajasi haluaa saada kuljetuspalvelun 10-20% halvemmalla, pitää valita huomattavasti hitaammat reitit. Niin merillä kun kumipyörillä.
Epäilijöille tiedoksi, että kuljetuspalveluita pystyy ostamaan kovasta kilpailusta huolimatta tuon verran halvemmalla, jos volyymit on tarpeeksi isot ja on valmis tinkimään toimitusajoista. Rahakkaammat lähetykset tietysti kuskataan ensiksi.

Samassa jakoautossa voi olla usean eri kuljetusliikkeen tavaraa. Toiset on ollut ensin terminaalissa vähän toisia kauemmin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
En muista olenko täällä vielä kehunut paikallista levykauppaa, Lappeenrannan Levymusiikkia. Palvelu on syventynyt ennemminkin jonkilaiseksi ystävyyssuhteeksi ja liikkeellä käynnistä saa aina pirun hyvän mielen, tarttui mukaan sitten lättyjä tai ei.

Toukokuun alkupuolella tilailin jokusen CD:n. En muistanut levyjä hakea ~3 viikkoon ja noutaessani pahoittelin asiaa. Vastaukseksi sain sympaattisen, "Ei se kuule mitään, mie tiesin että sie tuut kyl."

Keräsin vielä muutaman lätyn käteen ja tokaisin "Joku vielä, piru kun en muista mikä." Vastaukseksi sain "Mie tiiän mitä sie et muista, se on Liljan Loiston uus, mut se tulee vast huomen." Ihmettelyyn mistä pirusta kaveri pystyi tietämään mitä levyä edellisenä iltana olin hahmotellut sain vastaukseksi "Kyl mie siun musiikkimaun tiiän."

Helvetisti propseja koko Levymusiikin poppoolle. Ei ole mitään syytä siirtyä muutaman euron halvempien CD:iden perässä nettikauppoihin.
 
Helvetisti propseja koko Levymusiikin poppoolle. Ei ole mitään syytä siirtyä muutaman euron halvempien CD:iden perässä nettikauppoihin.

Tähän lauseeseen voi mielestäni kiteyttää laadukkaan asiakaspalvelun. Palvelun tulee olla tasoltaan sellaista että asiakas haluaa asioida jossain tietyssä paikassa ja maksaa siitä vielä ylimääräistä. Tästä voisi moni pikkupuoti ottaa oppia sen iänikuisen "netistä saa kaiken niin halvalla" -kitinän sijaan.

Täytyypä käydä kokeilemassa jos joskus asioin siellä suunnalla.
 

Dängleri

Jäsen
Jos vahingossa tönäisee tuotteen alas hyllystä niin eiköhän kauppa ota sen asiakaspalvelutilanteena ja ymmärrä asiakasta. Tällöin asiakas ei joudu tuotetta maksamaan.

Alkossa töissäollessani ohjeistus oli, että vielä kassan jälkeenkin kaupparakennuksen sisätiloissa rikkoutuneet pullot korvataan, siis laittamalla ne hävikkiin ja antamalla asiakkaalle uusi.

Meillä päin riippuu vähän tilanteesta; jos kyse on puhtaasta vahingosta, toimitaan juurikin kuten Jeffrey ja JZZ kirjoittivat.

Kuitenkin jos asiakas selkeästi esim. vahvan humalatilan takia pudottaa/hajoittaa jotain, voi hän joutua rikkomansa tuotteet korvaamaan. Sama pätee lapsien tekemiin tuhoihin, jos vanhemmat ovat selkeästi laiminlyönneet velvollisuutensa heidän kaitsimisessaan. Toki menettely on aina tilannekohtaista, ja riippuu paljon myös myyjästä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Rakas vaimoni vei keskiön pinnattavaksi mäntsäläläiseen pyöräliikkeeseen 30 maaliskuuta tänä vuonna. Lupas renkaan kahdessa viikossa. Kävi kyselemässä sitä sitten toukokuun puolessa välissä. Puuttui kuulemma joku työkalu jolla voi pinnoja katkoa, kun ei oo sopivia pinnoja. Eipä oo vielä kuulunut tähän päivään mennessä mitään. Siellä on puhelinnumero jotta voisi soitella, mutta eipä taida "asentaja" osata käyttää puhelintaan. Heinäkuun alussa käyn hakee keskiön pois ja saatan ehkä sanoa valitun sanan.

Liike MG Bikes, suosittelen....
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Avautumista surkeasta palvelusta

Kylläpä vitutti tänään kun tuli käytyä K-Raudassa. Sen verran kalliit ostokset piti tehdä (tehdään mökillä kattoremppaa), että oltais mielestäni ansaittu muuta kuin osoittelua että "tuolta päin löytyy". Meillä oli lista tarvikkeista mitä piti ostaa ja näytettiin sitä yhdelle tyypille. Minusta palvelua olisi se, että kyseinen hemmo hakisi tavarat, toisi ne kassalle ja laskuttaisi ne - jos oltaisiin jossakin palvelukulttuurimaassa hän myös kantaisi ne autoon tai ainakin auttaisi niiden kantamisessa autoon - mutta ei nyt liikoja pidä vaatia täällä kylmässä Pohjolassa.

Sen sijaan yksi osoittaa että tuolta päin löytyy ja toisen tarvikken kohdalla sanoo että "löytyy yläkerrasta". Yläkerrassa taas tyyppi osoittelee että "tuolla" ja yksi rulla aluskatetta pitää vielä hakea varastolta - jossa pitää jonkun aikaa odotella koska siellä ei ole ketään. Aikani odoteltua sinne tulee tyyppi joka välinpitämättömästi heittää kainalooni rullan. Sitten kannan ko.rullan kassalle joka laskuttaa ja lopuksi kannan kaikki verneet autoon. Syvältä.

Ja Alkossakin muuten yleensä myyjä pakkaa tuotteet pussiin, jos sellaisen ostan. Tänään oli vissiin joku kesätyttö, joka vain otti rahat ja heitti pussin hihnan päähän. Yleensä Alkossa on hyvää palvelua - yksi harvoja poikkeuksia suomalaisessa palvelukulttuurissa. Tänään ei sitten sielläkään.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Menisikö kuitenkin Laadukasta asiakaspalvelua...-ketjun alle?

Ei siinä, ihan aiheellinen avautuminen. Välillä kyllä tuo pelisilmä puuttuu asiakaspalvelijoilta ihan tyystin, vaikka se ei suoranaisesti tulisi edes myyntitilanteessa esille. Mieleen tulee esim. tuo lähi-cittari, jossa ilmeisen nuori liha- ja kalatiskin henkilökunta oli kirjoittanut asiakkaiden näkyville tussitaululle "Muista siivota tarjouskalatiski eli pommi lauantaina". Eipä tuo hirveästi hirveästi houkattanut ostamaan. Hävisi kyllä varsin pian tuo teksti.

Vähän samaa meininkiä oli Subway:ssä, kun nuoret tytöt kikattivat tiskin takana. Toinen avasi lihapullarasian kantta ja näytti sitä toisella:

Myyjä 1 kirjoitti:
Tekiskö mieli lihapullia? *räkätystä*

Myyjä 2 kirjoitti:
Hyi vittu! *räkätystä*

Aivan varmasti koko pikaruokaravintola kuuli keskustelun.

Noh, lähinnä tuo kai on pääasiassa nuoruuden aiheuttamaa pelisilmän puutetta varmasti yksitoikkoisessa työssä enemmän kuin suoranaista vittumaisuutta. Kyllähän sitä aikanaan aika löysin rantein tuli otettua huvipuiston kesäduunissa itsekin eli [tunna]Who am I to judge?[/tunna]
 
K-raudassa palvelun taso vaihtelee kyllä järkyttävästi. Parhaimmillaan myyjä todellakin keräilee ostoslistan tavarat jakaen samalla kaiken tietonsa mitä tavaroista ja niiden käytöstä tietää, pahimmillaan saat värjötellä pakkasessa noutopihalla vartin ennen kuin vanhalta viinalta haiseva pelottava mies viittaa murahdellen suunnilleen suunnan josta löydät sinulle myydyt lähes myyntikelvottomat jämätavarat.

Soitin Hesarin aspaan vaihtaakseni lehtitilauksen pelkkään digilehteen. Minua palvelleella nuorella naisella ei ollut mitään palveluhalukkuutta, ja kaiken lisäksi jouduin itse olemaan aktiivinen saadakseni ongittua kaikki oleelliset tiedot tilauksen yksityiskohdista. Tuntui että hän on siinä puhelussa asiakas ja minä olen palvelija.

Tuli samanlainen fiilis kun tilasin pesukoneeni paikalleen asennettuna, ja loppujen lopuksi minä, humanistinen ja jopa naisellinen kynäniskanörtti, jouduin itse tekemään koko asennuksen käytännössä uusiksi kun ei se amis duunari osannut vaikka yritin varovaisesti neuvoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös