Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 941 099
  • 6 860

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä oli varmasti kieltä poskessa mukana, mutta kyllä tämäkin asenne vie pahasti metsään. Kenen rahoista ne asiakaspalvelijoiden liksat maksetaan? En millään tavalla oikeuta asiakkaiden kiukuttelua, mutta jos kerran suurin osa asiakkaista sitä Suomessa tekee, niin näiden asiakkaista valittavien asiakaspalvelijoiden kannattaisi ehkä harkita alanvaihtoa.

Eivät sanonnat "asiakas on aina oikeassa" ja "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" täysin tuulesta temmattuja ole. Kääntäen eivät toki myöskään mitään parasta peruskalliota elämänfilosofiaksi.

Ja tämä ei yhdellekään käyttäjälle henkilökohtaisesti.

Juu, eihän mikään ole niin mustavalkoista kuin tuosta viestistäni saa käsityksen. Ja kuten itsekin viestisi lopussa tuot asiaa ilmi, niin mielesteäni "asiakas on aina oikeassa"-lausetta käytetään liikaa, sillä se antaa suotta hölmöille ihmisille vääränlaisen oikeuden käyttäytyä kaupoissa.

Tottakai asiakasta pitää palvella ja tiedostaa, että asiakkaat sen kaupan pitävät toiminnassa, mutta tarkoitan nyt niitä ihmisiä jotka käyttäytyvät todella moukkamaisesti ja epäkohteliaasti asiakaspalvelijaa kohtaan.
Mikään "asiakas-asiakaspalvelija" kohtaaminen ei oikeuta mielestäni käyttäytymään huonosti toista ihmistä kohtaan. Yksikään asiakas ei voi ja saa pitää itseään sitä kaupan työntekijää ylempiarvoisena. Eikä tietenkään toistekaan päin.
Kenenkään ei tarvitse työpaikallaan kuunnella haistattelua tai haukkumista, ei ihmisten kuulu vaan niin käyttäytyä. Ja jos normaalit käytöstavat unohtuvat kun kohtaan vaikka kaupan kassan, niin sitten on vaan parempi pysyä neljän seinän sisällä.

Ja tämäkään viesti ei ollut kenellekään aiemmalla kirjoittajalle, vaan yleinen ajatelma siitä, että oltaisiin kohteliaita ja huomioivia kanssaihmisiä kohtaan.

edit. sen verran lainaamaani viestiin vielä lisäystä, että jos moni asiakaspalvelija kokee kohtaavanasa huonoa käytöstä, niin eiväthän he välttämättä ole väärässä eikä heidän tarvitse vaihtaa alaa, vaan kysymyksessä voi olla tässäkin ketjussa mainittu asia siitä, että osa asiakkaista vaan nykyään käyttäytyy huonosti.
Itse en ole koskaan saanut huonoa palvelua missään kaupassa tai liikkeessä. Ja siihen ei ole tarvinnut mitään taikatemppuja, on riittänyt kun on ollut ystävällinen. Ja ehkä siihen on auttanut toki se, että on itse aikoinaan työskennellyt aspa-tehtävissä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Suomalaista asiakaspalvelua parjataan usein, mutta ei se aina onnistu asiakaspalvelun luvatussa maassa eli USA:ssa. Pari viikkoa sitten olin siellä eräänlaisessa teehuoneessa. Eli käytännössä vähän paremman luokan teejuomiin erikoistunut kahvila oli kyseessä. Juomien lisäksi paikka myy omia teesekoituksia ja niitä olin menossa sinne ostamaan. Nappasin purkin hyllystä ja marssin tiskille. Siellä "baarimikko" sekoitteli teejuomia ja n. 5 minuutin jälkeen kysyi, että mitäs teille. Näytin purkkia ja sanoin, että vain tämä. Jantteri palasi takaisin sekoittelemaan juomia muille asiakkaille. Tämä hitusen ärsytti, kun mulla oli kiire muualle, mutta ajattelin, että toiset olivat tilanneet ennen minua ja odottelin vuoroani. Mies teki kymmenessä minuutissa kolme juomaa ja melko lailla ignoorasi minut täysin tässä vaiheessa. Minä siis pojotin siinä tiskillä seteli kädessä koko tämän ajan. Noh, juomat valmistuivat ja oletin, että nyt voin toimittaa n. 30 sekuntia kestävän rahanvaihtotoimituksen. No, eipä baarimikko vieläkään tullut luokseni vaan käveli ohitseni ja rupesi keittämään lisää teetä! Pari minuuttia tätä ja nappasin hihasta toista asiakaspalvelijaa ja kysyin, että voisinko maksaa tämän, olisi vähän kiire. Tämä henkilö oli auttavainen, mutta vei purkin suoraan teetä keittelevälle baarimikolle. Baarimikko sieltä tiuskaisi, että liikkuu niin nopeasti kuin pystyy... Niin. En ymmärrä, miksi muut tarjoilijat ym. (joita pyöri ympärillä n. 3-4 koko ajan) eivät voineet rahastaa minua, enkä sitä miksi tämä baarimikko rupesi keittelemään uutta teetä, vaikka rahaa kädessä pitävä asiakas odottaa tiskillä. Tässä vaiheessa sanoin kohteliaasti, että nyt jäi teet ostamatta ja lähdin pois.

Eikä kyseessä ollut edes mikään ruuhka-aika, ainakaan siitä päätellen, että n. puolet kahvilan pöydistä oli tyhjänä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ja ihmettelen kyllä, että jos aluskatetta tai ruuveja ei osaa itse etsiä ja hyllystä ottaa, niin ei niitä varmaan osaa mihinkään hyödyntääkään.

Sinänsä oikeaan osuva huomio, koska en minä sitä kattoa itse tee. Kunhan auttelen ja yritän pysyä poissa jaloista. Olin hakemassa tarvikkeita tekijölle. Ja osasin kyllä ne etsiä ja ottaa, ei siitä ole kyse. Asia olisi vain hoitunut nopeammin ja kätevämmin jos henkilökunta olisi ollut palvelualttiimpaa + olisin ehkä tullut ko.paikkaan toistekin. Jatkossa käyttänen Agrimarkettia jossa todetusti on parempaa palvelua.

Hyviä huomioita täällä on ollut. Ja tosiaankin en ole kovin ahkera K-Raudassa asioija (enkä sellaiseksi aio tulla) joten ehkä vikaa oli siinä etten tiennyt miten kyseisessä paikassa toimitaan. Pariin esitettyyn asiaan muutama kommentti:

- En käyttäytynyt epäkohteliaasti. Kävin kiltisti hakemassa ja maksamassa tuotteet. Enkä todellakaan edes esiintynyt siten, että myyjän pitäisi minulle jotain hakea (kysyin: "Anteeksi, mistä löytyy?" En "haetko minulle?"). Olen ystävällinen varsinkin tuollaisissa paikoissa missä olen itse aika pallo hukassa (en näet ole mikään tekniikan ihmelapsi). Asiakaspalveluhommia olen itsekin tehnyt, joskin omasta mielestäni kaikki työ on omalla tavallaan asiaspalvelutyötä.

- Silmämääräisesti ei todellakaan näyttänyt siltä, että paikassa olisi ollut henkilökuntapulaa. Siitä ei todellakaan ollut kyse ettei kenelläkään olisi ollut aikaa käydä näyttämässä missä tuotteet ovat.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Siinä ei sinänsä ole mitään uutta eikä mullistavaa, että Jatkoajan oman elämänsä asiakaspalveluammattilaiset täällä asettuvat kokemuksestaan avautunutta vastaan. Mielestäni on jokseenkin rajamailla, voiko tuontyyppisessä kaupassa odottaa opastavaa ja asiantuntevaa palvelua. Lähtökohtahan ei kuitenkaan missään tapauksessa voi olla se, että asiakkaan on osattava löytää haluamansa tuote ja ymmärtää rakennusteknisistä asioista ja välineistä yhtään mitään. Puhumattakaan niiden sijainnista kaupassa. Muistaakseni noissa kaupoissa kuitenkin on jonkinlainen infopiste yleensä, joten ehkä asia olisi hoitunut jouhevammin jos siellä olisi asioinut. Mielestäni oleellista ei ole se, osaako joku kesähessu tai vastaava opastaa asiakkaan suoraan oikeaan paikkaan, vaan se miten asiakkaaseen suhtaudutaan. Jos suhtautuminen on mallia EVVK, niin silloin homma kusee ja on syytäkin nostaa kissa pöydälle.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kuulostaa aika normaalilta varsinkin jos tavarat sijaitsivat eri kerroksissa. Vaikka toisaalta mikäpä minä olen sanomaan. Sinä koit saaneesi surkeaa palvelua ja olet mielipiteesi ansainnut. Itse en vastaavasta kokisi samanlaista fiilistä, mutta meillä taitaa olla lähtökohdat tai ainakin palvelun vaatimustaso erilainen.

Minä olen työni takia joutunut usein asioimaan rautakaupoissa. Rautiassa ainakin selviäisi yhdellä myyjällä tuollaisesta tilanteesta, ja hän auttaisi vielä kantamaan tavaroita.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä ei sinänsä ole mitään uutta eikä mullistavaa, että Jatkoajan oman elämänsä asiakaspalveluammattilaiset täällä asettuvat kokemuksestaan avautunutta vastaan.
En nyt kyllä ymmärrä, missä vaiheessa täällä on ketään vastaan asetuttu. Mielestäni ihan hyviä pointteja suuntaan jos toiseen ja hyvässä hengessä.

Tässä oli varmasti kieltä poskessa mukana, mutta kyllä tämäkin asenne vie pahasti metsään. Kenen rahoista ne asiakaspalvelijoiden liksat maksetaan? En millään tavalla oikeuta asiakkaiden kiukuttelua, mutta jos kerran suurin osa asiakkaista sitä Suomessa tekee, niin näiden asiakkaista valittavien asiakaspalvelijoiden kannattaisi ehkä harkita alanvaihtoa.

Eivät sanonnat "asiakas on aina oikeassa" ja "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat" täysin tuulesta temmattuja ole. Kääntäen eivät toki myöskään mitään parasta peruskalliota elämänfilosofiaksi.

Ja tämä ei yhdellekään käyttäjälle henkilökohtaisesti.
En nyt sanoisi että suurin osa asiakkaista on mitään kiukuttelijoita. Oikeastaan varmaan ikävien asiakkaiden osuus on jotain alle prosentin luokkaa, mutta se riittää kun palvelee satoja asiakkaita päivässä. Se ei myöskään ole ihan sattumaa, että internetissä on useita nettisivuja, kuten notalwaysright.com ja suomalainen jo kuopattu aasiakas.net, jossa asiakaspalvelijat kertovat tarinoitaan ikävimmistä asiakkaistaan.

Ehdottomasti asiakasta lähdetään palvelemaan sillä mentaliteetilla, että häntä varten tässä töissä ollaan. Ja itse ainakin pidän sen mentaliteetin, siihen asti kunnes

a) asiakas käskee tekemään jotain, mikä ei todellakaan kuulu toimenkuvaani ja hän ymmärtää sen, esimerkkinä täysin terve ihminen ruokakauppaan astuttuaan käskee kesätyöntekijää ottamaan korin ja keräämään hänen ostoksensa sinne

b) asiakas menee henkilökohtaisuuksiin, tässä vaiheessa kieltäydyn palvelemasta kokonaan ja toivotan hyvää kotimatkaa

c) asiakas käyttäytyy häiritsevästi ja/tai uhkaavasti (usein narkkareita tai humalaisia), ks. ylempi

d) asiakkaalta puuttuu yleiset käytöstavat: esim. käskyttäminen, pojittelu/tytöttely nuorelle asiakaspalvelijalle, vittuilu työnkuvasta (ja oletetusta matalasta koulutustasosta) tai jonon ohi tunkeminen/toisen asiakaspalvelutilanteen keskeyttäminen.

Noista neljästä kohdasta kun selviää, niin saa meikäläiseltä ainakin erinomaista asiakaspalvelua päivästä toiseen. Nykyään esimiesasemassa olen siitä onnellinen, että voin kouluttaa uusille työntekijöilleni myös sen, että ihan kaikkea ei tarvitse kuunnella tai kestää. Monessa matalapalkkaisessa paikassa kun yrittäjä/myymäläpäällikkö/ravintolapäällikkö kun teroittaa uusille työntekijöilleen rahan kiilto silmissään tuota "asiakas on aina oikeassa"-mentaliteettia, ja sitä sitten noudatetaan siihen asti kun se 17v harjoittelijatyttö menee takahuoneeseen itkemään.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Varmaan lähinnä tämän ketjun aiheita...

Tippaaminen

Kuulin joltain matkatoimistovirkailijalta että suomalaisia pidetään maailmalla huonoina tippaajina. Itse olen matkustellut enemmän lähinnä Espanjassa ja Saksassa ja molemmissa maissa annan yleensä ravintoloissa ja takseissa tippiä. Tietääkseni niissä maissa ravintolahenkilösto on hyvin pienipalkkaista ja heidän toimeentulostaan osan ajatellaan koostuvan tipeistä. Mikään automaatti tipinantaminen ei kuitenkaan ole; jos esim. laskun saaminen tuntuu kestävän kohtuuttoman kauan jätän tippaamatta. Yleensä olen pyöristänyt lähimpään kymppiin tai kortilla maksaessa antanut muutamia kolikoita sivusta.

Tämän takia kysyisinkin - jos vaikka jatkoajalta löytyisi ravintola-alan ammattilaisia - voiko kortilla maksaessa tipata? Siis esim. siten että jos laskun loppusumma on 47 euroa sanon että kirjoita viidellekympille? Se laskuhan menee firmalle, miten siis henkilökunta saa tippinsä "välistä"?

Miten yleistä muuten tipin antaminen on kotimaassa? Tippaavatko Suomessa vain ulkomaalaiset turistit? Itse olen joskus ravintolassa antanut ylimääräistä mutta todella harvoin niin on käynyt. Jotenkin sitä ei vain ole osannut ajatella että se kuuluisi Suomessa asiaan.

Ai niin, vielä yksi kysymys jos joku vaikka sattuisi tietämään. Jakaako ravintolahenkilöstö tipit keskenään? Tippihän annetaan aina tarjoilijalle, mutta tuntuisi vähän epäoikeudenmukaiselta jos kokki ei saisi siitä mitään vaikka yksi peruste hyvälle ravintolakokemukselle ja siten myös tipin antamiselle olisi se, että ruoka on ollut hyvää.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rautakaupoissa on usein näihin aikoihin uskomaton ruljanssi päällänsä.

Asiakkaita on paljon,myös niitä jotka eivät yleensä käytä kyseisen puljun palveluita kovin usein(mökkiläiset,mummot jotka rassaavat omenapuitaan jne).

Vakituisia työntekijöitä on paljon lomalla ja tilalla on näitä kesäpoikia jotka sinänsä voivat olla ihan mukavia ja auttamisenhaluisia mutta ovat usein täysin kujalla jos haluaa jotain ihmeellisempää kuin käsisahan. Varastolle on juuri voinut tulla iso tavaralähetys jossa ehkä ne muutama asioista jotain tietävä myyjä on purkamassa kuormaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Noista neljästä kohdasta kun selviää, niin saa meikäläiseltä ainakin erinomaista asiakaspalvelua päivästä toiseen. Nykyään esimiesasemassa olen siitä onnellinen, että voin kouluttaa uusille työntekijöilleni myös sen, että ihan kaikkea ei tarvitse kuunnella tai kestää.

Nämä neljä olivat todella hyviä esimerkkejä. Näitä siis varmasti tulee eteen suht useinkin, mutta siinä vaiheessa, kun asiakaspalvelija pitää suurinta osaa asiakkaista mulkkuina on vaihtoehtoja yleensä tasan kaksi:

1) oman toiminnan uudelleenarviointi
2) alanvaihto. Tämä siinä tapauksessa, jos asiakkaat oikeasti ovatkin mulkkuja. Mulkkukin asiakas voi tulla uudelleen ostoksille, mutta harvemmin sellainen, jolle asiakaspalvelija on aukonut päätään.

Näin tietysti harvoin on, mutta näissä aikaisemmissa postauksissa, jotka mainitsivat tämän "hankalia asiakkaita ketjuun olisi enemmän asiaa kuin huonoa asiakaspalvelua -vastaavaan" oli mun mielestä havaittavissa vähän sitä oman toiminnan jalustallenostamista.

Kyllä se mainittu koulutus ym kuitenkin vaikuttavat myös huonoonkin käytökseen. Yleensä hyvin koulutetut ihmiset ovat duunissaan ym tottuneita asioimaan vastaavanlaisten ihmisten kanssa ja he ovat tottuneita siihen, että varsinkin simppelit asiat hoituvat mutkitta. Jos sitten rautakaupan tiskillä sattuu tulemaan vastaan joku hieman heikompilahjainen kaveri, joka ei ole lähtökohdiltaan samoilla viivoilla, ei ole ihme, jos siinä silloin tällöin tuskastuu.

Millään tavalla näitä mainitsemiasi esimerkkejä tai tuota tuskastumista en hyväksy, mutta asioita kannattaa katsoa myös useammasta perspektiivistä ja miettiä hieman vaikka kyseisen tilanteen taaksekin.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se mainittu koulutus ym kuitenkin vaikuttavat myös huonoonkin käytökseen. Yleensä hyvin koulutetut ihmiset ovat duunissaan ym tottuneita asioimaan vastaavanlaisten ihmisten kanssa ja he ovat tottuneita siihen, että varsinkin simppelit asiat hoituvat mutkitta. Jos sitten rautakaupan tiskillä sattuu tulemaan vastaan joku hieman heikompilahjainen kaveri, joka ei ole lähtökohdiltaan samoilla viivoilla, ei ole ihme, jos siinä silloin tällöin tuskastuu.

Millään tavalla näitä mainitsemiasi esimerkkejä tai tuota tuskastumista en hyväksy, mutta asioita kannattaa katsoa myös useammasta perspektiivistä ja miettiä hieman vaikka kyseisen tilanteen taaksekin.

Pakko ottaa laina tuosta yhdestä kappaleesta kun toit sen hyvin esille, mutta hyvin koulutettu ihminen ei todellakaan ole mikään synonyymi hyvin käyttäytyvälle ihmiselle. Ja tuo asenne, että hyvin koulutettu ihminen kohtaa rautakaupan tiskillä jonkun "heikompilahjaisen" kaverin saa kyllä mulla nyt verenpaineen nousemaan. Tuo kun on valitettavasti totta, että jotkut niistä hyvin koulutetuista ja hyvässä asemassa olevista kuvittelee, että se heidän koulutus ja asemansa tekee heistä jotenkin parempia ihmisiä. Ei se heidän oppima tapa ole yhtään oikeampi kuin se rautakaupan tiskillä olevan tapa.

Ja ei kaupoissa ole töissä sen enempää mitään vähempilahjaisia kuin toimistoissakaan tms. He ovat valinneet työpaikakseen kaupan ja suurin osa on ylpeitä työstään ja työpaikastaan, eikä heille todellakaan kannata mennä puhumaan mistään heikompilahjaisuudesta. Itsekin olen konttorirotta, mutta jos tässä maassa ei olisi kaupan duunareita ja muitakin duunareita niin huonosti meidän kävisi.

"Hyvin koulutettujen" työpaikalla tehdään asiat niin kuin he ehkä haluavat, mutta sitten kun he astuvat kauppoihin ym. he ovat ihan samaa leivän kannikkaa syövää porukkaa, eivätkä todellakaan aina mitään järjen jättiläisiä arjen asioissa.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmaan lähinnä tämän ketjun aiheita...

Tippaaminen

Kuulin joltain matkatoimistovirkailijalta että suomalaisia pidetään maailmalla huonoina tippaajina. Itse olen matkustellut enemmän lähinnä Espanjassa ja Saksassa ja molemmissa maissa annan yleensä ravintoloissa ja takseissa tippiä. Tietääkseni niissä maissa ravintolahenkilösto on hyvin pienipalkkaista ja heidän toimeentulostaan osan ajatellaan koostuvan tipeistä. Mikään automaatti tipinantaminen ei kuitenkaan ole; jos esim. laskun saaminen tuntuu kestävän kohtuuttoman kauan jätän tippaamatta. Yleensä olen pyöristänyt lähimpään kymppiin tai kortilla maksaessa antanut muutamia kolikoita sivusta.

(1) Tämän takia kysyisinkin - jos vaikka jatkoajalta löytyisi ravintola-alan ammattilaisia - voiko kortilla maksaessa tipata? Siis esim. siten että jos laskun loppusumma on 47 euroa sanon että kirjoita viidellekympille? Se laskuhan menee firmalle, miten siis henkilökunta saa tippinsä "välistä"?

(2)Miten yleistä muuten tipin antaminen on kotimaassa? Tippaavatko Suomessa vain ulkomaalaiset turistit? Itse olen joskus ravintolassa antanut ylimääräistä mutta todella harvoin niin on käynyt. Jotenkin sitä ei vain ole osannut ajatella että se kuuluisi Suomessa asiaan.

(3)Ai niin, vielä yksi kysymys jos joku vaikka sattuisi tietämään. Jakaako ravintolahenkilöstö tipit keskenään? Tippihän annetaan aina tarjoilijalle, mutta tuntuisi vähän epäoikeudenmukaiselta jos kokki ei saisi siitä mitään vaikka yksi peruste hyvälle ravintolakokemukselle ja siten myös tipin antamiselle olisi se, että ruoka on ollut hyvää.

Lisäsin numeroinnit.

1. Voi kortilla tipata. Henkilökunta ottaa sen rahan siitä laskun ja maksun erotuksesta ja laittaa tippeihin. Tilitys tehdään kassakoneen perusteella, joten summat täsmää. Samoinhan toimitaan jos asiakkaalle kirjoitetaan rahaa kortilla. Näin ainakin Suomessa kaikissa paikoissa joissa itse olen töissä ollut (yhteensä 20 paikkaa extraukset mukaanlukien.).

2. Kyllähän Suomessa suomalaisetkin tippaa. Olen töissä ruokaravintolassa jossa asiakaskunta on pääsääntöisesti paremmin toimeentulevaa. Tippiä tulee ihan kohtuullisesti, varsinkin kun ottaa huomioon että paikan hintataso on melko kohtuullinen. Kesällä toki tipit kasvavat turistien myötä, mutta kyllä ympäri vuoden tippiä tulee suomalaisiltakin. Nuorempi polvi on oppinut taas tippaamaan, ja sitten se vanhempi väki vanhasta muistista. Vanhemmat tarjoilijat kertovat että 80-luvulle asti Suomessa oli hyvä tippikulttuuri, mutta lama ja keppanabaarit ajoivat sen unohduksiin.

3. Jakaa tai ei jaa. Hyvin paikkakohtaista. Mutuna väittäisin että nykyään jaetaan monissa paikoissa aika tasan, mutta käytäntö vaihtelee edelleen. Esimerkiksi meillä jokainen vuorossa ollut saa saman osuuden, myös keittiössä siis. Joissain paikoissa keittiölle heitetään vaikka könttäprossa tipeistä ja jakavat keskenään, jossain jaettiin tarkkaan tuntien perusteella. Ja jossain baareissa esim. jokainen piti omat tippinsä. Mutta ylesimmin tosiaan jaetaan edes jotenkin järkevästi, suurimmassa osissa ruokaravintoloita kuitenkin tiedostetaan se, että suuri osa tipeistä tulee kuitenkin ruoasta.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tippaaminen

Tämän takia kysyisinkin - jos vaikka jatkoajalta löytyisi ravintola-alan ammattilaisia - voiko kortilla maksaessa tipata? Siis esim. siten että jos laskun loppusumma on 47 euroa sanon että kirjoita viidellekympille? Se laskuhan menee firmalle, miten siis henkilökunta saa tippinsä "välistä"?

Miten yleistä muuten tipin antaminen on kotimaassa? Tippaavatko Suomessa vain ulkomaalaiset turistit? Itse olen joskus ravintolassa antanut ylimääräistä mutta todella harvoin niin on käynyt. Jotenkin sitä ei vain ole osannut ajatella että se kuuluisi Suomessa asiaan.

Ai niin, vielä yksi kysymys jos joku vaikka sattuisi tietämään. Jakaako ravintolahenkilöstö tipit keskenään? Tippihän annetaan aina tarjoilijalle, mutta tuntuisi vähän epäoikeudenmukaiselta jos kokki ei saisi siitä mitään vaikka yksi peruste hyvälle ravintolakokemukselle ja siten myös tipin antamiselle olisi se, että ruoka on ollut hyvää.

Kortilla maksaessa voi kyllä tipata. Meillä on duunissa vielä allekirjoitusmeininki, sirulukijat tulevat myöhemmin tänä vuonna. Tipin jättäminen toimii hyvin simppelisti:

-Asiakas kirjoittaa allekirjoittamisen yhdeydessä kuitin extra-kohtaan haluamansa summan.
-Tarjoilija/baarimikko syöttää kuitin numeron koneelle, jonka jälkeen kysyy tipin summaa.
-Näppäillään summa, kone sylkee uuden kuitin ja vähentää käteisen määrästä (joka pitää tilittää) sen tipin verran, joka otetaan kassasta tippikuppiin.

Sirulukijoita on moneen lähtöön, osassa asiakas voi näppäillä itse tipin, mutta useimmiten pitää ilmoittaa asiasta ennen kuin maksu suoritetaan. Tämän takia myös korttitipit tippuivat entisessä duunipaikassa, missä oli siis käytössä sirukortinlukijat.


Suomen tippikulttuuri on siinä mielessä lasten kengissä, että ihmiset vieläkin hyvin usein kiittelevät todella paljon ja kehuvat maasta taivaisiin - rahallista kiitosta nolla. Kyllähän se kiitos hyvältä tuntuu, mutta jotenkin kummastuttaa että ei viitsitä rahallisesti muistaa siinä vaiheessa ollenkaan - nimenomaan jos kaikki on mennyt loistavasti.

Itse tippaan aina ravintolassa käydessä, joskus ihan vain pari kolikkoa jos homma on toiminut ok ja joskus taas sitä 10-15% jos kaikesta on jäänyt oikeasti hyvä fiilis. Toki joskus tulee oltua jättämättä tippiä, jos on ollut töykeää tai todella hidasta palvelua.

Kyllä musta ainakin tuntuu että tippaaminen on hieman yleistynyt suomalaisten keskuudessa, vaikka tippaamattomuus on edelleenkin enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Ulkomaiset firmat (varsinkin GBR/USA/AUS) jättävät lähes poikkeuksetta tippiä, siinä kun suomalaiset firmat eivät ikinä jätä. Onko täällä kotimaassa firmoilla tippaamiskielto, sitä en tiedä.

Yksityishenkilöiden kohdalla mennään aika samalla kaavalla. Kaikista ärsyttävintä on kun seurueessa on 4-5 ulkomaalaista ja yksi suomalainen emäntä/isäntä. Tämä ulkomaalainen maksaa koko laskun, kysyy isännältä/emännältä että paljonko Suomessa tipataan? Yleensä tulee vastaus "Ei täällä tarvitse tipata ollenkaan". Kiitti vitusti.
Kaikista pahin oli yksi emäntä joka sanoi "Ei tarvitse tipata ollenkaan, vaikka tarjoilija varmaan olisi eri mieltä eh heh heh heh" ja katteli mua naureskellen. Silloin teki mieli tinttasta, vaikka nainen olikin.


Tippien jakamisessa sovelletaan nykyisessä työpaikassani 75/25-jakoa. Kerran kuussa jaetaan tipit, 75% rahoista jaetaan salihenkilökunnan kesken ja 25% keittiön kesken. Tiskari saa keittiön tipeistä, ja blokkari salin tipeistä saman osuuden kuin tarjoilija/kokkikin.

Itselle tämmöinen on ihan ok, sillä olen suurimmaksi osaksi tiskin takana - jossa ei tule tuossa paikassa kovin hyvin tippiä.

Tippiä tulee kuukaudessa salihenkilökunnalle ~80snt per tehty työtunti, eli sellaista vajaata 150 euroa. Casinolla kun olisi tiskin takana töissä, niin tuon tienaisi kahdessa illassa...

Siinä hieman selvennystä, varmasti unohtelin asioita kun ajatus hieman harhaili :)
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers

Kirjoittamasi on täysin totta. Mutta jos esim hyvin koulutettu ihminen suurimmaksi osaksi on tekemisissä kaltaistensa kanssa ja tekee ostoksensa Stockan herkussa, pientä todellisuudentajun hämärtymistä pääsee syntymään.

Tarkoitinkin sitä perspektiivieroa sillä että molemmat sekä asiakas että asiakaspalvelija todennäköisesti kokevat molemmat olevansa oikeassa, vaikka todellisuudessa molempien suvitsevaisuudessa olisi kehitettävää. Aina, jos parempiosaiset ovat pitäneet duunareita ym alempiarvoisina, on taas vastaavasti heitä pidetty tissiposkina, kermaperseinä ym. Erona tässä tietysti se, että vain toinen vaihtaisi osia päittäin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaikista pahin oli yksi emäntä joka sanoi "Ei tarvitse tipata ollenkaan, vaikka tarjoilija varmaan olisi eri mieltä eh heh heh heh" ja katteli mua naureskellen. Silloin teki mieli tinttasta, vaikka nainen olikin.

Eihän tuo vielä mitään. Eräässä paikassa jossa olin töissä suomalainen isäntä oli maksanut laskun isohkolle seurueelle, jotain kahdeksan henkeä, jättämättä tietenkään tippiä. Ulkomaiset vieraat olivat keräänneet kolikoista ihan ok kokoisen kasan tippiä, jotka suomalainen oli kerännyt taskuunsa lähteissään. Maksoi toki firman kortilla.

Sirukortit on tosiaan vähentäneet tippiä, onneksi omassa paikassa maksetaan aika paljon vielä käteisellä, jopa puolet maksuista tulee käteisellä joka on nykypäivänä paljon.
 

J.Petke

Jäsen
Suomessa tippaan hyvin harvoin sillä tarjoilijat saavat ihan ok palkkaa ja tulevat sillä hyvin toimeen. Muissa maissa missä tarjoilijoiden peruspalkka on surkea ja elävät tipeistä, annan kyllä tippiä. Ei esim. gigantin myyjillekään kukaan ylimääräistä rahaa anna vaikka palvelisivat kuinka hyvin tahansa. Miksi sitten tarjoilijoille pitäisi?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suomessa tippaan hyvin harvoin sillä tarjoilijat saavat ihan ok palkkaa ja tulevat sillä hyvin toimeen. Muissa maissa missä tarjoilijoiden peruspalkka on surkea ja elävät tipeistä, annan kyllä tippiä. Ei esim. gigantin myyjillekään kukaan ylimääräistä rahaa anna vaikka palvelisivat kuinka hyvin tahansa. Miksi sitten tarjoilijoille pitäisi?

Tarjoilijat tekee pääsääntöisesti paskalla palkalla hommia. Rafla-alan lisät on jo paljon huonommat kuin kaupan alalla, puhumattakaan siitä että niitä poljetaan ihan yleisesti. Helsingissä tarjoilija melko huonosti tulisi toimeen pelkällä palkalla, varsinkin ottaen huomioon sen, että suurella osalla ei vakituista sopimusta ole, kiitos extrafirmojen. Onneksi toisin ajattelevia ihmisiä löytyy, niin vielä jossain tarjoilija puhuu suomea ilman virolaista korostusta. Kymmenen vuoden päästä tuskin muissa kuin paremmissa paikoissa suomalaisia tarjoilijoita löytyy jos kehitys on samanlaista.
 

J.Petke

Jäsen
Tarjoilijat tekee pääsääntöisesti paskalla palkalla hommia. Rafla-alan lisät on jo paljon huonommat kuin kaupan alalla, puhumattakaan siitä että niitä poljetaan ihan yleisesti. Helsingissä tarjoilija melko huonosti tulisi toimeen pelkällä palkalla, varsinkin ottaen huomioon sen, että suurella osalla ei vakituista sopimusta ole, kiitos extrafirmojen. Onneksi toisin ajattelevia ihmisiä löytyy, niin vielä jossain tarjoilija puhuu suomea ilman virolaista korostusta. Kymmenen vuoden päästä tuskin muissa kuin paremmissa paikoissa suomalaisia tarjoilijoita löytyy jos kehitys on samanlaista.

Joissain paikoissa tulee tosiaan tipattua Suomessakin jos kokee saavansa erityisen ammattimaista palvelua. Esim Black Doorissa palvelu on yleensä loistavaa ja siitä tulee kiitettyä yleensä ns. vaihtorahoilla. Sama homma on ollut myös Pikkulinnussa. Kittysissä ei tulisi ikinä mieleenkään antaa tippiä.

Tuota en kyllä ymmärrä, että kaupan alalla olisi paremmat lisät. Ainakaan omana aikanani ne lisät oli ihan murusia normaaliin palkkaan verrattuna. (20-50€ kuussa). Riippuu toki paikasta ja työajoista.

Toki pk-seudulla asuminen on huomattavasti kalliimpaa ja vaikeuttaa täten toimeentuloa mutta tarviihan se muuallakin asuminen ja palkka saada tasapainoon.

Kaupoissa työskentelevillä peruspekoilla palkka Hämeessä on n. 1700€/kk joten uskon, että tarjoilijatkin pääsevät noille samoille luvuille.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kaupoissa työskentelevillä peruspekoilla palkka Hämeessä on n. 1700€/kk joten uskon, että tarjoilijatkin pääsevät noille samoille luvuille.

Tästä tippaamisestahan keskusteltiin muutama kuukausi sitten muistaakseni just tässä ketjussa. Samat asiat olivat silloinkin tapetilla.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tuota en kyllä ymmärrä, että kaupan alalla olisi paremmat lisät. Ainakaan omana aikanani ne lisät oli ihan murusia normaaliin palkkaan verrattuna. (20-50€ kuussa). Riippuu toki paikasta ja työajoista.

Tässä linkissä kaupan alan lisät.

Esimerkkejä:

Iltalisä klo 18-24 ma-su 4,09€/h
Iltalisä marras-joulukuussa 18-24 sunnuntaisin 8,18€/h
Yölisä klo 00-06 ma-la 6,14€/h
Lauantailisä (!!) klo 13-24 5,34€/h


Ja sitten ravintola-alalle:

Iltalisä 1,03€/h 18-24 (su 2,06€)
Yölisä 2,02€/h 00-06 (su 4,04€)

On tuossa aika rankka ero.

Linkki vie PAM:n sivuille PDF-tiedostoon.

Itse tienaan 600-700€/kk lisiä (sis. ~20 pyhätuntia) tekemällä joka päivä yövuoroa. Sen siitä saa maksaa jos haluaa palkkaa. Näähän on näitä ammatinvalintakysymyksiä :-)

E: Nuo kaupan alan lisät pätevät Helsingissä, muualla parikymmentä senttiä pienemmät.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni ammattiyhdistysliike on perustellut olemassa olonsa työntekijöiden etujen puolustajana. Miksi baarityötekijöiden lisät ovat noin paljon heikommat?

Minusta lisät pitäisi nostaa kaupan tasolle ja tipit firmalle. En tippaa Suomessa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Miksi baarityötekijöiden lisät ovat noin paljon heikommat?

Luullakseni johtuu vanhentuneesta periaatteesta jossa Kaupan alan tyontekijoilla lisat eivat tuoneet prosentuaalisesti yhta paljon lisaa palkkakuittiin kuin MaRa:n tyontekijoilla joissa lisat ovat huomattavasti suuremmassa osassa. Kaupan alan tyontekijoilla yleensa jaivat yolisat saamatta esimerkiksi kokonaan kun taas MaRa:n tyontekijoilla ilta-/seka yolisat ovat voimassa lahes koko tyovuoron keston ajan.

Onhan nuo Majoitus- ja Ravitsemisalan lisat edelleenkin lahinna naurettavia.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Luullakseni johtuu vanhentuneesta periaatteesta jossa Kaupan alan tyontekijoilla lisat eivat tuoneet prosentuaalisesti yhta paljon lisaa palkkakuittiin kuin MaRa:n tyontekijoilla joissa lisat ovat huomattavasti suuremmassa osassa. Kaupan alan tyontekijoilla yleensa jaivat yolisat saamatta esimerkiksi kokonaan kun taas MaRa:n tyontekijoilla ilta-/seka yolisat ovat voimassa lahes koko tyovuoron keston ajan.

Onhan nuo Majoitus- ja Ravitsemisalan lisat edelleenkin lahinna naurettavia.

Näinhän se tuntuu menevän.

Tekisi mieli vetää yhden listan verran jossain 24/7 Alepassa (Kurvi, Töölö) samoja työvuoroja kuin nyt tiskin takana. Helvetin helppoa rahaa kerrassaan. Veikkaan että normi kaupan kassana pääsisin samoihin tienesteihin kuin nyt ravintola-alan vuoropäällikkönä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
tähän sen verran, että kaupan myyjän lähtöpalkka ilman kokemuksia taitaa olla alle 10eur/h. Voi olla jonkin verrankin, en tältä istumalta löytänyt nopeasti tes:istä faktista summaa... Mutta versus sitten perus tarjoilija, tes:in alin tuntipalkka (anniskeluravintola > 4,7% ) on 10,40 ilman ensimmäistäkään kokemusvuosilisää.

Tippaamisesta, kuulin tuossa joku aika sitten, että ainakin vielä vuosi sitten, turistioppaat/matkatoimistojen neuvontaniilot opastivat ulkomaisia asiakkaitamme, että täällä EI ole tapana antaa tippiä, oikein painottivat että maaassa ei ole tippikulttuuria...
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Rautakaupoissa on eroja nimenomaisesti paikkakuntakohtaisesti. Porin Terra toimii jo käsitteenä, kun halutaan hakea vertailukohtaa absoluuttisesta paskasta palvelusta. Viime kesänä rakentaessani autotallia vastaan tuli lukemattomia tilanteita, kun nämä nuoret jätkät istuivat kopissa jauhaen paskaa ja juoden kahvia kun apu olisi ollut tarpeellista peräkärryä lastattaessa kipsilevyillä, villoilla ja styrokseilla.

Palvelu myymälän puolella oli, jos mahdollista vieläkin huonompaa.

Kysyttäessä myyjältä neuvoa, -mistä löytyisi puiden tukemiseen tarvittavia tarvikkeita,vastaus - ei mitään hajua-ja kaveri jatkaa kävelyään minne lienee kuvastaa aika hyvin Terran normitasoa.

Jossain vaiheessa kesken rakennusprojektia, tein päätöksen maksaa 50 senttiä enemmän kipsilevystä ja vaihtaa rakennustarvikkeiden hauan K-Rautaan jossa levyt nostettiin trukilla suoraan peräkärryyn sekä osoitettiin muutoinkin kiinnostusta asiakaspalvelua kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös