Pisin Kääpiö 186cm
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Oletetaan että lehti-ilmoituksessa tms. on myyjä on antanut vahingossa väärän hinnan tuotteelle. Ilmiselvästi erehdyksessä annettu hinta on kuitenkin selkeä tapaus. Älyttömällä tappiolla ei ole pakko myydä vaikka tavaraa olisi varastossa. Toisin sanoen tilanne on tämä mikäli annettu hinta ei näytä "kohtuulliselta ottaen huomioon tavaran laatu ja ominaisuudet". Jos liikkeen lehti-ilmoituksessa tarjotaan muualla noin 1500 euroa maksavaa televisiota hintaan 500 euroa, niin on varmaan kohtuullista antaa myyjän olla myymättä tavaraa roimalla tappiolla. Kuluttajien normaalijärkinen enemmistö ymmärtää muutenkin että kyseessä on virhe.
Tilanne on toinen jos alaspäin tehty hinnoitteluvirhe on niin pieni, ettei hintaa voi kiistattomasti päätellä virheelliseksi. Silloinkin kauppiaan pelastaa disclaimer "tarjous on myymäläkohtainen ja voimassa pp.kk. saakka tai niin kauan kuin tavaraa riittää". Pienissä virheissä kauppias saattaa käytännössä ja ihan hyvän asiakaspalvelun hengessä olla taipuvainen ottamaan jonkin verran takkiinsa. On tietenkin ihan tapauskohtaista, kuinka suuri hinnoitteluvirheen on eri tuotteiden kohdalla oltava, jotta annettua hintaa voidaan pitää selvästi virheellisenä.
Jos kyse on virheellisesti annetusta halvemmasta hyllyhinnasta (ei lehtimainos tai vastaava), niin kauppiaana minä myisin ainakin ekalle ostajalle tuotteen hyllyhinnalla. Sitten korjaisin oikean hinnan hyllyyn välittömästi. Saatan tämänkin jälkeen myydä tuotteen halvemmalla vielä muutamalle muullekin asiakkaalle, mikäli he ovat pyörineet liikkeessä ja nähneet väärän hinnan. Kaikki tämä tietysti sillä edellytyksellä, että myös väärää hintaa on saattanut pitää jollakin tavalla mahdollisena.
Tilanne on toinen jos alaspäin tehty hinnoitteluvirhe on niin pieni, ettei hintaa voi kiistattomasti päätellä virheelliseksi. Silloinkin kauppiaan pelastaa disclaimer "tarjous on myymäläkohtainen ja voimassa pp.kk. saakka tai niin kauan kuin tavaraa riittää". Pienissä virheissä kauppias saattaa käytännössä ja ihan hyvän asiakaspalvelun hengessä olla taipuvainen ottamaan jonkin verran takkiinsa. On tietenkin ihan tapauskohtaista, kuinka suuri hinnoitteluvirheen on eri tuotteiden kohdalla oltava, jotta annettua hintaa voidaan pitää selvästi virheellisenä.
Jos kyse on virheellisesti annetusta halvemmasta hyllyhinnasta (ei lehtimainos tai vastaava), niin kauppiaana minä myisin ainakin ekalle ostajalle tuotteen hyllyhinnalla. Sitten korjaisin oikean hinnan hyllyyn välittömästi. Saatan tämänkin jälkeen myydä tuotteen halvemmalla vielä muutamalle muullekin asiakkaalle, mikäli he ovat pyörineet liikkeessä ja nähneet väärän hinnan. Kaikki tämä tietysti sillä edellytyksellä, että myös väärää hintaa on saattanut pitää jollakin tavalla mahdollisena.