Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 640
  • 6 860

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Alkaneella viikolla sitten päätin tampsia ennen töitä steissin HKL neuvontapisteeseen.

Olen asioinut ko. pisteessä pari kertaa viimeisen kahdeksan kuukauden aikana ja molemmilla kerroilla olen saanut loistavaa palvelua. Siellä on kerrottu maaltatulleelle kuinka homma toimii ja hymyn kera.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Samanlaisia kokemuksia täälläkin polliisista. Reilu vuosi sitten olin tulossa illan treeneistä, kun siviilipoliisi sattui tulemaan vastaan muuten niin hiljaista tietä.

Ei siinä sitten muuta kuin auto pysähdyksiin ja ikkunaa auki poliisisedälle. Poliisi tokaisi vain, että "tulipa ajettua hiukan ylinopeutta, mutta pyöristelläänpä tuosta vähäsen tutkan heittoa niin saadaan sinulle pienempi sakko". Päälle vielä "hyvät illan jatkot kaikesta huolimatta".
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.

Ainoa missä on liukumavaraa on, on päiväsakkojen määrä tapaus huomioon ottaen.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.

Ilmeisesti siinä tutkassa on kuitenkin joku toleranssi, koska minullakin alennettiin 3 km/h mitattua nopeutta. Oli mitattu 118 km/h, mutta sakko kirjoitettiin lukemasta 115 km/h. Näin pääsin alimmalla rikesakolla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.

Ainoa missä on liukumavaraa on, on päiväsakkojen määrä tapaus huomioon ottaen.
Voin olla väärässäkin, mutta käsitykseni mukaan poliisilla on joissakin tilanteissa mahdollisuus "tulla asiakasta vastaan" myös ylinopeuden määrän suhteen. Tällainen tapaus saattaa olla kyseessä, jos tutkamittaus on tapahtunut esim. jossain nopeusrajoituskilven liepeillä. Tuolloin voi olla kiistanalaista onko huiput mitattu 80 km/h rajoitusalueelta vaiko taajamaan tultaessa 50 km/h alueelta. Lisäksi asiakkaalla on saattanut olla selvästi hidastuva ajonopeus, kuten vastaavassa paikassa autoilijoilla yleensä on.

Päiväsakkojen määrässä poliisi tosiaan voi jonkin verran joustaa. Itse ajoin noin kymmenisen vuotta sitten tutkaan niukasti mutta riittävästi päiväsakkonopeutta. Tuosta olisi napsahtanut kuulemma 8 päiväsakkoa, mutta sain vain 6 kpl. Kuulemma siksi kun nopeus oli niin snadisti päiväsakkojen puolella ja kohdallani kyse oli paremminkin työtapaturmasta kuin ammattikaahaamisesta. Varmaan asiakkaan osoittama yhteistyökyky auttoi asiaa, eli maltoin jättää turhat mussuttamiset väliin.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voin olla väärässäkin, mutta käsitykseni mukaan poliisilla on joissakin tilanteissa mahdollisuus "tulla asiakasta vastaan" myös ylinopeuden määrän suhteen. Tällainen tapaus saattaa olla kyseessä, jos tutkamittaus on tapahtunut esim. jossain nopeusrajoituskilven liepeillä. Tuolloin voi olla kiistanalaista onko huiput mitattu 80 km/h rajoitusalueelta vaiko taajamaan tultaessa 50 km/h alueelta. Lisäksi asiakkaalla on saattanut olla selvästi hidastuva ajonopeus, kuten vastaavassa paikassa autoilijoilla yleensä on.
Näin se on.Eli jos mittaus osuu rajoitusalueen rajalle niin asia tulkitaan kuljettajan eduksi.

Liite: Turun Sanomat 12.9.2008 Tutka on lahjomaton maanteiden vahti
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko itsekin kertoa yksi poliiseihin liittyvä juttu. Olin toissa kesänä yhtenä sunnuntai-iltana tulossa Raumalta Jyväskylää kohti, kun Nokian kohdalla oman "hölmöyden" takia kiinnitin siviiliauton huomion, ja laittoivat kameran päälle ja mittasivat suunnilleen kilometrin matkalta keskinopeudeksi muistaakseni jotain 95-100km/h 80-alueella. Ja kun pysäytin auton ja menin poliisiautoon sakon kirjoitusta varten, niin rupesivat kyselemään, että mitenkäs, kun kone näyttää että on verot maksamatta? Ja minähän siihen vakuuttelin että ei pitäis olla, tai jos on niin on kyllä vahingossa jäänyt maksamatta. Ja sanoin että voin vaikka soittaa kotia, että maksavat samantien pois, ja kaikkee muuta. Aikani kun siinä vakuuttelin että maksan sen veron varmasti heti kotiin päästyäni, niin toinen poliiseista sanoi, että "jos me nyt leikitään että ei huomattu että on verot maksamatta, jos lupaat maksaa heti kun pääset kotiin, mutta sakko joudutaan joka tapauksessa kirjoittamaan". Ja sanoi vielä että jos mut pysäytetään vielä sen matkan aikana, ni heille voi soittaa, niin he sitten sanovat että eivät huomanneet sitä veroasiaa. No kirjoitti sakon, ja päästivät minut jatkamaan matkaani, ja vielä kun kiitin autosta lähtiessäni, niin naureskeli, että ei näistä kiittää tarvi. Tuli kyllä sakko ja verot(lasku löyty jostain papereiden välistä) maksettua ihan samantien kun kotia pääsin. Olisi se ollut aika vittumaista jäädä sunnuntai-iltana suunnilleen kahdeksan aikaan 200km päähän kotoa, varsinkin kun työt alkoi seuraavana aamuna kuudelta.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.
Ainoa missä on liukumavaraa on, on päiväsakkojen määrä tapaus huomioon ottaen.

"Jutussa" otettiin huomioon 3 km/h toleranssivirhe.

Anteeksi jos tuotin sinulle "pettymyksen".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ensimmäiset sakkoni sain, kun tohkeissani pörräsin 80:n alueella päälle 121 km/h ohitustilanteessa. Kiltti polizei ilmeisesti sovelsi jotain toleranssi käytäntöön, kun sakot tulivat "vain" 39 km/h -ylityksestä. Sain jatkaa ajojani, mutta kieltämättä olin kokolailla nöyrää poikaa Transporterin takapenkillä ja myöhemmin matkaa jatkaessani.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ensimmäiset sakkoni sain, kun tohkeissani pörräsin 80:n alueella päälle 121 km/h ohitustilanteessa. Kiltti polizei ilmeisesti sovelsi jotain toleranssi käytäntöön, kun sakot tulivat "vain" 39 km/h -ylityksestä. Sain jatkaa ajojani, mutta kieltämättä olin kokolailla nöyrää poikaa Transporterin takapenkillä ja myöhemmin matkaa jatkaessani.
Yleensä se alennus on 3 kmh - ei kaksi. Vai oliko sitä vauhtia 124 ja siitä se alennus 3+2?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.

Ainoa missä on liukumavaraa on, on päiväsakkojen määrä tapaus huomioon ottaen.

Mihin puretaan ja kenen toimesta? Ja kenen toimesta valvotaan? Tälläisestä systeemistä en ole ikinä kuullutkaan, ainakaan niiden normaalitutkien kanssa. Kamera-autoista en tiedä.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Olen varmaan tänne jatkikseen joskus jo ennenkin tämän tarinan kirjottanut, mutta.. Ajoin pari kesää sitten 40km/h alueella, jossa oli lisäksi koulu- ja lapsivaroituskylttejä noin 110 km/h, kunnes huomasin taustapeilistä polliisit.

Nooh, kyselivät vain että puhuinko puhelimeen kunnen heti heitä perässä huomannut, ja että saat suullisen varoituksen ylinopeudesta. Kyllä mä sitten jatkoin sen loppumatkan ihan rajoitusten mukaan. Ihan senkin tähden että transporter seurasi seuraavat kymmenen kilometriä lähes kotipihaan asti.

Hyvää asiakaspalvelua viranomaisilta.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajoin pari kesää sitten 40km/h alueella, jossa oli lisäksi koulu- ja lapsivaroituskylttejä noin 110 km/h, kunnes huomasin taustapeilistä polliisit.

Hyvää asiakaspalvelua viranomaisilta.

Ei nyt millään pahalla , mutta mun mielestä käsittämätöntä toimintaa poliiseilta. Ainoa oikea ratkaisu olisi ollut ottaa kortti pois helvetin pitkäksi aikaa ja kunnon sakot päälle että menee perille ettei tollasella alueella ajeta noilla vauhdeilla.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Olen varmaan tänne jatkikseen joskus jo ennenkin tämän tarinan kirjottanut, mutta.. Ajoin pari kesää sitten 40km/h alueella, jossa oli lisäksi koulu- ja lapsivaroituskylttejä noin 110 km/h, kunnes huomasin taustapeilistä polliisit.

Ei pysty ymmärtämään. Ei ole omia kersoja tai muuta sidettä tuohon mutta jotain järkeä voi toki päässään pyöritellä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ikävä pilata hyvää "juttua" mutta poliisin tutkamittaukset menevät tutkan muistiin ja poliisinkin mitattuja nopeksia valvotaan ja tutkan tiedot puretaan.

Ainoa missä on liukumavaraa on, on päiväsakkojen määrä tapaus huomioon ottaen.
Jälkikäteen ei kuitenkaan käsittääkseni sakkoja määrätä jos poliisi ei säädä sellaista ko. tilanteessa. Vain Kottaraisenpönttöjen kohdalla se sakko tulee jälkikäteen.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ei nyt millään pahalla , mutta mun mielestä käsittämätöntä toimintaa poliiseilta.

Kyllähän tuo sen verran omituiselta kuulostaa, että en usko koko jutun olevan totta.

40km/h alueella, missä on vielä varoituskyltit lapsista, vauhtia 110km/h ja poliisi hieman "nuhtelee" ja matka jatkuu.. Paskapuhetta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yleensä se alennus on 3 kmh - ei kaksi. Vai oliko sitä vauhtia 124 ja siitä se alennus 3+2?
Enpä tuota tarkalleen muista muuten kuin sen osalta, että alue oli kasikymppinen ja poliisit merkkasivat ylitykseksi 39 km/h. Voi olla hyvin, että 122 km/h oli vauhtia, mutta juuri ja juuri tuon rajan yli kuitenkin.
 

d2uce

Jäsen
40km/h alueella, missä on vielä varoituskyltit lapsista, vauhtia 110km/h ja poliisi hieman "nuhtelee" ja matka jatkuu.. Paskapuhetta.

Minulla joskus tuoreen kortin kera "kiireisenä" samanlainen tilanne ilman noita varoituskylttejä ja nuhteluilla selvisin, joten ihan mahdollista. Tosin en tiedä, oliko Seppiksellä tilanteessa samanlainen tuuritekijä, kuin minulla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oikeestaan ainoa vaihtoehto on, että poliisi ei oo saanu syystä tai toisesta tutkalukemaa ylös. Silloin ei kai voi sakottaa, vaikka transportterin mittari näyttäs miljoonaa?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Minulla joskus tuoreen kortin kera "kiireisenä" samanlainen tilanne ilman noita varoituskylttejä ja nuhteluilla selvisin, joten ihan mahdollista. Tosin en tiedä, oliko Seppiksellä tilanteessa samanlainen tuuritekijä, kuin minulla.

Siis ajoit 70km/h ylinopeutta ja selvisit nuhteilla?

Ei nyt millään pahalla mutta ei tuo minusta kuulostaa yhtään uskottavalta, ymmärtäisin jos ajaisit vaikka 80km/h alueella 110 eikä kortti lähtisi, mutta 40:n alueella 110 taulussa ja pikku puhuttelu?

Sehän on ehkä mahdollista että poliisit ovat huomanneet kovaa menevän auton ja lähteneet perään, mutta eivät ole tutkalla saaneet ylinopeutta ylös, eikä mitään näyttöä ole tuosta 110km/h:ssa.

Itse kuvittelin että tässä on kuitenkin puhe tilanteesta jossa on täräytetty 110 lasissa taajamassa poliisin tutkaa vastaan ja pikkunuhtelun jälkeen matka jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulla joskus tuoreen kortin kera "kiireisenä" samanlainen tilanne ilman noita varoituskylttejä ja nuhteluilla selvisin, joten ihan mahdollista. Tosin en tiedä, oliko Seppiksellä tilanteessa samanlainen tuuritekijä, kuin minulla.
Isukki aamuvuorossa?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Oikeestaan ainoa vaihtoehto on, että poliisi ei oo saanu syystä tai toisesta tutkalukemaa ylös. Silloin ei kai voi sakottaa, vaikka transportterin mittari näyttäs miljoonaa?

Kyllä. Zamboni osasi ajatella tätäkin asiaa järkevästi, eikä heti paskapuhetta huutanut.

Tarina meni niin että kyseisessä Poliisi-autossa ei ollut tutkaa laisinkaan. Ja tapahtumapäivä oli lauantai, jolloin päästelin entisen pomon lastutetulla transiitilla huomaamatta jonkun kyläkoulun ohi.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän se tutkan puute estä sakottamasta. Poliisi voi antaa sakot ihan silmämääräisellä arviollakin, jos tapaus vaan on riittävän selvä.

Työkaveri nappasi tuossa Ylistönmäelle nousevassa mäessä (50:n alue) aikoinaan muistaakseni 65 km/h:lle kirjoitetun lapun, vaikka itse väitti poliisien kysyessä kiven kovaan ajaneensa viittäkymppiä. Oikea nopeus oli kuulema jotain 80 km/h, mutta tarkkaa vauhtia ei osannut kuskikaan sanoa kun autossa ei ollut nopeusmittaria. Kiistäähän tuon toki olisi voinut, mutta sitten olisi menty oikeuteen ja veikkaanpa että kahden poliisin arvioiman nopeuden perusteella annettu sakko olisi kyllä käräjät kestänyt.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tunteekos kukaan kuluttajansuojalakeja yms. siltä osin että onko mitään lakia, joka "pakottaa" kaupan myymään tuotteen sillä hinnalla mitä hyllyssä lukee, vaikka hyllyhinta olisi matalampi kuin yrityksen hinnoittelujärjestelmissä oleva hinta. Siis pl. "selvä" virhehinta, esim. pilkku väärässä paikassa tms.
Mutta jos siis puhutaan ihan parin euron hintaerosta n. 50 euron tuotteessa, niin itse olen ymmärtänyt että tällöin asiakkaalle esillä ollut hinta on voimassaoleva, vai onko tämä vain kauppojen yleinen konventio mutta ei näemmä erään suuren ketjun politiikka.

Vai koskeeko tuo säädäntö vain mainoksissa esitettäviä hintoja?

Natsaisiko tämä Finlex
"Ostajan velvollisuudet ja ostajan sopimusrikkomuksen seuraamukset
23 § (5.1.1994/16)
Kauppahinta
Jos tavaran hintaa ei voida katsoa sovitun, ostajan on maksettava hinta, joka on kohtuullinen ottaen huomioon tavaran laatu ja ominaisuudet, kaupantekohetken käypä hinta sekä muut olosuhteet. Jos myyjä on tavaraa markkinoitaessa antanut sen hinnasta tai hinnan laskemistavasta kaupantekoajankohdan hintatasoa tarkoittavia tietoja, joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan, hinta määräytyy annettujen tietojen mukaisesti."
 

Mr Pond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lakeja en sen kummemmin tunne, mutta olettaisin tuon koskevan vain mainonnassa annettuja hintoja, sillä kyllähän hyllyssä voi olla ihan inhimillisen erehdyksen seurauksena väärä hinta. Onhan asiakkaalla mahdollisuus vielä kassalla jättää tuote ostamatta, jos kokeekin sen liian kalliiksi. Ja uskoisin myös, että kaupan purku on mahdollinen, jos huomaa hintaeron vasta kotona kuittia tutkaillessa. Joissakin liikkeissä nuo hinnat kyllä tuntuvat melko usein olevan pielessä. Kokemuksieni mukaan ainakin eräässä liikennemyymäläketjussa kaupan puolella asioidessa kannattaa asiaan kiinnittää huomiota...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös