Löytyykö kokkeja?

  • 576 793
  • 2 899

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pidä yli 3h. Miksei 4hkin.
Itse olen tuollaista könttää pitänyt viisikin tuntia. Tulee muuten helvetin hyvät (joskaan ei välttämättä kovin terveelliset) höystöt kun pilkkoo perunaa (ja lanttua, porkkanaa yms) uunivuokaan kasslerin alle. Jos näin toimii niin juurekset pitää peittää vedellä jotteivät kuivu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse olen tuollaista könttää pitänyt viisikin tuntia. Tulee muuten helvetin hyvät (joskaan ei välttämättä kovin terveelliset) höystöt kun pilkkoo perunaa (ja lanttua, porkkanaa yms) uunivuokaan kasslerin alle. Jos näin toimii niin juurekset pitää peittää vedellä jotteivät kuivu.
Itekin teen aina pulled porkia kassusta sipulipedillä. Joskus 4h, joskus 8 ja toisinaan vielä pidempäänkin. Siitä armollinen tuo niska, ettei mene kuin parempaan suuntaan ajan kanssa, kunhan ei lämpötilan kanssa tyri.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Just laitoin palan uuniin 125 asteessa. Pyöritin ensin paistin suola/mustapippuri-seoksessa ja mittari kiinni paistiin. Uuniin laitoin samalla kolme bataattia jotka puolitin, öljysin ja vähän laitoin suolaa leikkuu pinnalle. Katsotaan mitä sattuu tulemaan. Mutta kiitos vinkeistä!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Just laitoin palan uuniin 125 asteessa. Pyöritin ensin paistin suola/mustapippuri-seoksessa ja mittari kiinni paistiin. Uuniin laitoin samalla kolme bataattia jotka puolitin, öljysin ja vähän laitoin suolaa leikkuu pinnalle. Katsotaan mitä sattuu tulemaan. Mutta kiitos vinkeistä!
Jatkossa niin ehdottomasti lämpötilaa alas ja pidemmäksi aikaa se sinne uuniin. 100C korvilla, siis oikeasti siinä on ihan riittämiin ja ennemmin sitten se 8h uunissa. Mikäli olisi mahdollista niin se uuni kannattaisi säätää lihan haluttuun lämpötilaan, eikä astettakaan yli, mitä matalampi lämpötila, niin sen parempi. Valitettavasti uunien kanssa tuo on hieman hankalaa, kun ne lukemat on vähän sinne päin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Pikkasen yli kolme tuntia tuo liha sai olla uunissa että sisälämpötila oli +80 asteista. Käärin lihan folioon ja annoin sen vetäytyä sen aikaa kun tein helpon kermakastikkeen. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla pikkasen pidempää kypsentämisaikaa pienemmällä lämmöllä jos tulisi vähän parempaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä vedän kasslerin yleensä ihan reilusti yli 90-asteiseksi. En muista tuntimääriä, mutta pitkäänhän siinä menee.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pikkasen yli kolme tuntia tuo liha sai olla uunissa että sisälämpötila oli +80 asteista. Käärin lihan folioon ja annoin sen vetäytyä sen aikaa kun tein helpon kermakastikkeen. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla pikkasen pidempää kypsentämisaikaa pienemmällä lämmöllä jos tulisi vähän parempaa.
Reilusti vaan aikaa uunissa. Saa mennä todellakin sinne 90 asteeseen ja ylikin. Tulee muuten aivan sairaan hyvää kun ensin savustaa jonkin aikaa ja sitten uuniin hautumaan. Ei tarvii mitään muuta maustetta kuin suolaa.
 

teppana

Jäsen
Ostettiin vuodenvaihteessa poro pakkaseen ja siitä on nyt väännelty kaikenmoisia pöperöitä. Yksi lemppareista on riimiporo.

Tehtiin kahta eri sorttia. Toinen perus pippuri-suola setti ja toinen vähän erikoisempi bourbon-laakerinlehti-sokeri-suola-pippuri. Molemmat maistaa mahtavalle. Pakkasessa on vielä valmiiksi siivutettuna muutama annos. Vapaa iltoina kun avovaimon kanssa halutaan laittaa "pöytä koreaksi" tehdään aika usein alkupalat riimiporon ympärille.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Armeijan ruokaskandaalin nostettua päätään, niin varmaan kaikki jatkoajan kasviskokit voisi nyt tulla laittamaan parhaat kasvisruokareseptinsä kehiin.
Varsinkin väite soijan maistuvuudesta ihmetyttää, muutaman kerran tehnyt ja sellasta paskaa se on, että alta pois. Nyt joku minua parempi kokki voisi kertoa miten täysin mauttoman soijan saa maistumaan joltain, tai heittää jonkun muun super reseptin, mikä on täyttävää, ravitsevaa ja pitää nälän loitolla.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Pihvi ostoksille pitäisi tänään vielä mennä. Mikäs on paras pihvi tuolta citymarketista?

Vaimoke tilasi kypsyyden mehukkaan mediumina eli pientä painetta pukkaa niskaan. Pihviä olen paistellut pari vuotta sitten ja oli muistaakseni naudan ulkofilee. Siitä sai kyllä ihan laadukkaan pihvin paistettua ja läpäisi eukon laatuvaatimukset.
 

Tuamas

Jäsen
Pihvi ostoksille pitäisi tänään vielä mennä. Mikäs on paras pihvi tuolta citymarketista?

Vaimoke tilasi kypsyyden mehukkaan mediumina eli pientä painetta pukkaa niskaan. Pihviä olen paistellut pari vuotta sitten ja oli muistaakseni naudan ulkofilee. Siitä sai kyllä ihan laadukkaan pihvin paistettua ja läpäisi eukon laatuvaatimukset.

Katsot mikä on hyvin marmoroitua (sellaisia valkoisia raitoja lihassa) lihaa, ulkofilee on yleensä aika varma ja kohtuuhintainen valinta.
Entrecote on vähän rasvaisempi ja sisäfile yleensä se paras.

Mutta ennen kaikkea että katsot millaista se liha ihan silmällä katsottuna on.
Ei hirveästi jänteitä (leveämpiä valkoisia kohtia) eikä kalvoja (vaalea kalvo lihan päällä) toki nämä voi himassa leikata veke ja jos on tuota valkoista raitaa, niin ei hirveästi pieleen mene.
 

Liitteet

  • BCEA7951-7B1E-4812-9C38-42F89EB0F277.jpeg
    BCEA7951-7B1E-4812-9C38-42F89EB0F277.jpeg
    67,5 KB · kertaa luettu: 370
  • FC21617C-5F14-48C9-8D77-FCAE6846C615.jpeg
    FC21617C-5F14-48C9-8D77-FCAE6846C615.jpeg
    60,6 KB · kertaa luettu: 348

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Katsot mikä on hyvin marmoroitua (sellaisia valkoisia raitoja lihassa) lihaa, ulkofilee on yleensä aika varma ja kohtuuhintainen valinta.
Entrecote on vähän rasvaisempi ja sisäfile yleensä se paras.

Mutta ennen kaikkea että katsot millaista se liha ihan silmällä katsottuna on.
Ei hirveästi jänteitä (leveämpiä valkoisia kohtia) eikä kalvoja (vaalea kalvo lihan päällä) toki nämä voi himassa leikata veke ja jos on tuota valkoista raitaa, niin ei hirveästi pieleen mene.

Kiitos oikein laadukkaasta vastauksesta!

Sisäfile oli tässä pohdinnassa ja luulen, että sitä myös lähden metsästämään cittarin lihatiskiltä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Armeijan ruokaskandaalin nostettua päätään, niin varmaan kaikki jatkoajan kasviskokit voisi nyt tulla laittamaan parhaat kasvisruokareseptinsä kehiin.

Olen melko kehno kokki, mutta yhden melko hyvän kasviskastikkeen osaan valmistaa. Itse teen ruoat ns. vapaalla kädellä, joten raaka-aineiden määriä en ole laskenut.

Pannulle sipulia ja ananaspaloja, annetaan olla siinä hetken. Sen jälkeen laitetaan pannulle vapaalla kädellä soijakastiketta, maapähkinävoita, thai-chilikastiketta ja vaikkapa harissa-tahnaa. Limemehua voi laittaa myös, ja muita mausteita maun mukaan. Annetaan hetki muhia, ja sitten härkäpapurouhetta joukkoon. Pata muhii niin kauan, että rouhe pehmenee. Vettä pitää mahdollisesti lisätä hieman liemeksi.

Näin sekasyöjänä käytän usein myös nyhtökauraa. Se on helppoa. Varsin hyvä yleissääntö on, että tekee ruoan melkein minkä tahansa lihakastikkeen, -padan tai -wokin ohjeella, ja korvaa vain lihan nyhtökauralla.

Hyvä pikaruoka on valmiit mustapapupihvit, joiden kylkeen tekee kastikkeen sipulista, metsäsienistä, kermasta, suolasta ja pippurista.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Paatuneena lihansyöjänä sanoisin että onnistunut sienirisotto on kyllä mahtavaa tavaraa. Onnistunutta vain niin harvoin saa.
 

Jeffrey

Jäsen
Ah, syksy ja syksyn kokkailut. Mieletöntä aikaa, kun loppukesän dietti alkaa olla takana ja aikaa alkaa riittämään myös kokkailuun.

Käynti vanhemmillani toi tähän nyt uuden ongelman, omenat. Omenat itse ovat kuullemna talviomenia, kirpeämmän puoleisia. Yksitellen menevät kivasti, mutta jonkinlainen joukkotuho niille pitäisi nyt suunnitella.

Ratkaisuksi ajattelin tehdä tuollaisia pienehköjä omenapiiraita ja pakastaa ne talven varalle. Jonkinlainen benchmarkkina aikanaan mäkkärissä myydyt piiraat. Tarkoitus olisi pakastaa nämä raakoina, mielen tehdessä paistaa pannulla öljyssä rapsakaksi ja täräyttää nokare jäätelöä kylkeen. Uskon, että myös yksin elävällä tämä voisi olla sopiva herkuttelumuoto.

Nyt vain heräsi kysymys, miten toteuttaa tämä idea? Erilaisia taikina reseptejä olen käynyt läpi. Amerikkalaiset laittavat hapankermaa kun suomalainen munaa. Omenille on useampaa käsittelytapaa, itse ajattelin leikata sopiviksi kuutioiksi ja pyöräyttää kanelisokerissa.

Kysymys kuuluukin, löytyykö jatkoajasta jauhopeukkuja tai muutoin samaan tilanteeseen ajautuneita? Miten tämä toteuttaa, mitä ottaa huomioon tai jättää huomiotta?

Kaikki mahdolliset neuvot ovat nyt tarpeen!
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Mulle saa jakaa hyvän kermaisen kanapastareseptin. Kaikki juustoiset reseptit voi jättää jakamatta, mulle ei sovi. Tykkään itse soveltaa chilillä. Ei tarvitse julkisesti, jos haluat pitää salassa.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Mulle saa jakaa hyvän kermaisen kanapastareseptin. Kaikki juustoiset reseptit voi jättää jakamatta, mulle ei sovi. Tykkään itse soveltaa chilillä. Ei tarvitse julkisesti, jos haluat pitää salassa.

Menee ehkä hieman ohi, koska teen yleensä tomaatti-kookoskerma-kanakastikkeen pastalle ja riisille, mutta toiminee varmaan ihan perinteisenä kermakastikkeenakin, jos jättää tomaatin pois.

-Kanasuikaleita 400g
-Punasipuli (keskikokoinen)
-Muutama herkkusieni
-Valkosipulia (2-3 kynttä tai kokonainen yksikyntinen)
-Garam masala -mausteseosta 2 tl
-Kurkumaa 2 tl
-Juustokuminaa 2 tl
-Inkivääriä (tahnaa noin 1 tl tai yksi noin peukalonpään kokoinen pala raastettuna)

-Tomaattimurskaa 1 tölkki
-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)

-Kermaa 2 dl (kookos tai ruoka)

Ensin kanan ja sienien paistaminen, sekä sipulien kuullotus pannulla. Kun kana on päältä kypsää lisään garam masalan, kurkuman ja kuminan.
Annan paistua niin kauan kun ylimääräinen neste on kanasta imeytynyt/haihtunut.
Lisätään tomaattimurska, kanaliemikuutio ja loput mausteet. Annetaan hautua kannen alla matalalla lämmöllä (mitä pidempään sen parempi).
Noin 10 minuuttia ennen kuin otan ruoan pois levyltä lisään kerman ja varmistan maut.
Keitetään ajoissa pasta ja sekoitetaan kastikkeen sekaan tai tarjotaan erillään.

Tosiaan, jos haluaa tuunata tästä kermakastikkeen, niin tekisin sen erilliseen kattilaan tällaisella muutoksella:

-Vettä 1 dl
-Jauhoja 1 rkl

-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)
-Kermaa 2 dl

Vesi ja jauhot ensin kattilaan, sekoita tasaiseksi.
Lisää mausteet ja kerma ja anna kuumeta kiehuvaksi.
Tarkista maut, lisää tarvittaessa suolaa/soijakastiketta/puolikas kanaliemikuutio.
Sekoita kanan, sienien ja sipulien kanssa ja halutessasi pastan kanssa.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Menee ehkä hieman ohi, koska teen yleensä tomaatti-kookoskerma-kanakastikkeen pastalle ja riisille, mutta toiminee varmaan ihan perinteisenä kermakastikkeenakin, jos jättää tomaatin pois.

-Kanasuikaleita 400g
-Punasipuli (keskikokoinen)
-Muutama herkkusieni
-Valkosipulia (2-3 kynttä tai kokonainen yksikyntinen)
-Garam masala -mausteseosta 2 tl
-Kurkumaa 2 tl
-Juustokuminaa 2 tl
-Inkivääriä (tahnaa noin 1 tl tai yksi noin peukalonpään kokoinen pala raastettuna)

-Tomaattimurskaa 1 tölkki
-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)

-Kermaa 2 dl (kookos tai ruoka)

Ensin kanan ja sienien paistaminen, sekä sipulien kuullotus pannulla. Kun kana on päältä kypsää lisään garam masalan, kurkuman ja kuminan.
Annan paistua niin kauan kun ylimääräinen neste on kanasta imeytynyt/haihtunut.
Lisätään tomaattimurska, kanaliemikuutio ja loput mausteet. Annetaan hautua kannen alla matalalla lämmöllä (mitä pidempään sen parempi).
Noin 10 minuuttia ennen kuin otan ruoan pois levyltä lisään kerman ja varmistan maut.
Keitetään ajoissa pasta ja sekoitetaan kastikkeen sekaan tai tarjotaan erillään.

Tosiaan, jos haluaa tuunata tästä kermakastikkeen, niin tekisin sen erilliseen kattilaan tällaisella muutoksella:

-Vettä 1 dl
-Jauhoja 1 rkl

-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)
-Kermaa 2 dl

Vesi ja jauhot ensin kattilaan, sekoita tasaiseksi.
Lisää mausteet ja kerma ja anna kuumeta kiehuvaksi.
Tarkista maut, lisää tarvittaessa suolaa/soijakastiketta/puolikas kanaliemikuutio.
Sekoita kanan, sienien ja sipulien kanssa ja halutessasi pastan kanssa.

Testiin menee molemmat, tosin sienet jääpi pois. Kiitos vinkistä!
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Käynti vanhemmillani toi tähän nyt uuden ongelman, omenat. Omenat itse ovat kuullemna talviomenia, kirpeämmän puoleisia. Yksitellen menevät kivasti, mutta jonkinlainen joukkotuho niille pitäisi nyt suunnitella.

Omenapiirakkaan ei ole vinkkejä valitettavasti, mutta yksi ihan itsestään tapahtuva joukkotuho on uuniomenasose!

Sen saa tehtyä myös sokerittomana, mutta vaatii pakastuksen että säilyy pidempään. Jääkaapissa säilyy viikon.

1 kg omenia
0,2 dl vettä
puolikas sitruuna
inkivääriä / kanelia / muskottia / vaniljaa / mikä vain mauste

Paloittele, heitä uunivuokaan. Folio päälle 1,5 tunniksi 150 asteeseen. Folio pois ja 1,5 tuntia lisää. Voi myös hifistellä aikojen kanssa, jos haluaa antaa olla kauemmin uunissa. Tällöin laskisin vähän lämpöä.
Blenderillä / Bamixilla soseeksi ja purkkeihin.
Viileänä maistuu toffeemaiselle. Sopii puuron, vohveleiden, jäätelön tai vaikka possun kanssa syötäväksi.
 

teppana

Jäsen
Täälläkin noita omppuja on melkoinen kasa. Loistava idea @Jeffrey tehdä satsillinen omenapiirakkaa ja pakastaa. On meinaan jäden kanssa melkoista herkkua. Taidanpa itsekin väsäillä pimeiksi talvi-illoiksi piirakkaa pakkaseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Omenahyve kunnolla paahdettua ja pienellä suolalla terästettynä on myös oikein mahtavaa, tosin se kannattaa vetää tuoreeltaan. Ah, se karamellisoitunut voi ja sokeri!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Omenahyve kunnolla paahdettua ja pienellä suolalla terästettynä on myös oikein mahtavaa, tosin se kannattaa vetää tuoreeltaan. Ah, se karamellisoitunut voi ja sokeri!
Niin, siis pakko vetää tuoreeltaan, koska marenki ei kestä edes seuraavaan päivään lössähtämättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös