pernaveikko
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, Crusaders, Lechia
Ai niin, tilliä voi laittaa kans.
Niin joo se mitä käytetään ruotsalaisten rapujuhlissa, vaikka se ei edes maistu miltään.
Ai niin, tilliä voi laittaa kans.
Jos sulla on perkuujätteet, keitä liemi niistä.
Hella? Vai ajoinko miinaan?Hitto, kun näissä kerrostaloasunnoissa ei yleensä ole paikkaa tehdä liemiä.
Hella? Vai ajoinko miinaan?
Nahan kuitenkin vedät fileestä irti. Freesaile sitä hetki kattilassa ja keitä siitä liemi keitolle.Ei vaan tulee liikaa sotkua, jos alkaa kunnolla perkaamaan. Mökillä nuo, osaan kyllä homman hoitaa.
Me rikkaat kaupunkilaiset ostamme filettä Lidlista ja kerran kesässä mennään vain ongelle.
Kieltämättä vähän ikävää kt-keittiössä, tosin teen sitä silti säännöllisesti. Tiedä sitten Puolan käytänteistä, mutta Suomessa sisälmykset on poistettu, joten ei siihen lopulta jää kuin fileointi. Ja senkin saa aika usein kaupanpäälisinä ja perkuujämät mukaan, joten kotona vain ruodot veks ja menoksi.Ei vaan tulee liikaa sotkua, jos alkaa kunnolla perkaamaan.
Ja senkin saa aika usein kaupanpäälisinä ja perkuujämät mukaan, joten kotona vain ruodot veks ja menoksi.
Jos ei sinun lähimarketissa mistä kalasi ostat ja se sinulle fileoidaan kysytä, että otatko pään ja mut perkuujätteet mukaan, niin suosittelen vaihtamaan kauppaa. Joka lihatiskillä on vaatimuksena että asiakkaalta kysytään, että haluaako sen pään ja selkäruodon pussiin mukaan. Tai sitten on jo omena pudonnut todella kauaksi puusta. Tosin juurihan oli juttua että Helsingissä soitellaan hätäkeskukseen vaippojenkin vaihdosta. Ei vaan tuossa vuosituhannen taitteen jälkeen kun olin Pasilassa K-Marketissa lihatiskillä olisi tullut kuulonkaan että en olisi kysynyt asiakkaalta että haluaako hän perkuujätteet mukaan. (kirjoitus sisältää olettamuksen henkilön asuinpaikasta)En ole kyllä koskaan missään maassa lähtenyt kaupasta kotiin ruokakassien ja perkuujämien kanssa.
Ilmeisesti kaikki on neuvoteltavissa, mutta ei ole tullut tuollainen edes mieleen. Enkä oikein näe tarvettakaan, kuulostaa liian hifistelyltä ja mökillä lokit kiittää.
Jos ei sinun lähimarketissa mistä kalasi ostat ja se sinulle fileoidaan kysytä, että otatko pään ja mut perkuujätteet mukaan, niin suosittelen vaihtamaan kauppaa. Joka lihatiskillä on vaatimuksena että asiakkaalta kysytään, että haluaako sen pään ja selkäruodon pussiin mukaan.
Porsaan pihvifilettä olisi tarkoitus grillata kokonaisena grillissä. Mitä mieltä olette, fileen pinta ensin ruskistetaan ja sitten grillin ylähyllylle paistumaan 75 asteeseen lämpötilamittari kyljessä kiinni. Pihvifile ui runsaassa marinadissa jonka pyyhin pois ettei se pala kiinni fileeseen.
Tosi hifistelijä käy vielä hakemassa apteekista ison ruiskun ja neulan ja truuttaa marinadit suoraan lihaan.Jos haluaa hifistellä, mauste rub päälle vuorokautta ennen grillausta ja sitten ruskistus ja kypsennys. Viimeisen 5 minuutin aikana sivellään kastike ja grillataan kaunis pinta. Itse usein avaan hiukan filettä että se kypsyy nopeammin.
Hyviä rub reseptejä löytyy vaikka Weberin websitelta.
Loistavasti onnistuu. Otat tänään sulamaan ja huomenna tulee ihan hyvää. Pakastaminen rikkoo solurakenteita ja mureuttaa sitä lihaa. Tosin samalla saattaa puskea nesteitä enempi pihalle. Jos ei sulle kelpaa niin mä tuun hakeen sen sulta pois ja naatin laatulihasta.Miten onnistuu vakuumipakatun lehmän sisäfileen pakastaminen? Tuollainen olisi pakkasessa, kun viime kuussa oli vaihtoehtoina viimeisen käyttöpäivän saapuminen tai kännissä paistaminen. Valitsin sitten pakastamisen.
Huomenna tuolle olisi tarvetta vai olisiko vain parempi hakea marketista uutta.
Itse ostin tuossa liiteristä poron paistia parisen kiloa kun olivat laittaneet jo alennuksessa olleet 19.90/kg porot vielä -30% alennukseen. Eihän tohon hintaan saa poroa mistään. Olisiko jollain hyviä reseptivinkkejä porolle?
En ole minäkään koskaan aiemmin nähnyt poroa myytävän tuolla hinnalla. Yleensä on siellä tiskissä pieni pala ja hintana se jotain 39€ tms. no nyt oli karvan alle 14€ ja köyhäkin sai poroa pakkaseen, toki siis miinuksena tuo että kyseessä pakaste. Mutta ei se laatua laske kuin hyvin vähän. Saa sitten jussina köyhä syödä poroa.Ei ole reseptiä, mutta olen luullut poron olevan kallista. Aina oppii uutta.
Mitä porojen ja viljelijöiden elämässä tapahtuu. Miksi silti pääkaupungin ravintolassa voi ihan pokkana olla englanniksi kirjoitettu poro ja hintana 59e annos. Raaka-aineet vedetään ilmaiseksi, mutta nimellä myydään.
En käy juuri koskaan ravintoloissa, koska ne myy pelkkiä mielikuvia.
En käy juuri koskaan ravintoloissa, koska ne myy pelkkiä mielikuvia.
Kylkeen teen uunibataatteja ja feta-ranskankerma kastiketta.
Miten väsäilet tuon fr-soosin?
Täältä bongasin reseptin. En ole aikaisemmin tehnyt joten en osaa sanoa minkälaista tulee.
Pidä yli 3h. Miksei 4hkin.Kauankohan tuo pitää olla uunissa
Itse olen tuollaista könttää pitänyt viisikin tuntia. Tulee muuten helvetin hyvät (joskaan ei välttämättä kovin terveelliset) höystöt kun pilkkoo perunaa (ja lanttua, porkkanaa yms) uunivuokaan kasslerin alle. Jos näin toimii niin juurekset pitää peittää vedellä jotteivät kuivu.Pidä yli 3h. Miksei 4hkin.