Löytyykö kokkeja?

  • 576 918
  • 2 899

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, siis pakko vetää tuoreeltaan, koska marenki ei kestä edes seuraavaan päivään lössähtämättä.
Ei siihen tartte marenkia, en ole itse asiassa koskaan tehnyt siten. Seuraavaan päivään voi jättää huoletta, tekeytyy vain paremmaksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei siihen tartte marenkia, en ole itse asiassa koskaan tehnyt siten. Seuraavaan päivään voi jättää huoletta, tekeytyy vain paremmaksi.
Hetkinen. Omenahyve on leivos, johon kuuluu erottamattomana osana marenki. Ilman marenkia omenahyve ei ole Omenahyve.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hetkinen. Omenahyve on leivos, johon kuuluu erottamattomana osana marenki. Ilman marenkia omenahyve ei ole Omenahyve.
Mulle se on paistos, johon tulee voita, omenalohkoja, (fariini)sokeria, kaurahiutale ja ripaus suolaa. Paahdetaan uunissa voin ja sokerin karamellisoituessa omppulohkoihin ja kaurahiutaleet tuovat pienen purutuntuman pehmenneiden omenalohkojen vastapainoksi. Aika rustiikkista ja siksi niin hyvää, eikä tartte hinttailla marenkien kanssa. Ja paranee seuraavaksi päiväksi!

Mulle tuo marenkinen omenahyve ei ole tuttu, mutta Googlen kuvahaku laittaa riidan poikki. No, aivan sama, mulle se on paistos.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@sampio Juu siis tosiaan Omenahyve on erisnimi tuolle leivokselle, jossa on marenkia ja vanilijakreemiä tai -kastiketta. Ilmeisimmin maaseudulla on virheellisesti alettu nimittää Omenahyveeksi perinteistä omena-kaurapaistosta. Tämä johtunee siitä, että landella leivoskulttuuria ei oikein ole olemassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Juu siis tosiaan Omenahyve on erisnimi tuolle leivokselle, jossa on marenkia ja vanilijakreemiä tai -kastiketta. Ilmeisimmin maaseudulla on virheellisesti alettu nimittää Omenahyveeksi perinteistä omena-kaurapaistosta. Tämä johtunee siitä, että landella leivoskulttuuria ei oikein ole olemassa.
Enpä tiedä, kuinka urbaania seutua 1800-luvun lopun Oulu on lopulta ollut, jos tuo Antellin omenahyve on se alkuperäinen. Mutta toden totta, erisnimenä se viittaa selvästi tuohon täytekakkuun, joka marengilla kuorrutetaan.

Mutta landen leivonnaiskulttuurin voit tulla toteamaan vaikkapa tähän paikalliseen St. Honoreen. Todennäköisesti perseraiskaa suurimman osan kehäkolmosen sisällä muna pystyssä eclairejaan nyplääväistä kondiittoreista, vaikka on kieltämättä vähän vanhemmiten jäänyt polkemaan ysärille.

Toisaalta täytekakkuja on tehty iät ja ajat ympäri maata, samoin pullia, joten miksi leivoskulttuuria ei olisi kuin kaupungeissa?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toisaalta täytekakkuja on tehty iät ja ajat ympäri maata, samoin pullia, joten miksi leivoskulttuuria ei olisi kuin kaupungeissa?
Täytekakut ja varsinkin pullat yms. ovat toki tuttuja ihan koko maassa, mutta leivokset ovat sekä perinteisesti että edelleen kaupunkikukttuuria. (Olitkos Lohjalta kotoisin? Se lasketaan tässä tapauksessa kyllä kaupungiksi, samoin 1800-luvun Oulu, vaikkei Omenahyve Antellin keksintö olekaan).

Laura Kolbelta saa aika kattavaa selvitystä siitä, miten leivokset nivoutuvat kaupunkilaiseen porvarisperinteeseen. Häneltä on peräisin yksi lempi lainauksistani "Ei landella leivoksia".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-
Käsittääkseni täytekakku on leivos ja omenahyve on täytekakku. Jos taas lähdetään kovin kauaksi historiassa, ei Suomessa ole juuri mitään makeaa pahemmin syöty, ei edes siinä sudeetti-ulvilalaisten asuttamassa kyläpahasessa.

No, tämä tästä. Kolbelta en kysy mitään, Siltala hakkaa sen milloin tahansa.
 

teppana

Jäsen
Joulun aikaan tulee taas muutama köntti lihaa ja pakastin oli liian täynnä. Kaksi isoa laatikkoa oli täynnä poronluita. Olen lykännyt niiden laittamista jo pitkään mutta nyt iski pakko.

Onneksi ostettiin 10 litran kattila. Luita oli todella paljon.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan, paahdoin luita aluksi uunissa reilun tunnin ajan ja sitten puolet kattilaan. Päälle Palsternakkaa, porkkanaa ja sipulia. Mausteeksi perus suola ja maustepippuri + timjami ja persilja. Keittelin luita ja vihanneksia sen 3-4 tuntia. Sitten suodatin liemen, erottelin vihannekset ja luut erilleen. Liemi takaisin kattilaan ja loput luut perään. Lisäsin vähän vettä.

Vihannekset blenderiin ja mukava muussi niistä tulikin. Vähän suolaa ja pippuria sekaan.

Sitten erottelin keitetyistä luista lihat (tämä oli suht iso homma) ja luut roskiin. Odotin että liemi oli keittynyt kasaan ja sama homma toiselle luuerälle.

Loppujaan vihannesmuusia tuli sellaiset 2.5 kiloa, lihaa 2 kiloa ja erittäin tuhtia lientä n. 1.5 litraa. Iso työ mutta maku on taivaallinen.
 

teppana

Jäsen
Pari lomapäivää oli vielä jäljellä, niin päätin tehdä luista irronneesta lihasta ja liemestä kaalilaattikkoa. Ihan perus setti muuten, mutta vaihdoin riisin ohraan. 1.5 kiloa kaalta, muutama sipuli ja hervoton määrä poronlihaa. Paistoin ainekset ja laitoin ne kahteen vuokaan. Päälle puolet ja puolet liemestä. Hassua miten perus ruoanlaitto voi olla näin hauskaa kun kaiken tekee alusta saakka itse. Työlästä ja sotkua tulee, mutta onhan tämä hauskaa hommaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Valmistin lisukkeeksi possun sisäfilelle bataattimuussia. Ja voi veljet, miten tuon kanssa toimi puolukkahillo. Siis makean bataatin kaveriksi hapan/makeaa puolukkahilloa ja suolaisuuden tuo liha. Aivan jäätävä makuyhdistelmä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli eilen laitettua hirvikäristystä ja se oli kyllä maukkaampaa kuin se perinteinen poronkäristys. Voisi tehdä useamminkin, jos olisi vaan hirveä mistä tehdä. Nyt oli lahjaksi saatu köntsä kulmapaistia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitsakivistä kokemuksia?

En ole koskaan omistanut sellaista, mutta kunnon pitsaa kun on vaikea löytää niin miksei sitten itse tekisi sellaista.

Onko eri kivillä mitään merkittäviä eroja? 20e kivi vs 80e kivi?
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Pitsakivistä kokemuksia?

En ole koskaan omistanut sellaista, mutta kunnon pitsaa kun on vaikea löytää niin miksei sitten itse tekisi sellaista.

Onko eri kivillä mitään merkittäviä eroja? 20e kivi vs 80e kivi?

Itsellä ollut Mustangin kivi, mikä ei kovinkaan kallis ollut. En tiedä eroista kalliimpaan, en usko että ihmeitä on. Tuo ajaa asiansa loistavasti ja pizzasta tulee rapea pohjasta. Perjantaina tuli tuolla viimeksi tehtyä ja tosiaan voitti paikallisten pizzeroiden pizzat lukuunottamatta yhtä Italialaista missä pohja tehty taikinajuureen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla oli pitkään käytössä puolitoista senttiä paksu vuolukivi, olisiko ollut 40 cm kanttiinsa. Ihan hyvin toimi, kun aikoinaan tuli useammin kotona tehtyä pizzoja.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
En ole kaksinen kokki, joten pääsisäispäivät menee taas perinteisesti "R-lihan" valmiiksi maustetun karitsan kanssa. Yhtä hyvää on joka kerta ja maistuu kaikille.

Pääsisäisen jälkeen taidan joku päivä tehdä keittiömestarin rasistisen vihabroilerikeiton ja nauttia sen vihaviinin (tässä tapauksessa Trimbach Riesling Réserve) kera.

Kohuresepti löytyy täältä: Kohuttu kanakeitto
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En ole kaksinen kokki, joten pääsisäispäivät menee taas perinteisesti "R-lihan" valmiiksi maustetun karitsan kanssa. Yhtä hyvää on joka kerta ja maistuu kaikille.

Pääsisäisen jälkeen taidan joku päivä tehdä keittiömestarin rasistisen vihabroilerikeiton ja nauttia sen vihaviinin (tässä tapauksessa Trimbach Riesling Réserve) kera.

Kohuresepti löytyy täältä: Kohuttu kanakeitto
Ruokaan ei tällä kertaa kommentteja, mutta saman viinitalon Pinot Grigio reservea testasin ja pidin jopa enemmän kuin Rieslingistä.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Pitkästä aikaa kokonainen viikonloppu aikaa kokkailla! Sellanen kysymys että voiko naan-leipään käyttää vehnäjauhojen sijaan pizzajauhoja.
Yrityksenä olisi saada vähän vielä pehmeämpi lopputulos kuin vehnäjauhoilla vaikka ihan hyvää on sekin. Tarkoitus on pannulla paistaa nämä..
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ostin kokeilun vuoksi pari pakettia Snellmannin maatiaispossun BBQ Loin Ribsejä. Ovat noin 0,5kg kokoisia ja valmiissa marinadissa. Vinkkejä tekoon? Uunissa meinasin valmistaa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Ostin kokeilun vuoksi pari pakettia Snellmannin maatiaispossun BBQ Loin Ribsejä. Ovat noin 0,5kg kokoisia ja valmiissa marinadissa. Vinkkejä tekoon? Uunissa meinasin valmistaa.

Pitkä kypsennys miedossa lämmössä. Lopuksi vaikka grillissä nopeasti vähän väriä pintaan.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Juhannuksena olisi tarkoitus tehdä itse makkaraa. Löytyykö palstalta ketään joka olisi joskus tehnyt? Ihan käytännön vinkkejä massan valmistukseen ja suoleen tunkemiseen otetaan vastaan.
 

Tuamas

Jäsen
Juhannuksena olisi tarkoitus tehdä itse makkaraa. Löytyykö palstalta ketään joka olisi joskus tehnyt? Ihan käytännön vinkkejä massan valmistukseen ja suoleen tunkemiseen otetaan vastaan.

Hyvät vehkeet on kaiken a ja o suoleen tunkemisessa.

Massan valmistuksessa on oikeastaan kaksi juttua

A) sinulla ei käytännössä voi olla liikaa rasvaa, riittävä silavan tms. lisärasvan käyttö on lihasta riippumatta erittäin suotavaa.

B) et yleensä pysty maustamaan liikaa, eli mausteita kehiin reilusti.
 

teppana

Jäsen
Hyvät vehkeet on kaiken a ja o suoleen tunkemisessa.

Massan valmistuksessa on oikeastaan kaksi juttua

A) sinulla ei käytännössä voi olla liikaa rasvaa, riittävä silavan tms. lisärasvan käyttö on lihasta riippumatta erittäin suotavaa.

B) et yleensä pysty maustamaan liikaa, eli mausteita kehiin reilusti.

Kiitos.

Koitin tuossa vähän googlailla mutta aika hintsusti löytyy vinkkejä ainakin suomeksi. Täytyy koittaa englanniksi. Mitä tarkoitat hyvillä vehkeillä?

Tosiaan tuota silavaa saa varmaan olla ihan se 1/4-1/3. Itse teen makkarat 100% porsaan lihasta kun pakkasessa on puolikas possu. Varmaankin 3 eri massaa joista yksi perinteiseen makuun sopiva suola ja pippuri vetoinen, yksi kesäinen yrttimakkara ja yksi todella tujusti tulinen grilleri.

Oletko esikypsentänyt makkaroita että ne olisi helpompi grillata avotulella?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kiitos.

Mitä tarkoitat hyvillä vehkeillä?

Tuamas varmasti vastaa itsekin, mutta meillä on KitchenAidin täyttösetti ja toimii hienosti. Linkki YouTubeen.

Tosin tuota KA:n Artisania ei kannata tietenkään vain tuon takia ostaa. Itse tuota on tosin tullut vähemmän käytettyä - muutaman kerran kuitenkin. Palaute pääkäyttäjältä on ollut poikkeuksestta positiivista.

Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy.
 

teppana

Jäsen
Tuamas varmasti vastaa itsekin, mutta meillä on KitchenAidin täyttösetti ja toimii hienosti. Linkki YouTubeen.

Tosin tuota KA:n Artisania ei kannata tietenkään vain tuon takia ostaa. Itse tuota on tosin tullut vähemmän käytettyä - muutaman kerran kuitenkin. Palaute pääkäyttäjältä on ollut poikkeuksestta positiivista.

Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy.

Anopilla on joku jeesuksen vanha lihamylly joka toimii käsikopelolla. Ajattelin että käytän sitä mutta en ole varma onko siinä tuollaista täyttötuubia. Täytyypä miettiä josko sitä hakisi ihan kokonaan uuden pelin jussia varten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös