Mulle saa jakaa hyvän kermaisen kanapastareseptin. Kaikki juustoiset reseptit voi jättää jakamatta, mulle ei sovi. Tykkään itse soveltaa chilillä. Ei tarvitse julkisesti, jos haluat pitää salassa.
Menee ehkä hieman ohi, koska teen yleensä tomaatti-kookoskerma-kanakastikkeen pastalle ja riisille, mutta toiminee varmaan ihan perinteisenä kermakastikkeenakin, jos jättää tomaatin pois.
-Kanasuikaleita 400g
-Punasipuli (keskikokoinen)
-Muutama herkkusieni
-Valkosipulia (2-3 kynttä tai kokonainen yksikyntinen)
-Garam masala -mausteseosta 2 tl
-Kurkumaa 2 tl
-Juustokuminaa 2 tl
-Inkivääriä (tahnaa noin 1 tl tai yksi noin peukalonpään kokoinen pala raastettuna)
-Tomaattimurskaa 1 tölkki
-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)
-Kermaa 2 dl (kookos tai ruoka)
Ensin kanan ja sienien paistaminen, sekä sipulien kuullotus pannulla. Kun kana on päältä kypsää lisään garam masalan, kurkuman ja kuminan.
Annan paistua niin kauan kun ylimääräinen neste on kanasta imeytynyt/haihtunut.
Lisätään tomaattimurska, kanaliemikuutio ja loput mausteet. Annetaan hautua kannen alla matalalla lämmöllä (mitä pidempään sen parempi).
Noin 10 minuuttia ennen kuin otan ruoan pois levyltä lisään kerman ja varmistan maut.
Keitetään ajoissa pasta ja sekoitetaan kastikkeen sekaan tai tarjotaan erillään.
Tosiaan, jos haluaa tuunata tästä kermakastikkeen, niin tekisin sen erilliseen kattilaan tällaisella muutoksella:
-
Vettä 1 dl
-Jauhoja 1 rkl
-1 kanaliemikuutio (voi laittaa toisenkin, mutta aloitan yleensä yhdellä)
-Timjamia muutama oksa
-Chiliä maun mukaan (itse laitan 1 tl cayennepippuria ja lorauksen siipikastiketta)
-Kermaa 2 dl
Vesi ja jauhot ensin kattilaan, sekoita tasaiseksi.
Lisää mausteet ja kerma ja anna kuumeta kiehuvaksi.
Tarkista maut, lisää tarvittaessa suolaa/soijakastiketta/puolikas kanaliemikuutio.
Sekoita kanan, sienien ja sipulien kanssa ja halutessasi pastan kanssa.