Länsimetro

  • 60 093
  • 355

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Tommy kirjoitti:
Valtio tukenut reilusti enemmän muita raidehankintoja Suomessa.

Helvetti sentään, valtion junaverkosto hajoaa käsiin ja junat jatkuvasti todella pahasti myöhässä. Sitten täälä itketään kun valtio ei maksa kun 30% jostain vitun länsimetrosta.

Jos Helsinkiläisten palvelujen kehittäminen on tärkeäpää kuin valtionrautatiet niin ei voi kun ihmetellä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tiedoksi että valtio laittaa joka vuosi 400M€ rataverkkoon, 500M€ kustannus jakaantuu siten että valtio maksaa ~150M€ ja kaupungit loput. Kun metron arvioitu käyttöikä on vähintään 30v (todennäköisesti alakanttiin) ja että valtio ei joudu ylläpidosta maksamaan mitään, voidaan todeta että kustannusvaikutus on n. 5M€ per vuosi.

Jokainen voi miettiä onko 5M€ per vuosi paljon vai vähän koko rataverkon kustannuksista ja tämän 5M€ jakaantuu huomattavasti suuremmalle määrälle käyttäjiä kuin mikään muu rataverkon pätkä.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
fågel kirjoitti:
Helvetti sentään, valtion junaverkosto hajoaa käsiin ja junat jatkuvasti todella pahasti myöhässä. Sitten täälä itketään kun valtio ei maksa kun 30% jostain vitun länsimetrosta.

Jos Helsinkiläisten palvelujen kehittäminen on tärkeäpää kuin valtionrautatiet niin ei voi kun ihmetellä.

Mun juna ei oo ainakaan ollu koskaan myöhässä. Ehkä olen siinä suhteessa onnekas. Ei muuta kuin hiiliä pesään, niin kyllä ne kulkee radallaan. Eli 150ME ei ole ollenkaan liian iso satsaus, ja ihan oikeaan paikkaan. Nyt vain tunnelia kaivamaan ja sassiin.

Tuskin maltan odottaa että pääsen tsekkaamaan sen paljon puhutun Tapiolan.
 

scholl

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Kun metron arvioitu käyttöikä on vähintään 30v (todennäköisesti alakanttiin).

Voisi arvioida, että metrovaunujen käyttöikä on 30v. Muu infrastruktuuri tulee kestämään lähes Eiffel-tornin veroisesti. Tottakai korvausinvestointeja joudutaa jonkin verran tekemään, mutta kyllä raideliikenteen kaluston käyttöiästä jotain kertoo se, että ne vanhat 50-luvun lyhyet spårat siirrettiin lopullisesti eläkkeelle vasta viimeisen vuoden kuluessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käsittääkseni valtio ei joudu osallistumaan mitenkään metroinfran ylläpitoon eli kun länsimetro on valmis, loppu on YTV:n ja kaupunkien käsissä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
YLEn teksti-tv: sivulta 122:

"Metrosta tuli lopulta Suomen siihen astisen historian suurin investointi.
Metron rakentaminen maksoi virallisten
ilmoitusten mukaan 1,6 miljardia markkaa.

Valtio tuki rakentamista runsaalla miljoonalla. Loput maksoi kaupunki. "

Eli Helsingin maksettavaksi jäi siis vain 1,599 miljardia markkaa... just.

Mielenkiintoista nähdä miten käy Espoossa ;)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Rodion kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä miten käy Espoossa ;)

Ei se Eero uskalla olla maksamatta, kun muuten tulee kulttuuriministerin mies ja vetää turpaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suosikkijoukkue
RaPa, FC Liverpool, Jokerit
Päivän huonoin.

Frendi heitti tosi huonon herjan viime viikolla. Näin jokerihenkisenä ihmisenä en vieläkään ole oikein sisäistänyt mikä tuossa jutussa oli hauskaa? :D
Eli jos julleilla on spåra ni mikä Bluesilla ois jos ne sais täks kaudeks Metron?
= Länsimetro =D

Niimpä. Helvetin huono!
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Noniin, hinta tuplaantunut ja nyt mietitään että kuka maksaa. Vai maksaa espoolaiset kaiken? Voiko hanke vielä kaatua? Yksi ehtohan Espoon valtuuston suunnalta taisi olla että valtio maksaa tästä leikistä 30 %, nyt liikenneministeriltä ei kuitenkaan ilmeisesti heru kuin 15 miljoonaa euroa vaikka koko systeemi maksaakin arviolta 800 miljoonaa euroa.

Olen edelleenkin sitä mieltä ettei tämä tule poistamaan ruuhkia. Ruuhkat poistuisivat jos Länsiväylän kaistamäärä tuplattaisiin, Hietaniemen hautausmaan tilalle rakennettaisiin lisää kaistoja ja keskustatunnelit avattaisiin liikenteelle.
 

Timppa73

Jäsen
Olen edelleenkin sitä mieltä ettei tämä tule poistamaan ruuhkia. Ruuhkat poistuisivat jos Länsiväylän kaistamäärä tuplattaisiin, Hietaniemen hautausmaan tilalle rakennettaisiin lisää kaistoja ja keskustatunnelit avattaisiin liikenteelle.
Saataisiin siis lisää kaistoja joissa jonottaa, pullonkaula kuitenkin on aina keskusta josta ei jonoja vähennetä kuin vähentämällä autoja:
Mielestäni toimisi siis vain jos tulisi kunnon tullit rajoille.
Ehtona tietenkin olisi että kaikki ajavat tullitta esim kehällä (useita paikkakuntarajoja siellä täällä), muilla teillä saisi ulkopaikkakuntalainen maksaa tien käytöstä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä taas voinut viikonloppuna kuin ihailla, miten paljon paremmin länsinaapurin pääkaupungissa on hoidettu niin julkinen liikenne kuin yksityisautoilu.

Täällä rupean olemaan totaalisen vittuuntunut siihen, että oma asuinpaikka (Vattuniemi Lauttasaaressa) on näköyhteyden päässä keskustasta, mutta silti tuohon noin 5 kilometrin matkaan saa helposti kulumaan ruuhka-aikana puoli tuntia julkisilla, eikä omalla autollakaan tilanne ole juuri parempi, jos pahaan sumppuun osuu. No, onneksi olen tuossa rajantakaisessa taajamassa töissä, niin hyvin harvoin on asiaa keskustan suuntaan ruuhka-aikana.

Eli metroa Lauttasaareen ja lujaa, kiitos ja isot keskisormet Lauttasaari-seuralle. Jonkinmoinen vaihtoehto länsimetrolle olisi ollut se, että bussiterminaali oltaisiin rakennettu Ruoholahteen, eikä Kamppiin. Kampin terminaali on kyllä lähiliikenteen kannalta todellinen idioottivaihtoehto, kun se ei helpota yhtään Ruoholahden sumppua ja kaiken lisäksi pilasi lopullisesti Vattuniemen bussiyhteydet, kun Salomonkadun tunneli poistui sen myötä käytöstä ja 21V, 65A ja 66A siirrettiin keskustan kapeille kaduille. Olisivat nyt ainakin laittaneet 21V:n lähtemään Kampin terminaalista, jos ei muuta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Länsiväylän ruuhkat ovat kyllä melko kevyttä tavaraa verrattuna Kehä I:sen ruuhkiin. Harva Kehää länteen aamuisin ajava hyötyisi länsimetrosta. Leppävaaraankin pääsisi jo raideliikenteellä, kun kaupunkirata tulee sinne asti.

Tuohon Vallikallion ruuhkiin tulee varmaan apua tästä?

http://www.taloussanomat.fi/rakenta...rakan+Keh%E4+ykk%F6selt%E4/20084187/382?rss=4

Valmistunee ennen kuin edes metron suunnitelmat?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se Vallikallion risteys on tosiaan tarkoitus tehdä rampiksi. Minusta on ylipäätään käsittämätöntä, että länsipäässä kehää on se määrä liikennevaloja kuin on, tuo tietysti pahimpana. Suomen liikennöidyin tieosuus ja niin onneton...
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Se Vallikallion risteys on tosiaan tarkoitus tehdä rampiksi. Minusta on ylipäätään käsittämätöntä, että länsipäässä kehää on se määrä liikennevaloja kuin on, tuo tietysti pahimpana. Suomen liikennöidyin tieosuus ja niin onneton...

Kyllä. Hirveä pullonkaula tuo paikka ja aina tukossa. Länsiväylä tuntuu hiljaiselta tuohon verrattuna. Tuo Vallikallion remppa olisi pitänyt tehdä 10 vuotta sitten, nyt valmistumiseen menee vielä aikaa ja liikennemäärät kasvavat entisestään. Miten tämä liittyy länsimetroon? nojoo...

Länsimetron lisäksi pitäisi olla poikittaista raideliikennettä muuallakin kuin keskustassa. Ja onhan tämä ihan tuttua politiikkaa että infrastruktuuriin satsataan Suomessa aivan liian vähän. Onneton rantarata Tku-Hki kaipaisi täysremonttia ja/tai kokonaan uuden radan VT1 reittiä myötäillen. Suomen tiestö on surkeassa kunnossa. Jne. Hyvät hankkeet kuitenkin viivästyvät ja niitä aletaan suunnitelemaan vasta silloin kun niitä oikeasti jo tarvittaisiin. Ennakointi, missä pelaa? Helsingissä Hakamäentien remppa olisi pitänyt aloittaa myös 10v sitten. Ei kukaan poliitikko voi sanoa että on tullut yllätetyksi paskat housuissa asian suhteen ja väittää että väestön keskittymistä pk-seudulle ei ole voitu ennustaa, saati kasvavia liikennemääriä. Asiasta on hyvä paukuttaa näin ulkopuolisena, koska ajelen Helsingissä satunnaisesti, joskin suht usein.

Saas nähdä milloin ruuhkamaksut tulee Helsinkiin. Niistähän saatava rahallinen hyöty on tarkoitus siirtää julkisen liikenteen hintoihin, ehkä myös Länsimetroon?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä. Hirveä pullonkaula tuo paikka ja aina tukossa. Länsiväylä tuntuu hiljaiselta tuohon verrattuna. Tuo Vallikallion remppa olisi pitänyt tehdä 10 vuotta sitten, nyt valmistumiseen menee vielä aikaa ja liikennemäärät kasvavat entisestään. Miten tämä liittyy länsimetroon? nojoo...

No siten tietysti, että kaikissa liikennehankkeissa on kyse rahoituksesta ja erityisesti siitä kuinka suurella panoksella valtio lähtee mukaan.
Näitähän siis ovat jo mainittujen länsimetron ja Kehä I:den lisäksi mm Marja-rata ja Hakamäentien perusparannus.
Onpa muuten Kehä II:senkin liittymiin piirretty alunperin toimivammat versiot kuin mitä nyt on toteutettu. Ja syykin taisi olla se, että valtio leikkasi rahoja.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Onpa muuten Kehä II:senkin liittymiin piirretty alunperin toimivammat versiot kuin mitä nyt on toteutettu. Ja syykin taisi olla se, että valtio leikkasi rahoja.

No ei ihme että se Kehä II:n länsiväylän liittymä Helsinkiin päin on niin älytön kuin on. Tuota Kehä II:stakin olisi tarkoitus jatkaa joskus pidemmälle (itään päin), ainakin joskus luin Hesarista juttua asiasta. Sekin taitaa kuitenkin mennä 2010-luvun loppupuoliskolle. Jokatapauksessa kyllähän tuota poikittaisliikenteen sujuvuutta pitäisi parantaa, siihenkin on tulossa pientä parannusta Jokeri-linjan 2-nivelbusseilla jotka taitaa vetää 200 matkustajaa...
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
On sitä 1960 luvullakin suunniteltu (Smithin ja Polvisen johdolla) mitä ihmeellisempiä visioita helpottamaan pääkaupunkiseudun liikenettä ja varsinkin ykistyis autoilua silmällä pitäen. Että ei se ihan niinkään ole etteikö niitä suunnilteltaisi jo etukäteen, minusta projektin esteenä on rahoituksen saaminen ja sitten niiden tärkeyden määritys, mikä tehdään ekana ja mikä tokana jne...

Tässä kuvia noista 60luvun suunitelmista (vähän heikohko kuvanlaatu mutta koittakaa saada jotain selvää)

Kuva1
Kuva2

Kuva2:ssa on mustat paksut viivat moottoriteitä ja Kuva1:ssa on samat moottoritiet punaisella..

Aika hurjat oli suunnitelmat 60-luvulla, mistä silloin ei oikein pidetty kun Helsinki olisi jäädy käytännössä moottorien alle. Olisiko nuo nytten toimivat tiestöt Helsingissä?

Meni vähän offtopic, anteeksi jo etukäteen siittä mutta täällä puhuttiin suunnitelmista nii..
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns

Turunväylän jatkaminen motarina Tuusulanväylälle olisi kyllä aika pop, vähintään puolittaisi poikittaisliikenteeseen kuluvaa aikaa.

Muuten ihan kiintoisia malleja ja loppujen lopuksi tuosta oikeastaan puuttuu KehäI (ja "Kehä" II) ja sitten on muutamia ylimääräisiä motareita, muuten on aika lähellä sitä mihin on päädytty.
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
Turunväylän jatkaminen motarina Tuusulanväylälle olisi kyllä aika pop, vähintään puolittaisi poikittaisliikenteeseen kuluvaa aikaa.

Muuten ihan kiintoisia malleja ja loppujen lopuksi tuosta oikeastaan puuttuu KehäI (ja "Kehä" II) ja sitten on muutamia ylimääräisiä motareita, muuten on aika lähellä sitä mihin on päädytty.

En muista oliko noi siniset tuossa Kuva1:ssä jotain moottoritie tasoisia tietä eli mitä ne silloin on että niistä tulisi sitten niitä kehiä tuonne keskelle helpoittamaan siirtymistä toiselta moottoritieltä toiselle. Hämeenlinanväylä ja onko toi Tuusulan väylä lähtee aika keskeltä kaupunkia joka tietysti nopeuttasi Helsinkistä poistumista, joillekkin hyvä juttu ja joillekkin ei. Itä- ja Länsiväylä hienosti helpottaisi poikittaisliikettä ihan etelässä, olisihan se hieno kun nykyisen kampin kohdalta menisi 6-8 kaistainen moottoritie ja varmasti olisi sujuvaa liikennette keskustassa..

Olikohan se Pietari missä on lähestulkoon tuollainen malli että lähellä ydinkeskustaa menee moottorietien tasoisia teitä ristiin rastiin, joku Pietarin asiantuntia voi tätä korjata.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helsingissä Hakamäentien remppa olisi pitänyt aloittaa myös 10v sitten. Ei kukaan poliitikko voi sanoa että on tullut yllätetyksi paskat housuissa asian suhteen ja väittää että väestön keskittymistä pk-seudulle ei ole voitu ennustaa, saati kasvavia liikennemääriä. Asiasta on hyvä paukuttaa näin ulkopuolisena, koska ajelen Helsingissä satunnaisesti, joskin suht usein.
Ja sekin vielä, että Hakamäentien remppa olisi kannattanut tehdä heti kunnolla, eikä vain siirtää ruuhkaa yhtä risteystä lännemmäs. Koko homman tarkoitus on yhdistää Tarvontie (eli Turun motari) ja Lahdenväylä, mutta nyt tästä tehdään vain osa, kun Manskun alitus rakennetaan.

Länsi-Metron suhteen on esitetty aika mielenkiintoisia laskelmia. Alun perin hinnan piti pyöriä jossain 450 miljoonan liepeillä, kun nyt puhutaan jo 800 M€:stä. Ei taida selittyä ihan pelkästään louhinnan kustannusnousulla. Ei ihme, että hinta nousee, kun asemille suunnitellaan kaikenlaisia hienouksia kuten lasiseinä laiturin ja raiteen väliin. Näitä tuskin tavoitehinnassa oli otettu huomioon.

Länsi-Metron puolesta liputan itsekin. Lauttasaaresta ei sen myötä tule mitään slummia, vaikka asukkaat sitä pelkäävät. Turha verrata tilannetta mihinkään Kontulaan, vaan vaikkapa Kulosaareen. Tapiolalla ihan sama tilanne. Otaniemi onkin meidän teekkarinrenttujen takia mitä sattuu ja Matinkylänkään tilanne tuskin enää huononee.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Helvetti sentään, valtion junaverkosto hajoaa käsiin ja junat jatkuvasti todella pahasti myöhässä. Sitten täälä itketään kun valtio ei maksa kun 30% jostain vitun länsimetrosta.

Jos Helsinkiläisten palvelujen kehittäminen on tärkeäpää kuin valtionrautatiet niin ei voi kun ihmetellä.
Sillähän ei luonnollisesti ole mitään merkitystä, että pääkaupunkiseudulla on pienelle alalle pakkautuneena miljoona ihmistä - nykyistä ja tulevaa veronmaksajaa. Heidänkin pitäisi päästä liikkumaan paikasta toiseen. Kun kaikki eivät voi käyttää omaa autoa jo siitäkin syystä, etteivät yksinkertaisesti mahtuisi liikenteeseen, niin sujuva joukkoliikenne on must. Ikävää, ettei tätä haluta ymmärtää muualla.
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Sillähän ei luonnollisesti ole mitään merkitystä, että pääkaupunkiseudulla on pienelle alalle pakkautuneena miljoona ihmistä - nykyistä ja tulevaa veronmaksajaa. Heidänkin pitäisi päästä liikkumaan paikasta toiseen. Kun kaikki eivät voi käyttää omaa autoa jo siitäkin syystä, etteivät yksinkertaisesti mahtuisi liikenteeseen, niin sujuva joukkoliikenne on must. Ikävää, ettei tätä haluta ymmärtää muualla.

-kyse ei varmaankaan ole pelkästään ymmärryksestä. Yli 4 miljoonaa ihmistä asuu kuitenkin pk-seudun ulkopuolella ja sama ilmiö näyttää kyllä toteutuvan joka puolella Suomea että niiden kohteiden tärkeyttä on vaikeampi ymmärtää jotka eivät suoraan kosketa itseä tai lähipiiriä.

Hakamäentielle ja Pasilan ratapihalle on luvattu valtion rahaa. Rajallista määrää rahaa on jakamassa myös muitakin kohteita valtakunnassa.. mm. Tampereen läntinen ohitustie ja nelostien perusparannus.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
-kyse ei varmaankaan ole pelkästään ymmärryksestä. Yli 4 miljoonaa ihmistä asuu kuitenkin pk-seudun ulkopuolella ja sama ilmiö näyttää kyllä toteutuvan joka puolella Suomea että niiden kohteiden tärkeyttä on vaikeampi ymmärtää jotka eivät suoraan kosketa itseä tai lähipiiriä.

Osaat varmaan sitten esittää faktoja siitä miten valtion infrahankkeiden rahat jakautuvat tässä "muu suomi" vs "pk-seutu" pelissä.

Huomioitavaahan on myös se, että YTV-kunnat ovat käsittääkseni täysin omaa
luokkaansa siinä, mitä tulee kuntien itsensä joukkoliikenteelle suuntaaman tukeen. Näin ainakin olin viime viikolla uutisista kuulevinani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös