BitterX kirjoitti:
Näkemistäni tuon kokoluokan ja yhtä kokoluokkaa isommistakin suurkaupunkialueista Helsinki on ruuhkiltaan Zürichin kanssa pahin.
En tiedä miten kokoluokkasi menee, mutta käypä huviksesi joskus Tukholmassa. Siihen verrattuna Helsingissä ei ole ruuhkia lainkaan. Tosin Tukholmassa voi mennä halutessaan raiteilla nopeammin, mutta jos tosiaan autonrattiin hyppää niin saattaa mennä tunti poikineen ruuhkissa.
Jeda kirjoitti:
P.S. Minulla on huomattavan usein asiaa Töölöön, mikäs näistä "kaikkialle" menevistä metrolinjoista sinne kulkee?
Töölön metro. Helsingin kaupunki tulee rakentamaan metron, joka menee Töölön kautta Pasilaan. Toiseen suuntaan metro rakennetaan jossain vaiheessa Skattalle sekä Laajasalon öljysatamaan.
avatar kirjoitti:
Siksi tietulli on ehdoton edellytys tulevaisuudessa pk-seudulla. Sillä yksityisautoilu vähenee ja metron käyttö lisääntyy huomattavasti.
Tietulleissa ei ole mitään järkeä. Ei ole mitään mieltä tehdä Helsingin keskustasta nykyistä vähemmän elinvoimampi alue ja ohjata ostoseurot Isoon Omenaan, Jumboon ja vastaaviin. Sopiva määrä hyviä pysäköintilaitoksia keskustassa tarvitaan, jotta tännekin riittää asiakkaita. Se pysäköinnin kalleus toki johtaa siihen, että tarkoitus on tulla käymään, eikä asumaan. Ts. jos pysäköinti on kallista, ei työhön tulla autolla. Toki suurin osa työpaikoista on keskustan ulkopuolella, joten ongelma on lähinnä siinä, että ihmiset joutuvat ajamaan keskustan läpi, kun keskustatunneli puuttuu. Vasta sen rakentaminen parantaa siinä mielessä tilannetta.
Tietulleilla rahan kerääminen toki onnistuu ilman mitään maksupaikkoja kuten esim. Tukholmassa on voitu todeta. Siellä ruuhkat ovat jo kaupungin rakenteesta johtuen huomattavan paljon suurempia ja nyt äänestyksessä kaupungin keskustassa asuvat kannattivatkin tulleja kun taas ulkopuolella olevat vastustivat.
Olennaista on juuri se, että liikenne kasvaa eli jos autoliikenne pysyy samana niin silloinhan julkisten käyttö lisääntyy. Itse olen vakuuttunut siitä, että kun ihmisiä muuttaa yhä enemmän pk-seudulle ja metroverkosto paranee niin sen käyttö tulee kyllä reilusti lisääntymään. Jokaiseen korkeakouluun tai yliopistoon pääsee silloin metrolla ja moni Sipoossa asuva Keilalahdessä töissä oleva saattaa mielummin mennä töihin metrolla. Aivan sama tilanne on vaikkapa Kivenlahdessa asuvalla, joka on töissä Katajanokalla.
Ja miettikääpä kokonaan uusia asuinalueita. Kun Laajasalon öljysatama rakennetaan (ja ehkä joskus tulevaisuudessa Santahamina) niin sieltä keskustaan autolla tietää vähintäänkin puolen tunnin kiertoa kun taas metro Lahden yli keskustaan on ehkäpä 2minuuttia. Kesällä toki joku vene voi hieman kilpailla, mutta silti...
Olemme vielä pieni kaupunki, mutta muutaman kymmenen vuoden päästä voimme olla jo enemmän eurooppalaisia suurkaupunkilaisia, jolloin metron käyttäminen ei ole mikään ihmeellinen asia, vaan aika isolle kansanosalle arkipäivää.